صفحه اصلی آخرین مطالب پادکست‌ها چندرسانه‌ای دانلود جستجو EN
مقاله‌ها

به تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیم

۰۸ آذر ۹۴

به تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیم

دوجنسگرایان پلی برای انتقال ایدز بین دگرجنسگرایان و هم‌جنس‌گرایان نیستند

 مردان دوجنسگرا از دیرباز قربانی این تصور اشتباه بوده‌اند که موجب شده بسیاری از زنان از آنها بهراسند و به آنها به عنوان منبع ویروس HIV بنگرند. حالا پژوهش‌ها نشان ‌می‌دهد که این ترس‌ها همه پایه در تصورات غلطی دارند که در اذهان عمومی جا خوش کرده! وقت آن رسیده که به این پیشداوری‌ها پایان دهیم.

 

سونیوی برودوم Sunnivie Brydum  

در روزهای اول بحران ایدز، ناامیدی در مبارزه با این عفونت جدید چنان فراگیر شده بود که بسیاری افراد، از جمله فعالان مبارزه با HIV و کادر پزشکی درگیر بحران دچار سردرگمی شده بوند و به درستی نمی‌دانستند چه رفتارهایی پرخطر هستند.

تنها وقتی این موضوع روشن شد که آلودگی به ویروس HIV و ایدز مختص جامعه «مردان همجنسگرا»‌ نیست، سیاست‌های پیشگیری از آلودگی به ویروس سایر گروه‌های جامعه را هم هدف قرار دادند و بیش از این که تأکید به گرایش و سبک زندگی افراد داشته باشند، بر انواع رفتارهای پرخطر متمرکز شدند. اما اثرات این انگ همچنان و پس از گذشت ۳۰ سال، در اذهان عمومی به چشم می‌خورد و افرادی مشغول مبارزه جدی با آن هستند.

 

خفره کوجیچاگولا ابیف (Khafre Kujichagulia Abif)، مرد دوجنسگرا و متأهل ۴۸ ساله‌ای است که چندین سال است وقت خود را صرف مبارزه با این پیشداوری‌های غلط می‌کند. او که نویسنده هم هست و سال‌هاست که می‌داند مبتلا به ویروس HIV است، می‌گوید: «من با زنانی برخورد کردم که مستقیماً به من می‌گفتند چون دوجنسگرا هستم، ویروس HIV را پخش می‌کنم!‌» این پیشداوری که «مردان دوجنسگرا مسوول ابتلای پارتنرهای زن خود به ویروس HIV هستند»  آنقدر رایج است که بسیاری از کنشگران دوجنسگرا به یاد نمی‌آورند اولین بار آنرا کی و کجا و از زبان چه کسی شنیده‌اند.

در واقع این تئوری بر اساس یک پیشداوری غلط دیگر بنا شده است که می‌گوید:  «مردانی که هم با مردان و هم با زنان وارد رابطه جنسی می‌شوند، شانس بیشتری برای قرار گرفتن در معرض ویروسHIV دارند و از آنجا که با زنان رابطه جنسی دارند، به احتمال بیشتری این ویروس را به زنان دگرجنسگرایی انتقال می‌دهند که در حالت عادی تماسی با ویروس ندارند!»‌ اما نتایج اولین بررسی جامع پژوهش‌های علمی درباره شیوع HIV در میان مردانی که با مردان رابطه جنسی برقرار می‌کنند (MSM) و مردانی که هم با زنان و هم با مردان رابطه جنسی دارند (MSMW)، نشان می‌دهد که این ادعا مبنی بر عاملیت بیشتر مردان دارای رفتارهای دوجنسگرایانه در انتقال ویروس HIV هیچ پایه علمی ندارد.   دکتر رول فریدمن، (Reuel Friedman) تأیید می‌کند که ویروس HIV می‌تواند به مردان دوجنسگرا هم از زنان و هم از مردان آلوده به ویروس منتقل شود و این موضوع ربطی به این که گرایش جنسی این زنان و مردان چیست ندارد؛ آنها ممکن است هم‌جنسگرا، دوجنسگرا یا دگرجنس‌گرا باشند، اما از این موضوع نباید برداشت کرد که مردان دوجنسگرا عامل مهمتری نسبت به سایر گروه‌ها برای انتقال ویروس هستند.

