صفحه اصلی آخرین مطالب پادکست‌ها چندرسانه‌ای دانلود جستجو EN
از دیگران

نقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرا

۰۶ دی ۹۴

نقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرا

 بخشی از نرجمه کتاب  مقدمه‌ای بر روان‌شناسی لزبین،گی، دوجنس‌گرا، ترنس وکوییر (ال‌جی‌بی‌تی‌کوییر)

 به قلم سهراب فرنام  منتشر شده در رادیو زمانه

 

دوجنس‌گرایی تقریباً در دهه ۱۹۹۰ در دستور کار روان‌شناسی قرار گرفت. با پیروی از مدل‌های تثبیت‌شده در روان‌شناسی لزبین و گی، نخستین آثار در زمینه رشد هویت دوجنس‌گرا مبتنی بر مدل مرحله‌ای است. این مدل توسط جامعه‌شناس امریکایی مارتین واینبرگ و همکاران در سال ۱۹۹۴ ارائه شد.

[۱] در حالی که شناسایی خود به عنوان گی یا لزبین براساس رد برچسب «دگرجنس‌گرا» در رابطه با خود توصیف شده بود، دوجنس‌گرایی متضمن رد هر دو مقوله «دگرجنس‌گرا» و «گی/لزبین» بود. به همین دلیل انتظار می‌رفت که چالش‌های مربوط به شناسایی خود به عنوان دوجنس‌گرا با چالش‌های مربوط به شناسایی خود به عنوان لزبین یا گی مرتبط اما متفاوت باشد. تفاوت اصلی میان این مدل از رشد هویت و مدل‌های رشد هویت لزبین و گی در مرحله نهایی نهفته است. واینبرگ نشان می‌دهد که: برخلاف زنان و مردان همجنس‌گرا که در مرحله نهایی به احساس اطمینان از خود به عنوان همجنس‌گرا دست می‌یابند، دوجنس‌گرایان در این مرحله همواره احساس عدم اطمینان دارند.

مدل مارتین واینبرگ و همکاران از رشد هویت دوجنس‌گرا  (۱۹۹۴) [۲] مرحله ۱:

آشفتگی هویت ـ سردرگمی، شک یا نبرد در رابطه با هویت جنسی. برخورداری از احساسات قوی در مورد هر دو جنس اما عدم توانایی برای مقوله‌بندی این احساسات؛ مرحله ۲: یافتن و بکار بردن برچسب ـ کشف برچسب «دوجنس‌گرا». نخستین تجربه‌های جنسی که همراه با بازشناسایی لذت در رابطه جنسی با هر دو جنس است؛ مرحله ۳: تثبیت هویت ـ برچسب‌زنی به خود و پذیرش خود؛ مرحله ۴: عدم اطمینان مداوم ـ دوره‌های متناوب از شک و تردید. فقدان رفتارها و تمایلات جنسی متوازن (یعنی در رابطه با یک جنس بیشتر از یک جنس دیگر) منجر به تردید درباره «دوجنس‌گرای واقعی بودن» می‌شود. کار مقدماتی و پیشتاز واینبرگ و همکارانش می‌تواند به عنوان چارچوبی برای توصیف تجربه‌های مشترک کسانی که خودشان را دوجنس‌گرا معرفی می‌کنند به کار آید. این مراحل با توجه به انواع گوناگون دوجنس‌گراها و دامنه وسیع الگوها و تاریخ افراد دوجنس‌گرا گسترده و احتمالاً جامع هستند.

آشفتگی اولیه

بسیاری از افراد دوجنس‌گرا، هنگامی‌که می‌فهمند به هر دو جنس گرایش دارند، کاملاً گیج و سردرگم می‌شوند. از آنجا که انکار بلندمدت این موضوع در افراد دوجنس‌گرا مشترک است، تعداد اندکی از آن‌ها در پی کسب اطلاعات درباره وضعیت خود هستند. برای مثال آن‌ها به ندرت می‌دانند که در سال‌های اخیر دوجنس‌گرایی به عنوان گرایش جنسی معتبر تلقی می‌شود. اغلب آن‌ها احتمالاً نگاه دوگانه‌انگار به گرایش جنسی دارند و به همین خاطر تنها گزینه‌های پیش روی خود را دگرجنس‌گرا بودن یا همجنس‌گرا بودن تلقی می‌کنند. اگر گزینه دگرجنس‌گرایی را رد کنند، به نظر می‌رسد که گزینه لزبین/گی تنها گزینه برای هویت جنسی آن‌ها باشد. بسیاری از افراد دوجنس‌گرا در این مرحله، خود را دگرجنس‌گرا تلقی می‌کنند و به شدت با این تصور مبارزه می‌کنند که ممکن است گرایش همجنس‌گرایانه داشته باشند.

