صفحه اصلی آخرین مطالب پادکست‌ها چندرسانه‌ای دانلود جستجو EN
مقاله‌ها

راهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایان

۲۲ اردیبهشت ۹۷

راهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایان

مرجعی برای روزنامه‌نگاران و کارشناسان رسانه‌ها خوشبختانه در سال‌های اخیر رسانه‌های فارسی‌زبان بیش از گذشته به موضوعات مرتبط با گرایش‌ جنسی و هویت‌ جنسیتی پرداخته‌اند. در سال ۱۳۹۲ کمیسیون بین‌المللی حقوق بشر زنان و مردان همجنس‌گرا (IGLHRC) که بعدها به سازمان اقدام آشکارجهانی تغییر نام داد، راهنمایی را با عنوان «چگونه مسائل دگرباشان جنسی را پوشش دهیم» ویژه روزنامه‌نگاران و رسانه‌های فارسی زبان منتشر کرد، اما این اثر ارزشمند هم مانند بسیاری از منابع منتشر شده در زبان فارسی، بیشتر به همجنس‌گرایان و ترنس‌ها پرداخته و دوجنس‌گرایی را تا حد زیادی نادیده گرفته است.  دوجنس‌گرایان در هر جامعه‌ای بخش قابل توجهی از اجتماع دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها را تشکیل می‌دهند و نادیده گرفتن آن‌ها می‌تواند آثار مخربی بر سلامت روانی‌ فردی و اجتماعی آن‌ها به‌ جا بگذارد.

ما با ترجمه راهنمای جدید سازمان گلاد که یکی از مهمترین و معتبرترین سازمان‌های بین‌المللی فعال در زمینه حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌هاست، سعی داریم جای خالی یک منبع قابل اعتماد به زبان فارسی درباره دوجنس‌گرایی را برای روز‌نامه‌نگاران علاقه‌مند پر کنیم. امیدواریم روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی به خصوص اداره کنندگان سایت‌‌ها و آنهایی که در شبکه‌های اجتماعی تولید محتوا می‌کنند، مرتبط با حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها، با کمک این راهنما بتوانند ما را در مشاهده‌پذیر کردن دوجنس‌گرایی و دوجنس‌گرایان در فضای فارسی زبان یاری کنند. در ادامه بخش‌هایی از این راهنما را می‌خوانیم. متن کامل این راهنما را می‌توانید از کانال تلگرام ما دانلود کنید.   سارا کیت الیس، رئیس و مدیر عامل گلادـ در چند سال گذشته، شاهد موجی از پذیرش اجتماع دگرباش و رنگین‌کمانی بوده‌ایم، اما هم‌چنان پذیرش دوجنس‌گرایان به تعویق افتاده است. علی‌رغم این که دوجنس‌گرایان بخش بزرگی از این اجتماع را تشکیل می‌دهند، اما همواره اجتماع آن‌ها و معضلاتی که با آن مواجه هستند، نادیده گرفته شده و بازگو نشده است. گزارش «تسریع پذیرش» توسط گلاد در سال ۲۰۱۵ نشان داد در حالی که اجتماع دگرباش و رنگین‌کمانی در حال دست‌­یابی به دستاوردهای تاریخی مهمی در بطن جنبش برابری قانونی بوده، اما هم‌چنان این جامعه به لحاظ فرهنگی در سراسر دنیا پذیرفته نمی‌شود. مطالعه‌ای که از دو سال پیش با همکاری کمپانی ‌پژوهشی هریس پُل (The Harris Poll) انجام می‌شود، نشان می‌دهد که اغلب آمریکایی­‌ها در زندگی روزمره از تعامل و برخورد با افراد دگرباش و رنگین‌کمانی اطراف‌­شان، مثلا وقتی  یک زوج هم‌جنس را در حالی که دستان یک‌دیگر را گرفته‌­اند، ببینند یا متوجه شوند که یکی از افراد خانواده‌شان عضو این جامعه است، احساس ناراحتی می‌کنند؛. این گزارش هم‌چنین نشان می‌دهد که آمریکایی­‌ها به طور فزاینده­‌ای با بی‌­تفاوتی نسبت به پذیرش جامعه دگرباش و رنگین‌کمانی رشد کرده و بزرگ می‌شوند.

امروزه جامعه بین‌­الملل خود را هرچه بیشتر در میانه این شکاف، بین دستاوردهای پذیرش و پذیرش قانونی و عدم پذیرش در زندگی روزمره یافته است. دوجنس‌گرایان همواره در خط مقدم مبارزه برای دست‌­یابی به حقوق مدنی جامعه دگرباش و رنگین‌کمانی بوده‌اند- از نقش پر اهمیت آنان در اعتراضات استون‌وال (Stonewall) تا سازمان­دهی نخستین تجمعات افتخار در برخی نقاط ایالات متحده آمریکا و مذاکره بر سر دست‌­یابی به تأیید قانونی- اما اغلب از مباحث مربوط به برابری بیرون گذاشته شده، درباره‌­شان کژفهمی‌های بسیار وجود داشته یا به طور کل نادیده گرفته شده‌اند (۱و۲). گزارش ۲۰۱۶-۲۰۱۵ گلاد تحت عنوان «جایگاه ما در تلویزیون کجاست؟» نشان می‌دهد در حالی که در این سال شاهد افزایش بازنمایی دوجنس‌گرایی در تلویزیون بوده‌ایم، اما هنوز تصورات اشتباه و مضری با تصویر دوجنس‌گرایی در هم آمیخته شده است. به همین دلیل است که گلاد سال‌­هاست که برای حصول اطمینان از انتقال مناسب این بازنمایی‌ها، تجارب مختلف، پیروزی‌ها و چالش‌های اجتماع دوجنس‌گرا مبارزه می‌کند. در سال ۲۰۱۴، گلاد با همکاری یکی از سازمان‌های ملی پیشرو فعال در زمینه مسائل اجتماع دوجنس‌گرایی یعنی شبکه دوجنس‌گرایی آمریکا (BiNet USA)، کمپینی در فضای مجازی به نام #BiWeek راه انداخت تا بدین وسیله توجه‌­ همه را به تجارب و سیاست عمومی در برابر دوجنس‌گرایان، همه جنس‌گرایان، جنسیت-سیال­‌ها و کوییرها جلب کند. گلاد به عنوان بخشی از دومین #BiWeek سالانه در سال ۲۰۱۵، مدافعان برجسته این حوزه را از سراسر کشور، برای اولین جمع‌بندی سیاست‌­های اجتماع دوجنس‌گرا در کاخ سفید گرد هم آورد. جلب توجه رسانه‌های برجسته خبری و سیاست‌گذاران و نیز نقطه عطف توجه در شبکه‌های اجتماعی، فرصتی بسیار ارزشمند برای از بین بردن شکاف‌ها درباره پذیرش این جامعه و مبارزه با معضلاتی است که به شدت اجتماع دوجنس‌گرا را به ستوه آورده است.

علی‌رغم چالش‌های بسیار ناشی از نابرابری و عدم پذیرش، جامعه دوجنس‌گرا، به شکلی خستگی‌­ناپذیر انعطاف نشان می‌دهد. مدافع و فعال تراجنسیتی، یان هاروی، فرماندار اورگان، کیت براون، ستاره مجموعه تلویزیونی من یک ستاره جاز هستم ( I Am Jazz Star)، جاز جنینگ، موسیقی‌­دان، آنجل هز و دیگر مدافعان برجسته، آگاهی درباره اهمیت اولویت سیاست‌­گذاری درباره اجتماع دوجنس‌گرایان را افزایش داده­‌اند. در همکاری با بسیاری از رهبران اجتماع دوجنس‌گرایان، گلاد این صداها را تقویت کرده و از آن‌ها تجلیل می‌­کند تا بدین وسیله بتوان سطح آگاهی فرهنگی را درباره اجتماع دوجنس‌گرا و زندگی‌­شان افزایش داد. هیچ کس نباید هویت خود را به خاطر ترس از تبعیض، طرد و عدم پذیرش پنهان کند. تمام اعضای جامعه دگرباش و رنگین‌کمانی باید شنیده شوند. این راهنمای مرجع، منبع مفیدی خواهد بود تا صدای دوجنسگرایان تقویت شود.

 