واقعیت به این سیاه و سفیدی نیست. در گزارشی که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، فریدمن و همکارانش در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه پیتزبورگ و مرکز پژوهش‌های LGBT‌ پیتز (Pitt’s Center for LGBT Research) تلاش کردند تعداد مردان مبتلا به ویروس HIV را مشخص کنند که رفتارهای دوجنسگرایانه داشتند، یعنی مستقل از گرایش جنسی که خود را در آن هویت‌یابی می‌کردند، هم با زنان و هم با مردان رابطه جنسی برقرار می‌کردند. سپس این گروه تعیین کرد که چطور شیوع ابتلا به HIV در گروه‌ مردان دوجنسگرا با مردان همجنسگرا متفاوت است. این پژوهش در نوع خود جزو اولین پژوهش‌هایی به شمار می‌رود که مردان دوجنسگرا و همجنسگرای مبتلا به HIV را همزمان تحت مطالعه قرار داده است. فریدمن به HIV Plus می‌گوید: « این فراتحلیل - که آمار گروه‌های مختلف را با در نظر گرفتن معیار‌های مشخص مقایسه و بررسی می‌کند - نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به ویروس HIV در میان مردانی که رفتارهای دوجنسگرایانه دارند، به وضوح بالاتر از این احتمال میان مردان با رفتارهای دگرجنسگرایانه و در عین حال به وضوح کمتر از این نسبت در میان مردان با رفتارهای همجنسگرایانه است.»‌ اما اگر ابتلا به ویروس HIV شیوع کمتری در میان دوجنسگرایان نسبت به سایر گروه‌های اقلیت دارد، این پیشداوری‌ها از کجا می‌آید که آنها «پل انتقال ویروس HIV از همجنسگرایان به زنان دگرجنسگرا هستند»؟ فریدمن می‌گوید پاسخ به این سوال نیاز به توضیح درباره واقعیت‌های چندگانه‌ای دارد.

بخشی از این پیشداوری از اینجا می‌آید که پژوهش‌ها همچنان گروه‌های مورد مطالعه را تنها به دو دسته دگرجنسگرا و همجنسگرا تقسیم می‌کنند و آماری دقیق از دوجنسگرایانی که به HIV مبتلا هستند در دست نیست. این پژوهش‌ها مردان دوجنسگرا را در همان دسته مردان همجنسگرا قرار می‌دهند. او تخمین می‌زند که حدود ۱۲۱۸۰۰ مرد آلوده به ویروس HIV، با رفتارهای دوجنسگرایانه در امریکا وجود دارند. در عین حال او  یادآوری می‌کند که این موضوع درباره مردان دگرجنسگرا و مردانی که مواد مخدر تزریقی استفاده می‌کنند و مبتلا به ویروس HIV یا ایدز هستند، هم صدق می‌کند. بسیاری از پژوهش‌ها زنانی را که با مردان دوجنسگرا در رابطه جنسی بوده یا هستند، از زنانی که تنها با مردان دگرجنس‌گرا در رابطه جنسی هستند مجزا نمی‌کند. بنابراین یافتن منبع دقیق ابتلا به HIV در میان زنانی در رابطه با مردان که مبتلا به ویروس می‌شوند دشوار است. خلاصه اینکه داده‌های جمع‌آوری شده هرگز به روشنی به منبع ابتلا به ویروس اشاره نمی‌کنند. در عین حال، از آنجا که مردان دوجنسگرای کمتری نسبت به مردان دگرجنسگرا وجود دارند و تعداد کل ( و نه نسبت) جمعیت مبتلایان به HIV در میان این دو گروه تقریباً برابر است، فریدمن ادعا می‌کند که احتمال اینکه زنانی که با مردان رابطه جنسی دارند، وارد رابطه‌ای جنسی با مردی دگرجنسگرا و مبتلا به HIV بشوند، همانقدر قوی است که این زنان وارد رابطه جنسی با مردی دوجنسگرا و مبتلا به HIV بشوند. فریدمن می‌گوید آنچه که بازنشر و بازتولید این پیشداوری‌های رابطه «اغراق‌آمیز» بین مردان دوجنسگرا و HIV را تقویت می‌کند، گرایش شدید رسانه‌ها به تقلیل موضوعات پیچیده به داستان‌های ساده‌ای است که بتواند به سادگی و روشنی به مخاطب اطلاعات را برساند، حتی اگر این اطلاعات تصویری نادرست از موضوع بدهند! او در ادامه توضیح می‌دهد که داستان‌هایی که دوجنسگرایان را به عنوان پل‌هایی برای انتقال  HIV از جامعه همجنسگرایان به دگرجنسگرایان تصویر می‌کند، در رسانه‌ها جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است، چرا که این داستان‌ها حول جذابیت دلهره می‌چرخند. حالا این دلهره می‌تواند ناشی از همجنسگراستیزی باشد، یا دوجنسگراستیزی باشد یا نژادپرستی علیه سیاه‌پوستان و یا ترس از HIV که در ذهنشان یک بیماری "همجنسگرایانه" است.

رسانه‌های عمومی و حتی ادبیات به کار رفته در پژوهش‌های علمی، معمولاً دچار همان پیش‌داوری‌های غلط درباره دوجنسگرایان هستند. بدین ترتیب وقتی در رسانه‌ها به بیماری‌های مقاربتی می‌رسیم، درباره بیماری‌هایی می‌شنویم که اگر درموردشان صحبت شود، به عفونت‌هایی بسیار شایع درمیان امریکایی‌های افریقایی‌تبار اشاره می‌شود و یک بار دیگر آتش‌بازی بیهوده‌ای در رسانه‌ها به راه می‌افتد. گزارشی که در سال ۲۰۱۴ در نیویورک پست منتشر شد، این طرز فکر را دنبال کرده و ادعا کرده بود که  مردان دوجنسگرا عامل انتقال ویروس HIV به سه‌چهارم زنانی که آلوده می‌شوند، هستند. این جمله‌ای بود که نیویورک پست آنرا در گزارشی مختصر از مرکز بهداشت نیویورک منتشر کرد: «زنانی که رابطه جنسی  بدون محافظت (ناامن) با مردان دوجنسگرا داشتند، بالاترین تعداد موارد ابتلای جدید به ویروس HIV  را در [ نیویورک] سال اخیر تشکیل داده اند.» اما این نتیجه که به این راحتی اینجا آمده است، بر اساس داده‌ها تولید نشده است، چرا که این واقعیت را نادیده می‌گیرد که انتقال HIV می‌تواند بین مردان و زنان دگرجنسگرا هم رخ دهد! «متأسفانه مردان دگرجنسگرا ممکن است در رابطه‌های دگرجنسگرایانه HIV بگیرند و ممکن است این ویروس را در رابطه‌های دگرجنسگرایانه دیگر به زنان دیگر انتقال بدهند. مردان دگرجنسگرا همچنین ممکن است از راه‌های دیگری چون تزریق مواد مخدر هم به این ویروس آلوده شوند و آنرا به زنان در رابطه جنسی انتقال دهند. با نادیده گرفتن کامل واقعیت انتقال ویروس HIV توسط افراد دگرجنسگرا، رسانه‌های - خواسته یا ناخواسته - موجب شده‌اند مردان دوجنسگرا به عنوان «عامل انتقال ویروس» از طریق رابطه‌های جنسی‌شان با زنان شناخته شوند.

همانطور که در این مقاله نیویورک پست به عنوان یک نمونه آمده‌است، در سال‌های اول ۲۰۰۰ هم سکسوالیته مردان افریقایی‌تبار مورد هجمه رسانه‌ها قرار گرفت و به خصوص دوجنسگرایی مردان سیاه پوست.»‌ به همین ترتیب، گزارش‌هایی درباره سبک زندگی مردان امریکایی افریقایی‌تبار که درباره روابطشان با هم‌جنس‌هاشان مخفی‌کاری می‌کنند منتشر شد و بسیاری ابتلای همسران و شرکای جنسی زن این مردان به ویروس HIV را اینگونه معرفی کردند که «این مردها ویروس HIV را با خود به خانه‌ می‌آورند». اما دکتر هرخوتی (Dr. Herukhuti)، سکسولوژیست و استاد دانشگاه ۴۱ ساله ساکن بروکلین، که خود را یک مرد پلی‌سکشوال (با روابط موازی) سیاه‌پوست سیس‌جندر می‌داند در کتاب «برآمد هراس از سیاهان: یادداشت‌هایی درباره فرهنگ، سکسوالیته و معنویت»  می‌نویسد: «تمرکز بر "اهریمنی" جلوه دادن سکسوالیته سیاه‌پوستان، یک سوتفاهم ساده نیست و ریشه‌های عمیق‌تری دارد. این یک پیش‌فرض سکسیست (جنسیت‌زده) و راسیست (نژادپرستانه) است. این فرآیند سکسوالیته، هوشمندی و اخلاق زنان سیاه‌پوست را زیر سوال می‌برد، درحالی‌که به مردان سیاه چهره‌ای "اهریمنی"  می‌دهد و نیروهای سیستماتیک و ساختاری را که در جهت تقویت نژادپرستی، سکسیسم (جنسیت‌زدگی)، هتروسکسیسم (دگرجنس‌گرامحوری)، اروتوفوبیا (هراس از اروتیسم) و طبقاتی شدن جامعه تلاش می‌کنند، نادیده می‌گیرند؛ این همان جامعه‌ای است که مرد و زن سیاه‌پوست را در فرودست و در معرض خطر فقر، مرگ و بیماری قرار می‌دهد.»‌ هرخونی همچنین درباره انگ‌های جدید و اقلیت‌سازی‌های جدید بواسطه عفونت‌های HIV در گروه‌هایی که در حاشیه قرار گرفته‌اند، بویژه امریکایی‌های افریقایی‌تبار، دوجنسگرایان یا آنها که عضو هردو این گروه‌های اجتماعی هستند، هشدار می‌دهد. هرخوتی ادامه می‌دهد: «اثر افسانه "پل دوجنسگرایان" این است که زنانی که به اندازه کافی درباره HIV، دوجنسگرایی و جنسیت اطلاع و آگاهی ندارند، ممکن است خود را در معرض خطر بیشتری قرار دهند. این موجب می‌شود مرزهای تصنعی بیشتری برای زنانی که می‌خواهند پارتنرهای مرد داشته باشند و به دنبال عشق هستند بوجود بیاید و این زنان تعهد بیشتری به مردانی پیدا کنند که رابطه با آنها برایشان سخت‌تر است.» فریدمن با آنچه هرخوتی می‌گوید موافق است و تأیید می‌کنند که به چالش نگرفتن تصورات و پیش‌داوری‌های رایج درباره رفتار دوجنسگرایان - بویژه دوجنسگرایان مرد رنگین‌پوست - در طول دهه‌ها موجب شده است که یک پستوی چندلایه و پیچیده برای موضوعات مرتبط به HIV یا گرایش جنسی ساخته شود و سخن گفتن در این باره را سخت کند. او می‌گوید: «من فکر می‌کنم ما در فضایی  هستیم که در آن مردان دوجنسگرا در رسانه‌های جریان اصلی از زمان شناخته شدن و شیوع بیماری ایدز به عنوان "پل‌های انتقال HIV" شناخته شده اند

. بنابراین ۳۰ سال تمام مردان دوجنسگرا مسوول آلودگی زنان به  HIV بوده‌اند، بدون این که کسی به درستی سایر عوامل این آلودگی‌ها را بداند. به نظر من، این تصورات غلط به اعتماد به نفس مردهای دوجنسگرا آسیب جدی می‌زند، اما هرگز در مورد سهم مردان دوجنسگرا در انتقال این ویروس مطالعه‌ای نشده است، برای همین ما هیچ پشتوانه علمی برای اثبات این ادعاها نداریم.» اما مردان دوجنسگرا  به مجله Plus گفته‌اند که چه آلوده به HIV باشند چه نباشند، قربانی پیش‌فرض‌های غلط درباره هویتشان می‌شوند که معمولاً منجر به آسیب به اعتماد به نفس و سلامتی روانی آنها می‌شود.

 

«نتیجه این است که همه مردان دوجنسگرا قربانی تصووات قالبی می‌شوند که تبعیض‌آمیز و عامل تبعیض بیشتر علیه آنهاست. مردان دوجنسگرایی که با زنان ازدواج کرده‌اند، از همه بیشتر دچار این خشونت‌ها می‌شوند و از آن مهم‌تر جامعه رنگین‌کمانی دچار شکاف می‌شود.» این را ران سورشا، نویسنده، سردبیر و بنیانگذار انتشارات بیر بنز است.

او مردی ۵۶ ساله است که خود را یک سیس‌جندر خرس (دسته‌ای از مردهای رنگین‌کمانی که موهای بدن خود را از بین نمی‌برند)، همجنسگرا، دوجنسگرا و کوییر هویت‌یابی می‌کند. ران می گوید: «من می‌خواهم به این موضوع اشاره کنم که بخش زیادی از مردان دوجنسگرا مثل خود من، اهل رابطه‌های بلند مدت، امن و بیشتر با مردان هستند و معمولاً با زن‌ها رابطه جنسی ندارند. ما فکر می‌کنیم مردان دوجنسگرا فقط آنهایی هستند که با یک زن ازدواج می‌کنند و بعد با رابطه با یک مرد، به همسرشان خیانت می‌کنند، اما در واقع مردها دوجنسگرا هم رفتارهای مختلفی دارند.

این فقط یکی از پیش‌داوری‌های غلط درباره مردان دوجنسگرا و ناقلان HIV به زنان است.» پل نکرا Paul Nocera، مرد ۳۵ ساله دوجنسگرای کوییر که در مرکز BiRequest، مرکزی برای معاشرت و گفتگوی دوجنسگرایان در نیویورک به عنوان تسهیل‌گر کار می‌کند، می‌گوید: «با این‌که انتقال HIV میان مصرف‌کنندگان تزریقی مواد مخدر، واقعاً چالش‌برانگیز است همچنان با این پیش‌داوری مواجهیم که HIV از طریق رابطه جنسی و به دلیل عدم توانایی در کنترل شهوت منتقل می‌شود.

دوجنسگرایان هم به عنوان گروهی که نمی‌توانند زیپ شلوارشان را بسته نگه دارند، دیده می‌شوند. ناخودآگاه درونی ما می‌خواهد مشکل را آنطور که هست نبیند و برای حل آن به راه‌حل‌های خیالی برای مبارزه با بیماری‌های مقاربتی رو می‌آورد که قرار نیست به جایی برسد. این پیش‌داوری‌ها بسیار پیچیده هستند.»‌

نوکرا ادعا می‌کند که بر اثر این پیش‌داوری‌ها و تصورات قالبی، «ما وقت ارزشمندی را برای مبارزه از دست داده‌ایم. می‌توانستیم علم بهتری تولید کنیم و در لایه‌های مختلف مداخله اثربخش‌تر داشته باشیم.» هرخوتی  موافق است که راه مبارزه با این تصورات و پیش‌داوری‌های قالبی، آموزش و صداقت است.

او می‌گوید: «من فکر می‌کنم این مهم است که فرآیند پیش‌داوری‌ها علیه دوجنسگرایان مرد متوقف شود و این خیالات، مثل HIV دوجنسگرایان پایان یابد و مردم هم بیشتر درباره داستان زندگی ما مردان دوجنسگرا، زندگی و تجربیاتمان بدانند.» ابیف هم که خود کنشگری آلوده به HIV، دوجنسگرا و نویسنده و مدیر یک انجمن غیرانتفاعی است می‌گوید پیش‌داوری‌ها از داخل خانه‌ها شروع می‌شود.

او که بر آشکارسازی به عنوان مبتلا به HIV تأکید می‌کند می‌گوید : «اولین قدم برای حمایت از خودم و دیگران برای عدم انتقال ویروس این است که خودم و رفتاری که در آن شریک می‌شوم را بپذیرم. هیچ فاصله‌ای بین آن کسی که می‌گویم هستم و فعالیت‌های جنسی من نیست. پیش‌داوری‌های غلط حول HIV و دوجنسگرایی از ناآگاهی و نبود درک می‌آید. افراد زیادی درباره HIV و سکسوالیته به راحتی صحبت نمی‌کنند. تعداد افرادی که با دیگران بدون این‌که درباره HIV، بیماری‌های مقاربتی و سکسوالیته‌شان گفتگو کنند، وارد رابطه جنسی می‌شوند، بسیار بیشتر از آن است که فکر می‌کنیم. مردهای خیلی زیادی واقعا به شرکای جنسی زن خود نمی‌گویند چه چیزی آنها را تحریک می‌کند.»

  • همان‌جنسگرا (Cisgender): افرادی که ترنس نیستند و در جنسیتی که در هنگام تولد به آن منسوب شده اند باقی می مانند.
کلیدواژه‌ها: #فارسی#مقاله‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مشاهده بخش نظرات و نوشتن نظر

نمایش

نظرت رو بنویس

کلیه نظرات پس از بررسی و تایید مدیر وب‌سایت، به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند

سایر مطالب

بیشتر
»ما تنها نیستیم «فریدا کالو»ما تنها نیستیم «فریدا کالوکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییمعرفی  اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیامعرفی اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیاجنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟آشکارسازی یا هفت خوان رستمآشکارسازی یا هفت خوان رستممعرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»معرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرا۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرارشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانمحو دوجنسگرایی در  «نارنجی مد جدید است»محو دوجنسگرایی در «نارنجی مد جدید است»هویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنان+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایان+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایانآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهبیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوربیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشورفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندمرکز منابع دوجنس‌گراییمرکز منابع دوجنس‌گراییروایت های ما :‌ ماندگارروایت های ما :‌ ماندگارروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایاندوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایراندوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایرانصدای دوجنسگراصدای دوجنسگرادرباره مادرباره مامعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرامعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرایکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازییکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازییکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمدلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاندلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاندوجنسگراییدوجنسگراییقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکامعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمیکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتییکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتی«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»گفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»گفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»روز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هارابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟رابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟وبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدما تنها نیستیم - آلفرد کنزیما تنها نیستیم - آلفرد کنزیمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیعشق آزاد: رهایی نهاییعشق آزاد: رهایی نهاییروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسسکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟سکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودن۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودندوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استمعرفی انجمن فرانسوی  بی‌کوز Bi'Causeمعرفی انجمن فرانسوی بی‌کوز Bi'Causeمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیآرشیو دوجنسگراییآرشیو دوجنسگراییسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردما تنها نیستیم - پیترو آرتینوما تنها نیستیم - پیترو آرتینومقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدیکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمییکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمیچرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟چرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟آیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟آیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟به رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرابه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گراآیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟آیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟گروه موسیقی تتو و دوجنسگراییگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییگرایش جنسی من چیه؟گرایش جنسی من چیه؟انتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردیکی از ما - قسمت نهم: هیسیکی از ما - قسمت نهم: هیسلایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌لایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌دگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟دگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟یکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکرارییکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکراریشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتههشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدبررسی مفهوم دوجنسگراییبررسی مفهوم دوجنسگراییموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعییکی از ما – قسمت سوم : خواستگارییکی از ما – قسمت سوم : خواستگاریبررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»بررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»چی بگیم و چی نگیم؟چی بگیم و چی نگیم؟برنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+ماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+روایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهاولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیااولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیازندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهآغاز به کار "دوجنسگرا"آغاز به کار "دوجنسگرا"کرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهسلامت روانی زنان دوجنسگراسلامت روانی زنان دوجنسگراعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستتاکید بر  تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار  سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانتاکید بر تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسما تنها نیستیمما تنها نیستیمروز جهانی حقوق بشرروز جهانی حقوق بشردزیره اخوان کیست؟دزیره اخوان کیست؟روز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازروز والدین ترنسروز والدین ترنس"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآباد"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآبادما تنها نیستیم: مالکوم ایکسما تنها نیستیم: مالکوم ایکسروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسییکی از ما - قسمت هفتم: قایق مایکی از ما - قسمت هفتم: قایق مااکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرااکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرایکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغنشریه دوجنسگرایینشریه دوجنسگراییپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانآشکارسازی در فضای مجازیآشکارسازی در فضای مجازیبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمان۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایان۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایانخبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌خبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌غیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانمعرفی فیلم : رفتار درخورمعرفی فیلم : رفتار درخورطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاروایت های ما : زینبروایت های ما : زینبپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهمن دوجنسگرا هستممن دوجنسگرا هستمما تنها نیستیم - کیرستن سینماما تنها نیستیم - کیرستن سینمامبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!مبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!محو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»محو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»خبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶خبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶یکی از ما - قسمت چهاردهم: آواریکی از ما - قسمت چهاردهم: آوارراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهیکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازییکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازی«رخدادهای مجازی ماه افتخار»«رخدادهای مجازی ماه افتخار»نمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایاننمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایانآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمیکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداریکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیدارمحو دوجنسگرایی،‌  در سریال گلی Gleeمحو دوجنسگرایی،‌ در سریال گلی Gleeترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کنداعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هااعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هادوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحوردوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحورما تنها نیستیم - کیت براونما تنها نیستیم - کیت براونیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانممانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!مانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!الفبای رنگین‌کمانیالفبای رنگین‌کمانینمایش افراد ترنس در رسانه‌هانمایش افراد ترنس در رسانه‌هادگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستنددوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستندموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه  Merriam-Webster تغییر کردمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه Merriam-Webster تغییر کرددوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌تردوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌تراصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکادوجنسگرایان و ارولاندودوجنسگرایان و ارولاندوحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستکوییرپارتی با زینبکوییرپارتی با زینبوقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟وقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟یکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابکوییر چیست؟کوییر چیست؟دگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراندگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایرانسوال هایی که نباید پرسید!سوال هایی که نباید پرسید!واژه نامهواژه نامهدور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛دور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛بیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیموضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاچگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟چگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟نقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرانقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرازنان دوجنسگرا در حاشیهزنان دوجنسگرا در حاشیهتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیدوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییردوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییریکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالمن سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎فایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانکریسمس رنگین کمانی‌کریسمس رنگین کمانی‌⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟دوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهمعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهامعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهاچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانمعرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»معرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»یکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنروایت های ما : سیامکروایت های ما : سیامکخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجآیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟آیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟اولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایاناولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایانهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگرااقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهاناقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهانیکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندییکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندیشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهمردانگی در مردان ترنسمردانگی در مردان ترنسمعرفی کتاب:  دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابمعرفی کتاب: دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابگپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»گپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»دوجنسگرا یک ساله شددوجنسگرا یک ساله شدشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخ"آویشن" از راه می‌رسد"آویشن" از راه می‌رسدAround the World: Iran and Bisexual ActivismAround the World: Iran and Bisexual Activismمی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشممی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشمروز افتخار همه‌جنسگرایانروز افتخار همه‌جنسگرایاناشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شداشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شدهفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!اقلیت در اقلیتاقلیت در اقلیت