یافتن و به کار بردن برچسب

همانند فرایند شکل‌گیری هویت نزد همجنس‌گرایان، در اینجا نیز افراد دوجنس‌گرا باید تصمیم بگیرند که آیا قصد دارند تمایلات دوجنس‌گرایانه خود را بسنجند. بسیاری از آن‌ها پس از اینکه به این نتیجه می‌رسند خطرات این کار بیشتر از چیزی است که تصور می‌کنند، تصمیم می‌گیرند که دیگر بر این موضوع تأکید نکنند. برخی از افراد دوجنس‌گرا که در روابط دگرجنس‌گرایانه یا همجنس‌گرایانه متعهدانه قرار دارند معمولاً در این مرحله دچار اندوه یا اضطراب می‌شوند زیرا با مسئله وفادار بودن با پارتنرهای خود درگیرند. برای افراد دوجنس‌گرا که درصدد پیگیری تمایلات جنسی خود هستند، تجارب آن‌ها اساساً مشابه تجربه بسیاری از لزبین‌ها و گی‌ها است از این جهت که آن‌ها روابط جدید را کندوکاو می‌کنند، تلاش می‌کنند یک اجتماع را برای خود بیابند و درگیر فرایند بی‌وقفه آشکارسازی می‌شوند. اما پایبندی و وفاداری نسبت به پارتنرها، کودکان و واحد خانواده از یک سو، و عدم وجود یک اجتماع کارآمد و مشهود، ادغام هویت دوجنس‌گرایان را بسیار پیچیده و دشوار می‌سازد. افزون بر این، عوامل استرس‌زا که منحصر به دوجنس‌گرایی است با عوامل استرس‌زای دیگر نظیر پیش‌زمینه‌های مذهبی، قومی، نژادی، فرهنگی، طبقه اجتماعی و سن درآمیخته می‌شود. در این حالت، حمایت و پشتیبانی، مؤلفه‌های مهمی در رشد هویت هستند.

تثبیت هویت

غالباً سال‌ها بعد از بروز نخستین تمایلات و رفتارهای جنسی، فرد خود را دوجنس‌گرا معرفی می‌کند. به رغم نامی که واینبرگ و همکارانش به این مرحله داده‌اند، تعداد اندکی از دوجنس‌گرایان واقعاً هویت دوجنس‌گرای خود را تثبیت می‌کنند. برخلاف بسیاری از لزبین‌ها و گی‌ها که احتمالاً به حس تثبیت هویت دست می‌یابند، محققان دریافتند که در بسیاری از افراد دوجنس‌گرا کماکان شک و تردیدهای مداوم درباره هویت خودشان وجود دارد. این عدم اطمینان نسبت به هویت به طور خاص وقتی شدید می‌شود که آن‌ها در یک رابطه جنسی انحصاری با یک پارتنر از یک جنس هستند و در عین حال به شخص دیگری نیز تمایل دارند. به همین خاطر مرحله چهارم شکل‌گیری هویت تنها مختص دوجنس‌گرایان است.

عدم اطمینان مداوم

این موضوع از نظر افراد دوجنس‌گرا با دو مساله پیوند دارد. نخستین مساله، فقدان شدید اطلاعات درباره دوجنس‌گرایی است. اگرچه ممکن است افراد عادی اطلاعات نادرستی در این زمینه داشته باشند، اما قضاوت و پیش‌داوری برخی از گی‌ها و لزبین‌ها در مورد دوجنس‌گرایان به شدت با نبرد دوجنس‌گرایان برای پذیرش خود، فهم و اعتباربخشی به خود بیگانه است. عامل دوم استرس و اضطراب مداوم، روابط صمیمی و نزدیک و نیاز مداوم به منظور گفت‌وگو و بازتعریف خودشان است. ترس از طرد و عدم پذیرش غالباً وجود دارد و همچنین حسادت و فهم نادرست افراد دیگری که نقش مهمی را ایفا می‌کنند. در ادامه به بحث درباره این موضوعات می‌پردازیم.

