صفحه اصلی آخرین مطالب پادکست‌ها چندرسانه‌ای دانلود جستجو EN
مقاله‌ها

دوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانه

۱۵ اسفند ۹۳

دوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانه

به مناسبت آغاز به کار اولین سایت فارسی‌زبان در حوزه دوجنس‌گرایی همه‌جنس‌گرایی در رادیو زمانه - ۱۵ اسفند ۱۳۹۳

گفت‌وگو با سوده راد فعال برابری جنسیتی و یکی از بنیان‌گذاران وب‌سایت «دوجنس‌گرا»

آوات عیار
بنیان‌گذاران سایت «دوجنس‌گرا» بر این باورند که عمده تولید محتوای فارسی زبانان در حوزه دگرباشان جنسی به مسائل همجنس‌گرایان و تراجنسیتی‌ها می‌پردازد. آن‌ها معتقدند که دوجنس‌گرایی (bisexuality) و همه‌جنس‌گرایی (pansexuality) مفاهیم و گرایش‌های جنسی‌ای هستند که نیازمند تولید محتوای بیشتراند.
 
این به این دلیل است که گرایش‌های جنسی دوجنس‌گرا و همه‌جنس‌گرا نه تنها در جوامع دگرجنس‌گراسالار، بلکه در خود جوامع دگرباشان جنسی نیز به حاشیه رانده‌شده و دیگری سازی شده‌اند. در معرفی خود، سایت «دوجنس‌گرا» می‌گوید: «دوجنس‌گرایان و همه‌جنس‌گرایان فارسی زبان کمتر فرصت یافته‌اند که صدایی از آن خود داشته باشند و درباره تجربه‌شان از عشق، تبعیض و طرد سخن بگویند. بسیاری از آن‌ها دچار “فوبیا” و هراس درونی از گرایش جنسی خود هستند و سال‌ها با این هراس زندگی می‌کنند، بی‌آنکه بدانند دوجنس‌گرایی و همه‌جنس‌گرایی گرایشی چون سایر گرایش‌هاست و نه دوران گذاری از همجنس‌گرایی به دگرجنس‌گرایی یا برعکس و نه حتی نشانه‌ای از سردرگمی در زندگی و سکسوآلیته‌شان.» نسخه اولیه سایت دوجنس‌گرا در چارچوب کاری داوطلبانه در اواسط ماه فوریه راه اندازی شد و در روز ۸ مارس، رسماً کار خود را آغاز می‌کند. به مناسبت آغاز به کار اولین سایت فارسی‌زبان در حوزه دوجنس‌گرایی همه‌جنس‌گرایی با یکی از بنیان‌گذاران این سایت، سوده راد گفت‌وگو کرده‌ایم.
 
 
دوجنس‌گرایان چه کسانی هستند و چرا این نیاز هست که دوجنس‌گرایان سایتی مخصوص خود داشته باشند؟
 
 
 سوده راد
 
– دوجنس‌گرایان افرادی هستند که به دو جنس زن و مرد گرایش جنسی و یا عاطفی دارند.
همه‌جنس‌گرایان آنهایی هستند که قائل به دوگانه جنس و جنسیت زن و مرد نیستند و به همه جنس‌ها گرایش جنسی ویا عاطفی دارند.
این دو گروه از جامعه رنگین‌کمانی به دلیل رایج بودن برداشت‌های منفی و تصورات منفی که به این گرایش‌ها به ویژه دوجنس‌گرایی، در میان جامعه همجنس‌گرایان، دگرجنس‌گرایان و به‌طور کلی رسانه‌ها و افکار عمومی وجود دارد، معمولاً حذف می‌شوند یا نادیده گرفته می‌شوند.
یکی از رایج‌ترین تصورات در مورد دوجنس‌گرایان، مردد بودن و ناتوانی در انتخاب بین همجنس‌گرایی و دگرجنس‌گرایی‌ست. تصوری که دوجنس‌گرایی را نه یک گرایش جنسی مستقل که حالتی از گذار از گرایشی به گرایش دیگر می‌داند و در نتیجه تلاش می‌کند فرد دوجنس‌گرا را یا در جامعه همجنس‌گرایان ببیند یا در جامعه دگرجنس‌گرایان. درحالی‌که دوجنس‌گرایی و همه‌جنس‌گرایی، وجود دارند و این باور عموم است که این دو را نمی‌پذیرد.
 
این‌ها از دلایلی بود که ما تصمیم گرفتیم این پایگاه اطلاع‌رسانی را به‌صورت داوطلبانه راه‌اندازی کنیم تا در عین افزایش آگاهی در مورد این گرایش‌های جنسی، فضایی امن برای گفت‌وگو باشد.
 
پس صحبت شما این است که در مورد «دوجنس‌گرایان» در خود جامعه دگرباشان جنسی، تبعیض وجود دارد.
یعنی یک دیگریسازی‌ای در جریان بوده است؟
این دیگری‌سازی طی چه فرایندی ایجاد شده است؟ دلایل آنچه بوده است؟
  در جوامعی که این‌روز‌ها در آن زندگی می‌کنیم نوعی تک‌جنس‌گرایی (monosexism) رایج است. یعنی شما یا باید تنها به همجنس خود گرایش داشته باشید یا تنها به جنس دیگری جز جنس خودتان. این نگاه هم در جامعه همجنس‌گرایان و هم در جامعه دگرجنس‌گرایان موجب نگاهی منفی می‌شود که فرد دوجنس‌گرا را «خودی» نمی‌بیند.
البته این قائل به تفاوت بودن از نظر گرایش جنسی به‌خودی‌خود شاید ایرادی نداشته باشد، این نگاه منفی مورد نظر من، نوعی هراس و حتی گاهی ستیز است که موجب طرد این افراد از جامعه رنگین‌کمانی می‌شود. معمولی‌ترین مثال از این نگاه منفی، تصور خیانت‌کاری، قضاوت در مورد وجود احتمالی روابط موازی با جنس‌های متنوع و تردید دائمی دوجنس‌گرایان – و همه‌جنس‌گرایان – است که نه تنها در برقراری رابطه‌های دوستی که در مورد روابط کاری و غیره نیز تأثیر گذار است.
 
دیگری‌سازی دوجنس‌گرایان در فرآیند تاریخی جنبش‌های اجتماعی اقلیت‌های جنسی در آمریکا شمالی و اروپا اتفاق افتاده است و مستندسازی نیز شده است.
 
آیا فکر می‌کنید دوجنس‌گرایان ایرانی هم به دلایل مشابه درون خود جامعه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی، دیگری محسوب می‌شوند؟
آیا این فرآیند به جامعه ایران هم مربوط است؟  
 
درست است؛ این هراس، حذف و نادیده گرفتن دوجنس‌گرایی در همه جوامع دیده می‌شود. در حالی‌که همجنس‌گرایی اکنون فارغ از پذیرفته شدن یا نشدن، هویتی غیرقابل‌انکار است و دگرجنس‌گرایی به نوع نرمال رابطه جنسی و هویتی تبدیل شده است، دوجنس‌گرایی و حقوق دوجنس‌گرایان حتی در میان فعالان حقوق LGBT به حاشیه رانده می‌شود.
وقتی در جامعه‌ای که با سرکوب و سانسور و فقدان آموزش جنسی برابر و به‌دور از پیش‌داوری، کنش‌گرانی هستند که وقتی در مورد LGBT صحبت می‌کنند، بایسکشوال‌ها را نادیده می‌گیرند یا بر اساس تجربیات شخصی نگاه منفی به آن‌ها را تقویت می‌کنند، جامعه رنگین‌کمانی نوپا که در حال آشنایی با خود، حقوق خود حتی باز تعریف سکسوآلیته است، بای‌فوب و تک‌جنس‌گرامحور رشد می‌کند.
 
شاید لازم باشد سوالم را دقیق‌تر بپرسم. ببینید به عنوان مثال در دهه ۶۰میلادی برخی از لزبین‌ها اعلام کردند که زنان دوجنس‌گرا را از خودشان نمی‌دانند.
آن‌ها به عنوان مثال خیلی اصرار داشتند که بگویید که همجنس‌گرایی پدیده‌ای «طبیعی» است و دوجنس‌گرایان به عنوان کسانی که هم با همجنس رابطه جنسی برقرار می‌کردند و هم با دیگرجنس، این «طبیعی بودن» را به خطر می‌انداختند.
آیا ما شاید چنین رفتارهایی با دوجنس‌گرایان درون خود جامعه دگرباشان ایرانی هستیم؟
همانطور که می‌دانید در مورد گرایش‌های جنسی همچنان دو نگاه محوری وجود دارد که یکی طبیعی بودن و نگاه ذات‌گرایانه است که با نگاه به روابط حیوانات مثلاً و یافتن نمونه‌های برقراری رابطه جنسی میان دو همجنس در بین حیوانات ثابت می‌کند همجنس‌گرایی امری طبیعی‌ست.
باید پرسید آیا همه رفتارهای انسانی را باید با حیوانات مقایسه کرد و معیار سنجش طبیعی بودن رفتارهای انسانی رفتارهای حیوانی است؟
من – مثل بسیاری دیگر – فکر می‌کنم این نگاه از بن غلط است، اما حتی اگر گفتمان آن دسته از همجنس‌گرایان در مورد دوجنس‌گرایی را بررسی کنیم، باز می‌توانیم ثابت کنیم دوجنس‌گرایی در میان حیوانات هم وجود دارد، پس طبیعی‌ست.
اما باید دانست که این تلاش برای توصیف «طبیعی» بودن بیش از هرچیز بر ذاتی بودن این رفتار و گرایش تأکید دارد که خب می‌توان گفت دوجنس‌گرایی هم ذاتی است!
موضوع مهم دیگر سوالی‌ست که افراد با اشراف به نابرابری‌هایی که علیه همجنس‌گرایان وجود دارد و با توجه به دگرجنس‌گرامحوری جوامع امروزی از دوجنس‌گرایان می‌پرسند: ‌»چرا با داشتن این قابلیت که با جنس مخالفت رابطه برقرار کنی، باز هم رابطه احساسی و یا جنسی با هم‌جنس خودت برقرار می‌کنی؟ دنبال دردسر هستی؟» این نگاه و سؤال دقیقاً از طرف جامعه همجنس‌گرایان این‌طور مطرح می‌شود: ‌»تو که می‌توانی با غیرهمجنس خودت زندگی راحت‌تری در جوامع دگرجنس‌گرا محور داشته باشی، برای رفع شهوت و هوست وارد جامعه همجنس‌گرا می‌شوی و از ما سو استفاده می‌کنی؟» این دو نوع سؤال دقیقاً آن‌چیزیست که ما دوجنس‌گراستیزی و منفی‌نگری می‌نامیم: ‌ تحقیر یک فرد به‌واسطه گرایش جنسی‌اش، یا نادیده گرفتن آن و خب متاسفانه باید گفت بله، در جامعه ایرانی این هراس وجود دارد.
 
 سایت شما قرار است محتواهای مرتبط به همه‌جنس‌گرایی (pansexuality) نیز منتشر کنید.
ممکن است توضیح بدهید این مفهوم چه تفاوتی با دگرجنس‌گرایی، همجنس‌گرایی و دوجنس‌گرایی دارد؟
اگر قرار باشد همه، همه‌جنس‌گرا باشند که چه لزومی به ایجاد این تمایز‌ها هست؟
خب، واقعیت اینست که LGBT دیگر تنها نماد جامعه‌ای نیست که آنرا رنگین‌کمانی یا به قول شما «دگرباش» می‌خوانیم و در واقع اشاره به آن جامعه «اقلیت» دارد.
حالا LGBTQIA بیشتر از پیش بر سر زبان‌ها می‌افتد و کلمه کوئیر (همان دگرباش)، اینترسکس (میان‌جنسی) یا هیچ‌جنس‌گرا (آسکشوال) هم به گوشمان زیاد می‌خورد. هربار که در مورد این حروف صحبت می‌کنیم معمولاً به شوخی می‌گوییم آرام آرام تمام حروف لاتین قرار است در ادامه LGBT بیاید تا هر دسته‌ای جای خود را در آن پیدا کند.
باید گفت ما داریم به سمت جامعه‌ای که تئوری کوئیر تصویر می‌کند پیش می‌رویم، یعنی به تعداد آدم‌های روی زمین جنس و جنسیت و گرایش جنسی و هویت جنسی و جنسیتی وجود خواهد داشت.
همین شکستن قائده دوگانگی جنسی و جنسیتی که یک نفر را یا زن می‌داند یا مرد یا یک چیزی بین این دوتا، موجب می‌شود اصطلاحی مثل «پن‌سکسوال» یا همه‌جنس‌گرا به وجود آید که بعضی هویت خود را در آن بیابند. یعنی به همه جنس‌ها – و جنسیت‌ها – گرایش دارند و نه فقط به دوگانه یا زن یا مرد.
از آنجا که دوجنس‌گرایی و معیار دوتایی زن/مرد این روز‌ها در جوامع، به‌ویژه ایران آشنا‌تر و قابل درک‌تر است ما این‌دو را کنار هم قرار دادیم تا بتوانیم تا جایی که می‌شود هردو را پوشش دهیم.
برای ما همه گرایش‌های جنسی بین انسان‌ها، طبیعتاً بین بزرگسال‌ها محترم و برابر است و هرکسی حق دارد هر رابطه‌ای را آزمایش کند، انتخاب کند یا از آن دوری کند.
آنچه مهم است دوری از هراس، ستیز یا منفی‌نگری به گرایش و یا هویت جنسی و جنسیتی دیگری است که البته بهترین راه حل آن‌ها هم آگاهی‌دادن است. معمولاً ما انسان‌ها از آنچه نمی‌دانیم می‌ترسیم.
 
در جامعه امروزی ایران انواع روابط جنسی بین همجنس‌ها وجود دارد.
مثلاً بسیاری از دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی رابطه جنسی با همجنس را تجربه کرده‌اند اما نه خود را همجنس‌گرا می‌دانند و نه دوجنس‌گرا و نه همه‌جنس‌گرا.
آیا این قسمتی از این دیگری‌سازی رابطه‌های جنسی با همجنس است که مد نظر شماست؟
آیا کسی ممکن است گرایش جنسی‌ای داشته باشد و خودش آن را به رسمیت نشناسند؟
این خودآگاهی در به رسمیت شناختن گرایش‌ها چقدر مد نظر پروژه آگاهی‌رسانی شماست؟
 
البته ما اصراری نداریم که هرکسی باید حتماً خود را در یکی از انواع بسیار زیاد گرایش جنسی هویت‌یابی کند، ولی می‌دانیم صرف برقراری رابطه جنسی دو همجنس با هم، آن‌ها همجنس‌گرا یا دوجنس‌گرا نمی‌شود. اما این ستیز با هر گرایش دیگر جز دگرجنس‌گرایی که از رسانه‌های دولتی تبلیغ می‌شود، در کنار به حاشیه راندن هر گرایش جنسی دیگری جز همجنس‌گرایی از طرف فعالان رنگین‌کمانی دست‌به‌دست هم می‌دهد تا آن کسی هم که حس می‌کند در این هویت جنسی می‌گنجد، دچار فوبیای درونی شود و وارد جدلی بی‌انتها و بی‌راه گریز با خودش شود.
یکی از عوامل مهم و قوی به وجود آمدن این هراس درونی عدم آگاهی است. تأکید ما در این پروژه بر دوجنس‌گرایی و همه‌جنس‌گرایی‌ست اما طبیعتاً ناگزیر به سایر گرایش‌ها و هویت‌های جنسی و جنسیتی هم خواهیم پرداخت.
می‌دانیم این اولین پایگاه اطلاع‌رسانی با این اهداف در مورد این دو گرایش است اما سعی می‌کنیم اطلاعات و محتوای تولیدشده توسط دیگران را هم بازنشر بدهیم تا اگر مخاطب ما پیش‌تر آن‌ها را نخوانده یا ندیده، با آن‌ها آشنایی پیدا کند.
در آخر یادآوری می‌کنم این کار داوطلبانه است، هرچند تلاش می‌کنیم آنرا بهتر و حرفه‌ای‌تر ارائه دهیم.
در این راه از کمک، نظر و راهنمایی‌ها و انتقادات همه، فارغ از گرایش و هویت جنسی و جنسیتیشان استقبال می‌کنیم.
کلیدواژه‌ها: #فارسی#سوده راد#رادیو زمانه#آگاهی رسانی#چندرسانه‌ای#مقاله‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مشاهده بخش نظرات و نوشتن نظر

نمایش

نظرت رو بنویس

کلیه نظرات پس از بررسی و تایید مدیر وب‌سایت، به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند

سایر مطالب

بیشتر
محو دوجنسگرایی در  «نارنجی مد جدید است»محو دوجنسگرایی در «نارنجی مد جدید است»من دوجنسگرا هستممن دوجنسگرا هستمشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهسلامت روانی زنان دوجنسگراسلامت روانی زنان دوجنسگراما تنها نیستیم - کیت براونما تنها نیستیم - کیت براونافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیآشکارسازی در فضای مجازیآشکارسازی در فضای مجازییکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضلایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌لایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌چی بگیم و چی نگیم؟چی بگیم و چی نگیم؟آرشیو دوجنسگراییآرشیو دوجنسگراییمردانگی در مردان ترنسمردانگی در مردان ترنسراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلممعرفی  اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیامعرفی اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیامجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتزنان دوجنسگرا در حاشیهزنان دوجنسگرا در حاشیه"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآباد"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآبادآغاز به کار "دوجنسگرا"آغاز به کار "دوجنسگرا"روایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه  Merriam-Webster تغییر کردمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه Merriam-Webster تغییر کردنمایش افراد ترنس در رسانه‌هانمایش افراد ترنس در رسانه‌هادوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستنددوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستندال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخآیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟آیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟ما تنها نیستیمما تنها نیستیمیکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازییکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازیخبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶خبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶روز جهانی حقوق بشرروز جهانی حقوق بشرروز والدین ترنسروز والدین ترنسما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکافایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشان«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»موافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییما تنها نیستیم - آلفرد کنزیما تنها نیستیم - آلفرد کنزیکوییر چیست؟کوییر چیست؟مقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشاننقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرانقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گراآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیبیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوربیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشورآیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟آیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟پرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانمعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرامعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گراآشکارسازی یا هفت خوان رستمآشکارسازی یا هفت خوان رستممعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییمحو دوجنسگرایی،‌  در سریال گلی Gleeمحو دوجنسگرایی،‌ در سریال گلی Gleeخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتیکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتییکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتیدوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟درباره مادرباره ماگرایش جنسی من چیه؟گرایش جنسی من چیه؟اشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شداشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شدروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsهفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!معرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومناصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانصدای دوجنسگراصدای دوجنسگرادوجنسگرایان و ارولاندودوجنسگرایان و ارولاندویکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمدوجنسگرا یک ساله شددوجنسگرا یک ساله شدیکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازییکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازیکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمAround the World: Iran and Bisexual ActivismAround the World: Iran and Bisexual Activismترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کنددوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییردوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییریکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکرارییکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکراریاعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هااعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هارشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هامانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!مانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!دوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استگپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»گپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»»ما تنها نیستیم «فریدا کالو»ما تنها نیستیم «فریدا کالو۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرا۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگراجنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟کنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConکریسمس رنگین کمانی‌کریسمس رنگین کمانی‌اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهاناقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهانآیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟آیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟معرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهامعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهاعشق آزاد: رهایی نهاییعشق آزاد: رهایی نهاییقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشانددوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحوردوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحور«رخدادهای مجازی ماه افتخار»«رخدادهای مجازی ماه افتخار»پناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیرددوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌تردوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌ترمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیاولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیااولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیا۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایان۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایانآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگرایکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندیکی از ما - قسمت چهاردهم: آواریکی از ما - قسمت چهاردهم: آواریکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیمحو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»محو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»اقلیت در اقلیتاقلیت در اقلیتروایت های ما : سیامکروایت های ما : سیامکدوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایراندوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایرانیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمرابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟رابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟ساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانواژه نامهواژه نامهمعرفی فیلم : رفتار درخورمعرفی فیلم : رفتار درخورشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهمی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشممی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشمپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجران+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایان+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایان۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودن۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودنمعرفی کتاب:  دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابمعرفی کتاب: دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاما تنها نیستیم: مالکوم ایکسما تنها نیستیم: مالکوم ایکسمرکز منابع دوجنس‌گراییمرکز منابع دوجنس‌گراییهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیددگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟دگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟سخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیروایت های ما : زینبروایت های ما : زینبغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندچگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟چگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟بازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهاکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرااکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گراچرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟چرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟غیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجواناندور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛دور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛یکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانما تنها نیستیم - پیترو آرتینوما تنها نیستیم - پیترو آرتینوماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+ماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+اول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگرایینشریه دوجنسگرایینشریه دوجنسگراییمن سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎گروه موسیقی تتو و دوجنسگراییگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهوقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟وقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟مبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!مبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!طیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهیکی از ما - قسمت نهم: هیسیکی از ما - قسمت نهم: هیسطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهابررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»بررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»سیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدمعرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»معرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»کوییرپارتی با زینبکوییرپارتی با زینبیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالیکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندییکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندییکی از ما - قسمت هفتم: قایق مایکی از ما - قسمت هفتم: قایق ماخبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌خبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌موانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیدزیره اخوان کیست؟دزیره اخوان کیست؟"آویشن" از راه می‌رسد"آویشن" از راه می‌رسدقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکایکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداریکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداردوجنسگراییدوجنسگرایییکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمییکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمیاولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایاناولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایاننمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایاننمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایانعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگرابه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنتاکید بر  تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار  سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانتاکید بر تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانمعرفی انجمن فرانسوی  بی‌کوز Bi'Causeمعرفی انجمن فرانسوی بی‌کوز Bi'Causeیکی از ما – قسمت سوم : خواستگارییکی از ما – قسمت سوم : خواستگاریکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهروز افتخار همه‌جنسگرایانروز افتخار همه‌جنسگرایانزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیدلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاندلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایانمعرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»معرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»وبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیما تنها نیستیم - کیرستن سینماما تنها نیستیم - کیرستن سینماداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایاندگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراندگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایرانمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندگفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»گفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»به رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرابه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گراسوال هایی که نباید پرسید!سوال هایی که نباید پرسید!پناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازروایت های ما :‌ ماندگارروایت های ما :‌ ماندگاربررسی مفهوم دوجنسگراییبررسی مفهوم دوجنسگراییبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشسکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟سکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟سرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدالفبای رنگین‌کمانیالفبای رنگین‌کمانی