صفحه اصلی آخرین مطالب پادکست‌ها چندرسانه‌ای دانلود جستجو EN
مقاله‌ها

راهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایان

۰۵ اسفند ۹۳

راهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایان

نشریه دوجنسگرایی به عنوان یک نشریه علمی پژوهشی دانشگاهی از سال ۲۰۰۰ در آمریکا منتشر شده است. گروهی از نویسندگان این نشریه در سال  ۲۰۱۳ راهنمایی را برای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایان و با الهام از راهنمای مشابهی که پیش از این برای نگارش درباره ترنس‌سکشوال ها نوشته شده بود، ارائه کردند. البته این نویسندگان تأکید دارند که این راهنما باید با توجه به زمینه‌های فرهنگی بازبینی شود اما بسیاری از اصول آن درباره سایر گروه های ال جیبی تی و به طور کلی گروه های به حاشیه رانده شده نیز صادق است.

این راهنما بر مبنای چهار اصل کلیدی طراحی شده است:

  1.  مشاهده پذیر کردن دوجنسگرایان و عدم بازتولید این  دوگانه که همه افراد یا دگرجنسگرا هستند یا همجنسگرا و صحبت کردن از دوجنسگراستیزی در کنار همجنسگراستیزی،
  2.  نشان دادن تنوع گفتمانی و تنوع سبک زندگی در بین دوجنس‌گرایان و پرهیز از یکسان‌سازی همه آن ها
  3. توجه به ضرورت انعکاس موقعیت نویسنده متن نسبت به موضوع پژوهش و تاثیر احتمالی آن بر روند پژوهش مانند هر پژوهش دیگری
  4. توجه به نظرات و علایق و نیازهای دوجنس‌گرایان در انتخاب موضوعات پژوهش‌های اعضای این جامعه و مسوولیت‌پذیری پژوهشگران در انتخاب موضوعاتی که فقط مورد علاقه خودشان نیست.

  بر مبنای این اصول، نویسندگان راهنمای زیر را ارائه می کنند:

  1.  دوجنسگرایان را از گروه های دیگر جدا کنید: اگر درباره گروه بزرگتری که شامل دوجنسگرایان نیز می شود، تحقیق می کنید یا می نویسید دوجنسگرایان را زیر مجموعه گروه های دیگر (مثلاً همجنسگرایان) قرار ندهید و فرض نکنید که مسائل برای همه افراد ال جی بی، یا ال جی بی تی و جامعه رنگین‌کمانی یکسان است.
  2. از محو کردن دوجنسگرایان بپرهیزید: در محو دوجنس‌گرایان مشارکت نکنید یا مشاهده ناپذیری دوجنسگرایان را با پژوهش یا نگارش با هدف ضمنی یا آشکار پرسشی درباره وجود "واقعی" دوجنسگرایان یا اشکالی از دوجنس‌گرایی، بازتولید نکنید.
  3.  در تفسیر محتاط باشید: فکر نکنید که سئوال درباره علت دوجنس گرایی بیش از طرح پرسش در مورد علت دگرجنس‌گرایی، همجنس‌گرایی یا هر   گرایش جنسی دیگری مرتبط، جذاب یا مفید است.
  4. از "دیگری سازی" پرهیز کنید: از بازنمایی معمول دوجنسگرایان به عنوان آن دیگران جذاب و عجیب و غریب، غیر معمول و دلربا بپرهیزید.
  5.  از انتقادات غیر منصفانه بپرهیزید: از این ادعای معمول بپرهیزید که "دوجنسگرایان گروهی هستند که تصور می کنند رادیکال هستند، در حالیکه این گونه نیست". همه دوجنس‌گرایان به دنبال این نیستند که رادیکال یا کوئیر باشند و درک های بسیار متفاوتی درباره چیستی دوجنس‌گرایی وجود دارد. به عنوان نمونه برخی از علاقه به هر دو جنس مرد و زن صحبت می کنند، برخی از علاقه به مردم فارغ از جنیست شان و برخی تعمداً این ایده را که افرادی که به آن ها علاقه مند می شود یا مرد هستند یا زن، به چالش می کشند.
  6.  گوناگونی را در نظر بگیرید: تنوع تجربه ها را در میان دوجنس‌گرایان و اجتماعات دوجنس‌گرایان در نظر بگیرید. فرض نکنید که آنچه که درباره یک فرد، گروه یا اجتماع صدق می کند، درباره همه درست است. درباره دوجنس‌گرایی یا "این دوجنس‌گرایی مشخص" طوری ننویسید که انگار تنها یک نوع دوجنس‌گرا یا یک نوع تجربه دوجنس‌گرایی وجود دارد. به ویژه، به اثرات متقابل و همزمان مفاهیمی چون جنسیت، نژاد، فرهنگ، مذهب، طبقه اجتماعی، سن، نسل، توانایی‌ها، مکان جغرافیایی، شکل بدن و دیگر جنبه های اجتماعی و تاریخی که بر شیوه های تجربه و فهم علاقه به بیش از یک جنس اثر می گذارد، آگاه باشید. اگر دوجنس‌گرا یا همه‌جنس‌گرا نیستید، از افتادن در دام این پیش‌داوری که همه دوجنسگرایان مانند آنهایی هستند که با آن ها گفتگو کرده اید بپرهیزید. اگر خودتان دوجنسگرا هستید، از   این تصور که همه دوجنس‌گرایان مانند شما هستند، بپرهیزید.  تجربیات دیگری همیشه برای استفاده به عنوان معیاری برای سنجش  و درک  تجربه های خودتان مفید نیست.
  7. با موضوع از نزدیک آشنا شوید: مطمئن شوید که قبل از شروع نوشتن و پژوهش با اجتماعات دوجنسگرایان و گفتگوهایشان آشنا شده‌اید. اگر عضوی از این اجتماعات و یا در معرض این گفتگوها نیستید، همکاری پژوهشگران یا راهنمایی افرادی که عضو این گروه ها هستند را جدی بگیرید و زمان کافی را برای بدست آوردن این آشنایی، پیش از شروع کارتان صرف کنید. به یاد داشته باشید که موضوع کار شما‌« انسان‌ها » هستند و نه نمایشگاه ها و کتاب های مرجع. توضیح دهید که چه کسی هستید، روشی برای ارتباط افراد با موسسه یا خودتان اعلام کنید و موضوع تحقیق را به روشنی بیان کنید. اگر افراد راحت نیستند شما را در جمع دوجنسگراها و همه‌جنس‌گراها بپذیرند، به انتخاب آنها احترام بگذارید. آن ها بیش از شما به بودن در این مکان‌ها و اجتماعات نیاز داشته باشند.
  8.  مسئولیت پذیر باشید: اطمینان حاصل کنید که کارتان به درد افرادی می خورد که می‌خواهید بازنمایی شان  کنید. قبل از شروع کارتان از آن ها بپرسید چه پرسش‌هایی برایشان اهمیت دارد و به سادگی کارهایی را انجام ندهید که پیش از این انجام شده اند. خوب است که به مشارکت کنندگان این شانس را بدهید که درباره پژوهش نظر بدهند و به افراد و سازمان‌هایی که آنها را نمایندگی می کنید، بازخورد دهید. از افراد و اجتماعات دوجنسگرا و همه‌جنس‌گرا دعوت کنید که در کار شما مشارکت کنند و از وقت و انرژی ای که می گذارند استقبال کنید.
  9.  باز باشید: کارتان را به سادگی هدایت کنید و مطمئن شوید که روش کار شما می‌تواند به راحتی آموخته شود. شما درباره تجربیات افرادی که درباره شان می نویسید و تحقیق می کنید، "متخصص" نیستید، آنها متخصص تجربیاتشان هستند. تلاش کنید از پیش‌داوری درباره آنچه که خواهید یافت بپرهیزید و درباره پیش فرض هایی که حتماً دارید، خودآگاه باشید. آماده به چالش کشیدن این پیش فرض ها هم باشید!
  10.  نابرابری قدرت را منعکس کنید: موقعیت خودتان را نسبت به افرادی که درباره شان می نویسید یا تحقیق می کنید، منعکس کنید. به راحتی و آشکارا توضیح دهید به عنوان پژوهش‌گر، یا "پژوهشگر متخصص" و احتمالاً به عنوان عضو حقوق‌بگیر یک موسسه یا برخوردار از حمایت آن، در مورد شکل دادن به تفسیرها و نتیجه گیری هایتان و همین‌طور تصمیم گیری درباره اطلاعاتی که منتشر می کنید، دقیقاً چه قدرت و نقشی دارید؟ فکر کنید که چرا به این حوزه علاقه مندید و سهم‌تان در آن چیست. چگونه ممکن است این‌ها بر اینکه چگونه سئوال می پرسید، افراد را می بینید، پژوهش را پیش می‌برید و می نویسید و منتشر می کنید تأثیر بگذارد؟ اثر همه این ها بر روی افرادی که بازنمایی‌شان می کنید چیست؟ راههای جایگیزین را در نظر بگیرید و مطمئن باشید که درباره این موضوعات با اجتماعاتی که درباره شان می‌نویسد و در نوشته تان باز هستید.
  11.  درباره پیش زمینه‌های ذهنی‌تان آگاه باشید: پیش زمینه ای که افراد دارند، نقش مشخصی در محتوای آنچه که می‌گویند و هم روش طرح آن دارد. برای مثال، افراد ممکن است درباره در یک برنامه برگزار شده توسط یک انجمن، در کنار شریک جنسی‌شان، یا در ملاقات با یک پژوهش‌گر غیر دوجنسگرا که قبلاً هرگز ملاقات نکرده اند، در مورد دوجنسگرایی کاملاً متفاوت صحبت کنند. جمله ها را از پیش زمینه شان جدا نکنید یا تصور نکنید که آنها تمام آنچه را که یک شخص درباره دوجنسگرایی می فهمد یا بیان می کند، انعکاس می دهند.
  12. عضویت در گروه های دیگر را پیش فرض نگیرید: همه دوجنس‌گراها عضو گروه های دیگر نیز نیستند. پیش فرض های معمول این است که همه دوجنسگراها در رابطه‌های موازی، سفیدپوست، دارای تحصیلات دانشگاهی یا راحت و آشنا با اصطلاحات دانشگاهی، آشکارا دوجنسگرا، با برچسب دوجنسگرا راحت، دارای عقاید سیاسی یکسان، حاضر در گروه‌های LGBT هستند، با گروه‌های دوجنس‌گرا رفت و آمد می‌کنند و علاقه مندند که به پرسش های شما و سایر پژوهشگران پاسخ دهند.
  13. به نحوه استفاده از کلمات و زبان احترام بگذارید: از برچسب ها و اصطلاحاتی استفاده کنید که افرادی که درباره شان می نویسید یا تحقیق می کنید خودشان استفاده می‌کنند. اطمینان حاصل کنید که زبانشان را به اشتباه بازنمایی نمی کنید، برای مثال، از فاصله گذاری بین کلمه دو-جنس‌گرا یا دو-جنس‌گرایی  یا اضافه کردن "سکشوال" وقتی فرد تنها از کلمه "بای" استفاده می کند بپرهیزید. باور داشته باشید که افرادی که به بیش از یک جنس علاقمند می شوند ممکن است اصلاً از برچسبی استفاده نکنند یا از برچسب های دیگری جز دوجنس‌گرایی استفاده کنند، برای مثال: همه‌جنس‌گرا (پان سکشوال، امنی سکشوال)، کوئیر، گی. گاهی هم ممکن است این برچسب ها را در کنار دوجنس‌گرا یا بدون آن استفاده کنند . مثلاً برخی لزبین ها از برچسب گی هم برای خودشان استفاده می کنند و برخی مخالف استفاده این کلمه هستند.
  14. خودتان را جای آن ها بگذارید: تصور کنید که اگر به همان شیوه ای که شما قصد دارید تحقیق کنید یا بنویسید، خودتان یا گروه تان مورد مطالعه قرار می گرفت یا در موردتان می نوشتند چه احساسی داشتید .
  15.  درباره پژوهشگران پیش فرض نداشته باشید: این پیش فرض که همه پژوهشگران دیگری که درباره دوجنس‌گرایی نوشته اند خودشان هم دوجنسگرا هستند - یا نیستند- درست نیست. این  پیش فرض که دوجنسگراها خودشان پیشینه دانشگاهی ندارند یا درگیر نوشتن و تحقیق نیستند هم درست نیست. تصور نکنید پژوهشگرانی که خودشان دوجنسگرا هستند در مقایسه با دیگران کمتر یا بیشتر قابل اعتماد و بنابراین انتقادپذیر ترند.

      Barker, Meg & others (2012)Guidelines for Researching and Writing About Bisexuality, Journal of Bisexuality, 12:3, 376-392.

کلیدواژه‌ها: #فارسی#دوجنسگرایی و دوجنسگراها#مقاله‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مشاهده بخش نظرات و نوشتن نظر

نمایش

نظرت رو بنویس

کلیه نظرات پس از بررسی و تایید مدیر وب‌سایت، به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند

سایر مطالب

بیشتر
اصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانی+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایان+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایانال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندما تنها نیستیم - آلفرد کنزیما تنها نیستیم - آلفرد کنزیآرشیو دوجنسگراییآرشیو دوجنسگرایی۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایان۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایانکوییرپارتی با زینبکوییرپارتی با زینبدوجنسگرا یک ساله شددوجنسگرا یک ساله شدسلامت روانی زنان دوجنسگراسلامت روانی زنان دوجنسگراروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییمعرفی انجمن فرانسوی  بی‌کوز Bi'Causeمعرفی انجمن فرانسوی بی‌کوز Bi'Causeفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتمانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!مانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!اقلیت در اقلیتاقلیت در اقلیتآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگرادزیره اخوان کیست؟دزیره اخوان کیست؟هویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینه«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»نقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرانقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گراغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجواناندگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدرباره مادرباره مافایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانچی بگیم و چی نگیم؟چی بگیم و چی نگیم؟علیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاروز جهانی حقوق بشرروز جهانی حقوق بشروضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانیکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکرارییکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکراریمعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهامعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهامعرفی  اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیامعرفی اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیاپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسگفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»گفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»معرفی کتاب:  دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابمعرفی کتاب: دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلاببه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمدوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟بیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوربیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشورروایت های ما : سیامکروایت های ما : سیامکمی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشممی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشمآیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟آیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟یکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانآیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟آیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟فرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردبررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»بررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»معرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»معرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»معرفی فیلم : رفتار درخورمعرفی فیلم : رفتار درخوردگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراندگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایرانمعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرامعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گراموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیالفبای رنگین‌کمانیالفبای رنگین‌کمانیآشکارسازی در فضای مجازیآشکارسازی در فضای مجازیبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییمعرفی کتاب: درک دوجنسگرایی»ما تنها نیستیم «فریدا کالو»ما تنها نیستیم «فریدا کالوعشق آزاد: رهایی نهاییعشق آزاد: رهایی نهاییدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسییکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازییکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازییکی از ما - قسمت هفتم: قایق مایکی از ما - قسمت هفتم: قایق ماآیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟آیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟معرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»معرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎سریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلگرایش جنسی من چیه؟گرایش جنسی من چیه؟روایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینه"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآباد"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآبادگپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»گپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»یکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاروایت های ما :‌ ماندگارروایت های ما :‌ ماندگارکوییر چیست؟کوییر چیست؟دوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییردوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییرما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاواژه نامهواژه نامهروز افتخار همه‌جنسگرایانروز افتخار همه‌جنسگرایانداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConچگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟چگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟دوجنسگرایان و ارولاندودوجنسگرایان و ارولاندورابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟رابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟روز والدین ترنسروز والدین ترنسهفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!ناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندما تنها نیستیم: مالکوم ایکسما تنها نیستیم: مالکوم ایکسمحو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»محو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»وبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییاکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرااکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گراتاکید بر  تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار  سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانتاکید بر تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلماندوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستنددوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستنداولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایاناولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایانشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخ۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودن۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودنیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهما تنها نیستیم - کیرستن سینماما تنها نیستیم - کیرستن سینمایکی از ما - قسمت نهم: هیسیکی از ما - قسمت نهم: هیسیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندکریسمس رنگین کمانی‌کریسمس رنگین کمانی‌یکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیاقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهاناقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهانAround the World: Iran and Bisexual ActivismAround the World: Iran and Bisexual Activismبه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرابه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرامعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییمحو دوجنسگرایی،‌  در سریال گلی Gleeمحو دوجنسگرایی،‌ در سریال گلی Glee«رخدادهای مجازی ماه افتخار»«رخدادهای مجازی ماه افتخار»سخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییگروه موسیقی تتو و دوجنسگرایینمایش افراد ترنس در رسانه‌هانمایش افراد ترنس در رسانه‌هاطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهدوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایراندوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایرانجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+ماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+سوال هایی که نباید پرسید!سوال هایی که نباید پرسید!پناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندآشکارسازی یا هفت خوان رستمآشکارسازی یا هفت خوان رستمزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانخبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌خبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌برنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهلایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌لایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌ما تنها نیستیم - کیت براونما تنها نیستیم - کیت براوناعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هااعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هایکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتییکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتیما تنها نیستیم - پیترو آرتینوما تنها نیستیم - پیترو آرتینوجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومندور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛دور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛آویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیدوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌تردوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌ترانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیسکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟سکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟ما تنها نیستیمما تنها نیستیمیکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازییکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازی⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟مجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیمرکز منابع دوجنس‌گراییمرکز منابع دوجنس‌گراییمن دوجنسگرا هستممن دوجنسگرا هستمچرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟چرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟"آویشن" از راه می‌رسد"آویشن" از راه می‌رسدجنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟اول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتیکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندییکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندیدگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟دگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟نشریه دوجنسگرایینشریه دوجنسگرایییکی از ما - قسمت چهاردهم: آواریکی از ما - قسمت چهاردهم: آوارانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتینمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایاننمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایانوقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟وقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟یکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمییکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمیخبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶خبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرا۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرایکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتاشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شداشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شداولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیااولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیاغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمدلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاندلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایانمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیمبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!مبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!صدای دوجنسگراصدای دوجنسگرامعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه  Merriam-Webster تغییر کردمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه Merriam-Webster تغییر کردیکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداریکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیدارمردانگی در مردان ترنسمردانگی در مردان ترنسدوجنسگراییدوجنسگرایییکی از ما – قسمت سوم : خواستگارییکی از ما – قسمت سوم : خواستگاریپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانزنان دوجنسگرا در حاشیهزنان دوجنسگرا در حاشیهیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمروایت های ما : زینبروایت های ما : زینبمحو دوجنسگرایی در  «نارنجی مد جدید است»محو دوجنسگرایی در «نارنجی مد جدید است»یکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهادوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحوردوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحورآغاز به کار "دوجنسگرا"آغاز به کار "دوجنسگرا"هویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالبررسی مفهوم دوجنسگراییبررسی مفهوم دوجنسگرایی