  مقدمه

اجتماع دوجنس‌گرا و تجربیات متنوع آن یا هرگز گزارش نشده یا به شکلی ضعیف توسط رسانه جریان اصلی یا دگرباش گزارش شده که موجب شده بسیاری از دوجنسگرایان احساس درک نشدن، طرد شدن و افسردگی‌ کنند. مطالعات پژوهشی نشان داده­‌اند افرادی که به عنوان دوجنس‌گرا هویت‌یابی می‌کنند، بیش‌تر از گی‌ها، لزبین‌ها یا افراد غیردگرباش در معرض نوشیدن بیش از حد الکل، آسیب به خود و خودکشی قرار دارند (۳). افراد اجتماع دوجنس‌گرا به طرز چشم‌­گیری با بیماری‌­های روانی و جسمی مواجه‌­اند و به احتمال خیلی بیش‌تری، هدف رفتارهای متعرضانه و جنسی پارتنرشان قرار می­‌گیرند. احتمال این که دوجنس‌گرایان گرایش جنسی خود را پنهان کنند، شش برابر بیش از دیگران است و اغلب در بحث‌های مربوط به جامعه دگرباش و رنگین‌کمانی، حتی در مباحث حیاتی‌­ای که روی زندگی آنان تأثیر می­‌گذارد، نادیده گرفته می‌شوند (۴). گزارش مرکز تحقیقاتی پیو (Pew Research Center) در سال ۲۰۱۳ نشان داد تنها ۲۸ درصد از دوجنس‌گرایان گفته‌اند که افراد نزدیک و مهم زندگی‌شان از گرایش جنسی آنان مطلع‌ هستند؛ در مقایسه با ۷۱ درصد از لزبین‌ها و ۷۷ درصد از گی‌ها. در میان مردان دوجنس‌گرا، تنها ۱۲ درصد از آنان گفتند که آشکارسازی کرده‌اند. در محل کار ۱۱ درصد دوجنس‌گرایانی که توسط پیو مورد بررسی قرار گرفتند، گفتند که همکاران صمیمی‌­شان می‌­دانند که دوجنس‌گرا هستند. این رقم برای گی‌ها ۴۸ درصد و برای لزبین‌ها، ۵۰ درصد است (۵). به نوشته لس‌­آنجلس تایمز، دوجنس‌گرایان گفته‌­اند  دلیل آشکارسازی نکردنشان این است که نمی‌خواسته‌اند مورد کژفهمی‌هایی مثل این که دوجنس‌گرایان توانایی یا تمایلی به تک‌پارتنری ندارد قرار بگیرند- کلیشه­‌هایی که میان افراد دگرجنس‌گرا و لزبین‌ها و گی‌ها وجود دارد. با شناخت بیش‌تر مسائلی که اجتماع دوجنس‌گرا با آن‌ها مواجه است و تعهد به تهیه گزارش مسئولانه و دقیق از این جامعه، رسانه‌ها می‌­توانند به از بین بردن این تصورات غلط و کلیشه­‌های مضری که اجتماع دوجنس‌گرایان به صورت روزمره با آن‌ها مواجه است، کمک کنند. این راهنمای مرجع در صدد است تا کارشناسان و متخصصان رسانه‌ها را برای پوشش‌­دهی اجتماع دوجنس‌گرا و تجربیات‌شان به صورتی صادقانه، معتبر و به روشی مؤثر آماده سازد. با مرور این واژه‌نامه می‌توانید با اصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانی بیشتر آشنا شوید. اگر می‌خواهید بدانید هنگام صحبت کردن یا نوشتن درباره دوجنسگرایان از چه اصطلاحاتی باید استفاده کنید، خواندن این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد. این راهنما همچنین لیستی از اشتباهاتی که نباید در هنگام نوشتن یا صحبت کردن درباره دوجنسگرایان مرتکب شد، تهیه کرده است. 

بهترین روش‌­ها برای پوشش رسانه‌ای

صدای دوجنس‌گرایان را بازتاب دهید

اغلب، اخبار با پوشش قوانین ضد دگرباش و رنگین‌کمانی و گروه‌­های مختلف اجتماعی، بدون بازتاب صداهای مختلف گروه­‌هایی که بیش‌تر تحت تأثیر و آسیب‌­اند، موجب می‌شوند تا صدای این جامعه خاموش نگاه داشته شود. شنیده شدن صدای افراد دگرباش و رنگین‌کمانی - نه فقط حامیان و مدافعان- دارای اهمیت اساسی است. این خصوصاً درباره دوجنس‌گرایان که اغلب از مباحثات مربوطه کنار گذاشته می‌شوند اما به شکلی برابر تحت تأثیر قانون­‌گذاری‌­ها درباره این جامعه هستند، صدق می‌­کند. تغییر مثبت تنها زمانی رخ می‌دهد که به حاشیه راندن افراد و گروه­‌ها در رسانه متوقف شود.

از یک لنز شخصی در گزارش‌­های خودتان استفاده کنید

درباره داستان‌های شخصی افراد از آن‌ها سؤال کنید؛ چه تجربیات مثبت و چه چالش‌هایی که دوجنس‌گرایان با آن‌ها روبه ­رو هستند. از روابط و شبکه‌های حمایت و پشتیبانی موجود از آن‌ها بپرسید.

هویت اشخاص را به طور دقیق شناسایی کنید

اگر یک نفر خود را به وضوح دوجنس‌گرا می‌­داند، هرگز از عناوین لزبین و گی برای او استفاده نکنید. فقط  این که یک نفر هم اکنون در یک رابطه با هم‌جنس‌ است، دلیلی برای نفی دوجنس‌گرایی او نمی‌شود. همین طور اگر وی در رابطه‌ای با جنس دیگر است، دوجنس‌گرایی او نفی نمی‌شود.

هویت زوج‌ها را به طور دقیق شناسایی کنید

وقتی که درباره دو نفر که در یک رابطه هم‌جنس هستند، می‌نویسید، توجه کنید که آن‌ها را زوج هم‌جنس خطاب کنید. تنها در صورتی که هر دو نفر در آن زوجیت خود را لزبین یا گی بدانند، شما نیز می‌­توانید زوجیت آن‌ها را لزبین یا گی بدانید.

