صفحه اصلی آخرین مطالب پادکست‌ها چندرسانه‌ای دانلود جستجو EN
مقاله‌ها

دگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوری

۲۳ آبان ۹۶

دگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوری

در مقایسه با اصطلاح دگرجنسگراهنجاری می‌توان گفت که دگرجنسگرامحوری یکی از نتایج و پیامدهای دگرجنسگراهنجاری است. سهراب فرنام ما کوییرها در زندگی روزمره خود، در احساس‌ها و روابط خود، در تنهایی و اجتماع خود کم و بیش با پدیده‌هایی مواجه می‌شویم که برای بیان آن‌ها کلماتی را نمی‌یابیم، اما از آن جا که در جهان تنها نیستیم و هم ـ احساس‌های ما در دیگر نقاط جهان تجربه‌های کم و بیش مشابهی را از سر گذرانده و فرصت بیان این احساسات و تجربه‌ها را در قالب مفاهیم و واژگانی خاص داشته‌اند، تأمل درباره این مفاهیم و واژگان می‌تواند فهم ما را از تجربه‌های خودمان عمیق تر کند و راه را برای بیان آن‌ها هموارتر نماید. نتیجه این تاملات در آغاز برای مخاطبان ایرانی روشن نیست در این معنا که این تاملات ممکن است ما را به واژه سازی یکسان یا کاملاً متفاوتی برای بیان زیست جهان خودمان رهنمون کند، اما راه مشخص است یعنی فهم خودمان از طریق نگریستن به دیگری و زبان دیگری. در همین راستا نگارنده در این مقاله تلاش می‌کند دو مفهوم دگرجنسگراهنجاری (heteronormativity) و دگرجنسگرامحوری (heterosexism) را کندوکاو کند.

دگرجنسگراهنجاری اصطلاح دگرجنسگراهنجاری، همان طور که با نگاه به ترکیب این واژه یعنی «دگرجنسگرایی» و «هنجار» مشخص می‌شود، اشاره به هنجار دگرجنسگرایی دارد، اما این هنجار دقیقاً چیست؟ دگرجنسگراهنجاری بر نوعی هنجار یا فرض اجتماعی در غرب دلالت می‌کند که اغلب روابط جنسی در جامعه، دگرجنسگرا است. افزون بر این، واژه دگرجنسگراهنجاری نشان دهنده تسلط سازمان‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بر سکسوالیته است یعنی این سازمان‌ها، هویت‌ها، تجربه‌ها و رژیم‌های حقیقت و شناخت سکسوالیته و جنسیت را کنترل و هدایت می‌کنند. به لحاظ تاریخی می‌توان گفت مایکل وارنر (Michael Warner) ، نظریه پرداز کوییر بود که برای نخستین بار واژه دگرجنسگراهنجاری را در سال ۱۹۹۱ و در مقدمه کتابش با عنوان ترس از سیاره کوییر به کار برد. او بیان کرد که بسیاری از مفاهیم جامعه شناختی دربردارنده‌ مجموعه ناگفته و نانوشته‌ای از فرض‌های دگرجنسگراهنجار هستند. قبل از واژه‌ دگرجنسگراهنجاری، واژه‌های زیر به کار می‌رفتند: ۱) دگرجنسگرایی اجباری (Compulsory Heterosexuality) که آدرین ریچ (Adrienne Rich)، نظریه‌پرداز و شاعر فمینیست و لزبین، در سال ۱۹۸۰ وضع کرد، ۲) قرارداد دگرجنسگرا (heterosexual contract) که توسط مونیک ویتیگ (Monique Wittig) فمینیست وضع شد و ۳) ماتریکس دگرجنسگرا (The Heterosexual Matrix) که توسط جودیت باتلر (Judith Butler) نظریه‌پرداز جنسیت وضع شد [۱].

وجه مشترک همه این اصطلاحات این است که نشان می‌دهند چگونه افراد به لحاظ اجتماعی مجبور به مشارکت در دگرجنسگرایی می‌شوند یا به خاطر این مشارکت پاداش می‌گیرند. واژه دگرجنسگراهنجاری به طور ضمنی بیان می‌کند که هنجار برحسب عمل، هویت یا بیان جنسی تعیین می‌شود. به بیان دقیق‌تر، هنجار دگرجنسگرایی به این معنا است که شکلی از رابطه جنسی، عاطفی یا صمیمیت وجود دارد که هنجار تلقی می‌شود و هر کسی در جامعه در آن مشارکت خواهد داشت و این شکل همان رابطه دگرجنسگرایانه میان مرد و زن در قالب زوج متأهل و تک‌همسر است. دگرجنسگراهنجاری مبتنی بر این فرض است که ۱) روابط جنسی وقتی هنجار پنداشته می‌شوند که میان دو نفر از جنس «مخالف» یعنی بین مردان و زنان رخ دهد و ۲) جنسیت آن‌ها را می‌توان به طور قطعی با تحلیل کروزموم ها و اندام تناسلی تعیین کرد. دگرجنسگراهنجاری بخشی از جهان بینی را تشکیل می‌دهد که دگرجنسگرایی را به عنوان سکسوالیته برتر ترویج می‌کند. به خاطر سلطه دگرجنسگراهنجاری، اعمال غیردگرجنسگراهنجار از جمله همجنسگرایی و دوجنسگرایی نادیده گرفته می‌شوند. همچنین واژه دگرجنسگراهنجاری مبتنی بر این فرض است که دگرجنسگرایی، هویت یا وضعیت سوژه مسلط یا ممتاز است و همجنسگرایی وضعیت سوژه نازل‌تر یا سوژه منقاد است. علاوه بر این، گفتمان دگرجنسگراهنجار، مقولات هویت را در جفت‌های دوگانه مرد ـ زن، مردانه ـ زنانه، دگرجنسگرا ـ همجنسگرا مقوله بندی می‌کند و قدرت و امتیاز اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را بیش از همه به مرد دگرجنسگرا اختصاص می‌دهد. این امتیاز دگرجنسگرا را می‌توان برحسب مزایای نامشهودی تعریف کرد که به افرادی اختصاص می‌یابد که دگرجنسگرا هستند یا می‌گویند که دگرجنسگرا هستند. این امتیاز از سوی بسیاری از نظام‌ها و ساختارهای نهادی و اجتماعی جامعه تضمین شده است. در واقع این نظام‌ها تضمین می‌کنند افراد دگرجنسگرا از ارج، قدرت، حقوق و امتیازهایی برخوردار خواهند شد که بسیار بیشتر از افرادی است که غیردگرجنسگرا هستند. این مزایا گاهی اوقات «رشوه‌ دگرجنسگرا» نامیده می‌شود که بر طبق آن، افراد بواسطه اجرای صحیح دگرجنسگرایی، پاداش یا سرمایه اجتماعی و فرهنگی به دست می‌آورند. همچنین دگرجنسگراهنجاری در نظام آموزشی، رسانه و فرهنگ، سیاست و حکومت، دین و نهادهای دیگر بازتولید می‌شود و تداوم می‌یابد. علاوه بر این، دگرجنسگراهنجاری در نظام حقوقی بسیاری از کشورها ثبت شده است. وجه مشترک همه این قوانین، عدم به رسمیت شناختن حقوق قانونی افراد غیردگرجنسگرا و روابط آن‌ها است. برای مثال در برخی از کشورها نظیر عربستان سعودی، یمن، موریتانی، سودان و ایران همجنسگرایی غیرقانونی و مجازات آن مرگ است.

دگرجنسگرامحوری در مقایسه با اصطلاح دگرجنسگراهنجاری می‌توان گفت که دگرجنسگرامحوری یکی از نتایج و پیامدهای دگرجنسگراهنجاری است. به لحاظ تاریخی اصطلاح دگرجنسگرامحوری در ابتدا به عنوان واژه جایگزین برای همجنسگراهراسی در سال ۱۹۷۲ مطرح شد [۲]. دگرجنسگرامحوری شامل باورها و رویکردهای منفی نهادینه شده درباره سکسوالیته‌های همجنسگرایان، دوجنسگرایان، ترنس‌ها و افراد کوییر است و این سکسوالیته‌ها را غیرطبیعی، منحرف و شرم آور به شمار می‌آورد. دگرجنسگرامحوری همچنین شامل پیش داوری جنسی، باورها و رویکردهای خشونت آمیز نسبت به همجنسگرایان، دوجنسگرایان، ترنس ها و افراد کوییر می‌شود.

یکی از مطالعات مهم در زمینه دگرجنسگرامحوری نشان می‌دهد که واژه‌ همجنسگراهراسی نمی‌تواند بُعد ایدئولوژیکی پیش داوری جنسی را تبیین کند. [۳] مفهوم همجنسگراهراسی غالباً به عنوان تنفر و ترس غیرعقلانی از همجنسگرایان مطرح شده بود، اما محققان این مفهوم را به خاطر تقلیل مساله تبعیض و پیش داوری علیه همجنسگرایان، دوجنسگرایان، ترنس ها و افراد کوییر به مساله ترس و هراس فردی مورد نقد قرار دادند. حتی می‌توان گفت گاهی اوقات همجنسگراهراسی برای توجیه حملات به همجنسگرایان، دوجنسگرایان، ترنس ها و افراد کوییر به کار رفته است. برای مثال در یکی از موارد حقوقی، دادگاهی در مورد قتل متیو شپرد دانشجوی همجنسگرا برگزار شد که در سال ۱۹۹۸ مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به حال خود رها شد تا بمیرد. متهمان ادعا کردند که به خاطر همجنسگراهراسی و ترس از همجنسگرایان دست به این عمل زدند. در این مورد، قاضی این ادعا را رد کرد. دفاع بر مبنای ترس از همجنسگرایان، نمونه‌ای است که نشان می‌دهد همجنسگراهراسی چگونه اختلال روان شناختی فردی و کنترل ناپذیر تلقی می‌شود که نیازمند درمان است و بر این اساس توجه ما را از هر گونه تحلیل درباره بازتولید و ریشه‌های ایدئولوژیکی پیش داوری جنسی علیه همجنسگرایان، دوجنسگرایان، ترنس ها و افراد کوییر منحرف می‌کند. محققان همچنین استدلال می‌کنند [۴] که همجنسگراهراسی نه هراس است و نه چیزی لزوماً غیرعقلانی. به نظر آن‌ها در حالی که ترس غیرعقلانی از افرادی که به همجنس خود گرایش دارند، پیامدهای اجتماعی مساله برانگیزی را برای همجنسگرایان، دوجنسگرایان، ترنس ها و افراد کوییر ایجاد کرده است، مفهوم همجنسگراهراسی نمی‌تواند ماهیت مساله را تبیین کند یعنی مساله امتیاز اجتماعی و فرهنگی دگرجنسگرایی را. از این نظر همجنسگراهراسی، یک واژه مساله برانگیز است در حالی که دگرجنسگرامحوری به عنوان واژه‌ای در نظر گرفته می‌شود که دارای قدرت تبیینی بیشتری برای تبیین باورهای آگاهانه و نهادینه شده است که اجتماعات، روابط، رفتار و هویت‌های همجنسگرایان، دوجنسگرایان، ترنس ها و افراد کوییر را ننگ به شمار می‌آورند. به طور خلاصه می‌توان گفت که دگرجنسگرامحوری عموماً واژه ای جامعه شناختی تلقی می‌شود و به نظام ایدئولوژیکی توجه دارد که دگرجنسگرایی را بر سکسوالیته‌های همجنسگرایان، دوجنسگرایان، ترنس ها و افراد کوییر ترجیح می‌دهد [۵].

 

ارجاعات: [۱] نگاه کنید به: The SAGE Encyclopedia of LGBTQ Studies (2016). Abbie E. Goldberg (Ed.). London: Sage, pp. 493-496   [۲] نگاه کنید به:

Fish, Julie. (2006). Heterosexism in Health and Social Care. Oxford: Macmillan, p. 6 [۳] نگاه کنید به: The SAGE Encyclopedia of LGBTQ Studies (2016). Abbie E. Goldberg (Ed.). London: Sage, pp. 496-500 [۴] همان [۵] نگاه کنید به: Weeks, Jeffrey. (2011). The Languages of Sexuality. London, Routledge, p. 66

کلیدواژه‌ها: #فارسی#دوجنسگرایی و دوجنسگراها#مقاله‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مشاهده بخش نظرات و نوشتن نظر

نمایش

نظرت رو بنویس

کلیه نظرات پس از بررسی و تایید مدیر وب‌سایت، به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند

سایر مطالب

بیشتر
اولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایاناولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایاناصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیزنان دوجنسگرا در حاشیهزنان دوجنسگرا در حاشیهاقلیت در اقلیتاقلیت در اقلیتیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالمعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهامعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهاجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استیکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازییکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازیروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریممن سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎ال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردما تنها نیستیمما تنها نیستیمکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییدوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟روایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیروایت های ما :‌ ماندگارروایت های ما :‌ ماندگارنمایش افراد ترنس در رسانه‌هانمایش افراد ترنس در رسانه‌هابررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»بررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»غیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانروز جهانی حقوق بشرروز جهانی حقوق بشرIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیآیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟آیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟من دوجنسگرا هستممن دوجنسگرا هستممعرفی  اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیامعرفی اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیاآغاز به کار "دوجنسگرا"آغاز به کار "دوجنسگرا"روز افتخار همه‌جنسگرایانروز افتخار همه‌جنسگرایانیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانیکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندییکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندیکوییر چیست؟کوییر چیست؟پیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیدور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛دور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛»ما تنها نیستیم «فریدا کالو»ما تنها نیستیم «فریدا کالوغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانی⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟سرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدما تنها نیستیم - کیرستن سینماما تنها نیستیم - کیرستن سینماسوال هایی که نباید پرسید!سوال هایی که نباید پرسید!دوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌تردوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌ترطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشاندوجنسگرایان و ارولاندودوجنسگرایان و ارولاندوروایت های ما : زینبروایت های ما : زینبزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستخبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶خبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶گرایش جنسی من چیه؟گرایش جنسی من چیه؟یکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداریکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیدارآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیمعرفی انجمن فرانسوی  بی‌کوز Bi'Causeمعرفی انجمن فرانسوی بی‌کوز Bi'Causeسلامت روانی زنان دوجنسگراسلامت روانی زنان دوجنسگرادگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟دگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟بازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهیکی از ما – قسمت سوم : خواستگارییکی از ما – قسمت سوم : خواستگاریدوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحوردوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحورمعرفی فیلم : رفتار درخورمعرفی فیلم : رفتار درخوردوجنسگرا یک ساله شددوجنسگرا یک ساله شدبررسی مفهوم دوجنسگراییبررسی مفهوم دوجنسگراییکریسمس رنگین کمانی‌کریسمس رنگین کمانی‌دگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراندگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایرانمعرفی کتاب:  دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابمعرفی کتاب: دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امندوجنسگراییدوجنسگراییچرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟چرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟چی بگیم و چی نگیم؟چی بگیم و چی نگیم؟دوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایراندوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایران«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»دوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیمرکز منابع دوجنس‌گراییمرکز منابع دوجنس‌گراییمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانواژه نامهواژه نامهقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکایکی از ما - قسمت دوم : ازدواجیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجمحو دوجنسگرایی در  «نارنجی مد جدید است»محو دوجنسگرایی در «نارنجی مد جدید است»روز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانمعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرامعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرامعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومن"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآباد"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآبادپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌ها۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایان۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایانمانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!مانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!هشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدمعرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»معرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»روز والدین ترنسروز والدین ترنسروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسمحو دوجنسگرایی،‌  در سریال گلی Gleeمحو دوجنسگرایی،‌ در سریال گلی Gleeیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمAround the World: Iran and Bisexual ActivismAround the World: Iran and Bisexual Activismوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاصدای دوجنسگراصدای دوجنسگراپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایان۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودن۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودنماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+ماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+ترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندهفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!تحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیآشکارسازی یا هفت خوان رستمآشکارسازی یا هفت خوان رستمآرشیو دوجنسگراییآرشیو دوجنسگراییاشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شداشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شداکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرااکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گراهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConالفبای رنگین‌کمانیالفبای رنگین‌کمانیجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییعشق آزاد: رهایی نهاییعشق آزاد: رهایی نهاییفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندمی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشممی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشمگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهنشریه دوجنسگرایینشریه دوجنسگرایی+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایان+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایاندزیره اخوان کیست؟دزیره اخوان کیست؟چگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟چگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟ما تنها نیستیم - پیترو آرتینوما تنها نیستیم - پیترو آرتینوآیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟آیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟گپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»گپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»اولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیااولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیابیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوربیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشورنمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایاننمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایانانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمیکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتییکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتیروایت های ما : سیامکروایت های ما : سیامکلایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌لایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌یکی از ما - قسمت چهاردهم: آواریکی از ما - قسمت چهاردهم: آواریکی از ما - قسمت نهم: هیسیکی از ما - قسمت نهم: هیسیکی از ما - قسمت هفتم: قایق مایکی از ما - قسمت هفتم: قایق ماآیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟آیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟برنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشدلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاندلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایانما تنها نیستیم - کیت براونما تنها نیستیم - کیت براونقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیرابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟رابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟محو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»محو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»کرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندسکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟سکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟هویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراکوییرپارتی با زینبکوییرپارتی با زینبیکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکرارییکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکراریمردانگی در مردان ترنسمردانگی در مردان ترنسما تنها نیستیم: مالکوم ایکسما تنها نیستیم: مالکوم ایکس۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرا۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگراپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیماقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهاناقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهان«رخدادهای مجازی ماه افتخار»«رخدادهای مجازی ماه افتخار»یکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازییکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازیخبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌خبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌آگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه  Merriam-Webster تغییر کردمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه Merriam-Webster تغییر کردجنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟موافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییمبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!مبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!آشکارسازی در فضای مجازیآشکارسازی در فضای مجازیسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانوقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟وقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟ما تنها نیستیم - آلفرد کنزیما تنها نیستیم - آلفرد کنزیگفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»گفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»نقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرانقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گراطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهامعرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»معرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»روز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsدرباره مادرباره ماهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمدوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستنددوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستند"آویشن" از راه می‌رسد"آویشن" از راه می‌رسددوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیتاکید بر  تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار  سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانتاکید بر تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکایکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغاعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هااعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هایکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمییکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمیبه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرابه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گراشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتدوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییردوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییرراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشت