صفحه اصلی آخرین مطالب پادکست‌ها چندرسانه‌ای دانلود جستجو EN
جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟
مقاله‌ها

جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟

جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟
۱۱ اردیبهشت ۹۷

جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟

دفاع همه‌گیر از گروه‌های مختلف به این معنا نیست که دو گروه از دو لایه کاملا جدای جوامع تنها با درکی از آن که گروهی دیگر در شرایط تبعیض‌آمیز زندگی می‌کنند، اعلام همبستگی با آن‌ها کرده، بلکه بدان معناست که گروه‌هایی که از ستم و تبعیض مضاعف در رنج‌اند، خود عضوی از تک تک این گروه‌ها هستند. مقدمه مترجم: «با توافق بر این موضوع که تبعیض و ستم، مفاهیمی تک بْعدی و یک لایه‌ای نبوده و تقاطع معانی و گروه‌بندی‌هاست که تبعیضی گسترده‌تر و چندلایه‌تر را ساخته است، قریب به چند دهه است که جنبش‌های متشکل از افراد و گروه‌های حاشیه‌نشین، اگر نخواهیم آن‌ها را اقلیت بنامیم، دست در دست هم در موضوعات مختلف همکاری کرده‌اند و حقوق یک‌دیگر را در بطن اعتراضات و اعتصابات متعدد خواهان شده‌اند و بر این نکته مؤکداّ اصرار ورزیده‌اند که دست‌یابی به فضایی کم‌تبعیض‌تر، مستلزم بررسی چندجانبه نوع ستم روا شده و همراهی گروه‌های مختلف است. مطلب پیش رو با اشاره به حمایت چندین ساله جنبش‌های کارگری و رنگین‌کمانی ایالات متحده آمریکا از یک‌دیگر برگرفته از مقاله‌ای از الیزابت کینگ (Elizabeth King) در مجله پسیفیک استاندارد (Pacific Standard)، به بررسی مختصر این همکاری در ایران می‌پردازد. به واقع و در اشاره به آزادی‌هایی که جنبش دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سال‌های اخیر در کشورهایی چون آمریکا به دست آورده، بسیاری از این افراد چه در زندگی خصوصی و چه در عرصه‌های مختلف اجتماعی هم‌چون فضاهای کاری دست به آشکارسازی زده و هویت‌های جنسی، جنسیتی و گرایش‌های جنسی مختلف خود را بروز داده‌اند. همین آشکارسازی منجر به وضعیتی متناقض شده است که در آن این گروه از جامعه از سویی با آشکارسازی، وجود خود را در جامعه علنی و رسمی کردند و شروع به مبارزه‌ای فراگیر در سطوح عمومی و به صورت غیرپنهانی کردند و از سویی دیگر، با ابراز آن چه هستند مورد تهاجم و حمله دیگرانی قرار گرفتند که با این هویت‌ها و گرایش‌های جنسی و جنسیتی متفاوت از آن چه که در جامعه معمول تعریف می‌شود، قرار بگیرند. این اتفاق در قالب‌ها و شکل‌های مختلف در جامعه ایران نیز اتفاق افتاد. در دهه هفتاد و هشتاد شمسی که تراجنسیتی‌ها توانستند هویت خود را بروز دهند و برای دست‌یابی به آن چه که می‌خواهند به طرق قانونی درخواست خود را اعلام کنند و گروه‌های دیگر از جمله لزبین‌ها، گی‌ها و دوجنس‌گرایان نیز با شکل‌گیری و استفاده گسترده از شبکه‌های مجازی که بارها و بارها تغییر شکل دادند، گروه‌های دوستی متعدد و گسترده را پایه‌گذاری کرده و شروع به مطالبه‌گری در باب حقوق نادیده گرفته شده خود کردند.

 

این ابراز وجود موجب شد تا در مثال مشخص مد نظر، هم‌جنس‌گرایان، دوجنس‌گرایان، تراجنسیتی‌ها و دیگر گروه‌های دگرباش و رنگین‌کمانی در محیط‌های کاری نیز آن چه را که هستند معرفی کنند و بالطبع، این معرفی خود موجب شده تا به دلیل تفاوت خود با معیارهای معمول جامعه-جامعه‌ای چون ایران که بار سنگینی از نگرش‌های سنتی و مذهبی در آن وجود دارد-مورد تبعیض قرار بگیرند، شغل خود را از دست بدهند، تهدید و تحدید شوند و در نهایت می‌توان ادعا کرد که به تازگی اعضای این دو گروه و این دو "جنبش" اگر نه تماماً اما تقریباً شروع به تعامل با یک‌دیگر کرده و برحقوق مشترک خود تأکید می‌کنند. هرچند که تحقیقات میدانی رسمی‌ای درباره وضعیت کارگران دگرباش و رنگین‌کمانی در ایران منتشر نشده اما برخی پژوهش‌های سازمانی و آکادمیک محدود صورت گرفته نشانگر تراجنسیتی‌ستیزی، هم‌جنس‌گراستیزی، دوجنس‌گراستیزی و ستیزها و هراس‌های اجتماعی از این دست است.

همان‌طور که چیزی غریب و دور از ذهن نیست که دگرباش‌ستیزی و رنگین‌کمانی‌ستیزی هیچ ارتباط مستقیم یا معکوسی با قشر و طبقه اجتماعی افراد ندارد، به همان اندازه هم می‌توان در جایگاه فرودست قرار گرفتن را محرکی برای یافتن اشتراکات دانست، اشتراکاتی که می‌تواند به افزایش آستانه تحمل افراد از تفاوت‌ها شخصی و اجتماعی بیانجامد و قطعاً مستلزم تعامل گروهی و افزایش شناخت‌هاست. در جامعه ایران، عدم وجود چنین آزادی‌هایی برای دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها، شرایط را سخت‌تر و دچار گره‌خوردگی بیش‌تر کرده است. متأسفانه نبود آمار و ارقام دقیقی که نهادهای مربوط در ایران منتشر کنند یا نهادهای خصوصی و انجمن‌ها اجازه کار و انتشار نتایج‌شان را داشته باشند موجب می‌شود تا نتوانیم با افزودن بعد کمی به ادعاهایمان، شرایط فعلی کارگر کوییر ایرانی را توصیف کرده و به ارائه راهکارها و راه حل‌های مناسب بپردازیم. برای مثال انجمن روان‌شناسی آمریکا طی مطالعه‌ای اعلام کرد که مردان هم‌جنس‌گرا در این کشور ۳۲ درصد کم‌تر از مردان دگر‌جنس‌گرا درآمد دارند. این در حالی است که در ایران آماری از چنین مواردی در دست نیست. به عنوان نتیجه‌گیری اگر بخواهیم  وضعیت دگرباشان و رنگین‌کمانی‌های ایران را با کشورهایی چون آمریکا مقایسه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که اصولاً تنها شاید بتوان مسئله همکاری این دو جنبش و موانع و معضلات پیش روی آن را مورد بررسی و مقایسه قرار داد، چرا که نه با ساختاری مشابه با ایران و کشورهای مشابهش روبه‌روییم و نه دارای تاریخ مشترک در باب جنبش و حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها هستیم.

بنابراین اشاره به چند نکته می‌تواند جمع‌بندی لازم را درباره شرایط ایران حول محور چنین موضوعی به دست دهد: نخست این که هم‌چون بستر اجتماعی دیگر کشورها، چه توسعه یافته و مدرن و چه در حال توسعه، چه دارای سیستم سیاسی جدا از مذهب و چه دارای سیستم سیاسی آمیخته به نهاد مذهب، مشاهده می‌کنیم که هم‌چنان در درون اجتماع دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها با تبعیض‌ها، نادیده‌انگاری‌ها و انکارهای فراوان از داخل این اجتماع نیز رو‌به‌رو هستیم. مثال دوجنس‌گراستیزی در جامعه ایران و در میان اجتماع ایرانی‌ها، نمونه بارز چنین تبعیضی درونی‌ای است. دوجنس‌گرایان به عنوان بخشی عظیم از این اجتماع، همواره هم از بیرون و هم از درون از کلیشه‌های تبعیض‌آمیزی در رنج بوده‌اند، کلیشه‌هایی چون عدم ثبات، ابهام و غیره. غیر قابل انکار است که قرار گرفتن در یک قالب مبتلا به چند لایه از تبعیض، شرایط سخت‌تری را برای برخی گروه‌های درون این اجتماع فراهم می‌آورد. در حالی که می‌توان مشاهده کرد که جامعه دانشگاهی و فعالان حقوق بشر ایرانی به تازگی به مسئله تبعیض علیه دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در محیط کار پرداخته‌اند، اما هنوز آن چنان که باید و شاید دیگر گروه‌های این اجتماع هم‌چون غیرتک‌جنس‌گرایان، میان‌جنسی‌ها، کوییرها و غیره به اندازه لزبین‌ها، گی‌ها و تراجنسیتی‌ها مورد توجه نبوده‌اند.

در مقاله الیزابت کینگ نیز که در ادامه خواهد آمد ، اشاره‌ای به دوجنس‌گرایان نشده و این گروه گسترده از اجتماع دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در این مقاله به کلی حذف شده‌اند. این نادیده‌انگاری حتی در مقاله‌ای که به بررسی جنبش‌های چندوجهی پرداخته و با نگاهی متقاطع و میان‌مفهومی به بررسی همکاری جنبش کارگری و جنبش کوییر می‌پردازد، خود، گویای این دوجنس‌گراستیزی در میان اجتماع دگرباش و رنگین‌کمانی است. همان‌طور که اشاره شد به لطف فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی‌ای که امکان ارتباط‌گیری دگرباشان و رنگین‌کمانی‌های ایرانی را در دهه‌های گذشته فراهم آورد، هم‌جنس‌گرایان بیش از دیگر گروه‌ها توانستند خود را به جامعه بشناسانند، تحقیقات و پِژوهش‌هایی، هرچند اندک، درباره مسائل این افراد در محیط کاری انجام شده است اما صرفاً نمونه‌های آماری این اجتماع گسترده از دو دسته لزبین‌ها و گی‌ها انتخاب شده و دوجنس‌گرایان و دیگران در اختفاء ناخواسته قرار گرفته‌اند.

به نظر می‌رسد که پیش از آن که برای حقوق مشترک با دیگر لایه‌های تحت تبعیض در جامعه اعلام موجودیت کرد، می‌باید و بهتر است نخست و یا هم‌زمان به بررسی هرچه بیش‌تر این مسئله پرداخت که چرا هنوز در میان اجتماع دگرباش و رنگین‌کمانی ایرانی دچار تبعیض، گروه‌کشی و تحمیل تبعیض به دوجنس‌گرایان، همه‌جنس‌گرایان، غیرتک‌جنس‌گرایان، میان‌جنسی‌ها، کوییرها، جنسیت‌سیال‌ها، هیچ‌جنس‌گراها و غیره هستیم.

در واقع، تلفیق خواست‌های این لایه از اجتماع با دیگر گروه‌هایی که تحت تبعیض زندگی می‌کنند هم‌چون کارگران، زنان کارگر، کارگران گروه‌های نژادی و قومی به حاشیه رانده شده و غیره، مستلزم از بین بردن طبقه‌بندی‌های درون‌گروهی است. این چنین باید بتوان گروه حاشیه‌نشینانی متمرکز تعریف کرد که بر حقوق خود در محیط‌های کاری و مسائل مرتبط با آن، مباحثه، تأکید و آن را دنبال می‌کنند». پسیفیک استاندارد، الیزابت کینگ- در سال‌های اخیر شاهد پیروزی‌های متعدد جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بوده‌ایم؛ در حالی که جنبش کارگری آمریکا متحمل شکست‌های بسیار در سطوح ایالتی و ملی شده است. در واقع، هر دو جنبش در صدد دفاع از اقشاری یکسان بر آمده‌اند- و هم‌چنین به آن وابسته نیز بوده‌اند-. دفاع همه‌گیر از گروه‌های مختلف به این معنا نیست که دو گروه از دو لایه کاملا جدای جوامع تنها با درکی از آن که گروهی دیگر در شرایط تبعیض‌آمیز زندگی می‌کنند، اعلام همبستگی با آن‌ها کرده، بلکه بدان معناست که گروه‌هایی که از ستم و تبعیض مضاعف در رنج‌اند، خود عضوی از تک تک این گروه‌ها هستند. بسیاری از همجنس‌گرایان، فقیر و از طبقه کارگرند و بسیاری از افراد جامعه دگرباش و رنگین‌کمانی مدت‌هاست که برای تحت حمایت قرار گرفتن در غیاب قانونگذاری حقوقی، بر حقوقی که اتحادیه‌هایشان به دست آورده‌اند، متکی بوده‌اند. اجتماع دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها همواره قسمتی از جنبش گسترده کارگری بوده و پیشرفت در پیگیری حقوق آن‌ها، اغلب و به طور مستقیم مرتبط با برابری در محیط‌های شغلی بوده است، اما هنوز، هم‌پوشانی حقوق هم‌جنس‌گرایان و تراجنسیتی‌ها و دغدغه‌های طبقه کارگر منجر به همکاری کاملاً متقابل نشده و ظرفیت فراوانی برای فعالان حوزه‌های متقاطع این چنینی به منظور همکاری بهتر وجود دارد.

میریم فرانک، یکی از اساتید به تازگی بازنشسته شده تاریخ فرهنگی از دانشگاه نیویورک و نویسنده کتاب "آشکار دربیرون از اتحادیه: تاریخ کارگری آمریکای کوییر" (Out in the Union: A Labor History of Queer America) به مجله پسیفیک استاندارد (Pacific Standard) می‌گوید که دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها همواره بخشی از اجتماعات کارگری بوده‌اند و متقابلاً هم یک‌دیگر را پشتیبانی کرده‌اند. اگرچه شواهد نشان می‌دهد که تاریخ به رسمیت شناختن دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در مباحث حمایتی مربوط به کار، به اوایل جنبش کارگری باز می‌گردد، اما فرانک باور دارد که ارتباط نزدیک این دو در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی شکل گرفته و به گفته وی، در این برهه زمانی بود که افراد دگرباش و رنگین‌کمانی شروع به آشکارسازی هرچه بیشتر خود در محیط‌های کاری و اتحادیه‌های خود کردند. در سال‌های ۱۹۸۴ و ۸۵، هنگامی که معدن‌چیان زغال‌سنگ بریتانیا دست به اعتصاب زدند، همجنس‌گرایان با آن‌ها اعلام هم‌بستگی کرده و صنف "لزبین‌ها و گی‌ها از معدن‌چیان حمایت می‌کنند" (Lesbians and Gays Support Miners) را تشکیل دادند و از این طریق، ۱۱ هزار پوند (برابر با ۴۴۱۷۳ دلار امروز) برای حمایت از آنان جمع‌آوری کردند. هم‌جنس‌گرایان هم‌چنین در یک دوره ده ساله اعتصاب فدراسیون آمریکایی کار و کنگره سازمان‌های صنعتی در کمپانی کورس (Coors) که نیویورک تایمز به آن لقب "ضداتحادیه‌ای خشونت‌آمیز" داده بود، به اجتماعات تیره‌پوستان‌، لاتین‌تبارها و فمینیست‌ها پیوستند. اعتصاب در سال ۱۹۷۷ شروع شد و تأثیرات کلانی روی این کمپانی گذاشت؛ تایمز گزارش کرد که سود سالانه این کمپانی، تنها بین سال‌های۱۹۷۷ تا ۱۹۸۴، ۲۳ میلیون دلار (از ۶۷.۷ به ۴۴.۷ میلیون دلار) کاهش پیدا کرد.

به واقع، کمپانی هرگز نمی‌توانست بدون کارگران اقلیتش به کار خود ادامه دهد و پس از آن که این کمپانی بر سر بسیاری از مسائل از جمله برگزاری رأی‌گیری در رهبری اتحادیه در زمینه فروش مشروبات الکلی به توافق رسید، اعتصابات نیز پایان یافت. البته جنبش کارگری شبیه چادری بزرگ است که اجزای اصلی‌اش همیشه درباره مسائل کارگران ترنس و کوییر دغدغه‌مند نبوده‌اند. در سال ۱۹۷۲جورج مانی، رئیس AFL-CIO و یک شخصیت کلیدی در جنبش حقوق کارگری، تلاش‌هایی را به منظور پایه‌گذاری و تضمین حقوق هم‌جنس‌گرایان در برنامه کاری حزب دموکرات انجام داد. درست در سال گذشته، یک افسر پلیس هم‌جنس‌گرا در هونولولو، هاوایی، از رئیس اتحادیه خود در سال ۲۰۱۳ نقل کرد که که "شما باید اول من را بکشید" قبل از این که قوانین ازدواج افراد هم‌جنس اجرایی شود. علی‌رغم این تقسیم‌بندی‌ها، جنبش کارگری و مبارزه برای حقوق  هم‌جنس‌گرایان ثابت کرده‌اند که دارای منافع متقابل هستند. در نهایت نیز، بسیاری از حقوقی که برای مدت طولانی از کوییرها سلب شده، روی توانایی کار بدون مواجهه با تبعیض و برخورداری خانواده‌هایشان از مزایای کامل تمرکز داشته است این مجموعه مباحث دارای هم‌پوشانی را می‌توان در دو سیاست مهم اخیر پیدا کرد.

در ابتدا تصویب کمیسیون فرصت اشتغال برابر را در سال ۲۰۱۶به یاد آورید که موجب رفع تبعیض علیه کارگران هم‌جنس‌گرا شد. این تصویب از آن جهت حائز اهمیت بود که موجب حمایت برابر برای هم‌جنس‌گرایان در محیط کار شد؛ پیروزی‌ای برای حقوق دگرباشان و کارگران.  

 

قانونی کردن ازدواج افراد هم‌جنس در سطح فدرال نیز مسلماً یکی از مهم‌ترین احکام حقوق مدنی در سال‌های اخیر بوده که از سوی اتحادیه‌های کارگری گسترده و متعدد موردحمایت قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۲، جو هانسن که بعد، رییس اتحادیه بین‌المللی کارگران بازرگانی و مواد غذایی شد، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که "برابری در ازدواج یک مسئله مرتبط با عدالت اقتصادی و اجتماعی است که آن را به مسئله‌ای مهم برای اتحادیه تبدیل می‌کند".

چندین اتحادیه دیگر، از جمله AFL-CIO و اتحادیه بین المللی خدمات کارگری نیز اظهارات مشابهی را مطرح کردند.  تصمیم دادگاه عالی ایالات متحده در سال ۲۰۱۵ در راستای قانونی کردن ازدواج افراد هم‌جنس، پیروزی چشم‌گیری برای کوییرهای طبقه کارگر بود. قانون ازدواج افراد هم‌جنس، نه تنها فرصتی برای ازدواج زوج‌های هم‌جنس فراهم کرد، بلکه به آن‌ها این امکان را داد تا بتوانند همسران خود را نیز تحت بیمه‌های درمانی درآورند. در آمریکا اگرچه قانونی بودن ازدواج افراد هم‌جنس به این زوج‌ها این اجازه را داد تا به مزایای بیشتری در محیط کار دسترسی پیدا کنند، اما طبقه کارگر عمدتاً از روایت جریان اصلی برابری ازدواج غایب ماند. در همین زمینه، کمپین حقوق بشر (Human Rights Campaign) که در پیش‌برد اهداف و احقاق برابری در ازدواج نقش مهمی ایفا کرده است، به دلیل غفلت از نگرانی‌ها و دغدغه‌های کوییرهای طبقه کارگر مورد انتقاد بسیار قرار گرفته است. پس از آن که این کمپین، جایزه گلدمن سش (Goldman Sache) را به همراه جایزه مشارکت در برابری (Corporate Equality) در سال ۲۰۱۲ از آن خود کرد، بخش نظارت نشریه هاروارد کریمسون (Harvard Crimson) به انتقاد از این انتخاب پرداخت و تصریح کرد که این کمپین به محافظه‌کاران از جمله میت رامنی، که با ازدواج  و فرزندپذیری زوج‌های هم‌جنس مخالفت کرده، کمک کرده است. مبارزه برای حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها، افسوس که همیشه به معنای بیعتی محکم با کوییرهای کارگرنیست. به گفته Pride at Work، انجمنی غیرانتفاعی که بازتاب دهنده نظرات نمایندگان اتحادیه‌های مختلف دگرباش و رنگین‌کمانی است، هیچ یک از این حمایت های چشم‌گیر لزوماً به ترنس‌ها که آن‌ها هم از اعضای اتحادیه‌ها بوده و سه برابر بیشتر از افراد همان-جنسیتی (Cisgender) به بیکاری و چهار برابر بیشتر به فقر مبتلا هستند، اختصاص داده نشده است. ترنس‌ها، به ویژه ترنس‌های رنگین‌پوست، در میان اقلیت‌ها کمتر مورد حمایت قرار گرفته و آسیب‌پذیرترین اقلیت اجتماعی در میان مردم هستند، اما از دهه ۱۹۸۰به بعد حقوق ترنس‌ها نیز مورد حمایت بیش‌تر قرار گرفته است. در کتاب بیرون از اتحادیه، فرانک داستان یک کارگر ترنس در یک فروشگاه لباسشویی صنعتی را نقل می‌کند که پس از انجام عمل جراحی تطبیق جنسیت، در محیط کار مورد آزار و اذیت قرار گرفته است. وی این مسئله را برای اتحادیه مرتبط خود مطرح کرد که موجب شد تا این مشکل در محیط کار برطرف شده و در ادامه نیز منجر به ذکر حقوق افراد ترنس در برخورداری از حمایت و پشتیبانی در قرارداد مشترک کارگران  پارچه و البسه در سال ۱۹۸۰ شود. در حال حاضر، در ۳۳ ایالت آمریکا، قراردادهای صنفی تنها مرجع حمایت و حفاظت از شما در برابر تبعیض هستند، اگر ترنس‌اید.

موفقیت های جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در چند سال گذشته همراه با  تقابلی تقریبی با موفقیت کندتر سیاست‌های گسترده‌تر کاری بوده است. در حالی که حقوق دگرباشان و افراد رنگین‌کمانی-به ویژه درباره برابری ازدواج- به عنوان جایگاهی بالفعل برای سیاست‌مداران لیبرال و حتی متمایل به حمایت از برخی از جمهوری‌خواهان در آمد، سایر  دغدغه‌های کارگری به صورت مشابهی از سوی هیچ‌کدام از این طرفین مورد حمایت قرار نگرفت. برای مثال، کمپین افزایش حداقل دستمزد فدرال به ۱۵دلار، تنها اخیراً به یک قسمت عمده برنامه کاری دموکرات‌ها تبدیل شده است.

بر اساس آمارهای مرکز تحقیقات پیو (Pew)، امروزه ۶۲ درصد آمریکایی‌ها از برابری ازدواج حمایت می‌کنند و گزارش‌های هاف پست نیز نشان می‌دهد که ۴۸ درصد آنان حامی حداقل حقوق ۱۵ دلاری‌اند. طبق گفته پیو در سال ۲۰۱۶، ۵۱ درصد از آمریکایی‌ها موافق بودند که ترنس‌ها باید بتوانند از توالت‌هایی که مناسب  جنسیت‌شان می‌دانند، استفاده کنند. علی‌رغم افزایش محبوبیت مسائل مربوط به دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها و کارگران در میان مردم آمریکا، سیستم قانون‌گذاری هم‌چنان در نبردی تند و تیز با این موضوعات قرار دارد. این مقاومت در برابر هم‌جنس‌گرایان طبقه کارگر و حقوق ترنس‌ها به روشنی مشخص می‌سازد که چرا کنگره همواره نتوانسته است قانون اشتغال غیرتبعیض‌آمیز را به تصویب برساند. این لایحه از زمانی که برای اولین بار در سال ۱۹۹۴ مطرح شد، دچار تغییرات بسیاری شده است-چندین بار ترنس‌ها از آن بیرون گذاشته شده و دوباره شامل آن شده‌اند- و توسط هر کنگره یا به کلی کنار گذاشته شده یا رأی نیاورده است. این لایحه همواره بیش‌تر مورد پسند دموکرات‌ها بوده است تا جمهوری‌خواهان که معمولاً مقاومت و مخالفت بیش‌تری در گسترش حقوق کار و  دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها دارند. در حال حاضر، مسائل این چنینی تقریبا در تمام بخش‌های حاشیه ای جامعه، در دولت ترامپ با مقاومت چشم‌گیر رو‌به‌روست. دیویس می گوید، در دوران ترامپ، بزرگ‌ترین مانع در دست‌یابی به حقوق کوییرهای طبقه کارگر، مایک پنس است. معاون فعلی رئیس جمهور آمریکا به سبب حمایت از قوانین ضد هم‌‌جنس‌گرایان هنگامی که فرماندار ایالت ایندیانا بود، در مظن اتهام قرار داشت؛ وی همچنین به ضدیتش با اتحادیه‌ها نیز معروف است. به همین سبب است که گفته می‌شود که تا زمانی که دونالد ترامپ و مایکل پنس در کاخ سفید هستند، هیچ کس انتظار اصلاحات در حوزه حقوق کارگری و دگرباش و رنگین‌کمانی را ندارد.

اگرچه دولت ترامپ چالش‌های جدید و یا سابقه‌داری را پیش روی حقوق کارگران دگرباش و رنگین‌کمانی گذاشته، اما دیویس توضیح می دهد که به لحاظ فرهنگی، پیشرفت‌های زیادی را در محیط‌های شغلی شاهد بوده‌ایم. در سال‌های اخیر نه تنها سیاست‌های مهمی در پیش گرفته شده‌اند، بلکه عامه مردم نیز به تدریج با مسائلی چون قانون اشتغال غیر تبعیض‌آمیز (ENDA) و حداقل دستمزد بالاتر آشنا شده‌اند. دگرباشان و رنگین‌کمانی‌های طبقه کارگر و حامیان آنها هم‌چنان گروه‌های حقوق رنگین‌کمانی را ترغیب می‌کنند تا بیش‌تر پیگیر نیازها و مسائل مختص و منحصر به فرد خود باشند. همان‌طور که دیویس می‌گوید: "هیچ طبقه کارگری بدون اجتماع دگرباش و رنگین‌کمانی و تمام دیگر گروه‌های حاشیه وجود ندارد. این، چیستی سازماندهی نیروی کار است: قدرت‌بخشی به حاشیه‌نشینان".    

کلیدواژه‌ها: #فارسی#کوییر#مقاله‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مشاهده بخش نظرات و نوشتن نظر

نمایش

نظرت رو بنویس

کلیه نظرات پس از بررسی و تایید مدیر وب‌سایت، به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند

سایر مطالب

بیشتر
مجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدگفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»گفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»نمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایاننمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایانشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهمردانگی در مردان ترنسمردانگی در مردان ترنسدوجنسگرا یک ساله شددوجنسگرا یک ساله شدجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استدلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاندلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایانما تنها نیستیم - کیت براونما تنها نیستیم - کیت براوندور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛دور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛واژه نامهواژه نامهزنان دوجنسگرا در حاشیهزنان دوجنسگرا در حاشیهیکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندییکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندیدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتی۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودن۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودنروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیالفبای رنگین‌کمانیالفبای رنگین‌کمانیغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگرایکی از ما – قسمت سوم : خواستگارییکی از ما – قسمت سوم : خواستگاریما تنها نیستیم - پیترو آرتینوما تنها نیستیم - پیترو آرتینوهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندمحو دوجنسگرایی در  «نارنجی مد جدید است»محو دوجنسگرایی در «نارنجی مد جدید است»«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»یکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمییکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمیکوییر چیست؟کوییر چیست؟مقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانروایت های ما : سیامکروایت های ما : سیامکقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکایکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتییکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتیاعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هااعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌ها»ما تنها نیستیم «فریدا کالو»ما تنها نیستیم «فریدا کالویکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضمرکز منابع دوجنس‌گراییمرکز منابع دوجنس‌گراییخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌انددوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایراندوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایراندگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟دگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟پیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجراندوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟ما تنها نیستیم - آلفرد کنزیما تنها نیستیم - آلفرد کنزیهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشمعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهامعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهاافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانمحو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»محو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»هویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراآیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟آیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟تحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییآیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟آیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟پرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانیکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداریکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیدارکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردیکی از ما - قسمت چهاردهم: آواریکی از ما - قسمت چهاردهم: آوار«رخدادهای مجازی ماه افتخار»«رخدادهای مجازی ماه افتخار»معرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنسوال هایی که نباید پرسید!سوال هایی که نباید پرسید!یکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهاولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیااولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیاآرشیو دوجنسگراییآرشیو دوجنسگراییآشکارسازی در فضای مجازیآشکارسازی در فضای مجازییکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییروایت های ما : زینبروایت های ما : زینببازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستممعرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»معرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»بررسی مفهوم دوجنسگراییبررسی مفهوم دوجنسگراییخبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶خبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶وقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟وقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟روایت های ما :‌ ماندگارروایت های ما :‌ ماندگارمعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرامعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرارشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانلایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌لایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌گروه موسیقی تتو و دوجنسگراییگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییاشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شداشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شدسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندیکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازییکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازییکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابروز والدین ترنسروز والدین ترنسروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدآیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟آیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟کنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردمی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشممی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشماقلیت در اقلیتاقلیت در اقلیتمانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!مانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!شاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتگرایش جنسی من چیه؟گرایش جنسی من چیه؟معرفی انجمن فرانسوی  بی‌کوز Bi'Causeمعرفی انجمن فرانسوی بی‌کوز Bi'Causeدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهروز افتخار همه‌جنسگرایانروز افتخار همه‌جنسگرایانصدای دوجنسگراصدای دوجنسگرازمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیدزیره اخوان کیست؟دزیره اخوان کیست؟می‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستیکی از ما - قسمت هفتم: قایق مایکی از ما - قسمت هفتم: قایق مادوجنسگراییدوجنسگراییچی بگیم و چی نگیم؟چی بگیم و چی نگیم؟بررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»بررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»معرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»معرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»یکی از ما - قسمت نهم: هیسیکی از ما - قسمت نهم: هیسراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینه"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآباد"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآبادرابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟رابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟دوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌تردوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌ترکوییرپارتی با زینبکوییرپارتی با زینبنقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرانقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرادوجنسگرایان و ارولاندودوجنسگرایان و ارولاندوعشق آزاد: رهایی نهاییعشق آزاد: رهایی نهایی⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟Around the World: Iran and Bisexual ActivismAround the World: Iran and Bisexual Activismدگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراندگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایرانبیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوربیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشورنشریه دوجنسگرایینشریه دوجنسگرایییکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکرارییکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکرارییکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانآغاز به کار "دوجنسگرا"آغاز به کار "دوجنسگرا"IDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایاناکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرااکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرامعرفی  اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیامعرفی اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیاعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستبه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرابه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرایکی از ما - قسمت دوم : ازدواجیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه  Merriam-Webster تغییر کردمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه Merriam-Webster تغییر کردمعرفی فیلم : رفتار درخورمعرفی فیلم : رفتار درخورما تنها نیستیم - کیرستن سینماما تنها نیستیم - کیرستن سینماروز جهانی حقوق بشرروز جهانی حقوق بشرناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشانداولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایاناولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایانمبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!مبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!انتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیخبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌خبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!جیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانه۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایان۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایانشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییچگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟چگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟سریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِل"آویشن" از راه می‌رسد"آویشن" از راه می‌رسدآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسییکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازییکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازیدوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحوردوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحورمن دوجنسگرا هستممن دوجنسگرا هستماقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهاناقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهانمحو دوجنسگرایی،‌  در سریال گلی Gleeمحو دوجنسگرایی،‌ در سریال گلی Gleeما تنها نیستیم: مالکوم ایکسما تنها نیستیم: مالکوم ایکسدوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییردوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییرکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهمعرفی کتاب:  دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابمعرفی کتاب: دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدسلامت روانی زنان دوجنسگراسلامت روانی زنان دوجنسگراآشکارسازی یا هفت خوان رستمآشکارسازی یا هفت خوان رستمپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازینمایش افراد ترنس در رسانه‌هانمایش افراد ترنس در رسانه‌هاچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانکریسمس رنگین کمانی‌کریسمس رنگین کمانی‌دوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستنددوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستند+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایان+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایانیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازتاکید بر  تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار  سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانتاکید بر تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانسکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟سکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟وضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیا۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرا۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگراگپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»گپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»به تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+ماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+فایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانما تنها نیستیمما تنها نیستیمدرباره مادرباره ماطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهایکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمچرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟چرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟وبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانممن سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