تقاطع و تلاقی دوجنس‌گرایی با دیگر هویت‌ها را مورد بررسی قرار دهید

دوجنس‌گرایان در خلأ زندگی نمی‌کنند؛ بلکه به جهانی متشکل از دیگر هویت‌ها مانند نژاد، جنسیت، توانایی‌­ها و طبقه گره خورده‌­اند. جداکردن هویت دوجنس‌گرایی از دیگرجنبه‌های یک فرد تک‌بعدی کردن او است. سئوالاتی بپرسید که بتوانند درباره چالش‌ها و امتیازاتی که با جنبه‌های مختلف یک هویت می‌آید، صحبت کنند.

ویژه: هفته آگاهی رسانی درباره دوجنس‌گرایی 

در سپتامبر سال ۲۰۱۴ [مهر۱۳۹۲]، گلاد با همکاری شبکه دوجنس‌گرایان آمریکا و دیگر گروه­‌های مدافع دوجنس‌گرایی و دگرباشان از یک کمپین در فضای مجازی سالانه با عنوان «هفته آگاهی‌رسانی درباره دوجنس‌گرایی» (Biweek#) [هشتگ فارسی: #مشاهده_پذیری_دوجنسگرایان] رونمایی کرد. این کمپین در صدد بود تا ضمن توجه و ارزش‌ نهادن به تجربیات دوجنس‌گرایان، با جلب توجه عموم به سیاست­‌گذاری­‌های عمومی، روند پذیرش این اجتماع را سرعت بخشد. به کمک افراد دوجنس‌گرا و طیف گسترده‌­ای از متحدان، آوازه این کمپین به صورتی وسیع طنین‌انداز شد و به عنوان اولین کمپین مختص دوجنس‌گرایان شبکه‌های مجازی مورد توجه قرار گرفت. در مدت برگزاری این کمپین، دوجنس‌گرایان بسیاری از اقصی نقاط جهان، داستان زندگی خود را با دیگران به اشتراک گذاشته و از تجربیات متنوع خود در جامعه دوجنس‌گرایان صحبت می‌کنند که در رسانه‌های جریان اصلی و دگرباش و رنگین‌کمانی در سراسر جهان بازتاب داده می‌شود. این کمپین علاوه بر این که رد پای خود را در فضای مجازی بر جای گذاشت، اما فرصتی استثنائی بود برای کنشگرانی که در فضای واقعی [غیرمجازی] فعالیت می‌کنند. رویدادهای مختلفی سالانه در سراسر کشور برگزار می‌شوند از هیئت‌ها گرفته تا تجمعاتی که کارمندان کاخ سفید نیز در آن شرکت می‌کنند. کمپین هفته دوجنس‌گرایی در حقیقت یک کمپین آموزشی مختص تجلیل از تاریخ غنی و متنوع جامعه دوجنس‌گرایی و هم­چنین تلاشی برای آگاهی‌رسانی درباره آن و افزایش پذیرش جامعه است. کمپین آگاهی‌رسانی دوجنس‌گرایی هر ساله در هفته­‌ای که روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایان جشن گرفته می‌شود، برگزار می‌شود؛ روزی که نخستین بار در ۲۳ سپتامبر ۱۹۹۹ [۱ مهر ۱۳۷۷] این عنوان را به خود گرفت.

ایده‌­هایی برای گزارش: 

افرادی از گرایش‌های مختلف زیر چتر دوجنس‌گرایی دسته­‌بندی­‌های متنوعی ذیل عنوان دگرباش و رنگین‌کمانی (LGBT) وجود دارند. هویت‌هایی مانند همه‌جنس‌گرا، چندجنس‌گرا، سیال و کوییر دارای اشتراکاتی با دوجنس‌گرایی هستند، اما طیف گسترده‌­ای از دلایل وجود دارند برای این که افراد هویت متفاوتی برای خود برگزینند یا به طور کلی از استفاده از برچسب‌­های مختلف خودداری کنند. با افرادی از هویت‌های مختلف که به طور کلی به بیش از یک جنسیت گرایش دارند، صحبت کنید. به آن‌ها این فرصت را بدهید تا از تجربیات‌شان از هویت‌های مختلف سخن بگویند و این که چرا آن هویت را برگزیده­‌اند.

تعداد کمی از دوجنس‌گرایان، آشکار هستند

نزدیک به نیمی از دوجنس‌گرایان می‌گویند که هویت خود را برای همکاران‌­شان آشکار نکرده‌اند؛ در قیاس با آمار ۲۴ درصدی در میان لزبین‌ها و گی‌ها (۶). با دوجنس‌گرایان درباره چالش‌های منحصر به فردی که حین آشکارسازی با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و این که چه فشارهایی به آن‌ها تحمیل شده که موجب شده نسبت به دیگر گرایش‌های جنسی، هویت خود را پنهان کنند، صحبت کنید.

قوانینی که دوجنس‌گرایان را نیز در بر می­‌گیرند

بررسی کنید که چگونه مقررات غیرتبعیض‌آمیز و دیگر قوانین مرتبط با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها از دوجنس‌گرایان حمایت می‌­کند. این که دوجنس‌گرایان با چه معضلاتی روبه‌­رو هستند و برابری قانونی چگونه می‌­تواند به نفع آنان باشد. مطمئن شوید که صدای دوجنس‌گرایان در روایت‌های قانون‌گذاری درباره قوانین حامی دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها شنیده و ثبت شده است.

تبعیض شغلی علیه دوجنس‌گرایان

۲۰ درصد دوجنس‌گرایان تجربه‌­ای از یک تصمیم کاری به سبب گرایش جنسی‌­شان دارند و هم­‌چنین ۶۰ درصد آنان گفته‌­اند که در محل کار خود، جوک‌ها و نظرات دوجنس‌گراستیزانه شنیده‌اند (۷). قوانین حمایتی از دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در محل کار هم اکنون در ۲۸ ایالت امریکا وجود ندارد یا کافی نیست. این موجب نگرانی این افراد از آشکارسازی و یا فاش شدن هویت‌شان در محل کار می‌شود. در این میان، دوجنس‌گرایان بیش از همه تحت تأثیر قرار می‌­گیرند چرا که تمایلی به آشکارسازی در محیط کار نشان نمی‌دهند (۸).

مذهب و دوجنس‌گرایی

اگرچه رسانه‌ها گاهی این دو را در تضاد با هم به تصویر می‌کشند، اما اجتماعات افراد مذهبی و جامعه دگرباش و رنگین‌کمانی اغلب به روش‌­هایی مثبت و جالب با یکدیگر تعامل می‌کنند. بسیاری از رهبران جامعه مذهبی خود را دوجنس‌گرا هویت‌یابی می‌کنند. درباره سیر اعتقادی دوجنس‌گرایان، سیر مذهبیون در روند پذیرش دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها و رهبران مذهبی‌ای که همراه این جامعه هستند، سؤال کنید.

مدافع‌گری و تجربیات دوجنس‌گرایان رنگین‌پوست

تجربیات و مدافع‌گری اجتماعات رنگین‌پوست اغلب در گزارش‌­ها نادیده گرفته می‌شود. اطمینان حاصل کنید که به ارزش‌های دوجنس‌گرایان رنگین‌پوست نیز بها داده‌اید. اجتماعات پر جنب و جوشی از دوجنس‌گرایان رنگین‌پوست وجود دارد که تجربیات‌شان و کار بر روی آن‌ها موجب انسجام‌­بخشی به روند برابری و پذیرش می‌شود. بسیاری از افراد رنگین‌پوست هستند که خود را دوجنس‌گرا معرفی می‌کنند و مدت‌ها است که از رهبران بلامنازع جنبش دوجنس‌گرایی هستند.

صدای دوجنس‌گرایان در ازدواج

اغلب اوقات، هویت دوجنس‌گرایانی که ازدواج می‌کنند، حذف می‌شود چرا که فرض بر این است که این افراد دگرجنس‌گرا، لزبین یا گی هستند. هم­‌چنین کلیشه‌ای قدرتمند در این باره وجود دارد که دوجنس‌گرایان ذاتاً نمی‌­توانند یا نمی‌­خواهند تک‌شریک باشند. از دوجنس‌گرایانی که ازدواج کرده‌اند، در کنار شنیدن تجربیات لذت‌بخش‌شان از خانواده، از کشمکش‌های خاصی که با آن مواجه بوده‌اند نیز پرسش کنید. بسیاری از دوجنس‌گرایان به روش‌­های مختلف تشکیل خانواده می‌دهند؛ از خانواده‌های ترکیبی گرفته تا خانواده‌های تک یا چند والدی.

جوانان دوجنس‌گر

ا دوجنس‌گرایان جوان کمتر از جوانان با گرایش‌های دیگر به دلایلی چون محرومیت یا طرد شدن، متمایل به آشکارسازی هستند. با تمرکز بر تجربیات این دوجنس‌گرایان، درباره اثرات توهین و تمسخر، طرد از خانواده و محرومیت پرس و جو کنید. تجربیات آشکارسازی این دوجنس‌گرایان را با لزبین‌ها و گی‌ها مقایسه کنید.

اختلالات سلامت ذهنی و جسمی در میان دوجنس‌گرایان

دوجنس‌گرایان از میانگین پایینی از سلامت جسمی و ذهنی برخوردارند. اختلالات فیزیکی شامل پرفشاری خون، سرطان، سلامت جسمانی ضعیف یا متوسط، سیگار کشیدن یا مصرف آسیب‌زای الکل هستند که در میان دوجنس‌گرایان نسبت به افراد غیر دگرباش و رنگین‌کمانی، لزبین‌ها و گی‌ها، شدیدتر است. علی‌رغم این اختلالات و حتی گاهی وجود ترکیبی از آن‌ها، دوجنس‌گرایان کمتر از لزبین‌ها و گی‌ها تمایل دارند که نزد مراجع پزشکی و ارائه‌­دهندگان خدمات سلامتی و بهداشتی، آشکارسازی کنند. نرخ بالای آزار و اذیت دوجنس‌گرایان دوجنس‌گرایان نسبت به دگرجنس‌گرایان، گی‌ها و لزبین‌ها، نرخ بالاتری از خشونت شرکای  جنسی را تجربه می‌کنند. با دوجنس‌گرایانی که قربانی آزار و اذیت شده‌اند از تجربیات‌ و میزان دست­رسی‌­شان به منابع لازم که اغلب در دسترس دگرجنس‌گرایان، گی‌ها و لزبین‌هاست، گفتگو کنید.

مدافع‌گری متقاطع دوجنس‌گرایان و تراجنسیتی‌ها

جامعه تراجنسیتی در مباحث ترویج و مدافع‌گری بسیار مجرب  است و این مهم است که هم دستاوردها و هم چالش‌هایی را که جامعه تراجنسیتی همچنان با آن‌ها مواجه است، بررسی کنیم. تراجنسیتی‌ها روایت‌های پرباری از روابط خانوادگی، چالش‌های عمومی و امیدها برای آینده دارند. بسیاری از افراد تراجنسیتی و به خصوص تراجنسیتی‌های رنگین‌پوست هم‌چنان با خشونت و تبعیض به عنوان یک امر روزمره مواجه هستند. با مدافعان تراجنسیتی‌ای که خود را دوجنس‌گرا می‌­دانند، درباره این که هویت‌هایشان چگونه با هم تلاقی می‌­کند، صحبت کنید

. میان­‌جنسی‌هایی که خود را دوجنس‌گرا هویت‌یابی می‌کنند

گرایش‌های جنسی بسیاری از افراد میان­‌جنسی زیر چتر دوجنس‌گرایی تعریف می‌شود. حتی روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایی، روز ملی افتخار دوجنس‌گرایان توسط گیگی راون ویلبور ( Gigi Raven Wilbur)، یک مدافع پیش‌روی میان‌­جنسی پایه‌­گذاری شد (۹).

هیچ‌­جنس‌گرایانی که به عنوان دوجنس‌گرا شناخته می‌شوند

برخی افراد هیچ‌­جنس‌گرا تمایلات عاشقانه به افرادی از جنسیت‌­های مختلف دارند و به عنوان عضوی از جامعه دوجنس‌گرا شناخته می‌شوند. صدای افرادی را که هیچ‌جنس‌گراو دوجنس‌گرا هستند، بازتاب دهید.

کمپین‌­های مدافع‌گری خاص دوجنس‌گرایان

مدافعان دوجنس‌گرا رویدادهای بی­شمار محلی و کمپین­‌های فضای مجازی را برگزار کرده‌اند که صدای دوجنس‌گرایان را بازتاب داده و حامیان این جامعه را درگیر مسائل کرده و آموزش می‌دهند. کنفرانس BECAUSE (با پشتیبانی پروِژه سازمان­دهی دوجنس‌گرایان)، هفته دوجنس‌گرایی (با پشتیبانی شبکه دوجنس‌گرایان آمریکا) و ماه آگاهی‌رسانی درباره سلامت و بهداشت دوجنس‌گرایان (BIHAM# با حمایت مرکز منابع دوجنس‌گرایی) سالانه برگزار می‌شوند و گفت‌­وگوهای دیجیتالی‌­ای چون StillBisexual# در حال برگزاری هستند. با سامان‌­دهندگان این کمپین‌­ها و سخنگویان آن‌ها صحبت کنید، رویدادهای جانبی مربوطه را پوشش دهید و گفت‌­وگوهایی را که این­‌ها می‌­توانند موجب شوند، ترویج دهید.

مدافع‌گری دوجنس‌گرایان و مشارکت آنان در جنبش دگرباش و رنگین‌کمانی

در دهه ۱۹۶۰، گروه­‌های دوجنس‌گرا اعتراضاتی را به موازات یا مجزا از جنبش آزادی‌­خواهی و حقوق مدنی لزبین‌ها و گی‌ها سازمان­دهی کرده‌اند –از استون‌وال گرفته تا نخستین راهپیمایی پراید- که از آن زمان تا اکنون دستاوردهای پر منفعت بسیاری در راستای برابری برای دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها و پذیرش اجتماعی داشته است. امروزه مدافع‌گری به منظور ایجاد برابری برای دوجنس‌گرایان و پذیرش آنان به صورت جهانی، با احترام به تمام تفاوت‌­ها و تنوع­‌های تجربیات‌شان افزایش چشم‌­گیری داشته است. روش‌های ارزشمندی را که دوجنس‌گرایان در تمام این سال­‌ها به جنبش دگرباش و رنگین‌کمانی بخشیده­‌اند و تلاش‌­های بی‌­دریغی کرده‌اند تا جامعه هرچه بیش‌تر پذیرای دوجنس‌گرایان باشد، گرامی‌ بدارید. در این باره، یک جدول زمانی گسترده در www.binetusa.org/bi-history موجود است.

درباره تجربیات دوجنس‌گرایانی که حامل ویروس اچ.آی.وی مثبت هستند، پرس و جو کنید

اچ.آی.وی و ایدز معمولاً مفاهیمی دچار کژفهمی­‌اند که به اشتباه تصویر شده‌اند یا به طور کلی در رسانه‌ها نادیده گرفته شده‌اند؛ به صورتی که روزانه زندگی بسیاری از افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهند. با دوجنس‌گرایانی که حامل ویروس اچ.آی.وی مثبت هستند صبحت کنید و از تجربیات روزمره آنان و درباره این که چه طور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مطلع شوید. جرم­‌انگاریِ اچ.آی.وی و ایدز [تصور اینکه فرد در پی ارتکاب یک جرم مانند رابطه خارج از ازدواج یا رابطه با هم‌جنس مبتلا به ایدز شده است]، تجربیات بغرنجی برای افرادی از جامعه دگرباش و رنگین‌کمانی را که بدان مبتلا هستند، رقم می‌­زند و دوجنس‌گرایان مبتلا به اچ.آی.وی ممکن است به طور کامل از مباحث مربوطه بیرون گذاشته شده و دسترسی به منابع لازم را نداشته باشند. روایت‌های آنان را به روشی نقل کنید که منجر به انسانی‌­تر شدن شرایط برای آنان شده و آگاهی را درباره تبعیضی که این افراد متحمل می‌شوند، افزایش دهد.

منابع:  ۱-ایکس او جین، «امروز، روز دوجنس‌گرایی است و این‌ها ۱۰ دوجنس‌گرای معروفی هستند که ممکن است نشناسید»، ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۴ ۴ http://www.xojane.com/sex/celebrate-bisexuality-with-10-famousqueers ۲- شبکه دوجنس‌گرایان آمریکا، «روایتی کوتاه از جنبش دوجنس‌گرایی» http:// www.binetusa.org/bihistory2.html ۳- پروژه پیشرفت جنبش، «شناخت معضلاتی که دوجنس‌گرایان آمریکایی با آن‌ها مواجه‌اند»، سپتامبر ۲۰۱۴ http://www.lgbtmap.org/ understanding-issues-facing-bisexual-americans ۴- - پروژه پیشرفت جنبش، «شناخت معضلاتی که دوجنس‌گرایان آمریکایی با آن‌ها مواجه‌اند»، سپتامبر ۲۰۱۴ http://www.lgbtmap.org/ understanding-issues-facing-bisexual-americans ۵- لس‌آنجلس تایمز، «چرا دوجنس‌گرایان آشکارسازی نمی‌کنند»، ۱۴ جولای ۲۰۱۳ http://articles.latimes.com/2013/jul/14/local/la-mebisexuality-20130715   ۶- پروژه پیشرفت جنبش، «شناخت معضلاتی که دوجنس‌گرایان آمریکایی با آن‌ها مواجه‌اند»، http://www.lgbtmap.org/understandingissues-facing-bisexual-americans ۷- همان ۸- همان ۹- هافینگتون پست، «به خاطر این سه فعال است که روز دوجنس‌گرایی وجود دارد»، ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۳ http:// www.huffingtonpost.com/2013/09/24/celebrate-bisexualityday_n_3977289.html

کلیدواژه‌ها: #پژوهشگران و کنشگران#دوجنسگرایی و دوجنسگراها#دوجنسگرایی، رسانه#مقاله‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مشاهده بخش نظرات و نوشتن نظر

نمایش

نظرت رو بنویس

کلیه نظرات پس از بررسی و تایید مدیر وب‌سایت، به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند

سایر مطالب

بیشتر
قبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمصدای دوجنسگراصدای دوجنسگرامحو دوجنسگرایی در  «نارنجی مد جدید است»محو دوجنسگرایی در «نارنجی مد جدید است»یکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکرارییکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکراریمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزییکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمما تنها نیستیمما تنها نیستیم"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآباد"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآبادموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدآشکارسازی در فضای مجازیآشکارسازی در فضای مجازییکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمییکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمیدوجنسگراییدوجنسگرایییکی از ما - قسمت هفتم: قایق مایکی از ما - قسمت هفتم: قایق مااصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانییکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندییکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندیترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کند۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودن۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودنهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراندگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراننمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایاننمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایانجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هااقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهاناقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهانکوییر چیست؟کوییر چیست؟روایت های ما : زینبروایت های ما : زینبمحو دوجنسگرایی،‌  در سریال گلی Gleeمحو دوجنسگرایی،‌ در سریال گلی Gleeالفبای رنگین‌کمانیالفبای رنگین‌کمانی۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایان۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایانمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنگپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»گپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»بررسی مفهوم دوجنسگراییبررسی مفهوم دوجنسگراییسکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟سکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟چی بگیم و چی نگیم؟چی بگیم و چی نگیم؟ما تنها نیستیم - کیت براونما تنها نیستیم - کیت براونمعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهامعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهاگرایش جنسی من چیه؟گرایش جنسی من چیه؟خودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهمن دوجنسگرا هستممن دوجنسگرا هستممعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراآشکارسازی یا هفت خوان رستمآشکارسازی یا هفت خوان رستمآیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟آیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟معنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه  Merriam-Webster تغییر کردمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه Merriam-Webster تغییر کرددوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستنددوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستندمحو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»محو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»روز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهگفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»گفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»کنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردزنان دوجنسگرا در حاشیهزنان دوجنسگرا در حاشیهمعرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»معرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»Around the World: Iran and Bisexual ActivismAround the World: Iran and Bisexual Activismجنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟معرفی انجمن فرانسوی  بی‌کوز Bi'Causeمعرفی انجمن فرانسوی بی‌کوز Bi'Causeدور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛دور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛وضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمدوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌تردوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌ترپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهکوییرپارتی با زینبکوییرپارتی با زینبسوال هایی که نباید پرسید!سوال هایی که نباید پرسید!روایت های ما :‌ ماندگارروایت های ما :‌ ماندگاریکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضنشریه دوجنسگرایینشریه دوجنسگراییخبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶خبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶"آویشن" از راه می‌رسد"آویشن" از راه می‌رسدما تنها نیستیم: مالکوم ایکسما تنها نیستیم: مالکوم ایکسروز والدین ترنسروز والدین ترنسهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریسترابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟رابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟راهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجیکی از ما - قسمت دوم : ازدواججیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانه۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرا۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرازمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانآغاز به کار "دوجنسگرا"آغاز به کار "دوجنسگرا"گروه موسیقی تتو و دوجنسگراییگروه موسیقی تتو و دوجنسگرایییکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییمرکز منابع دوجنس‌گراییمرکز منابع دوجنس‌گراییموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییخبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌خبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌اولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایاناولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایانیکی از ما - قسمت نهم: هیسیکی از ما - قسمت نهم: هیسوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییدزیره اخوان کیست؟دزیره اخوان کیست؟ناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیبررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»بررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»یکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیاولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیااولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیامردانگی در مردان ترنسمردانگی در مردان ترنسیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگرا»ما تنها نیستیم «فریدا کالو»ما تنها نیستیم «فریدا کالوما تنها نیستیم - آلفرد کنزیما تنها نیستیم - آلفرد کنزیدوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییردوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییریکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداریکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیدارتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیچرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟چرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟نمایش افراد ترنس در رسانه‌هانمایش افراد ترنس در رسانه‌هایکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کننددگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟دگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟یکی از ما - قسمت چهاردهم: آواریکی از ما - قسمت چهاردهم: آوارمی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشممی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشمعشق آزاد: رهایی نهاییعشق آزاد: رهایی نهایییکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمآرشیو دوجنسگراییآرشیو دوجنسگراییروز افتخار همه‌جنسگرایانروز افتخار همه‌جنسگرایانروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیاشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شداشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شدکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمکریسمس رنگین کمانی‌کریسمس رنگین کمانی‌بیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیوقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟وقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایان+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایانانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیبه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرابه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گراشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتهفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!هویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیدوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایراندوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایرانیکی از ما – قسمت سوم : خواستگارییکی از ما – قسمت سوم : خواستگاریمعرفی فیلم : رفتار درخورمعرفی فیلم : رفتار درخورقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهیکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازییکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازیمعرفی کتاب:  دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابمعرفی کتاب: دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+ماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+سیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیددوجنسگرایان و ارولاندودوجنسگرایان و ارولاندولایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌لایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌معرفی  اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیامعرفی اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیاما تنها نیستیم - پیترو آرتینوما تنها نیستیم - پیترو آرتینوطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کرد⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟روز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیدرباره مادرباره مادوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهمعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرامعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گراپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانسلامت روانی زنان دوجنسگراسلامت روانی زنان دوجنسگراحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندیکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتییکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتی«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎ما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جواناناعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هااعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هامی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستدوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟راه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمدوجنسگرا یک ساله شددوجنسگرا یک ساله شدمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدنقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرانقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گراما تنها نیستیم - کیرستن سینماما تنها نیستیم - کیرستن سینماآیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟آیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟بیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوربیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوربازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهواژه نامهواژه نامهمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیرداقلیت در اقلیتاقلیت در اقلیتروز جهانی حقوق بشرروز جهانی حقوق بشرمعرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»معرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»«رخدادهای مجازی ماه افتخار»«رخدادهای مجازی ماه افتخار»گشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهمبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!مبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!دوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحوردوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحوربازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایاناکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرااکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرایکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنیکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازییکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازیروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهچگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟چگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟روایت های ما : سیامکروایت های ما : سیامکمانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!مانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!دلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاندلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایانآیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟آیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟تاکید بر  تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار  سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانتاکید بر تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمان