صفحه اصلی آخرین مطالب پادکست‌ها چندرسانه‌ای دانلود جستجو EN
مقاله‌ها

محو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»

۱۹ شهریور ۹۴

محو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»

  «آبی یک رنگ گرم است»‌ نام کتاب مصوری است که ژولی مارو، در سال ۲۰۱۰ درباره زندگی «کلمانتین» و روابط عاشقانه‌اش با «اِما» نوشته است. این کتاب با ترجمه سپیده جدیری در نشر ناکجا در اختیار علاقمندان فارسی زبان قرار گرفته است.

ژولی مارو که به خاطر این کتاب مصور برنده جایزه انتخاب برتر مردمی فستیوال آنگولم در سال ۲۰۱۱ شده است می‌گوید: «من خودم همجنسگرا هستم و این کتاب تلاشی برای سخن گفتن با کسانی است که لزوماً نمی‌توانم با آنها ارتباطی داشته باشم و برایشان توضیح بدهم»‌.

شاید جالب باشد بدانید که «کلمانتین» در زبان فرانسه، نام میوه نارنگی است و هم طیفی از رنگ نارنجی که در چرخه رنگ‌ها جایی در تضاد با طیف آبی قرار می‌گیرد. آیا ژولی مارو با انتخاب این نام‌ها بخشی از داستان، یعنی شکست رابطه اِما (با موهای آبی) و کلمانتین را لو داده است؟   داستان در سال‌ ۱۹۹۴ آغاز می‌شود و در مجموع به دو بخش زندگی کلمانتین می‌پردازد، یکی زمانی که او به دبیرستان می‌رود و بخش دوم سال‌ها بعد وقتی معلم مدرسه شده و در آستانه ۳۰ سالگی جان خود را بر اثر یک بیماری مزمن از دست می‌دهد.

فیلمی که عبدالطیف کشیش در سال ۲۰۱۳، با برداشتی آزاد از این داستان مصور با نام «زندگی اَدِل» یا «آبی گرم‌ترین رنگ‌ است» ساخته است، این دو بخش زندگی کلمانتین یا همان اَدِل را به خوبی به تصویر می‌کشد. با این حال نه در کتاب و نه در فیلم، سخنی از دوجنسگرایی به میان نمی‌آید. هرچند در هردوی این ها دوجنسگراهراسی به وضوح به تصویر کشیده می‌شود، کلمانتین در کتاب و اَدِل در فیلم، به نوعی در سکوت، تقاص گرایش جنسی‌شان را می‌دهند: مرگ کلمانتین که هرچند به دلیل روابط جنسی‌اش نیست ولی مرگی در تنهایی عاطفی است، و پایان فیلم با صحنه دور شدن اَدِل به تنهایی. برای خواننده‌ای که بدون پیشداوری و قضاوت، داستان «آبی یک رنگ گرم است» را می‌خواند، روشن است که کلمانتین یک دوجنسگرا است و مانند بسیاری دیگر از دوجنسگراها با بای‌فوبیا (دوجنسگرا ستیزی یا دوجنسگراهراسی) و نگاه منفی به گرایش‌اش از جانب همجنسگراها و دگرجنس‌گراها مواجه است، تا آنجا که گویی حتی خودش هم تلاشی برای هویت‌یابی خودش نمی‌کند.

 

 

کتاب مصور «آبی یک رنگ گرم است»‌

کلمانتین در دوره دبیرستان با یکی از خوش‌بروروترین پسرهای مدرسه وارد رابطه می‌شود و اولین تجربه رابطه جدی عاطفی را با توماس برقرار می‌کند. ولی در اولین روز قرار ملاقاتش با توماس، نگاهش در خیابان با نگاه اِما، با موهای آبی تلاقی پیدا می‌کند و به رغم اولین قرار پر تب و تابش با توماس، این اِما است که شب به خواب کلمانتین می‌آید. بعد از ۶ ماه رابطه‌ با توماس که گویا همه‌چیز در ظاهر به خوبی پیش می‌رود، چنان غمگین و سرگشته است که برای پایان دادن رابطه‌اش با توماس می‌گوید:‌ «احساس می‌کنم هرکاری که دارم می‌کنم خلاف طبیعته. خلاف طبیعت خودم»‌.

استفاده از چنین جمله‌ای که معمولاً بهانه‌ای برای رد، هراس و ستیز با گرایش‌های جنسی غیر از دگرجنس‌گرایی است، از زبان زنی در یک رابطه دگرجنس‌گرایانه می‌تواند تلنگری به جامعه دگرجنسگرامحور باشد که همه چیز را با معیار خودش برچسب طبیعی، یا غیر طبیعی می‌زند. این دقیقاً جایی است که او به دنبال طبیعت خود می‌رود. بعد از جدایی کلمانتین از توماس، دوست صمیمی‌اش ولانتن، یکی از معدود و شاید تنها هم‌کلاسی‌ او که به عنوان یک پسر همجنسگرا در دبیرستان آشکارسازی کرده‌است، او را برای عوض کردن حال و هوایش به یک بار گی می‌برد. اینجاست که کلمانتین نوجوان رسماً وارد جغرافیای رنگین‌کمانی‌ها می‌شود و خود با پای خود از یک بار گی‌‌ (مردان همجنسگرا) به یک بار لزبین (زنان همجنسگرا) می‌رود و بدین ترتیب آغاز مرحله‌ای جدید از زندگی خود را رقم می‌زند.

اِما ، همان زن مو آبی که چند ماه پیش توجه کلمانتین را به خود جلب کرده بود، به قول خودش «دختر دبیرستانی را که تنهایی در بارهای لزبین می‌گردد»‌ می‌بیند. گفتگوی آنها در بار کمی فراتر از یک گفتگوی ساده دوستانه است.  فردای آن روز اِما، که در میان صحبت‌ها نام مدرسه کلمانتین را از او پرسیده است، بعد از مدرسه دنبال او می‌رود و رابطه دوستی آنها آغاز شود.

این نوع رابطه ویژه با اِما موجب بروز نزاعی در میان دوستان کلمانتین می‌شود که  گویی مچ او را در راه رابطه با همجنس و به زعم آنها «همجنسبار» شدن می‌گیرند! کلمانتین در جواب یکی از دوستانش که می‌گوید «وقتی یادم می‌افته دوستم بودی و دعوتت می‌کردم شب‌ها خونه‌مون بمونی، دلم می‌خواد بالا بیارم»‌ با خشم و صورتی برافروخته می‌گوید : «وقتی می‌گویم لزبین نیستم، یعنی نیستم» و بدین ترتیب وجود هوموفوبیای پنهان در وجود خودش، ترس از خودش و ترس از طرد شدن از جامعه را در سال‌های آخر پیش از قرن ۲۱، اگر نگوییم در فرانسه، می توانیم بگوییم در مدارس فرانسه  تأیید می‌کند. اگر از این موضوع بگذریم که اِما، به عنوان یک بزرگسال رابطه‌ای عاطفی و جنسی با کلمانتین زیر ۱۸ سال آغاز می‌کند،  داستان این دو زن را می‌توانیم داستانی رمانتیک و پر از بازتولید و هم شکستن پیشداوری‌ها تلقی کنیم.

  بویژه وقتی که اِما شخصیت لزبین برای مدتی طولانی، همزمان درگیر دو رابطه است، و این  دوجنسگرایان هستند که متهم به روابط موازی به نام خیانت می‌شوند. همچنین وقتی که والدین کلمانتین دوجنسگرا، نوع رابطه او را با اِما کشف می‌کنند و او را در ۱۷ سالگی از خانه بیرون می‌اندازند.  در حالی‌که پیشداوری دیگری در مورد دوجنسگرایان وجود دارد که چرا با وجود این که می توانند با جنس مخالف ارتباط برقرار کنند سراغ رابطه با هم‌جنس خود می‌روند و یا از نظام حاکم دگرجنس‌گرامحور بهره می‌برند. در این کتاب ۱۵۰ صفحه‌ای، ۴ صفحه به تصویر اولین رابطه جنسی اِما و کلمانتین اختصاص داده شده است که جزئیات را هم به وضوح نشان می‌دهد.

فیلم سینمایی «زندگی اَدِل» یا «آبی گرم‌ترین رنگ است»

عبدالطیف کشیش یک فیلمساز تونسی‌-فرانسوی است که در دسامبر ۱۹۶۰ در تونس به دنیا آمده است و  در سال ۲۰۱۳ با برداشتی آزاد از کتاب «آبی رنگی گرم است»  فیلم سینمایی «زندگی اَدِل» یا «آبی گرم‌ترین رنگ است» را ساخت که برنده جوایز زیادی از جمله نخل طلایی جشنواره کن شد. اِما در این فیلم هم زنی با موهای آبی است که این بار با اَدِل - و نه کلمانتین - وارد رابطه می‌شود. با این حال ویژگی‌های هنر هفتم و پرده سینما موجب می‌شود داستان عشق دو زن به یکدیگر، راحت‌تر و شیرین‌تر و از آن مهم تر عمومی‌تر در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. همزمانی تولید فیلم و برگزاری جشنواره کن در سال ۲۰۱۳، با بحث‌هایی که در فضای عمومی، اجتماعی و سیاسی فرانسه  در موافقت و مخالفت با تصویب قانون «ازدواج برای همه»‌ بالا گرفته بود موجب شد این فیلم بیش‌ از حد معمول مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گیرد.

در این فیلم نسبتا طولانی، همان تولید و شکست تابوها که ژولی مارو در کتاب مصورش به تصویر کشیده است می‌بینیم، با این حال با وجود دوجنسگرایی اَدِل، شخصیت اصلی داستان و به تصویر کشیده شدن روابط او با دو جنس زن و مرد، سخنی از این گرایش جنسی به میان نمی‌آید. کشیش به خوبی هوموفوبیای جامعه دگرجنس‌گرا و بای‌فوبیای جامعه همجنس‌گرا را به تصویر می‌کشد و این دو را درحالی در کنار هم قرار می‌دهد. صحنه‌هایی چون نزاع دوستان و همسالان اَدِل با او بر سر رابطه‌اش با اِما، او را منحرف اخلاقی، «همجنسباز» و کثیف خواندنش و طرد او توسط نوجوانانی که در مورد گرایش‌های جنسی اطلاعاتی ندارند، یکی از عادی‌ترین صحنه‌ها برای هم‌جنس‌گرایان و بطور کلی رنگین‌کمانی‌هایی است که به خواست خود آشکارسازی می‌کنند، یا هویتشان را آشکارشده میابند. اما، که دانشجوی نقاشی در دانشکده هنرهای زیبا و از خانواده‌ای اهل هنر و فرهنگ است و زندگی مستقلی دارد. این در حالی است که اَدِل از خانواده‌ای متوسط، هنوز به دبیرستان می‌رود و اتاقی در خانه والدین‌اش دارد.

رفتار خانواده اِما و پذیرش او، همراه دوست‌دخترش در خانه، در محیطی دوستانه و گرم، و مقایسه آن با پنهان کردن رابطه‌اش با اِما و معرفی او به عنوان معلم فلسفه‌ نزد خانواده‌ای که آشکارا هوموفوب است، تفاوت محیط خانوادگی که رنگین‌کمانی‌ها در آن زندگی می‌کنند و نسبت آن با امکان آشکارسازی و شکوفایی آنها را به خوبی به تصویر می‌کشد. یکی از مهمترین ایراد‌ها و انتقاداتی که به این فیلم وارد شده است، طولانی بودن صحنه‌های نمایش رابطه جنسی، بویژه بین اِما و اَدِل است. منتقدان می‌گویند این صحنه‌ها با این جزئیات، نمونه‌ای از استفاده ابزاری از بدن زن است و از آن به «پورن رایگان»‌ یاد می‌کنند، درحالیکه عده‌ای دیگر از نمایش صحنه رابطه جنسی دو زن، بدون حضور یک مرد و یا آلت جنسی مردانه در شکل اسباب‌بازی جنسی، بی‌نیازی زنان به یک مرد را در روابط هم‌جنس‌خواهانه‌شان به خوبی نشان می‌دهد و بخشی از سوالاتی را که هرگز مطرح نمی‌شود یا با پاسخ‌هایی حاوی ستیز یا هراس در اذهان عمومی دارد، جواب می‌دهد.

به نظر می‌رسد پایان رابطه اَدِل و اِما، در روندی آرام و طولانی و دوره‌ای از جدایی عاطفی رخ می‌دهد، اما یک حادثه آنرا نهایی می‌کند، و آن رابطه ای است که اَدِل با یکی از همکارانش در محل کار برقرار می‌کند. با این که نادیده‌ گرفته‌شدن اَدِل توسط اِما و سردی رابطه‌شان به روشنی در فیلم نمایش داده‌ شده‌است، خشونت صحنه پایان رابطه، وقتی اِما متوجه می‌شود که اَدِل با فردی دیگری ارتباط برقرار کرده‌است، کلیشه «‌کشف خیانت یک دوجنسگرا، با جنس مخالف به یک همجنسگرا»‌ را به تصویر می‌کشد که هرچند ممکن است واقعیت هم داشته باشد، اما با توجه به خروج سرشکسته و افسردگی اَدِل پس از پایان رابطه و موفقیت اما در رابطه بعدی‌اش، اینطور به نظر مخاطب می‌آید که اَدِل انسانی سرگشته در سکسوالیته‌ و زندگی‌اش است. در یکی از صحنه‌های پایانی فیلم و دیدار دوباره اَدِل و اِما پس از مدت‌ها، وجود احساسات مشترک بین این دو واضح است. اما این اِما است که به دلیل رابطه‌ کنونی‌اش و فرزند شریک جنسی‌اش، اَدِل را که تشنه او است، پس می‌زند. آیا این صحنه‌ها در کنار هم این کلیشه‌ها را در مورد دوجنسگرایی و روابط موازی تقویت نمی‌کند؟ اِما و اَدِل بعد از این سال‌ها و رابطه‌شان، خود را به خوبی می‌شناسند. اِما از اَدِل می‌پرسد: «خب، تو بگو. دوست‌پسر داری؟ دوست‌دختر؟» و هیچ‌کدام در این سوال و جواب نه هیچ آزاری هست و نه هیچ خشونتی.

 

   

 

جالب توجه است که رسانه‌های فارسی‌زبان چون یورونیوز، صدای امریکا، سینمای آزاد  این فیلم را به عنوان داستان دو زن همجنسگرا پوشش داده‌اند.    

کلیدواژه‌ها: #فارسی#معرفی و نقد کتاب#معرفی و نقد فیلم و سریال#مقاله‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مشاهده بخش نظرات و نوشتن نظر

نمایش

نظرت رو بنویس

کلیه نظرات پس از بررسی و تایید مدیر وب‌سایت، به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند

سایر مطالب

بیشتر
چی بگیم و چی نگیم؟چی بگیم و چی نگیم؟موافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییخبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶خبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶روز جهانی حقوق بشرروز جهانی حقوق بشرمعرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»معرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»یکی از ما - قسمت نهم: هیسیکی از ما - قسمت نهم: هیسیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازکوییرپارتی با زینبکوییرپارتی با زینبماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+ماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+دو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندمعرفی فیلم : رفتار درخورمعرفی فیلم : رفتار درخورشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهوقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟وقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟می‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشممی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشماولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایاناولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایاننقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرانقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرادوجنسگرایان و ارولاندودوجنسگرایان و ارولاندوزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمیکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندییکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندیما تنها نیستیم - پیترو آرتینوما تنها نیستیم - پیترو آرتینومردانگی در مردان ترنسمردانگی در مردان ترنسیکی از ما - قسمت چهاردهم: آواریکی از ما - قسمت چهاردهم: آوارما تنها نیستیم - کیت براونما تنها نیستیم - کیت براوندوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییردوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییردوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌تردوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌ترروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماست۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایان۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایانعشق آزاد: رهایی نهاییعشق آزاد: رهایی نهاییراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایاناشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شداشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شدصدای دوجنسگراصدای دوجنسگرامعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییمعرفی  اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیامعرفی اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیاروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهیکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتییکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتیموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعییکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمدلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاندلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایانیکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازییکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازیمعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرامعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گراغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهAround the World: Iran and Bisexual ActivismAround the World: Iran and Bisexual Activismهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلماناقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهاناقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهانما تنها نیستیمما تنها نیستیمعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلآغاز به کار "دوجنسگرا"آغاز به کار "دوجنسگرا"هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!دوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایراندوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایرانیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهما تنها نیستیم - کیرستن سینماما تنها نیستیم - کیرستن سینماروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسزنان دوجنسگرا در حاشیهزنان دوجنسگرا در حاشیهغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندالفبای رنگین‌کمانیالفبای رنگین‌کمانیمعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهامعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهادگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟دگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟دوجنسگراییدوجنسگراییوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیابیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوربیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشورسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدآشکارسازی در فضای مجازیآشکارسازی در فضای مجازیمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه  Merriam-Webster تغییر کردمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه Merriam-Webster تغییر کردنشریه دوجنسگرایینشریه دوجنسگراییمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیدوجنسگرا یک ساله شددوجنسگرا یک ساله شدمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتییکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جواناندگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحوردوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحورجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهما تنها نیستیم: مالکوم ایکسما تنها نیستیم: مالکوم ایکسچرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟چرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎یکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قاباعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هااعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هابررسی مفهوم دوجنسگراییبررسی مفهوم دوجنسگراییتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکامرکز منابع دوجنس‌گراییمرکز منابع دوجنس‌گراییکوییر چیست؟کوییر چیست؟راه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیسکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟سکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟گپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»گپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»آرشیو دوجنسگراییآرشیو دوجنسگراییزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانگفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»گفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»دوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگرامحو دوجنسگرایی،‌  در سریال گلی Gleeمحو دوجنسگرایی،‌ در سریال گلی Gleeما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاروایت های ما : سیامکروایت های ما : سیامکروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایاناول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییمعرفی کتاب:  دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابمعرفی کتاب: دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استمانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!مانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!یکی از ما – قسمت سوم : خواستگارییکی از ما – قسمت سوم : خواستگاریفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردتاکید بر  تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار  سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانتاکید بر تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانآیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟آیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟یکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداریکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیدارواژه نامهواژه نامهترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسچگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟چگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟حرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندروایت های ما :‌ ماندگارروایت های ما :‌ ماندگارفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتلایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌لایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌رابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟رابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟معرفی انجمن فرانسوی  بی‌کوز Bi'Causeمعرفی انجمن فرانسوی بی‌کوز Bi'Causeآیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟آیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟دزیره اخوان کیست؟دزیره اخوان کیست؟جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟روایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهیکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکرارییکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکراری«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»پرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امن+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایان+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایانکریسمس رنگین کمانی‌کریسمس رنگین کمانی‌آویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلم⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟محو دوجنسگرایی در  «نارنجی مد جدید است»محو دوجنسگرایی در «نارنجی مد جدید است»پناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانمن دوجنسگرا هستممن دوجنسگرا هستم۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودن۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودنپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمسلامت روانی زنان دوجنسگراسلامت روانی زنان دوجنسگراآشکارسازی یا هفت خوان رستمآشکارسازی یا هفت خوان رستممعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومن»ما تنها نیستیم «فریدا کالو»ما تنها نیستیم «فریدا کالو«رخدادهای مجازی ماه افتخار»«رخدادهای مجازی ماه افتخار»گرایش جنسی من چیه؟گرایش جنسی من چیه؟یکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگرادور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛دور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛ما تنها نیستیم - آلفرد کنزیما تنها نیستیم - آلفرد کنزیاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانروایت های ما : زینبروایت های ما : زینبیکی از ما - قسمت هفتم: قایق مایکی از ما - قسمت هفتم: قایق مامبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!مبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!شاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتاولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیااولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیایکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمییکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمی۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرا۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگراروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتسوال هایی که نباید پرسید!سوال هایی که نباید پرسید!روز والدین ترنسروز والدین ترنسخبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌خبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌یکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخبررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»بررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»طرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییبه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرابه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گراپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدآیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟آیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟کنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConمعرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»معرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآباد"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآبادروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییدرباره مادرباره مادوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟دوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتینمایش افراد ترنس در رسانه‌هانمایش افراد ترنس در رسانه‌هاروز افتخار همه‌جنسگرایانروز افتخار همه‌جنسگرایان"آویشن" از راه می‌رسد"آویشن" از راه می‌رسددگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراندگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایرانیکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازییکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازیاقلیت در اقلیتاقلیت در اقلیتنمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایاننمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایانبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کرداکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرااکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرادوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستنددوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستند