صفحه اصلی آخرین مطالب پادکست‌ها چندرسانه‌ای دانلود جستجو EN
آویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسی
مقاله‌ها

آویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسی

آویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسی
۰۶ مرداد ۹۶

آویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسی

آویشن،

 آموزش‌گر حرفه‌ای سلامت و لذت جنسی است و بیش از یک سال است که برنامه‌های رادیویی تولید می‌کند و بی‌پرده درباره سلامت و لذت جنسی، برای همه افراد، فارغ از جنس، جنسیت و گرایش جنسی سخن می‌گوید و پرسش‌ها را پاسخ می‌دهد. اولین برنامه رادیویی آویشن در زمستان سال ۱۳۹۴ منتشر شد و آویشن تا بهار سال ۱۳۹۶ همچنان در وبسایت دوجنسگرا منتشر می‌شد. تیم دوجنسگرا و آویشن تصمیم گرفتند برای آویشن وبسایتی مجزا تهیه کنند تا تماس مخاطبان با او راحت‌تر باشد. وبسایت آویشن به آدرس https://avishanx.com هم‌اکنون آرشیوی نزدیک به ۳۰ برنامه در موضوعات مختلف از جمله ساختار اندام جنسی منتسب به زنان، ارگاسم، اختلالات نعوظ، فانتزی‌های جنسی و … را در خود جای داده است. آویشن با مخاطبانش در تلگرام، اینستاگرام، توییتر، سوند کلود، فیسبوک و هم از طریق ایمیل([email protected]) در تماس است و برنامه‌های رادیویی‌اش در رادیورنگین‌کمان هم پخش می‌شوند.  با آویشن به گپ نشسته‌ایم.

     دوجنسگرا: آویشن عزیز، ما تو را با صدایت و برنامه‌های رادیوی می‌شناسیم. دوست داریم بیشتر درباره‌ تو بدانیم. ممکنه خودت را معرفی کنی و از تجربه‌های زندگی‌ات برامون  بگی؟ چند سالته، کجا زندگی می‌کنی و در چه رشته دانشگاهی تحصیل کرده‌ای؟

آویشن: من سی و یک سال دارم و الان نزدیک به یک دهه است که در آمریکا تحصیل و زندگی می‌کنم. بعد از اینکه تحصیلاتم در زمینه مهندسی و علوم طبیعی تمام شد متوجه شدم که به علوم انسانی و اجتماعی خیلی علاقه دارم. به همین دلیل تصمیم گرفتم تا وارد رشته مطالعات زنان بخصوص زیر‌شاخه جنسیت و گرایش‌ جنسی بشوم. با وجود اینکه به تئوری و فلسفه جنسیت خیلی علاقه دارم یکی از مسائلی که خیلی کم در محیط‌های آکادمیک در موردش صحبت می‌شه خود روابط جنسی و همچنین برخورد روزمره و کاربردی ما با مسائلی مثل روابط عاطفی، گرایش جنسی و هویت جنسیتی است. به همین دلیل به سمت کنشگری و آموزش در این زمینه روی آوردم و با گذراندن دوره‌های مختلف تحت نظر کنشگران و آموزشگران حرفه‌ای مسائل جنسی کار حرفه‌ای  رو در این زمینه آغاز کردم. فکر می‌کنم من همیشه در مورد مسائل جنسی از جمله روابط عاطفی، جنسیت، و گرایش جنسی کنجکاو بودم. من با اینکه در خانواده‌ای روشن‌فکر و نسبتاً آزاد بزرگ شدم، آموزش خیلی کمی در مورد مسائل جنسی داشتم و آموزشی هم که از طرف جامعه و در مدرسه داده می‌شد بیشتر مخرب بود تا مفید. تنها اطلاعاتی که به ما داده می‌شد همراه با ترس و شرم بود و من یادمه که سال‌های سال فکر می‌کردم بیمار هستم چون نمی‌دونستم چه چیزی طبیعیه و چه چیزی نه. بعد‌ها متوجه شدم که این اتفاق برای خیلی افراد می‌افته و نداشتن اطلاعات درست در مورد بدن و کارکردش، در مورد اینکه توافق جنسی چیه و روابط سالم به شکل هستن، در مورد گرایش جنسی و هویت جنسی و خیلی موارد دیگه چقدر می‌تونه به سلامت جسمی و روانی افراد آسیب بزنه و روند زندگی رو مختل کنه. متاسفانه صحبت کردن در مورد مسائل جنسی جدی گرفته نمی‌شه با اینکه تأثیرش روی اعتماد به نفس و سلامت روانی افراد حتی خارج از روابط عاطفی و جنسی هم فوق‌العاده است.

     دوجنسگرا: پس تو هم مثل خیلی از ما سال‌ها در فضایی پر از تابو زندگی کردی و به اطلاعات دسترسی نداشتی. خب حالا که  شغلت یا بهتر بگیم یکی از شغل‌هات آموزشگری حرفه‌ای سلامت و لذت جنسیه ، چرا با اسم مستعار کار می‌کنی؟

آویشن: کارکردن در زمینه آموزش مسائل جنسی پیچیده است. به دلایل متعددی صحبت کردن در مورد مسائل جنسی واکنش‌های تندی در خیلی افراد به‌وجود میاره. برای اغلب ما روابط جنسی منبع شرم، ترس، خشم، درد، حس گناه و خیلی احساسات قوی دیگه است.

همین‌طور وقتی نوبت به مسائل جنسی می‌رسه بحث تنوع و تفاوت نادیده گرفته می‌شه. از نظر فرهنگی یک سلسله مراتبی وجود داره که دگر‌جنس‌گرا بودن، تک‌شریکی، ازدواج و همان‌جنسیتی بودن رو نه تنها تشویق می‌کنه بلکه به عنوان تنها روش خوب و سالم زندگی  به ما ارائه می‌کنه. این الگو نه تنها از نظر علمی ساختار پیچیده و طبیعی بدن و ذهن انسان‌ها رو نادیده می‌گیره بلکه می‌تونه موجب ایجاد تعصب و تندروی هم بشه. یعنی هر کسی که که روش‌های زیاد دیگه‌ای هم برای داشتن یک زندگی خوب و سالم وجود داره، این واقعیت رو بیان کنه مورد تمسخر و تهدید واقع می‌شه. متاسفانه حتی در آمریکا هم این مسئله وجود داره که بعضی افرادی که در مورد مسائل جنسی آزادانه حرف می‌زنن زندگی شخصیشون مورد تهدید واقع می‌شه.

 

دوجنسگرا: تا حالا نزدیک به ۳۰ برنامه رایویی ساختی. بیشترین پرسش‌هایی که شده مربوط به چی بوده؟

آویشن: بیشترین نوع سوال‌هایی که می‌شه در مورد اینه که آیا شکل و اندازه اندام جنسی یا عملکرد و رفتار جنسی‌ام  طبیعی است یا نه. این حس طبیعی بودن و به اصطلاح نرمال بودن خیلی افراد رو نگران می‌کنه. چون باز برمی‌گردیم به این باور نادرست که تنها یک روش برای نرمال بودن،  رابطه جنسی خوب داشتن و روابط عاطفی سالم داشتن وجود داره. باوری که دائما در فرهنگ و رسانه‌‌ها بازتولید می‌شه. یکی از اهداف مهم آموزش مسائل جنسی باید این باشه که هر فرد بزرگسالی با هر اندامی، هر توانایی و هرگونه گرایش جنسی و هویت جنسیتی لایق این هست و می‌تونه روابط جنسی و عاطفی خوب و رضایت‌بخشی داشته باشه.

  دوجنسگرا: از چه منابعی برای ساختن برنامه‌ها و پاسخ دادن به پرسش‌ها استفاده می‌کنی؟

آویشن: این سوال جالبیه چون شناخت ما از مسائل جنسی هم از نظر علمی، هم روان‌شناختی و هم از دید حقوق بشری داره خیلی سریع تغییر می‌کنه. وقتی نوبت به مسائل جنسی می‌رسه بیشتر اطلاعاتی که در دسترس عموم قرار داره و حتی توسط بسیاری از پژوهشگران رفتار جنسی تهیه می‌شه شدیداً تحت تأثیر باور‌های شخصی و همین‌طور هنجارهای اجتماعی فرهنگ و زمانیه که این مطالب  درش  تولید شده. اگر به تاریخ علم در مورد مسائل جنسی در چند دهه گذشته نگاه کنید می‌بینید حجم اطلاعاتی که به عنوان علم اما بر حسب باور‌های نادرست از جمله مردسالاری، دگرباش‌ستیزی، ترنس‌ستیزی و میان‌جنسی‌هراسی به عموم ارائه شده زننده است که البته متأسفانه باید بگم که همچنان هم ادامه داره. به عنوان مثال دانشمندان تازه درسال ۱۹۹۸ شکل کامل کلیتوریس رو کشف کردند، چون قبل از اون تاریخ به هر دلیلی اهمیت فهمیدن شکل و کارکرد کلیتوریس، تنها اندامی در انسان که فقط و فقط  وظیفه‌اش ایجاد لذته، برای کسی بخصوص در جامعه علمی مردانه اولویت نداشته.   به خاطر تمام این دلایل من در مورد انتخاب منابع‌ام خیلی حساسیت نشون می‌دم. آموزش مسائل جنسی شامل خیلی جوانب از جمله جنبه پزشکی، روان‌شناختی، اجتماعی و حقوق‌بشری می‌شه و آموزش درست باید همه این جوانب رو در نظر بگیره. همین‌طور تجربه شخصی افراد و تفاوت‌های اون‌ها هم مهمه و نباید نادیده گرفته بشه. به نظر من وظیفه کسی که در زمینه مسائل جنسی کار می‌کنه اینه که نه تنها با آخرین نتایج تحقیقات در زمینه عملکرد و رفتار جنسی آشنا باشه، بلکه روش تحقیق رو هم زیر سوال ببره. مثلاً آیا اقلیت‌های جنسی مورد تحقیق بودن یا نه، چه پیش‌فرض‌هایی در مورد رفتار و علاقه جنسی افرادی که مورد تحقیق واقع شدن ممکنه وجود داشته باشه، نتیجه این تحقیقات چقدر با هنجار‌‌های اجتماعی همخوانی داره و شامل نادیده‌انگاری چه گروه‌هایی می‌شه و خیلی موارد دیگه. همین‌طور نتیجه فعالیت کنشگران مسائل جنسی و جنسیتی هم خیلی فهم ما رو در زمینه روابط جنسی و عاطفی و بخصوص گرایش‌های جنسی و هویت جنسیتی تغییر داده. به عنوان مثال حتی در پنج تا ده سال اخیر فهم و دید ما نسبت به این مسائل کاملا تغییر کرده و امروزه ما می‌دونیم که هویت‌جنسیتی و گرایش‌جنسی چقدر می‌تونن برای بعضی افراد سیال و برای بعضی دیگه ثابت باشن و این باور داره در جوامع کم‌کم جا می‌افته.

    دوجنسگرا:در مورد ادبیاتی که استفاده می‌کنی برای خیلی‌ها شاید سوال پیش بیاد. اینکه داری کلمات عامیانه‌ای رو که برای بعضی‌ها جنبه زشت و نامناسب داره در برنامه‌هات می‌گی تازگی داره. دلایلت رو در این زمینه توضیح بدی؟

آویشن: وقتی برای شروع برنامه‌ها داشتیم برنامه‌ریزی می‌کردیم این یکی از سوال‌های اصلی برای ما بود. در اکثر منابعی که به فارسی وجود دارن تمایزی بین اندام جنسی و جنسیت وجود نداره و یک نوع یکسان‌پنداری هست که با نادیده‌ گرفتن واقعیت بدن انسان و پیچیدگی جنس، جنسیت، و گرایش جنسی در مورد مسائل جنسی بیش اندازه کلی‌گویی می‌کنه. به عنوان مثال مطلبی در مورد رفتار جنسی مردان منتشر می‌شه و شما می‌بینید فرضیاتی وجود داره ازجمله اینکه مرد بودن یعنی اندام جنسی خاصی داشتن و تمایلات جنسی خاصی داشتن و همچنین گرایش جنسی خاصی داشتن. در حالی که خیلی افرادی که مرد هستن اصلاً در این قالب نمی‌گنجن. امروزه ما می‌دونیم که در جامعه فقط مرد و زن وجود نداره و مرد و زن بودن مبنای درستی برای صحبت کردن در مورد عملکرد اندام جنسی و رفتار جنسی نیست. این برخورد دوگانه با مسائل جنسی نه تنها پایه علمی نداره بلکه از نظر اجتماعی و حقوق‌ بشری هم فوق‌العاده مخربه. به همین دلیل این مهمه که وقتی در مورد مسائل جنسی آموزش داده می‌شه پیش‌فرض‌ها کنار گذاشته بشه و از ادبیات دقیق استفاده بشه نه ادبیاتی که کلی‌گویی می‌کنن و موجب نادیده‌انگاری می‌شن. برای من همیشه مهم بوده تا در مورد مسائل جنسی شرم‌زدایی بشه چون شرم یکی از بزرگ‌ترین موانع سر راه یادگیری هست. این درسته که کلماتی که در فارسی برای اندام جنسی استفاده می‌شه اغلب در قالب فحش هستن اما این کلمات به خودی خود زشت نیستن و این به اصطلاح زشتی فقط به این دلیله که دارن یک اندام جنسی رو توصیف می‌کنن. یعنی صحبت کردن در مورد بدن خودمون به فحش تبدیل شده و برای من مهم بود تا این روند تغییر جهت پیدا کنه. بنابراین این تصمیم با این آگاهی گرفته شد که بعضی از این کلمات به خاطر بار منفی که همیشه باهاشون همراه بوده ممکنه به سختی پذیرفته بشن اما این واقعیتیه که نیاز به آموزش و فرهنگ‌‌سازی داره. و شما نمونه مثبت این فرهنگ‌سازی رو در کشور‌های دیگه هم می‌بینید. در آمریکا من می‌بینم که بیان کلمات عامیانه‌ای که اندام جنسی رو توصیف می‌کنن - اما توسط آموزش‌گران مسائل جنسی داره ازشون استفاده می‌شه - زمانی خیلی زشت بود. در واقع به خاطر این نوع آموزش هست که امروزه مردم عادی این ادبیات رو در اختیار دارن تا در مورد بدن خودشون اون‌طور که براشون حس خوبی ایجاد می‌کنه صحبت کنن. امید من اینه که این فرهنگ در زبان فارسی ساخته بشه و به عنوان یک آموزشگر مسائل جنسی من وظیفه خودم می‌دونم تا استفاده درست از این کلمات رو جا بندازم.

  دوجنسگرا: و سوال آخر، حرف آخر با مخاطب‌هاته. دوست داری چی بهشون بگی؟

آویشن: اول از همه می‌خوام از اشتیاق و علاقه مخاطب‌ها برای یادگیری مسائل جنسی تشکر کنم و اینکه این قدم شاید یکی از سخت‌ترین قدم‌ها باشه. وقتی نوبت به مسائل جنسی می‌رسه خیلی افراد به دلایل گوناگون نیازی به یادگیری در این زمینه نمی‌بینن و با ترس و شرم و یا اعتماد به نفس کاذب پیش می‌رن که می‌تونه به خودشون و اطرافیانشون آسیب بزنه. فکر می‌کنم چیزی که خوبه همیشه یاد همه‌مون باشه اینه که به تجربیات و احساسات خودمون اعتماد کنیم و وقتی دنبال راهنمایی و اطلاعات بیشتردر زمینه مسائل جنسی می‌گردیم این رو در نظر داشته باشیم که هر کسی برخورد منحصر به فرد خودش رو با این مسائل داره و این شامل من هم می‌شه. اگر شکل بدن شما اندام جنسی شما یا تمایلات جنسی و عاطفی شما در فرهنگ غالب نمی‌گنجه مشکل از شما نیست بلکه مشکل از محدودیت‌‌های اون طرزتفکر است.  

کلیدواژه‌ها: #فارسی#مقاله‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مشاهده بخش نظرات و نوشتن نظر

نمایش

نظرت رو بنویس

کلیه نظرات پس از بررسی و تایید مدیر وب‌سایت، به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند

سایر مطالب

بیشتر
معنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه  Merriam-Webster تغییر کردمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه Merriam-Webster تغییر کردخبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌خبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌می‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشممی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشم"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآباد"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآباداقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهاناقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهانراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستمن سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎دوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایراندوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایراننمایش افراد ترنس در رسانه‌هانمایش افراد ترنس در رسانه‌هاترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیدگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراندگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایرانIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاروایت های ما : زینبروایت های ما : زینب»ما تنها نیستیم «فریدا کالو»ما تنها نیستیم «فریدا کالومحو دوجنسگرایی،‌  در سریال گلی Gleeمحو دوجنسگرایی،‌ در سریال گلی Gleeسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلدزیره اخوان کیست؟دزیره اخوان کیست؟تاکید بر  تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار  سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانتاکید بر تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانیکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازییکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازیمن دوجنسگرا هستممن دوجنسگرا هستمدوجنسگرایان و ارولاندودوجنسگرایان و ارولاندو۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرا۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرامعرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»معرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»یکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمدوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحوردوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحورآیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟آیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟سوال هایی که نباید پرسید!سوال هایی که نباید پرسید!یکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداریکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیدارما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاکریسمس رنگین کمانی‌کریسمس رنگین کمانی‌می‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانAround the World: Iran and Bisexual ActivismAround the World: Iran and Bisexual Activismماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+ماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+نقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرانقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرابررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»بررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»گفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»گفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»خودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتوقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟وقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟جیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهنشریه دوجنسگرایینشریه دوجنسگراییشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانمرکز منابع دوجنس‌گراییمرکز منابع دوجنس‌گراییکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهآیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟آیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟آگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسیکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندییکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندیساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمآغاز به کار "دوجنسگرا"آغاز به کار "دوجنسگرا"مبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!مبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!آشکارسازی در فضای مجازیآشکارسازی در فضای مجازییکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازییکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازیهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکابیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کرددوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستنددوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستندراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانآشکارسازی یا هفت خوان رستمآشکارسازی یا هفت خوان رستمما تنها نیستیم - کیرستن سینماما تنها نیستیم - کیرستن سینمامعرفی انجمن فرانسوی  بی‌کوز Bi'Causeمعرفی انجمن فرانسوی بی‌کوز Bi'Causeنمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایاننمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایاناعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هااعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هافایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغما تنها نیستیم: مالکوم ایکسما تنها نیستیم: مالکوم ایکسدوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌تردوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌ترسکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟سکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟طیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهجنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟اکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرااکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گراشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهالفبای رنگین‌کمانیالفبای رنگین‌کمانیکوییر چیست؟کوییر چیست؟کنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConعشق آزاد: رهایی نهاییعشق آزاد: رهایی نهایی۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایان۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایانمعرفی کتاب:  دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابمعرفی کتاب: دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابمعرفی  اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیامعرفی اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیابازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازیکی از ما – قسمت سوم : خواستگارییکی از ما – قسمت سوم : خواستگاری«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»روایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییمعرفی کتاب: درک دوجنسگرایی⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟دوجنسگرا یک ساله شددوجنسگرا یک ساله شدمعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهامعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهادگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟دگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟خبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶خبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!معرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرامعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرادرباره مادرباره ماگپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»گپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»یکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابلایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌لایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌موافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگرابه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیممعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیددوجنسگراییدوجنسگرایی«رخدادهای مجازی ماه افتخار»«رخدادهای مجازی ماه افتخار»روز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جواناناشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شداشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شدحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندرابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟رابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟کوییرپارتی با زینبکوییرپارتی با زینب۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودن۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودنیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخبه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرابه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گراپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندمحو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»محو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»چرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟چرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟دوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییردوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییریکی از ما - قسمت دوم : ازدواجیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهما تنها نیستیم - پیترو آرتینوما تنها نیستیم - پیترو آرتینواقلیت در اقلیتاقلیت در اقلیتال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندسلامت روانی زنان دوجنسگراسلامت روانی زنان دوجنسگراروز جهانی حقوق بشرروز جهانی حقوق بشرروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیدور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛دور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛روز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانیکی از ما - قسمت نهم: هیسیکی از ما - قسمت نهم: هیسآرشیو دوجنسگراییآرشیو دوجنسگراییهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانمانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!مانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!محو دوجنسگرایی در  «نارنجی مد جدید است»محو دوجنسگرایی در «نارنجی مد جدید است»روز والدین ترنسروز والدین ترنسانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهایکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمییکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمیروایت های ما : سیامکروایت های ما : سیامکگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانیکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکرارییکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکراریموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعی+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایان+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایانروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییاولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایاناولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایانیکی از ما - قسمت هفتم: قایق مایکی از ما - قسمت هفتم: قایق مادوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتمردانگی در مردان ترنسمردانگی در مردان ترنسروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردمعرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»معرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»سخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللچگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟چگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟مرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندروز افتخار همه‌جنسگرایانروز افتخار همه‌جنسگرایاندگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریآیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟آیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟یکی از ما - قسمت چهاردهم: آواریکی از ما - قسمت چهاردهم: آواریکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتییکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتیما تنها نیستیم - کیت براونما تنها نیستیم - کیت براونمعرفی فیلم : رفتار درخورمعرفی فیلم : رفتار درخورزنان دوجنسگرا در حاشیهزنان دوجنسگرا در حاشیهواژه نامهواژه نامهاولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیااولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیازمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراگرایش جنسی من چیه؟گرایش جنسی من چیه؟یکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالچی بگیم و چی نگیم؟چی بگیم و چی نگیم؟صدای دوجنسگراصدای دوجنسگرابررسی مفهوم دوجنسگراییبررسی مفهوم دوجنسگراییبیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوربیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوریکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیما تنها نیستیم - آلفرد کنزیما تنها نیستیم - آلفرد کنزیدلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاندلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایانمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیما تنها نیستیمما تنها نیستیممجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندروایت های ما :‌ ماندگارروایت های ما :‌ ماندگاربرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییگروه موسیقی تتو و دوجنسگرایی"آویشن" از راه می‌رسد"آویشن" از راه می‌رسد