قضاوت و پیش‌داوری

برخی از همجنس‌گرایان بر این باورند که چیزی به عنوان هویت دوجنس‌گرا وجود ندارد و دوجنس‌گرایان برای پرهیز از نگاه منفی کمتر از همجنس‌گرایان نسبت به گرایش جنسی خود آشکارسازی می‌کنند. بسیاری از افرادی که برچسب دوجنس‌گرا را برای خودشان می‌پذیرند، حمایت و اعتبار اجتماعی برای هویت خود نمی‌یابند. به نظر می‌رسد که برخی از دگرجنس‌گرایان این مسئله را درک می‌کنند. نیاز به همدم و عضویت در اجتماع کوچک باعث می‌شود که بسیاری از دوجنس‌گراها خود را به گی‌ها یا لزبین‌ها وابسته کنند. اما آن‌ها با پیش‌داوری، فقدان همدلی و فشار برای سازگاری مواجه می‌شوند. برای مثال، بسیاری از گی‌ها و لزبین‌ها معتقدند که چیزی به عنوان هویت دوجنس‌گرا وجود ندارد و از این رو آن را واقعی یا کامل تلقی نمی‌کنند. دوجنس‌گرایان برای پرهیز از نگاه منفی این افراد در اجتماعی که تنها اجتماع دسترس پذیر برای دوجنس‌گرایان است، کمتر از همجنس‌گرایان آشکارسازی می‌کنند و کماکان نقش خود را به عنوان دوجنس‌گرا در زندگی خود پنهان می‌کنند. در اجتماعات لزبین‌ها و فمینیست‌ها، دوجنس‌گرایی غالباً به عنوان یک مرحله گذار تلقی می‌شود. زنان دوجنس‌گرا نیز به عنوان افرادی تلقی می‌شوند که از مسئولیت پذیرفتن نقش واقعی خود به عنوان لزبین یا دگرجنس‌گرا طفره می‌روند. برخی از افراد نیز دوجنس‌گرایان را افرادی می‌دانند که نمی‌توانند تکلیف خودشان را با خود مشخص کنند یا از مواجهه با همجنس‌گرایی واهمه دارند.

در واقع بسیاری از لزبین‌ها، زنان دوجنس‌گرا را نوعی تهدید و غیرقابل اعتماد می‌دانند. راست (۱۹۹۳) [۳] این موضوع را به نحو تجربی با انجام پرسشنامه با ۳۴۶ نفر که خودشان را لزبین معرفی کرده بودند، به آزمون درآورد و تعمیم‌های متعددی یافت: این زنان لزبین بر این باور بودند که زنان دوجنس‌گرا در حال گذر به هویت لزبین هستند، و همجنس‌گرایی واقعی خود را انکار می‌کنند. این زنان لزبین این فرض را در مورد دوجنس‌گرایان مطرح می‌کنند که به احتمال زیاد بسیاری از دوجنس‌گرایان زن دوستان دختر خود را از دست داده‌اند و نمی‌توانند به عنوان متحدان سیاسی مورد اعتماد باشند زیرا نبردهای سیاسی لزبین‌ها را تحت فشار سازگاری با هنجارهای دگرجنس‌گرایانه رها کرده‌اند. واینبرگ و دیگران (۱۹۹۴) نیز در مطالعه خود دریافتند که «لزبین‌ها به طور خاص نگرش منفی نسبت به زنان دوجنس‌گرا دارند» [۴].

بسیاری از گی‌ها نیز از دوجنس‌گرایان ناخشنود هستند یا درباره آن‌ها پیش‌داوری می‌کنند. اما از سوی دیگر، واینبرگ و دیگران دریافته‌اند که همجنس‌گرایان جوان‌تر، بیشتر از همجنس‌گرایان مسن‌تر، دوجنس‌گرایی را می‌پذیرند.

روابط

نگرانی‌های واقعی و عملی متعددی در رابطه با زندگی به عنوان یک فرد دوجنس‌گرا وجود دارد. یکی از این نگرانی‌ها، اهمیت روابط موجود و جدید در سطح شخصی و اجتماعی است. آشکارسازی برای پارتنرهای کنونی و احتمالی استرس‌زا است و همواره امکان عدم پذیرش وجود دارد. بسیاری از افراد، صرف نظر از گرایش جنسی، تمایلی ندارند با افراد دوجنس‌گرا وارد روابط نزدیک و صمیمی شوند یا در این روابط بمانند. این افراد معمولاً به روابط تک‌همسری تمایل دارند و هر گونه ارتباط پارتنر خود با پارتنرهای دیگر را رد می‌کنند. از سوی دیگر، به محض اینکه افراد هویت دوجنس‌گرایانه خود را برای دیگران آشکار می‌کنند، گفت‌وگو و نوآوری در روابط قبلی و جدید مهم می‌شود حتی اگر آن‌ها به نوبه خود با هویتشان در نبرد باشند. ماتسون [۵] بر این باور است که گفت‌وگوی صادقانه معمولاً منتهی به تغییرات مهمی در ازدواج‌های دگرجنس‌گرایانه می‌شود اما بسیاری از موضوعات و فرایندهایی که او مورد بحث قرار می‌دهد در روابط همجنس‌گرایانه نیز رخ می‌دهند. به هر حال، آشکارسازی نزد دوجنس‌گراها معمولاً باعث تزلزل در یک رابطه می‌شود و غالباً همین تزلزل باعث می‌شود که زوج‌ها به دنبال درمان باشند. نقدهایی که در مقاله قبلی در مورد مدل رشد هویت همجنس‌گرا بیان شد، درباره این مدل نیز صادق است.

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی مدل رشد هویت همجنس‌گرا

منابع: [۱] Weinberg, M.S., Williams, C.J. and Pryor, D.W. (1994) Dual attraction: understanding bisexuality. New York: Oxford University Press. [۲] Clarke, Victoria et al. (2010). Lesbian, Gay, Bisexual, Trans and Queer Psychology, An Introduction. Cambridge University Press, p. 156. [۳] Rust, P. C. (1993). Neutralizing the political threat of the marginal woman: Lesbian beliefs about bisexual. women. Journal of Sex Research, 30, 214–۲۲۸٫ [۴] Weinberg, M.S., Williams, C.J. and Pryor, D.W. (1994) Dual attraction: understanding bisexuality. New York: Oxford University Press, p.293. [۵] Ritter, Y. Kathleen et al. (2002). Handbook of Affirmative Psychotherapy with Lesbian and Gay Men. The Guilford Press; New York, p. 100.  

کلیدواژه‌ها: #رادیوزمانه#دوجنسگرایی#فارسی#دوجنسگرا#بایسکشوالیتی#سهراب فرنام#مقاله‌ها#از دیگران

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مشاهده بخش نظرات و نوشتن نظر

نمایش

نظرت رو بنویس

کلیه نظرات پس از بررسی و تایید مدیر وب‌سایت، به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند

سایر مطالب

بیشتر
زمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانیکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندییکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندیحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستنددوجنسگرایان و ارولاندودوجنسگرایان و ارولاندودوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحوردوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحور"آویشن" از راه می‌رسد"آویشن" از راه می‌رسدروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانآغاز به کار "دوجنسگرا"آغاز به کار "دوجنسگرا"۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایان۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایانعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستما تنها نیستیمما تنها نیستیممردانگی در مردان ترنسمردانگی در مردان ترنسیکی از ما - قسمت نهم: هیسیکی از ما - قسمت نهم: هیسمعرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»معرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»من دوجنسگرا هستممن دوجنسگرا هستمقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکادو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانمعرفی انجمن فرانسوی  بی‌کوز Bi'Causeمعرفی انجمن فرانسوی بی‌کوز Bi'Causeماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+ماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+به رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرابه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گراال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردمی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشممی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشمکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsما تنها نیستیم - آلفرد کنزیما تنها نیستیم - آلفرد کنزیچرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟چرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟بازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانگرایش جنسی من چیه؟گرایش جنسی من چیه؟گروه موسیقی تتو و دوجنسگراییگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییدوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستنددوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستنددگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟دگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟مجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومناعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هااعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هایکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستنمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایاننمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایانموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعینمایش افراد ترنس در رسانه‌هانمایش افراد ترنس در رسانه‌هادگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریمانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!مانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!ما تنها نیستیم - کیت براونما تنها نیستیم - کیت براونآشکارسازی در فضای مجازیآشکارسازی در فضای مجازیسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدیکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکرارییکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکراریخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتدگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراندگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراناقلیت در اقلیتاقلیت در اقلیتروز افتخار همه‌جنسگرایانروز افتخار همه‌جنسگرایانهفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!یکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمییکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمیآیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟آیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟روز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیچی بگیم و چی نگیم؟چی بگیم و چی نگیم؟بازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمبررسی مفهوم دوجنسگراییبررسی مفهوم دوجنسگراییراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهمعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرامعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرامعرفی کتاب: درک دوجنسگراییمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهاولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایاناولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایانیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریملایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌لایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌نشریه دوجنسگرایینشریه دوجنسگراییآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانعشق آزاد: رهایی نهاییعشق آزاد: رهایی نهاییگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعههمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلماندوجنسگراییدوجنسگراییما تنها نیستیم - پیترو آرتینوما تنها نیستیم - پیترو آرتینوقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابمعرفی فیلم : رفتار درخورمعرفی فیلم : رفتار درخوراقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهاناقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهانیکی از ما - قسمت هفتم: قایق مایکی از ما - قسمت هفتم: قایق مایکی از ما – قسمت سوم : خواستگارییکی از ما – قسمت سوم : خواستگاریترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کنداول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانگپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»گپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»IDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهمرکز منابع دوجنس‌گراییمرکز منابع دوجنس‌گراییآیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟آیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟یکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتییکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتیروایت های ما : سیامکروایت های ما : سیامکسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان ملل۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرا۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرا+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایان+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایانصدای دوجنسگراصدای دوجنسگراروز جهانی حقوق بشرروز جهانی حقوق بشردوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییردوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییریکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایموقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟وقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟غیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاند۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودن۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودنمحو دوجنسگرایی در  «نارنجی مد جدید است»محو دوجنسگرایی در «نارنجی مد جدید است»ساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانم«رخدادهای مجازی ماه افتخار»«رخدادهای مجازی ماه افتخار»»ما تنها نیستیم «فریدا کالو»ما تنها نیستیم «فریدا کالومعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه  Merriam-Webster تغییر کردمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه Merriam-Webster تغییر کرد"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآباد"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآباددوجنسگرا یک ساله شددوجنسگرا یک ساله شدروز والدین ترنسروز والدین ترنسمحو دوجنسگرایی،‌  در سریال گلی Gleeمحو دوجنسگرایی،‌ در سریال گلی Gleeیکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازییکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازیچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردروایت های ما : زینبروایت های ما : زینبدور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛دور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛پناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهواژه نامهواژه نامهکوییر چیست؟کوییر چیست؟فایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانبررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»بررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»راهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاسکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟سکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟یکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کماندوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌تردوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌ترروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییگفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»گفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»یکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشته⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟یکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهAround the World: Iran and Bisexual ActivismAround the World: Iran and Bisexual Activismاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیاشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شداشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شدمحو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»محو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»ما تنها نیستیم: مالکوم ایکسما تنها نیستیم: مالکوم ایکسسوال هایی که نباید پرسید!سوال هایی که نباید پرسید!مجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدآیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟آیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟یکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخما تنها نیستیم - کیرستن سینماما تنها نیستیم - کیرستن سینمامعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهامعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهاطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهااولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیااولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیاسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندرابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟رابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟پرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانمعرفی کتاب:  دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابمعرفی کتاب: دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابیکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازییکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازیخبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶خبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎روایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتاکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرااکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرابیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمکوییرپارتی با زینبکوییرپارتی با زینبیکی از ما - قسمت چهاردهم: آواریکی از ما - قسمت چهاردهم: آوارکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمبیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوربیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوردزیره اخوان کیست؟دزیره اخوان کیست؟دلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاندلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاندوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایراندوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایرانجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهمعرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»معرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»آشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگرامعرفی  اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیامعرفی اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیاوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیا«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟آویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیزنان دوجنسگرا در حاشیهزنان دوجنسگرا در حاشیههویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیسلامت روانی زنان دوجنسگراسلامت روانی زنان دوجنسگراموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییچگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟چگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟مبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!مبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!آشکارسازی یا هفت خوان رستمآشکارسازی یا هفت خوان رستمرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استآرشیو دوجنسگراییآرشیو دوجنسگراییدرباره مادرباره ماخبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌خبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌دوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیکریسمس رنگین کمانی‌کریسمس رنگین کمانی‌پیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازییکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداریکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیدارغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنجنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟تاکید بر  تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار  سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانتاکید بر تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانالفبای رنگین‌کمانیالفبای رنگین‌کمانیروایت های ما :‌ ماندگارروایت های ما :‌ ماندگارهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگرا