صفحه اصلی آخرین مطالب پادکست‌ها چندرسانه‌ای دانلود جستجو EN
ناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاند
مقاله‌ها

ناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاند

ناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاند
۱۳ فروردین ۹۷

ناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاند

در حالی که همجنس‌گرایان و ترنس‌ها اقبال بیشتری در پذیرش درخواست پناهجویی‌شان دارند، بسیاری از پناهجویان دوجنس‌گرا  به کشور مبدأ خود اخراج می‌شوند. قضات، مأموران و وکلای مرتبط با امور پناهجویان معمولاً درباره دوجنس‌گرایی آموزش ندیده‌اند و این مسئله می‌تواند منجر به عواقب مرگبار برای این پناهجویان شود. گی‌استارنیوز- "شبکه رهیافت بین‌المللی" (GSN) در یک بررسی بین‌المللی نشان می‌دهد که دوجنس‌گراستیزی و ناآگاهی در این باره، عامل مرگ و میر پناهجویان دوجنس‌گرا در سراسر جهان است.

پناهجویان دوجنس‌گرا روزانه با حملات متعدد و رفتارهای تحقیرآمیز مواجه می‌شوند و حتی وادار به ضبط محتواهای جنسی از روابط‌‌شان می‌شوند؛ شبکه رهیافت بین‌المللی تلاش بر آشکار کردن چنین مسائلی دارد. به عنوان بخشی از مانیفست دوجنس‌گرایی ما، پناهجویان دوجنس‌گرا تجربیات‌شان از تحمل تبعیض‌های معمول و روزمره پس از رسیدن به "سواحل امن" را به اشتراک گذاشته‌اند.

به رغم وجود ترس از مرگ، تعرض، تجاوز و بازداشت در خانه، بسیاری از افراد همه چیزشان را برای دست‌یابی به اندکی امنیت در معرض خطر قرار داده‌اند. در حالی که همجنس‌گرایان و ترنس‌ها اقبال بیشتری در پذیرش درخواست پناهجویی‌شان دارند، بسیاری از پناهجویان دوجنس‌گرا  به کشور مبدأ خود اخراج می‌شوند. این به معنای بازگشت به یکی از ۷۲ کشوری است که همجنس‌خواهی در آنها غیرقانونی است. قضات، مأموران و وکلای مرتبط با امور پناهجویان معمولاً درباره دوجنس‌گرایی آموزش ندیده‌اند و این مسئله می‌تواند منجر به عواقب مرگبار برای این پناهجویان شود.

عواقب مرگبار

یک زن دوجنس‌گرای پاکستانی با نام مستعار فاطینا درست چند روز بعد از اخراج و بازگشت به کشور مبدأش در سال ۲۰۱۵ مورد ضرب و شتم منجر به مرگ قرار گرفت. او ۲۲ سال داشت. او که برای تحصیل به کشور فرانسه رفته بود، پس از آن که توانست خود واقعی‌اش را کشف کند و در رابطه‌ای با یک دختر قرار بگیرد، تصمیم گرفت تا به عنوان یک دوجنس‌گرا اعلام پناهجویی کند و در کشور فرانسه بماند تا بتواند خودش باشد. درخواست پناهجویی او رد شد و مسئولان پرونده، ادعاهای او را باور نکردند. فاطینا در پاکستان با یک مرد نامزد بود . خواهر فاطینا به شبکه رهیافت بین‌المللی گفت: "عموی ما آن چه که او در اکانت فیسبوکش منتشر کرده بود، خوانده بود. او تصویری از فاطینا و دوست دخترش را که در حال بوسیدن هم بودند نیز دیده بود". "در بازگشت فاطینا او یک مهمانی خوش‌آمدگویی به همراه بسیاری از دوستانش ترتیب داد و چند روز بعد، فاطینا بر اثر شکستگی جمجمه سر درگذشت".

 

نمی‌توانید به خانه برگردید و با جنس مخالف رابطه داشته باشید؟

 

 

کرومیلا حمید، دوجنس‌گرایی که درخواست پناهجویی‌اش رد شد   بریتانیا هزاران پرونده درخواست پناهجویی دوجنس‌گرایان را رد کرده است. اطلاعات و داده‌ها نشان می‌دهد که وزارت کشور بریتانیا در دو سال گذشته، دو سوم تعداد ۳۵۳۵ پرونده پناهجویی همجنس‌‌گرایان و دوجنس‌گرایان را رد کرده است. تمامی دوجنس‌گرایانی که با شبکه رهیافت بین‌المللی در این باره صحبت کرده‌اند، گفته‌اند که از آن‌ها این سؤال پرسیده شده است: آیا می‌توانید با شخصی از جنس مخالف رابطه داشته باشید؟ از آنجا که مسئولان امور پناهجویان نمی‌دانند که دوجنس‌گرایی، گرایش به چندین جنس و جنسیت است یا این که نمی‌توانند بفهمند که در واقع شما نمی‌دانید عاشق چه کسی خواهید شد، بسیاری از پرونده‌های واقعی را رد می‌کنند. این پیش‌فرض که یک دوجنس‌گرا می‌تواند به کشورش بازگردد و با فردی از جنس مخالف در رابطه باشد، تصوری بسیار خطرناک است.

در کشوری که تقاضای پناهندگی کرده‌اید دگرجنس‌گرا در نظر گرفته می‌شوید و در کشور خودتان همجنس‌گرا

کیرومیلا حمید، یک دوجنس‌گرای اوگاندایی است که پرونده پناهجویی‌اش رد شده است. وی می‌گوید: "تعداد بسیار کمی از مردم کشور من یا کشورهای آفریقایی می‌توانند بین بخش‌های مختلف جامعه LGBT (همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا و تراجنسیتی) تفاوت قائل شوند؛ آنها از اصطلاح همجنس‌گرا برای همه این ترکیب استفاده می‌کنند". "چه بگویید که تراجنسیتی هستید چه دوجنس‌گرا، از نظر آنها، شما همجنس‌گرایید. آنها از این تفاوت‌ها آگاه نیستند. در کشورهای ما توضیح این که ‘من دوجنس‌گرا هستم’ بسیار سخت است. همجنسگرا، اصطلاح رایج‌تری است". گریس، زن نیجریایی دوجنس‌گرا نیز که درخواست پناهجویی‌ا‌ش در کانادا رد شده است، این گفته را تأیید می‌کند. "هنگامی که به عنوان یک همجنس‌گرا شناخته شدید، دیگر هیچ چیز نمی‌تواند طرز فکر آنها را تغییر دهد. شما نمی‌توانید توضیح دهید که دوجنس‌گرا هستید". وقتی که گریس درباره دوجنس‌گرایی‌اش با همسرش صحبت کرد، وی او را مکرراً مورد تجاوز قرار داد تا "رد این بیماری را از او پاک کند". حمید هم که پیش از آمدنش به بریتانیا مورد تهدیدهای بسیار قرار گرفته است، از این که به اوگاندا فرستاده شود و تحت خشونت و یا حتی قتل قرار بگیرد، هراس دارد.

تعویق، توقیف و شکنجه روانی

 

وینا براون مادر اوراشیا ادورادز به همراه خواهر اورشیا آشما ادواردز و همسرش خواهرش ایسی منگهام ـ ادواردز    درخواست پناهجویی دوجنس‌گرایی به نام اوراشیا ادروارد که اصالتاً جامائیکایی است و به بریتانیا آمده بود نیز رد شد. پنج سال طول کشید تا مسئولان، پرونده او را بررسی کردند و در نهایت هم گفتند که بررسی دوباره را تا سال ۲۰۲۰ به حالت تعلیق درآورده‌اند. مسئولان، رابطه او با یک مرد را باور نکردند چرا که وی پیش‌تر با یک زن ازدواج کرده بود. در مدت دو سال و نیم دیرکرد در بررسی پرونده اوراشیا، پارتنر او، مایکل بر اثر حمله قلبی درگذشت. اوراشیا اکنون با یک زن در رابطه به سر میبرد و مادر او، وینا، از این که این رابطه در دادگاه بعدی بررسی پرونده فرزندش مشکل ایجاد کند، نگران است. سلامت روانی اوراشیا و مادرش، وینا، دچار تغییرات بد و شدیدی  بوده است. مادر و پسر، هر دو به خاطر اضطراب و افکار خودکشی تحت درمان هستند. وینا می‌گوید: "به خاطر تمام فشارها و آسیب‌هایی که متحمل شده‌ا‌یم، مغز اوراشیا به شدت آسیب دیده است ". "من همیشه نگرانم که مبادا او را سوار هواپیما کنند و بازگردانند؛ هرگز نمیتوانم با این موضوع کنار بیایم و از این که پسرم را از دست بدهم بسیار می‌ترسم". تأخیر در بررسی پرونده‌ها می‌تواند طاقت‌فرسا باشد. اگر با ویزا به کشور آمریکا بروید، باید سه سال منتظر باشید تا برای شما یک وقت ملاقات با مسئولان اداره مهاجرت مشخص شود. اگر پس از گذشتن از مرز اعلام کنید که به خاطر گرایش جنسی‌تان قصد اعلام پناهجویی دارید، بلافاصله بازداشت خواهید شد. مراکز نگهداری افراد دگرباش و رنگین کمانی، محیطی بسیار خصمانه‌اند. بسیاری از پناهجویان در بریتانیا، ایالات متحده و دیگر نقاط جهان از تجاوز و سوءاستفاده جنسی در این اماکن گزارش داده‌اند.

برخورد با پناهجویان دوجنس‌گرا و همجنس‌‌گرا  متفاوت‌ است و در نهایت وقتی که با یک قاضی ملاقات می‌کنید، به وضوح می‌بینید که آنها نحوه رفتار و تعامل با یک فرد دوجنس‌گرا را نمی‌دانند. آلان بریدوک، وکیل مدافع گروه مهاجرتی لزبین‌ها و گی‌های بریتانیامی‌گوید: "برخورد با پناهجویان دوجنس‌گرا و همجنس‌‌گرا  متفاوت‌ است ". "وزارت کشور بریتانیا تنها می‌داند که هویتی به نام همجنس‌‌گرایی وجود دارد، اما هرگز درباره وجود دوجنس‌گرایان آگاهی ندارد". این مسئله حائز اهمیت است. به نظر می‌رسد که مسئولان اداره‌های مهاجرت، دانش بسیار اندکی درباره هویت‌های دگرباش و رنگین کمانی دارند. افرادی که به طور مرتب به بارهای همجنس‌‌گرایان می‌روند، مشترک مجلات یا اپلیکیشن‌های با محتوای همجنس‌‌گرایان هستند، احتمال بیشتری دارد که پذیرفته شوند، اما افرادی که در روابط ثابت  به سر می‌برند یا در فرهنگ همجنس‌گرا ادغام نشده‌اند، باور نمی‌شوند. بریدوک می‌افزاید: "یک شکاف عمیق اینجا هست". "مسئولان اداره مهاجرت انتظار دارند که این افراد از هر کشوری که می‌رسند، بلافاصله با یک پرچم رنگین‌کمان به خیابان قدیمی کامپتون بروند"! شبکه رهیافت بین‌المللی از وزارت کشور خواست که آماری شفاف از تعداد پناهجویان دوجنس‌گرایی که پرونده‌شان رد شده، ارائه کند. آنها اذعان داشتند که این کار غیرممکن است زیرا آنها آمار جداگانه‌ای از افراد دوجنس‌گرا ندارند و تنها آماری کلی از افراد دگرباش و رنگین کمانی در دست است. وقتی با استدلال "آزادی ارائه و انتقال اطلاعات" از آنها درخواستِ اطلاعات بیشتر کردیم نیز، درخواست ما را رد کردند.

فرهنگ باورناپذیری در پرونده‌های پناهجویان دوجنس‌گرا

پناهندگان دگرباش و رنگین‌کمان خوش آمدند جکی یوداشکین، مدیر روابط عمومی بزرگ‌ترین گروه برابری حقوق مهاجران و افراد دگرباش در ایالات متحده آمریکا می‌گوید: "بسیار سخت است که در تمام زندگی‌تان خود را پنهان کرده باشید و هم‌چنان برای چیزی که هستید مورد انتقاد و سرزنش قرار بگیرید". "اثبات چنین چیزی به کسی که درخواست شواهد می‌کند، می‌تواند برای شخص پناهجو بسیار چالش‌برانگیز باشد". "شما ممکن است این عواطف را جایی بروز نداده باشید، حساب گرایندر (Grinder) نداشته باشید یا تصویری از شما در هنگام بوسیدن پارتنرتان ثبت نشده باشد". "در برخی زبان‌ها و فرهنگ‌ها مفهوم دوجنس‌گرایی وجود ندارد". از آنجا که ممکن است افراد دوجنس‌گرا سابقه رابطه با افرادی از جنس مخالف را داشته باشند، ممکن است این مسئله نتیجه پرونده پناهجویی آنها را تحت‌الشعاع قرار دهد و به آن آسیب بزند. بریدوک می‌گوید: "عادتی مبنی بر عدم باورپذیری در این زمینه وجود دارد". "اگر شما مدرکی دال بر این که در روابط با هم‌جنس بوده‌اید نداشته باشید، امکان قبولی شما بسیار کم خواهد بود". برخی پناهجویان دوجنس‌گرا وسوسه می‌شوند که بگویند همجنس‌گرا هستند؛ اما در دادگاه رسیدگی به پرونده پناهجویی، اعتبار سخنان شماست است که حرف اول را می‌زند؛ آن چیزی که می‌توانید اثبات کنید!

اجبار برای ضبط محتواهای جنسی

مدت‌های طولانی است که پناهجویان برای اثبات هویت خود مجبور به ضبط تصاویر و ویدئوهایی از روابط جنسی خود می‌شوند. دیوان دادگستری اروپا، درخواست این مستندات برای چنین پرونده‌هایی را ممنوع اعلام کرده است. هرچند که هنوز چنین درخواست‌هایی از پناهجویان می‌شود؛ اما قضات تصاویری از دو مرد که بدون پیراهن و در تخت‌خواب که یک‌دیگر را در آغوش کشیده‌اند نامعتبر دانسته‌اند؛ با این استدلال که احتمال دارد این دو مرد دگرجنس‌گرا باشند. بنابراین در مواردی که شواهد ‘علیه افراد’ است، وکلای مدافع به مستندات جنسی صریح‌تر ارجاع داده‌اند. بریدوک می‌گوید: "چند هفته پیش، وکلای مدافع با رضایت موکلشان تصاویری از رابطه جنسی صریح آنها آماده و به دادگاه تقدیم کردند". "در این تصاویر می‌توانید ببینید که یک عمل جنسی در حال انجام است و شریک جنسی موکل نیز یک مرد است". او می‌افزاید: "البته که این تصاویر، کار خودشان را کردند".

نیاز به آموزش، احترام و درک

اما پیشرفت‌های کوچک و آرامی نیز در این زمینه اتفاق افتاده است. گروه برابری مهاجرتی در ایالات متحده آمریکا، تیم‌های جدیدی از مقامات و مسئولان امور پناهندگی را درباره مسائلی چون دوجنس‌گرایی و یا ویروس اچ‌آی‌وی آموزش می‌دهد. یوداشکین می‌گوید: "قضات اما این آموزش‌ها را دریافت نمی‌کنند". "مذاکراتی درباره این موضوع مطرح شده بود که بتوان قضات را توسط اساتید علم حقوق یا دیگر نهادهای دانشگاهی تحت چنین آموزش‌هایی قرار داد". "البته این بحث‌ها زمانی مطرح بود که باراک اوباما ریاست جمهوری کشور را بر عهده داشت. بعید به نظر می‌رسد که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ بتوان چنین مذاکراتی را به جایی رساند. اگر صریح بخواهم صحبت کنم، هیچ گونه تمایل و علاقه‌ای به انجام چنین کاری در دولت کنونی دیده نمی‌شود". بریدوک و گروه مهاجرتی لزبین‌ها و گی‌های بریتانیا از قضات این کشور خواسته‌اند تا به پناهجویان دوجنس‌گرا احترام گذاشته و سعی کنند آنها را درک کنند. او می‌گوید: "درک این افراد اتفاق خوبی است، اما آن چه که باید اتفاق بیافتد، احترام به آنهاست؛ چیزی که وجود ندارد". "آنها به واقع به هویت دوجنس‌گرایی و سبک زندگی دوجنس‌گرایان احترام نمی‌گذارند.

آن‌ها اصلاً این موضوع را درک نمی‌کنند". "قضات فکر می‌کنند که شما فقط می‌خواهید هر دو را داشته باشید، اما به عقب برگردید و دگرجنس‌گرا باشید. آنها باید به دوجنس‌گرایی به عنوان یک مفهوم مستقل احترام بگذارند". وزارت کشور ادعا می‌کند که تلاش‌هایش در این باره نادیده گرفته شده و مورد سوءاستفاده واقع شده است. یک  سخنگوی این وزارت‌خانه گفته است: "بریتانیا، سابقه درخشانی در پذیرش افراد پناهجو دارد و هرگز درخواست افرادی را که به سبب سکشوالیته‌شان ممکن است مورد آزار و اذیت قرار بگیرند رد نکرده و آنها را به کشورشان بازنگردانده است". "همه پرونده‌ها برای این که تحت حمایت و پشتیبانی ما قرار بگیرند، باید بتوانند اثبات کنند که در کشور مبدأ تحت آزار و اذیت یا رفتارهای تحقیر و توهین‌آمیز بوده‌اند". "ما تا جایی که ممکن است درباره پرونده‌های مربوط به گرایش جنسی حساسیت به خرج میدهیم و اصول کاری ما نیز مشخص است؛ کارمندان ما هرگز حق ندارند پرسش‌های نامناسبی را که موجب مزاحمت برای شخص پناهجو میشود، طرح کنند. آنها هم‌چنین مجاز نیستند درخواست شواهد و مدارک صریح و بی‌پرده از شخص پناهجو کنند".

مبارزه برای آزادی در حالی که شاید غیرممکن به نظر برسد، اما با تمام دشواری‌اش امکان پیروزی یک پرونده یک پناهجوی دوجنس‌گرا وجود دارد. یوداشکین میگوید: "افرادی که این روند را آغاز می‌کنند باید بدانند که ما برای حمایت از آنها اینجا هستیم و منابعی نیز به این موضوع اختصاص داده شده است". "تمام مراجعین ما که موفق به دریافت پناهندگی شده‌اند، یک پیام برای کسانی دارند که درخواست پناهجویی خود را به تازگی به ثبت رسانده‌اند. پیام این است: ‘شما این فرآیند را پشت سر خواهید گذاشت و ما بی‌صبرانه منتظریم ببینیم که زندگی شما وقتی که به اینجا می‌رسید چه‌طور خواهد بود" او اضافه می‌کند: "کسانی هستند که برای شما مبارزه می‌کنند، از شما حمایت می‌کنند و خواسته شما می‌تواند به واقعیت بدل شود. من همیشه خواهان آنم که مردم بدانند که امید هست".  

کلیدواژه‌ها: #پناهجویان#فارسی#دوجنسگرایی و دوجنسگراها#مقاله‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مشاهده بخش نظرات و نوشتن نظر

نمایش

نظرت رو بنویس

کلیه نظرات پس از بررسی و تایید مدیر وب‌سایت، به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند

سایر مطالب

بیشتر
نشریه دوجنسگرایینشریه دوجنسگراییداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییبررسی مفهوم دوجنسگراییبررسی مفهوم دوجنسگراییآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسما تنها نیستیم - کیت براونما تنها نیستیم - کیت براونگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشت»ما تنها نیستیم «فریدا کالو»ما تنها نیستیم «فریدا کالواولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایاناولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایانآیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟آیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟چرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟چرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟رابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟رابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟روایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیسلامت روانی زنان دوجنسگراسلامت روانی زنان دوجنسگرامعرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»معرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»مجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندمردانگی در مردان ترنسمردانگی در مردان ترنسچی بگیم و چی نگیم؟چی بگیم و چی نگیم؟جیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهما تنها نیستیمما تنها نیستیمکوییر چیست؟کوییر چیست؟معرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»معرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»مرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایاناقلیت در اقلیتاقلیت در اقلیتیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجمعرفی فیلم : رفتار درخورمعرفی فیلم : رفتار درخورصدای دوجنسگراصدای دوجنسگرامانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!مانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!مجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانی⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟آیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟آیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟چطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردبررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»بررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟انتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیوقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟وقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟ما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکادوجنسگراییدوجنسگرایییکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیجنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآباد"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآبادزنان دوجنسگرا در حاشیهزنان دوجنسگرا در حاشیههشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدروز جهانی حقوق بشرروز جهانی حقوق بشریکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگرایییکی از ما - قسمت هفتم: قایق مایکی از ما - قسمت هفتم: قایق ماقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانخبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌خبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌سخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخ"آویشن" از راه می‌رسد"آویشن" از راه می‌رسدغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کننداشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شداشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شددگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟دگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟دوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانالفبای رنگین‌کمانیالفبای رنگین‌کمانییکی از ما - قسمت نهم: هیسیکی از ما - قسمت نهم: هیسیکی از ما - قسمت چهاردهم: آواریکی از ما - قسمت چهاردهم: آوارمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیههفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!ترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندآرشیو دوجنسگراییآرشیو دوجنسگراییAround the World: Iran and Bisexual ActivismAround the World: Iran and Bisexual Activismمن دوجنسگرا هستممن دوجنسگرا هستمساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانماکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرااکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گراگفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»گفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»راه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینههویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگرایکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پرواززمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهیکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازییکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازیاولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیااولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیاآشکارسازی یا هفت خوان رستمآشکارسازی یا هفت خوان رستمآشکارسازی در فضای مجازیآشکارسازی در فضای مجازیفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریم۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودن۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودنمعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرامعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گراعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانی۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرا۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرادزیره اخوان کیست؟دزیره اخوان کیست؟مبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!مبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!دوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییردوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییرسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدروایت های ما : زینبروایت های ما : زینبدرباره مادرباره ماروایت های ما : سیامکروایت های ما : سیامکدوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایراندوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایرانپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌انددگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراندگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایرانروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه  Merriam-Webster تغییر کردمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه Merriam-Webster تغییر کردسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلعشق آزاد: رهایی نهاییعشق آزاد: رهایی نهاییدوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستنددوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستندنمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایاننمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایانتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیچگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟چگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟ما تنها نیستیم - کیرستن سینماما تنها نیستیم - کیرستن سینمادوجنسگرایان و ارولاندودوجنسگرایان و ارولاندوروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهدوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌تردوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌ترزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهمحو دوجنسگرایی،‌  در سریال گلی Gleeمحو دوجنسگرایی،‌ در سریال گلی Gleeهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتینمایش افراد ترنس در رسانه‌هانمایش افراد ترنس در رسانه‌هارشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانروایت های ما :‌ ماندگارروایت های ما :‌ ماندگارغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجواناننقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرانقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گراخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگرامعرفی انجمن فرانسوی  بی‌کوز Bi'Causeمعرفی انجمن فرانسوی بی‌کوز Bi'Causeافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکامحو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»محو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»گروه موسیقی تتو و دوجنسگراییگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییدلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاندلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایانانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاسوال هایی که نباید پرسید!سوال هایی که نباید پرسید!کریسمس رنگین کمانی‌کریسمس رنگین کمانی‌اول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمآیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟آیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟یکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکرارییکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکراریسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانکوییرپارتی با زینبکوییرپارتی با زینباعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هااعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هایکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابما تنها نیستیم: مالکوم ایکسما تنها نیستیم: مالکوم ایکسیکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمییکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمیجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استگپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»گپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»معرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشمحو دوجنسگرایی در  «نارنجی مد جدید است»محو دوجنسگرایی در «نارنجی مد جدید است»واژه نامهواژه نامهما تنها نیستیم - آلفرد کنزیما تنها نیستیم - آلفرد کنزیمعرفی  اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیامعرفی اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیاموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمان«رخدادهای مجازی ماه افتخار»«رخدادهای مجازی ماه افتخار»لایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌لایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌پناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهمی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشممی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشمبیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوربیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشورماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+ماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+خبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶خبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶پیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییدوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحوردوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحور۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایان۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایان«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»دوجنسگرا یک ساله شددوجنسگرا یک ساله شدیکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندییکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندیوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیامعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنیکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتییکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتیروز والدین ترنسروز والدین ترنسمعرفی کتاب:  دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابمعرفی کتاب: دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلاب+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایان+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایانمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانما تنها نیستیم - پیترو آرتینوما تنها نیستیم - پیترو آرتینویکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازییکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازیروز افتخار همه‌جنسگرایانروز افتخار همه‌جنسگرایانروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهااقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهاناقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهانروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسیکی از ما – قسمت سوم : خواستگارییکی از ما – قسمت سوم : خواستگاریسکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟سکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟ال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردال.جی.بی.تی ایران «بی» ندارددو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیتاکید بر  تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار  سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانتاکید بر تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانآغاز به کار "دوجنسگرا"آغاز به کار "دوجنسگرا"دور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛دور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛IDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیممن سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎طیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردیکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداریکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیدارمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییمعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهامعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهاگرایش جنسی من چیه؟گرایش جنسی من چیه؟یکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانمرکز منابع دوجنس‌گراییمرکز منابع دوجنس‌گراییبه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرابه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گراپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایاندوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتی