صفحه اصلی آخرین مطالب پادکست‌ها چندرسانه‌ای دانلود جستجو EN
مقاله‌ها

دگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟

۰۱ آذر ۹۶

دگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟

 دگرجنسگراهنجاری سیستمی است برای هنجارمند کردن رفتارها و انتظارات اجتماعی‌ای که با پیش‌فرض‌هایی دگرجنسگراهنجارمند و تبعیت از یک تقسیم‌بندی محکم و دوتایی جنسیت گره خورده است.

نویسنده: کریس نِلسون (Kris Nelsonفمنیسم روزمره (Everyday Feminism)-  دگرجنسگراهنجاری. این یک واژه طولانی و علمی است اما اخیراً راه  خودش را در مکالمه‌های عمومی باز کرده است  و مثل دیگر واژه‌های تخصصی زیادی که پیرامون تئوری کوئیر را گرفته‌اند، درک کامل این مفهوم کمی دشوار است. اما هنگام تشریح دنیای پیرامون‌مان در راستای هدف خیلی مهمی به کار می‌رود. دلیل آن این است که این واژه به چیزی اشاره می‌کند که برای فهم مسائل فمنیستی و کوئیر عمیقاً مهم هستند- به همین دلیل ارزشش را دارد که برای افرادی که هنوز با آن راحت نیستند تجزیه و تحلیل شود.

فهم دگرجنسگراهنجاری به‌ویژه هنگامی اهمیت می‌یابد که شما در حال زندگی در تضاد با انتظارات یک جامعه دگرجنسگراهنجار باشید.

کوئیرها، ترنس‌ها و رنگین‌پوست‌ها ذاتاً خارج از انتظارهای دگرجنس‌گراهنجاری هستند. در نتیجه دانستن شیوه‌های شناخت این فشارهای اجتماعی تحت عنوان «دگرجنسگراهنجاری» روش فوق‌العاده‌ای است برای فهم اینکه چرا حس می‌کنید «خارج» از بخش‌های خاصی از جامعه قرار گرفته‌اید. به‌علاوه، هنگامی که قانون‌ها را می‌دانید، شکستنشان خیلی سرگرم‌کننده‌تر می‌شود.

خب، وقتی می‌گویم «دگرجنسگراهنجاری» منظورم چیست؟

فکر کنید شما یک زن هستید، بیرون از خانه و در یک بار با دوستان زن دیگر نشسته‌اید. یکی از دوستانتان پسری جذاب را می‌بیند اما برای برداشتن قدم اول جهت آشنایی تعلل می‌کند چون فکر می‌کند که با این کار ممکن است پسر از او زده شود. ما این‌طور اجتماعی شده‌ایم و باور داریم که زن‌ها نباید به این شکل سمت مردها بروند. با این کار ممکن است درمانده به‌نظر بیایند. این دگرجنسگراهنجاری است. وقتی او بالاخره جسارت به‌خرج می‌دهد که برود و با پسر صحبت کند، پسر شروع می‌کند به استفاده از اسم‌هایی کودکانه (مثل: عسل، کوچولو و دلبر) که اگر هر دو با آن موافق باشند ایرادی ندارد اما پسر فرض را بر این می‌گذارد که دختر مشکلی با این اسم‌ها ندارد. این دگرجنسگراهنجاری است. وقتی دختر از این اسم‌ها احساس ناراحتی می‌کند، از جایش بلند می‌شود و آنجا را ترک می‌کند. اما پسر همچین چیزی می‌گوید: «اوه، بی‌خیال! زن‌ها خیلی حساس هستند. مشکلت چیست؟» این دگرجنسگراهنجاری است.

پس دگرجنسگراهنجاری سیستمی است برای هنجارمند کردن رفتارها و انتظارات اجتماعی‌ای که با پیش‌فرض‌هایی دگرجنسگراهنجارمند و تبعیت از یک تقسیم‌بندی محکم و دوتایی جنسیت گره خورده است.

در حالی که ممکن است توضیح آن مبهم و سخت به‌نظر برسد، به محض اینکه شروع به شناخت دگرجنسگراهنجاری کنید، آن را همه‌جا خواهید دید. برای کمک در جهت شناخت آن، بیایید درباره این چهار روشی صحبت کنیم که [دگرجنسگراهنجاری] خود را در زندگی شما و در فمینیسم شما بروز می‌دهد.

۱. دوتایی جنسیتی

دوتایی جنسیتی برای توصیف شیوه‌ای استفاده می‌شود که فقط دو جنسیت را به‌رسمیت می‌شناسند. به زبان ساده‌تر،

دوتایی جنسیتی فقط وجود مردان و زنان (و پسران و دختران) را تصدیق می‌کند- و نه چیز دیگر.

و دوتایی جنسیتی برای یک سیستم دگرجنسگراهنجار ضروری است. چرا که خلق دو چیز متضاد، [یا] ظاهراً [همان] دو جنسیت کاملاً جدا از هم است که باعث بقای دگرجنسگراهنجاری می‌شود. وقتی یک تقسیم‌بندی جنسیتی سفت و سخت (مردان در مقابل زنان) دارید، گفتن اینکه مردان برای کنترل حوزه عمومی (مثل سیاست یا تجارت) تواناترند و زنان بیشتر برای حوزه خصوصی (مثل پرورش فرزندان، غذا پختن و تمیزکاری)، خیلی ساده‌تر است. اما هنگامی که پای خود را بیرون از این تقسیم‌بندی دوتایی می‌گذارید، پذیرفتن این سلسله‌مراتب به‌عنوان «هنجار» کار دشواری است. به این ترتیب، از دوتایی جنسیتی مثل بشقاب پذیرایی‌ای استفاده می‌شود که همه انتظارات جنسیتی‌ای که دگرجنسگراهنجاری از ما می‌خواهد در آن جا گرفته‌اند. در این روش، قرار گرفتن در یک سر دوتایی جنسیتی یا سر دیگر (و اجرای «مناسب» آن جنسیت‌ها) استانداردی است که افراد کوئیر و افرادی از فرهنگ‌هایی که این تقسیم‌بندی دوتایی را به‌رسمیت نمی‌شناسند، در رسیدن به آن شکست می‌خورند.

شما با قرار نگرفتن در تقسیم‌بندی دوتایی یا حتی ساده‌تر از آن با اجرای جنسیت به روشی که در هیچ‌یک از دو دسته‌ی محکم «مرد» یا «زن» نمی‌گنجد (و این فرض که «مردانگی» فقط باید از اولی (مرد) و «زنانگی» فقط باید از دومی (زن) سر بزند)، از این استاندارد دگرجنسگراهنجار عدول می‌کنید.

به‌عنوان مثال، من نخواهم توانست  این انتظار دگرجنسگراهنجارمند را برآورده کنم فقط به این خاطر که در تقسیم‌بندی دوتایی قرار نمی‌گیرم. و این [موضوع] مشخصاً خود را به روش‌های گوناگونی نشان می‌دهد: من جنسیتی که در زمان تولد برایم تعیین‌شده بود را نمی‌پذیرم. من جنسیتی دارم فراتر از «پسر» یا «دختر»، که به خودی‌خود مفهوم تقسیم‌بندی دوتایی جنسیت را در هم می‌شکند. به‌علاوه، من با نتراشیدن موهای پاهایم، تراشیدن موهای سرم و نداشتن علاقه جنسی یا عاطفی به مردان و برنداشتن وسط ابروهایم و نتراشیدن موهای روی گردنم از جنسیتی که برایم تعیین‌شده عدول می‌کنم. تقسیم‌بندی دوتایی جنسیت فقط در خدمت  تقویت دگرجنسگراهنجاری است. در نتیجه، وقتی می‌بینید مردم بر این ایده صحه می‌گذارند (که خُب همواره دورتادور شما را فراگرفته است)، یک مثال خیلی واضح از دگرجنسگراهنجاری برای خود دارید.

۲. نقش‌های جنسیتی مردسالارانه

نقش‌های جنسیتی مردسالارانه همه چیزهایی هستند که ما از مردان انتظار داریم فقط به این دلیل که مردو چیزهایی که از زنان توقع داریم،  فقط به این دلیل که زن هستند. (و اگر در بخش قبلی خوب دقت کرده باشید، در اینجا متوجه می‌شوید که دوتایی جنسیتی در استانداردهای دگرجنسگراهنجار زیاد دیگری هم مثل این یکی نقش مهمی بازی می‌کند. چون ما نمی‌توانیم انتظارات جنسیتی داشته باشیم مگر اینکه به وجود تقسیم‌بندی دوتایی جنسیتی تکیه کنیم!) برای مثال، این ایده که مردان ورزش دوست دارند و زنان دوست دارند به ناخن‌هایشان برسند (و اینکه زنان به ورزش علاقه ندارند و مردان نمی‌خواهند که به ناخن‌هایشان برسند) یک انتظار جنسیتی بر اساس دوتایی جنسیتی است. این ایده که پسرها کامیون‌ها را دوست دارند و دخترها شاهزاده‌ها را (و اینکه پسرها به شاهزاده‌ها علاقه ندارند و دخترها به کامیون‌ها) یک انتظار جنسیتی است. و بدتر از آن این است که شرکت‌های اسباب‌بازی‌سازی از این موضوع استفاده می‌کنند تا اسباب‌بازی‌های بیشتری بفروشند (اما بیشتر در این باره است که چطور سرمایه‌داری خود را با همه این‌ها وفق می‌دهد).

این انتظارها بخش زیادی از روشی را که به واسطه آن زندگی در جوامع تحت سلطه دگرجنسگرایی مثل جامعه ما شکل می‌گیرد، دیکته می‌کنند.

این پتوی رنگینی [صورتی/آبی] است که در بیمارستان روی شما می‌اندازند. این رشته‌ای است که دوست دارید در دانشگاه بخوانید. این فعالیت‌های تفریحی‌ای است که از آن لذت می‌برید. مشکل این است که افراد بسیار کمی در مورد به پرسش گرفتن این استانداردها احساس نیاز می‌کنند، در نتیجه همین‌ها به‌عنوان چیزهایی که «هنجار» یا «طبیعی» هستند جلوه می‌کنند- ظاهراً به‌عنوان «حقیقتی» عینی جایشان را در خودآگاه اجتماعی‌مان سفت و محکم می‌کنند. و این ذات دگرجنسگراهنجاری است- که این

چیزها کاملاً به هنجار تبدیل شده‌اند، و باعث می‌شود که تمام چیزهایی که این انتظارات را برآورده نمی‌کنند به‌عنوان «غیرهنجار» یا «غیرطبیعی» معرفی شوند.

این انتظارات همچنین اینکه چگونه  با دیگران تعامل می‌کنید (یا اینکه توقع می‌رود تعامل کنید)  را دیکته می‌کنند. این «نمایش‌نامه‌ها»ی تعاملات اجتماعی به‌شدت به اینکه شما یک مرد هستید یا یک زن و با یک مرد در رابطه هستید یا با یک زن تکیه می‌کنند (دوباره آن دوتایی جنسیتی کوچک و مزاحم). دگرجنسگراهنجاری چیزی است که به شما می‌گوید چه کسی موظف است وقتی بیرون می‌روید پول شام را بدهد و هنگامی که خانه‌اید چه کسی باید غذا را بپزد. به شما می‌گوید که مردان موظف‌اند بیشترین پول را دربیاورند و بر اینکه چه کسی استخدام بشود و چقدر پول بگیرد تأثیر می‌گذارد. به شما می‌گوید که مهم نیست چقدر عاشق یارتان هستید. شما «هرگز زنان را درک نخواهید کرد» یا هرگز «مردان را درک نخواهید کرد.» (کسی مردهای مریخی و زنان ونوسی را یادش هست؟) به شما می‌گوید که زنان غر می‌زنند و مردان بی‌احساس هستند.

سیستم دگرجنسگراهنجاری در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کند که ما چه انتظاراتی از مردها داریم و چه انتظاراتی از زن‌ها- و هنگامی که ما آن رفتارها بر طبق آن اداره می‌کنیم آن سیستم را تقویت و ماندگار  می‌کنیم.

از این‌رو افراد کوئیر (مانند سایر کسانی که برای برآورده کردن این استانداردها تلاشی نمی‌کنند) با دور انداختن این نمایشنامه [نمایش] دگرجنسگراهنجاری را مختل می‌کنند.

۳. تک‌همسری

در یک جامعه دگرجنسگراهنجار، روابط تحت یک سلسله مراتب موجودیت دارند. گیل رابین (Gayle Rubin) در نوشته خود «فکر کردن درباره رابطه جنسی: نوشته‌هایی در مورد یک نظریه رادیکال در زمینه سیاست‌های سکسوالیته » این سلسله‌مراتب را تحت «دایره روابط هنجار» شرح می‌دهد.

این دایره افراد طبقه متوسط و پولدار همان‌جنسیتی (غیرترنس) (۱) ، دگرجنسگرا، متأهل و زوج‌های تک‌همسری‌ که می‌توانند بچه‌دار شوند را در مرکز قرار می‌دهد.

این انتظار استانداردی است که همه روابط بزرگسالان در آن جا می‌گیرند و هر قدمی که دورتر از آن مرکز بردارید رابطه شما کمتر توسط یک جامعه دگرجنسگراهنجار ارزشمند تلقی می‌شود.

برای مثال، زوج‌هایی که ازدواج نکرده‌اند، تک‌همسر و دگرجنسگرا هستند و نمی‌توانند بچه‌دار شوند دوقدم دور از مرکز قرار می‌گیرند چون آن‌ها نه ازدواج کرده‌اند و نه می‌توانند رابطه جنسی منجر به باروری داشته باشند، که یک استاندارد است.

چندشریکی در رابطه چندنفری‌ای که افراد کوئیر هستند، ازدواج نکرده‌اند و نمی‌توانند بارور شوند چند قدم بیشتر از استاندارد دور می‌ماند و این باعث می‌شود که این دست روابط در یک جامعه دگرجنسگرامحور کمتر و کمتر خوشایند باشند. این دقیقاً همان دلیلی است که «جنبش‌های مدرن حقوق همجنسگرایان» از طریق ازدواج به‌دنبال حقوقشان هستند تا در این سلسله‌مراتب روابط با برآورده کردن انتظارات مشخص دگرجنسگراهنجاری به سطوح بالاتری دست یابند. از آنجایی که ازدواج به‌عنوان یک نهاد و یک سلسله‌مراتب از طریق دگرجنسگراهنجاری به میزان بالایی تبدیل به هنجار شده است، بیشتر افراد این واقعیت را به پرسش نمی‌گیرند که خیلی از حقوق از ما دور نگه داشته شده‌اند  و به‌عنوان جایزه به کسانی داده می‌شوند که (می‌توانند و انتخاب می‌کنند) خودشان را وفق دهند. به همین دلیل است که ازدواج هم‌جنس‌ها (۲) به‌عنوان یک روش تمام‌وکمال ترقی‌خواهانه برای به‌دست آوردن حقوق دیده می‌شود. اما این حقوق به روش‌های مشخصی هنوز برای کسانی که بیرون از دایره هنجارها قرار می‌گیرند نادیده گرفته می‌شوند (برای مثال، افراد کوئیر بیشتر به رابطه جنسی‌ای که منجر به باروری نمی‌شود پیوند خورده‌اند یا برقراری رابطه غیر-دگرجنسگرا).

تنها کسانی که از ازدواج هم‌جنس‌ها سود می‌کنند آن‌هایی هستند که در حال حاضر هم به هر حال در موقعیتی نزدیک‌تر به مرکز دایره هستند (مثلاً از طبقه متوسط و ثروتمند هستند، تک‌همسر هستند و همان‌جنسیتی هستند (ترنس نیستند).

سیاست‌های کوئیر که در برابر دگرجنسگراهنجاری مقاومت می‌کنند به جایش به‌دنبال لغو حمایت قانونی دولتی از تک‌همسری وخواستار فراگیری مزایایی که به زوج‌های متأهل داده می‌شود به تمام افراد، بدون در نظر گرفتن وضعیت تأهلشان هستند. این نشان می‌دهد که دگرجنسگراهنجاری حتی در سیاست‌هایی که به‌نظر فمنیستی می‌آیند هم خودش را بروز می‌دهد. ۴. برتری سفیدپوستان وقتی ما درباره دگرجنسگراهنجاری صحبت می‌کنیم، نیاز داریم بر روش‌هایی صحه بگذاریم که به وسیله آن‌ها دگرجنسگراهنجاری نژادپرستانه می‌شود.

یعنی، یکی از اصل‌های کلیدی دگرجنسگراهنجاری این است که استانداردهای سفیدپوستی را برآورده می‌کند.

هر نقش جنسیتی مردسالارانه‌ای، تبدیل کردن دوتایی جنسیتی به هنجار، و نهاد قانونی تک‌همسری (ازدواج) به‌عنوان وسیله‌‌ای برای برتری سفیدپوستان (یا به بیانی دیگر به‌عنوان وسیله‌ای برای سرکوب افراد رنگین‌پوست) استفاده‌شده است.

در این روش، دگرجنسگراهنجاری فعالانه با روش‌هایی که زندگی افراد رنگین‌پوست را بی‌ارزش می‌کنند، به افراد سفیدپوست سود می‌رساند.

نگه‌داشتن مزایا به‌عنوان زیرمجموعه تائیدیه‌های ازدواج طی تاریخ به دولت‌ها اجازه داده است که مزایا را از سیاه‌پوستان و افراد رنگین‌پوست دیگری که اجازه نداشتند ازدواج کنند یا اینکه ازدواج یا روابطشان به‌شکلی مشابه شناخته شود، دریغ کنند. دوتایی جنسیتی به‌عنوان وسیله خشونت استعماری استفاده می‌شد و همچنان هم استفاده می‌شود، چرا که موجودیت هویت‌های غیرسفیدپوست و هویت‌هایی که در دوتایی جنسیتی جای نمی‌گیرند را محو کرده  و نادیده می‌گیرد. در حقیقت، تحمیل یک دوتایی جنسیتی اروپای غربی یک بخش اصلی از ازخودبیگانگی بوده و هست (اجبار افراد بومی به سازگاری با فرهنگ مردمی که سرزمین‌هایشان را استعمار می‌کنند). از سویی دیگر برتری مرد (به‌ویژه برتری مرد سفیدپوست) یک نیروی محرک اصلی در سرمایه‌داری و استعمار بوده و هست.

اما دشوار است که بدون دوتایی جنسیتی سرسختانه که قبلاً به آن اشاره کردم، افراد را در مورد سلطه مردانه متقاعد کنیم.

این دوتایی، موجب بخش بزرگی از خشونتی می‌شود که مهاجران توسط آن مردمی را تحقیر می‌کنند که سرزمینشان به استعمار درآمده و دگرجنسگراهنجاری را به یکی از برجسته‌ترین  برتری‌های  سفیدپوستان تبدیل می‌کند. (همه این جنسیت‌های فوق‌العاده‌ای که در تقسیم‌بندی دوتایی قرار نمی‌گیرند را در اطراف دنیا ببینید که دوام آورده‌اند و در برابر درک غربی از دوتایی جنسیتی مقامت می‌کنند.) حتی نقش‌های جنسیتی‌ای که ما برای به‌اجرا درآوردنشان تحت فشار هستیم بر اساس ترسیم سفیدپوستانه‌ای از جنسیت هستند. در حالی که از مردان سفیدپوست انتظار می‌رود نان‌آور و پول‌ساز باشند، از مردهای سیاه‌پوست انتظار می‌رود که بزهکارانی تنبل و پدرانی غایب باشند و وقتی از زنان سفیدپوست انتظار می‌رود که بی‌گناه، سبک‌مغز و نیازمند به نگهداری باشند، از زنان سیاه‌پوست انتظار می‌رود که معتاد به رابطه جنسی، پر سر و صدا، مردانه و پوست‌کلفت باشند.

دگرجنسگراهنجاری به برتری سفیدپوستان گره خورده است، پس ما وقتی اولی را می‌پذیریم و تکرار می‌کنیم، دومی را پایدار می‌کنیم.به این ترتیب رنگین‌پوست‌ها را در موقعیتی قرار می‌دهیم که هرگز نتوانند برنده بازی‌ای باشند که برایشان تعیین کرده‌ایم.

اگر می‌خواهیم با دگرجنسگراهنجاری بجنگیم، لازم است که آن را به‌عنوان امری بسیار نژادپرستانه ببینیم و بفهمیم که هر نبرد واقعی‌ای بر علیه دگرجنسگراهنجاری باید همچنین فعالانه بر علیه نژادپرستی باشد. *** اشکالی ندارد که حس کنید مقهور این واژه‌های طولانی و تخصصی شده‌اید، اما وقتی چیزهایی مثل دگرجنسگراهنجاری فعالانه در زندگی شما و زندگی آن‌هایی که اطراف شما هستند نقش دارند، توانایی تشخیص آن‌ها دارای اهمیت بالایی است. پس شروع کنید به جست‌وجوی روش‌هایی که در آن‌ها رفتارها و ارتباط‌هایتان توسط دستان نامرئی دگرجنسگراهنجاری هدایت می‌شوند. چون به محض اینکه بتوانید تشخیص‌اش دهید می‌توانید مقاومت در برابرش را شروع کنید.

کریس نسلون نویسنده همکار «فمنیسم روزمره» است. او یک وبلاگ پر از مطالب دنبا‌له‌دار رادیکال و کوتاه با مرکزیت موضوع کوئیر دارد که می‌توانید در thequeertimes.tumblr.com  بخوانیدشان و یک وبلاگ شعر که آدرس آن  songswithoutlyrics.tumblr.com  است. کریس همچنین یک فروشگاه آنلاین دارد به نام Spell-Bound  که در آن جواهرات سیمی دست‌ساز، آویزهای کریستال، کیف‌های دست‌دوز تاروت و آونگ می‌فروشد. می‌توانید از طریق آدرس ایمیل [email protected]  و وب‌سایت trans-witch.tumblr.com با او در تماس باشید. (۱) همان‌جنسیتی فردی است که برخلاف افراد ترنس یا با هویت جنسیتی غیردوگانه، جنسیتی را که جامعه در آغاز تولد به او نسبت داده می‌پذیرد.

(۲) در متن اصلی از عبارت «ازدواج همجنس‌گراها» استفاده شده است، در حالیکه ازدواج دو‌ هم‌جنس محدود به ازدواج همجنس‌گراها نیست. بنابراین ما در این متن از عبارت «ازدواج هم‌جنس‌ها» استفاده می‌کنیم. در این مقاله‌ که پیش از این توسط اداره کنندگان سایت دوجنسگرا نوشته شده است، می‌توانید درباره دلایل ما برای استفاده از این عبارت بیشتر بخوانید: غیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنند.

کلیدواژه‌ها: #فارسی#پژوهشگران و کنشگران#دوجنسگرایی و دوجنسگراها#مقاله‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مشاهده بخش نظرات و نوشتن نظر

نمایش

نظرت رو بنویس

کلیه نظرات پس از بررسی و تایید مدیر وب‌سایت، به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند

سایر مطالب

بیشتر
محو دوجنسگرایی،‌  در سریال گلی Gleeمحو دوجنسگرایی،‌ در سریال گلی Gleeقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمدلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاندلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایانشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهما تنها نیستیمما تنها نیستیمترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندگپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»گپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»یکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریممعرفی انجمن فرانسوی  بی‌کوز Bi'Causeمعرفی انجمن فرانسوی بی‌کوز Bi'Causeمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانی»ما تنها نیستیم «فریدا کالو»ما تنها نیستیم «فریدا کالوصدای دوجنسگراصدای دوجنسگراسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللمعرفی کتاب:  دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابمعرفی کتاب: دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشانداقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهاناقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهانروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسما تنها نیستیم: مالکوم ایکسما تنها نیستیم: مالکوم ایکسسکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟سکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟سرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهدوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌تردوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌ترروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیدوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییردوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییرچرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟چرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟بازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهزنان دوجنسگرا در حاشیهزنان دوجنسگرا در حاشیهعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستکوییر چیست؟کوییر چیست؟یکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانهفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!اکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرااکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرامرکز منابع دوجنس‌گراییمرکز منابع دوجنس‌گراییاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتییکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمروز افتخار همه‌جنسگرایانروز افتخار همه‌جنسگرایانشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانمی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشممی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشممرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانبه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرابه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گراموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییچگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟چگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟دوجنسگراییدوجنسگراییجنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟رشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانبررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»بررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»محو دوجنسگرایی در  «نارنجی مد جدید است»محو دوجنسگرایی در «نارنجی مد جدید است»یکی از ما - قسمت هفتم: قایق مایکی از ما - قسمت هفتم: قایق ماروایت های ما : زینبروایت های ما : زینبسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهیکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکرارییکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکراریاقلیت در اقلیتاقلیت در اقلیتآرشیو دوجنسگراییآرشیو دوجنسگراییفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتروز والدین ترنسروز والدین ترنسیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضیکی از ما - قسمت چهاردهم: آواریکی از ما - قسمت چهاردهم: آوارساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیگفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»گفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»یکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شال+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایان+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایانپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایاناولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیااولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیایکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداریکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیدارما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهالفبای رنگین‌کمانیالفبای رنگین‌کمانیشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیگرایش جنسی من چیه؟گرایش جنسی من چیه؟حرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندسوال هایی که نباید پرسید!سوال هایی که نباید پرسید!بیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوربیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوراولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایاناولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایانمبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!مبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!کرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسییکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازییکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازیآیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟آیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟یکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمییکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمیاشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شداشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شدیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجوقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟وقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟چی بگیم و چی نگیم؟چی بگیم و چی نگیم؟یکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندییکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندیدوجنسگرایان و ارولاندودوجنسگرایان و ارولاندوزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پرواز«رخدادهای مجازی ماه افتخار»«رخدادهای مجازی ماه افتخار»دور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛دور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛واژه نامهواژه نامهخبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶خبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶دگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحوردوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحور"آویشن" از راه می‌رسد"آویشن" از راه می‌رسدروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هامقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشاندوجنسگرا یک ساله شددوجنسگرا یک ساله شدبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایاننمایش افراد ترنس در رسانه‌هانمایش افراد ترنس در رسانه‌هاروایت های ما : سیامکروایت های ما : سیامکانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمدوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایراندوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایرانبررسی مفهوم دوجنسگراییبررسی مفهوم دوجنسگراییاعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هااعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هامن سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎سلامت روانی زنان دوجنسگراسلامت روانی زنان دوجنسگرامردانگی در مردان ترنسمردانگی در مردان ترنس«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»یکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابآغاز به کار "دوجنسگرا"آغاز به کار "دوجنسگرا"معرفی  اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیامعرفی اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیاخبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌خبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌ما تنها نیستیم - پیترو آرتینوما تنها نیستیم - پیترو آرتینوهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsدگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراندگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایرانمانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!مانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!معرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»معرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»ماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+ماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+غیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانآیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟آیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟روایت های ما :‌ ماندگارروایت های ما :‌ ماندگاردوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستدرباره مادرباره ماروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییAround the World: Iran and Bisexual ActivismAround the World: Iran and Bisexual Activismآیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟آیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟غیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنمعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرامعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گراما تنها نیستیم - کیت براونما تنها نیستیم - کیت براون۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرا۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگراIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟ما تنها نیستیم - آلفرد کنزیما تنها نیستیم - آلفرد کنزی"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآباد"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآبادپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمآشکارسازی یا هفت خوان رستمآشکارسازی یا هفت خوان رستمدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیمعرفی فیلم : رفتار درخورمعرفی فیلم : رفتار درخورداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییگروه موسیقی تتو و دوجنسگرایی۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودن۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودنتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشاناصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیرابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟رابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟آویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسییکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازییکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازییکی از ما – قسمت سوم : خواستگارییکی از ما – قسمت سوم : خواستگاریدوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟ال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردعشق آزاد: رهایی نهاییعشق آزاد: رهایی نهاییفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگرامن دوجنسگرا هستممن دوجنسگرا هستممعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنکوییرپارتی با زینبکوییرپارتی با زینبلایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌لایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌کریسمس رنگین کمانی‌کریسمس رنگین کمانی‌طیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهمعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهامعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهاهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمان۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایان۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایانمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییمعرفی کتاب: درک دوجنسگرایییکی از ما - قسمت نهم: هیسیکی از ما - قسمت نهم: هیسما تنها نیستیم - کیرستن سینماما تنها نیستیم - کیرستن سینمادزیره اخوان کیست؟دزیره اخوان کیست؟یکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتییکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتینقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرانقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرامحو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»محو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»برنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشمعرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»معرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»دوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستنددوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستندخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتروز جهانی حقوق بشرروز جهانی حقوق بشرتاکید بر  تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار  سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانتاکید بر تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانآشکارسازی در فضای مجازیآشکارسازی در فضای مجازیافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زناننشریه دوجنسگرایینشریه دوجنسگراییروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهامعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه  Merriam-Webster تغییر کردمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه Merriam-Webster تغییر کردهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدنمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایاننمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایانمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگرایی