صفحه اصلی آخرین مطالب پادکست‌ها چندرسانه‌ای دانلود جستجو EN
مقاله‌ها

وقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟

۰۸ مهر ۹۶

وقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟

نسخه اصلی این مقاله به زبان ایتالیایی توسط فدریکو آنیباله (Federico Annibale) منتشر شده است و سپس ترجمه انگلیسی آن در سایت گروه ایتالیایی افتخار دوجنس‌گرایی (Biproud) بازنشر شده است.

  این داستان عایشه است: او از سوریه فرار کرد و ابتدا در ترکیه پناهنده شد و بعد در یونان. او درباره مشکلاتی توضیح می‌دهد که افراد LGBTI هنگام پناهندگی سیاسی با آن مواجه می‌شوند. من عایشه را در محله اِکسارکیای (Exarchia) آتن در یک کافه ملاقات کردم. وقتی گیلاسی شراب سفارش می‌دهد، برایم کاملاً روشن می‌شود که بی‌شک با کلیشه زن سوری همخوانی ندارد: او حجاب ندارد، پشت سر هم سیگار می‌کشد و بیش از این نمی‌تواند به تفاوت‌های جنسیتی بی‌اهمیت باشد. ۲۵ ساله است و به مدت یک سال دور از خانه زندگی کرده است.

عایشه می‌گوید: «حدود یک سال پیش من به ترکیه فرار کردم. پدر و مادرم هنوز فکر می‌کنند که من آنجا هستم». او پیشینه خانوادگی خاصی دارد. «من اهل لاتاکیا (Latakia) هستم، که محل تولد بشار اسد است. موقعیت خیلی خطرناکی قرار دارم و به همین دلیل به‌خاطر مسائل امنیتی نام‌خانوادگی‌ام را افشا نمی‌کنم. خانواده من از همان منطقه‌ای است که بشار اسد از آنجا می‌آید؛ و البته از اقلیت مذهبی علوی. آن‌ها نمی‌دانند که من یک مخالف هستم. آن‌ها حکومت را پشتیبانی می‌کنند چون فکر می‌کنند که اسد تنها مردی است که می‌تواند بر علیه بنیادگراهای سنی از آن‌ها دفاع کند. آن‌ها ترسیده‌اند.» وقتی در ترکیه بود فکر کرد می‌تواند  بدون احتیاج به مهاجرت به اروپا کار پیدا کند، اما ادغام در  جامعه از همان ابتدا فرایند دشواری بود: او مشکل زبان داشت و ترک‌ها چندان پذیرایش نبودند. این دختر جوان سوری اینطور شرح می‌دهد: «من تلاش کردم که برای عرب‌ها کار کنم اما فایده چندانی نداشت: من برای آن‌ها زیادی روشن‌فکر و آزادی‌خواه بودم چون حجاب نداشتم.

حتی موقعی که شغلی به من پیشنهاد شد، حقوق‌ام کمتر [از بقیه] بود و این برای من قابل قبول نبود.» بالاخره راهی برای رسیدن به جزیره یونانی کیوس (Chios) هرچند با قیمتی خیلی بالا پیدا کرد و ترکیه را ترک کرد. او چهار ماه در کمپ پناهنده‌ها زندگی کرد، اما بعد از آن دوره، زندگی مشترک با هزاران عرب برای او غیرممکن شد. دلیلش گرایش جنسی او است. عایشه دوجنسگرا است. برای او زندگی در کمپ پناهنده‌ها، جایی که اکثر مردم گرایش او را قبول نکردند بار خیلی سنگینی شده بود که باعث شد تصمیم بگیرد دوباره فرار کند: او بدون هیچ کاغذی سوار یک کشتی به مقصد آتن شد. عایشه می‌گوید: «می‌بینی چه پوست روشنی دارم؟ پلیس حتی من را متوقف نکرد. فقط یک بلیط گرفتم و سوار شدم.» عایشه در تقاضای پناهندگی سیاسی‌اش گرایش جنسی‌اش را هم به‌عنوان یکی از دلایل لحاظ کرد. کل مسئله LGBTI (همجنس‌گرای زن، همجنس‌گرای مرد، دوجنس‌گرا، ترنس و میان‌جنسی) پیچیده است و مردمی که به این جامعه تعلق دارند همیشه از پشتیبانی بین‌المللی برخوردار نبوده‌اند.

نظام پشتیبانی بین‌المللی برای پناهنده‌های LGBTI چطور کار می‌کند؟

کنوانسیون  ۱۹۵۱ (۱۳۳۰) پناهندگی سازمان‌ملل گرایش جنسی را آشکارا به عنوان یکی از دلایل برای تقاضای پناهندگی سیاسی مطرح نمی‌کند. افراد معمولاْ اگر به‌خاطر نژاد، مذهب، اقامت، تعلق به گروه اجتماعی‌ مشخصی یا نگرش‌های سیاسی‌شان آزار ببینند، از پشتیبانی بین‌المللی برخوردار می‌شوند. گرایش جنسی به عنوان «تعلق به گروه اجتماعی خاص» یا «دیدگاه سیاسی» تلقی می‌شود. اما از لحاظ قانونی افراد LGBTI ای که به‌دنبال حمایت هستند، یک چارچوب ارجاعی مستحکم ندارند. هزاران نفر از مردم به‌خاطر ترس از آزار مراجع قدرت یا جامعه‌ای که عضوی از آن هستند از کشور یا منطقه‌شان فرار می‌کنند. بر اساس یک پژوهش که توسط انجمن ایلگا انجام شد، میزان اجرای قوانین تبعیض‌آمیز برای افراد LGBTI  اساساْ از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، و گاه حتی از یک منطقه به منطقه دیگر در یک ایالت و استان. رفتار جنسی میان افراد هم‌جنس در ۷۵ کشور جهان غیرقانونی به‌حساب می‌آید. در گزارشی که پایان سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) منتشر شد، کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل تأکید می‌کند که حمایت از افراد LGBTI به دلیل تبعیض قانونی، فرهنگی و اجتماعی حتی دشوارتر است. فراتر از آن وقتی که بعضی مناطق جغرافیایی قوانینی دارند که آشکارا هویت، بیان و انجمن‌های (بیشتر در آفریقا، آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه) مربوط به LGBTI  را مجازات می‌کنند، محرومیت اجتماعی و دیگر شکل‌های خشونت در هر پنج قاره اعلام می‌شود. به‌منظور پیاده‌سازی یک سیستم حمایتی مفید، ایجاد تنها یک چارچوب قانونی بین‌المللی کافی نیست. ما به فضاهای امنی نیاز داریم که افراد LGBTI بتوانند احساس آزادی کنند تا گرایش جنسی‌شان را بدون ترس از انتقام اعلام کنند. همچنین ضروری است تا کارکنان آموزش ببینند که چطور در این موقعیت‌ها برخورد کنند. در گزارشی دیگر از سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹)، کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل عنوان می‌کند که افراد LGBTI  معمولاْ دسترسی کمی به اطلاعات درباره چگونگی درخواست پناهندگی سیاسی دارند. از آنجا که به مسئولان به قدر کافی در مورد مسائل LGBTI آموزش داده نشده‌است، متقاضیان پناهندگی‌ای که به جوامع LGBTI تعلق دارند اغلب توضیح شرایطشان به مراجع را غیرممکن می‌بینند. فراتر از آن، بنابر گزارش کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل و دیگر سازمان‌های مردم‌نهاد، پناهنده‌های LGBTI اغلب در طول فرایند تقاضای پناهندگی توسط پناهنده‌های دیگر و مقام‌های دولتی آزار می‌بینند. البته یک فرد همجنس‌گرا می‌تواند گرایش جنسی‌اش را اعلام نکند اما اگر این کار را نکنند هم در معرض خطر از دست دادن حمایت بین‌المللی‌ای که به دنبالش است، قرار می‌گیرد. چرخه معیوب موجب می‌شود فرایند تقاضا برای افراد LGBTI ترسناک و کمتر قابل دسترسی باشد و بدین ترتیب آن‌ها را در معرض  تهدید دیگری قرار دهد: دیده نشدن.

افراد دوجنس‌گرا به دنبال پناهندگی هستند

چتر LGBTI شامل چند گرایش جنسی می‌شود که از جانب قانون رفتار برابری با آن‌ها نمی‌شود. طبق گفته‌ کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل، تقاضاهای پناهندگی توسط افراد دوجنس‌گرا نرخ پذیرش بسیار پایینی دارند و تا حد زیادی در قوانین بین‌الملل غیرقابل مشاهده هستند. وقتی یک فرد به عنوان یک دوجنس‌گرا شناخته می‌شود، مقامات قضایی تمایل دارند که با تقاضاهای او یا به دید دگرجنس‌گرا یا همجنس‌گرا رفتار کنند. در بعضی مثال‌ها، قاضی‌هایی که به دوجنس‌گرایی به عنوان یک گرایش جنسی معتبر نگاه نمی‌کردند و تصمیمشان مبنی بر این بود که دوجنس‌گراها می‌توانند به دور از تهدید  هیچ نوعی از آزار و اذیتی به کشورشان بازگردند. پژوهشی در دانشگاه یورک در تورنتو که میزان پذیرش تقاضاهای پناهندگی دوجنس‌گراها را در سه کشور پذیرنده (کانادا، آمریکا و استرالیا) تحلیل و برسی می‌کند بر این تأکید کرده است که این نرخ در مقایسه با نرخ مشابه دیگر اقلیت‌ها به طور چشمگیری پایین است. دو دلیل برای این اتفاق وجود دارد: اولی دیده نشدن است، یعنی به رسمیت شناخته نشدن این گرایش جنسی، یا ذهنیت منفی‌ای که بعضی از قاضی‌ها در مورد آن دارند؛ دومی مربوط به تمایل نداشتن به اعطای پناهندگی به اقلیت‌های جنسی‌ای است که با درک سنتی از همجنسگرایی متفاوتند.

محل اسکان پناهنده‌ها در آتن و یک گروه حمایتی برای افراد دوجنس‌گرا

عایشه با ناراحتی واضحی در صدایش می‌گوید: «من گفتم که دوجنس‌گرا هستم اما اصلاْ حمایتی دریافت نکردم. من احساس نمی‌کنم که از جانب مراجع قدرت حمایت می‌شوم. اصلاْ.» وقتی به آتن رسید آتن، نمی‌خواست در ساختمان‌هایی زندگی کند که پر از مهاجران بود. از چنین ساختمان‌هایی ۱۰ تا در شهر هست که میزبان بیش از ۲۵۰۰ نفر هستند، اما فقط یکی از آن‌ها جایی مختص پناهندگان LGBTI دارد. اسمش نوتارا ۲۶ (Notara) است. یک مرکز پر هرج و مرج در محله اکسارچیا. اما عایشه نمی‌خواست تجربه‌‌ای که در کیوس داشت تکرار شود و در خانه بعضی دوستان پناه گرفت. دختر جوان سوری می‌گوید: «من به مراکز اجتماعی می‌روم اما فقط به‌عنوان داوطلب. من در ترجمه و مدیریت درمانگاه کمک می‌کنم چون در رشته داروسازی مدرک دانشگاهی دارم.» عایشه که مورد حمایت یک گروه یونانی دوجنس‌گرا است، می‌گوید: «من سه‌شنبه‌ها در جلسه‌هایشان شرکت می‌کنم. این به من کمک می‌کند که احساس تنهایی نکنم و تشویق شوم که برای خواسته‌مان بجنگم.» «من برای آزادی می‌جنگم تا کسی باشم که هستم، پس برای حقوق LGBTI می‌جنگم. این برای من مهم است، نه فقط به این دلیل که به این جامعه تعلق دارم بلکه به این دلیل که در بعضی کشورها این گروه‌ها اصلاْ هیچ حقی ندارند. این غیرقابل‌پذیرش است. به همین دلیل من به همه خواهم گفت که دوجنس‌گرا هستم و سزاوار احترام. از عرب‌ها و همچنین غیرعرب‌ها.» کافه را ترک می‌کنیم و به ایستگاه اتوبوس می‌رویم. عایشه به تنهایی با سری برافراشته قدم برمی‌دارد، او یک زن دوجنسگرای عرب است که از سرکوب نمی‌ترسد و برای پایان دادن به آن می‌جنگد.

 

کلیدواژه‌ها: #فارسی#چندرسانه‌ای#دوجنسگرایی و دوجنسگراها#مقاله‌ها#از دیگران

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مشاهده بخش نظرات و نوشتن نظر

نمایش

نظرت رو بنویس

کلیه نظرات پس از بررسی و تایید مدیر وب‌سایت، به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند

سایر مطالب

بیشتر
گفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»گفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»ما تنها نیستیم - پیترو آرتینوما تنها نیستیم - پیترو آرتینوتاکید بر  تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار  سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانتاکید بر تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگرادزیره اخوان کیست؟دزیره اخوان کیست؟اولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایاناولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایانمحو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»محو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»یکی از ما - قسمت نهم: هیسیکی از ما - قسمت نهم: هیساصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانچی بگیم و چی نگیم؟چی بگیم و چی نگیم؟روایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدیکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندییکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندیچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه  Merriam-Webster تغییر کردمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه Merriam-Webster تغییر کردیکی از ما - قسمت هفتم: قایق مایکی از ما - قسمت هفتم: قایق ماپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانمن دوجنسگرا هستممن دوجنسگرا هستمطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استنمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایاننمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایانمعرفی  اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیامعرفی اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیادوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟دوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌تردوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌ترمی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشممی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشمآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسدوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایراندوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایرانآشکارسازی یا هفت خوان رستمآشکارسازی یا هفت خوان رستمصدای دوجنسگراصدای دوجنسگراقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکادوجنسگرا یک ساله شددوجنسگرا یک ساله شدزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستسلامت روانی زنان دوجنسگراسلامت روانی زنان دوجنسگراچگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟چگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟دو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیکوییر چیست؟کوییر چیست؟ساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانممعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرامعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گراگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدجنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟سرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدروز والدین ترنسروز والدین ترنسآغاز به کار "دوجنسگرا"آغاز به کار "دوجنسگرا"معرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگرایییکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانآشکارسازی در فضای مجازیآشکارسازی در فضای مجازیزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsاکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرااکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرایکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازییکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازیمانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!مانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!معرفی فیلم : رفتار درخورمعرفی فیلم : رفتار درخورکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمیکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکرارییکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکراریروایت های ما : زینبروایت های ما : زینبمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستدگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟دگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟پناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهمعرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»معرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»غیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانهفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎روز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللمعرفی انجمن فرانسوی  بی‌کوز Bi'Causeمعرفی انجمن فرانسوی بی‌کوز Bi'Causeیکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمییکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمیترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندروز جهانی حقوق بشرروز جهانی حقوق بشربه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتی+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایان+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایانمردانگی در مردان ترنسمردانگی در مردان ترنسیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِل⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟پرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانمعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهامعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهاما تنها نیستیم - کیت براونما تنها نیستیم - کیت براوندوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسی«رخدادهای مجازی ماه افتخار»«رخدادهای مجازی ماه افتخار»خبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌خبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌رشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانآیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟آیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟معرفی کتاب: درک دوجنسگراییمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییچرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟چرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟قبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستماشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شداشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شد»ما تنها نیستیم «فریدا کالو»ما تنها نیستیم «فریدا کالومرکز منابع دوجنس‌گراییمرکز منابع دوجنس‌گراییاعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هااعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هادوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحوردوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحورمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهدور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛دور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛ما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکادگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییسکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟سکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟کریسمس رنگین کمانی‌کریسمس رنگین کمانی‌نمایش افراد ترنس در رسانه‌هانمایش افراد ترنس در رسانه‌هارابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟رابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟طرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهایکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضمعرفی کتاب:  دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابمعرفی کتاب: دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابAround the World: Iran and Bisexual ActivismAround the World: Iran and Bisexual Activismروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+ماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+انتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کنداولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیااولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیافایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرت«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»ناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشانددوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌انداقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهاناقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهانیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجدلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاندلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایانما تنها نیستیمما تنها نیستیمموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتما تنها نیستیم: مالکوم ایکسما تنها نیستیم: مالکوم ایکسیکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازییکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازییکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیمبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!مبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!بررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»بررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»راه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهآیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟آیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟گشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهدرباره مادرباره مابررسی مفهوم دوجنسگراییبررسی مفهوم دوجنسگراییدوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستنددوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستندکوییرپارتی با زینبکوییرپارتی با زینبیکی از ما - قسمت چهاردهم: آواریکی از ما - قسمت چهاردهم: آوارمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدگرایش جنسی من چیه؟گرایش جنسی من چیه؟واژه نامهواژه نامهیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردال.جی.بی.تی ایران «بی» ندارددوجنسگراییدوجنسگرایییکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالزنان دوجنسگرا در حاشیهزنان دوجنسگرا در حاشیهما تنها نیستیم - آلفرد کنزیما تنها نیستیم - آلفرد کنزییکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداریکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیدارروز افتخار همه‌جنسگرایانروز افتخار همه‌جنسگرایانمحو دوجنسگرایی در  «نارنجی مد جدید است»محو دوجنسگرایی در «نارنجی مد جدید است»معرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»معرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»روایت های ما :‌ ماندگارروایت های ما :‌ ماندگارشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهعشق آزاد: رهایی نهاییعشق آزاد: رهایی نهاییآیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟آیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟روز مشاهده‌پذیری افراد ترنسروز مشاهده‌پذیری افراد ترنس۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایان۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایاندگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراندگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایرانما تنها نیستیم - کیرستن سینماما تنها نیستیم - کیرستن سینماآرشیو دوجنسگراییآرشیو دوجنسگراییسوال هایی که نباید پرسید!سوال هایی که نباید پرسید!فعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندنقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرانقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گراهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانبه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرابه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرااقلیت در اقلیتاقلیت در اقلیتدوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییردوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییریکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمیکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتییکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتیافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانمحو دوجنسگرایی،‌  در سریال گلی Gleeمحو دوجنسگرایی،‌ در سریال گلی Gleeمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانلایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌لایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودن۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودن"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآباد"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآباد"آویشن" از راه می‌رسد"آویشن" از راه می‌رسدکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهدوجنسگرایان و ارولاندودوجنسگرایان و ارولاندوروایت های ما : سیامکروایت های ما : سیامک۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرا۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگراالفبای رنگین‌کمانیالفبای رنگین‌کمانییکی از ما – قسمت سوم : خواستگارییکی از ما – قسمت سوم : خواستگارییکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیبیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوربیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشورگپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»گپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»آشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگرانشریه دوجنسگرایینشریه دوجنسگراییبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشخبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶خبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