صفحه اصلی آخرین مطالب پادکست‌ها چندرسانه‌ای دانلود جستجو EN
مقاله‌ها

۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودن

۲۳ تیر ۹۸

۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودن

نوشته شده توسط AC Dumlao جنسیت غیردوگانه در رسانه‌های جریان اصلی نسبت به گذشته آشکارتر و مشاهده‌پذیرتر است اما این صرفاً به معنای فراهم شدن امنیت، حمایت، فرصت‌های مختلف، درک و پذیرش یا هیچ کدام از نیازهای دیگر افراد با جنسیت غیردوگانه نیست.    در دنیایی که دولت‌ها (مثل دولت آمریکا) با اقلیت‌های جنسی و جنسیتی، به خصوص افراد ترنس و افراد با جنسیت غیردوگانه رفتاری خصومت‌آمیز دارند،  نیاز داریم حامیان همان‌جنسیتی‌مان در راستای مبارزه برای برابری از فرصت‌هایشان استفاده کنند و با توجه به قتل‌های فراگیر ترنس‌ها و افراد با جنسیت غیردوگانه‌، به خصوص زنان ترنس رنگین پوست، باید راه‌هایی که جامعه‌ای را با تکیه بر دیدگاه دو قطبی جنسی و جنسیتی وادار به خشونت می‌کند بررسی کنیم و برای ایجاد امنیت، کاری انجام دهیم.  افراد مختلف از من به عنوان یک ترنس، یک مربی و مدافع حقوق افراد با جنسیت غیردوگانه می‌پرسند که چطور می‌توانند حامی بهتری باشند؟ در کنار تجربیات خودم به عنوان یک فرد با جنسیت غیردوگانه و مجموعه‌ اطلاعاتی که از شبکه‌های اجتماعی و دوستان فوق‌العاده‌ام بدست‌ آورده‌ام، فهرستی  از صد راه برای بهتر کردن دنیا برای افراد با جنسیت غیردوگانه را آماده کردم. این لیست، لیستی نیست که شما را به یک حامی همان‌جنسیتی تبدیل کند اما می‌تواند شروع خوبی باشد.

۱. تنها یک تجربه‌ ثابت، از زندگی با جنسیت غیردوگانه وجود ندارد. تفاوت‌ها را باید پذیرفت و جشن گرفت. تفاوت و پیچیدگی را باید با آغوش باز پذیرفت. پس با این حقیقت احساس راحتی کنید که هیچ کس همه چیز را نمی‌داند.

۲. قبول کنید که هویت افراد با جنسیت غیردوگانه، درباره آن‌ها است نه شما. ( احساس ناراحتی می‌کنید؟ خودتان باید با این موضوع کنار بیایید. این چیزی نیست که در رابطه با آن با دوست‌تان که خودش را با جنسیت غیردوگانه هویت یابی می‌کند حرف بزنید و نباید او را با تراپیست خود اشتباه بگیرید.)

  ۳. یک بار گفتیم اما باز هم خواهیم گفت: الزامی در یکسان بودن تجربیات افراد با جنسیت غیردوگانه وجود ندارد، پس در دام کلی‌گویی نیافتید.

  ۴. پس اگر یک فرد با جنسیت غیردوگانه اعلام کند که برایش فرقی نمی‌کند که از چه ضمیری برای خطاب کردنش استفاده می‌کنید، این به این معنا  نیست که برای بقیه هم فرقی نمی‌کند.  

۵. موضوع دیگر این که پیش فرض نداشته باشید. نه فقط درباره‌ افراد با جنسیت غیردوگانه بلکه به طور کلی درباره‌ هر چیزی که به جنسیت مربوط است.  

۶. قبول کنید که فقط با نگاه کردن به یک نفر نمی‌توان جنسیت او را حدس زد. بله، قبول کردن این مسئله بسیار سخت است اما تا زمانی که توانایی خواندن ذهن مردم را نداریم هیچ وقت با یک نگاه، جنسیت آن‌ها را نخواهیم فهمید.

   ۷. پس زمانی که [در زبان‌هایی که ضمیر جنسیتی دارند] ضمیر شخص مقابل را نمی‌دانید هر چقدر هم که بنظرتان از ظاهر شخص جنسیت او قابل تشخیص است باز هم به ضمایر سوم شخص جمع مثلا در زبان انگلیسی (They/Them) بسنده کنید.  

۸. نگاهی بیندازید و ببینید در طول روز چند بار متناسب با یکی از جنسیت‌های دوگانه رفتار می‌کنید. مثل باز کردن در برای کسی، اصرار برای پرداخت صورت حساب، انجام کار خانگی، خریدن گل برای کسی. تمام این کلیشه‌های جنسیتی و معمولا جنسیت‌زده را  بیندازید دور.  

۹. به طور کلی جمله‌هایی را که با «همه‌ مردها فلان» یا «همه‌ زن‌ها بهمان» را از مکالمات روزمره خود حذف کنید.

  ۱۰. در واقع تمام نسخه‌های باقی مانده از «زنان ونوسی، مردان مریخی» را بسوزانید.

  ۱۱.قبول کنید که «هی دختر!/هی پسر!» [آقا، ای بابا]  کلمه‌های با جنسیت خنثی نیستند، حتی اگر بین افراد کوییر استفاده شود! یا حتی اگر بعضی از افراد کوییر گفته باشند که مشکلی با دختر یا پسر خطاب شدن ندارند این دلیل بر این نیست که همه‌ ما دوست داریم اینطور خطاب شویم.  

۱۲. «داداش» یا «آقا» هم همینطور! حتی اگر دوست‌تان اسکیت بورد بازی می‌کند و تیپ ورزشی دارد.  

۱۳. البته که به ما آموخته‌اند که استفاده از کلمات «آقا» و «خانم» بسیار مودبانه است بخصوص وقتی یک نفر را برای اولین بار می‌بینیم یا در ارتباط برقرار کردن با غریبه‌‌‌ها و زمانی که به عنوان یک فروشنده یا ارائه دهنده خدماتی کار می‌کنیم. اما این عناوین خیلی وقت‌ها با اطلاق جنس و جنسیت اشتباه به افراد می‌تواند قلب آن‌ها را بشکند.   

۱۴. اینقدر نگویید «جنس مخالف». در دنیا که فقط دو جنس و دو جنسیت وجود ندارد!  

۱۵. همینطور هم از عباراتی مثل «یکی از دو جنسیت» یا « هر یک از دو جنسیت» استفاده نکنید. فکر می‌کنم متوجه الگوی اشتباه شده باشید.

  ۱۶. نه تنها فقط دو جنسیت وجود ندارد بلکه جنسیت‌ها به سه تا هم ختم نمی‌شوند. به معنای واقعی کلمه، بی‌نهایت جنسیت وجود دارد، در کنار انسان‌های بی‌جنسیت. حد و مرزی وجود ندارد.

  ۱۷. از یک فرد با جنسیت غیردوگانه نخواهید که به نمایندگی از همه‌ افراد با جنسیت غیردوگانه برای شما حرف بزند! ( این موضوع در مورد تمام هویت‌های کمتر شناخته شده یا به حاشیه رانده شده صدق می‌کند).  

۱۸. افراد با جنسیت غیردوگانه می‌توانند خودشان را زن با جنسیت غیردوگانه یا مرد با جنسیت غیردوگانه معرفی کنند. گیج شدید؟ مشکلی نیست. یادتان باشد که موضوع شما نیستید. موضوع احترام به تک تک آدم‌ها و هویت‌یابی آن‌هاست.

  ۱۹. پس اگر [در زبان‌هایی که ضمیر جنسیتی دارند] یک فرد با جنسیت غیردوگانه از ضمیر خنثی برای خودش استفاده نکرد تعجب نکنید. افراد می‌توانند از هر ضمیری که دوست دارند استفاده کنند. مثلاً یک فرد انگلیسی زبان ممکن است از ضمیر منتسب به زنان ( she) یا ضمیر منتسب به مردان (He) یا ضمیر خنثی (Ze) استفاده کند. بعضی از افراد با جنسیت غیردوگانه هم اصلاً دوست ندارند ضمیری داشته باشند و می‌خواهند زمانی که درباره آن‌ها صحبت می‌شود فقط از اسم‌شان استفاده کنیم.  

۲۰. درباره‌ تاریخچه‌ هویت‌های غیردوگانه در فرهنگ‌های مختلف تحقیق کنید.

  ۲۱. به خصوص تاریخچه‌ استعمارگری توسط امپریالیست‌های غربی. کتاب استعمارگری جنسیت نوشته ماریا لوگونز (۱) کتاب بسیار فوق‌العاده‌ای برای شروع است.  

۲۲. درک خودتان را از هویت‌یابی با جنسیت غیردوگانه در سطح زبانی، وسیع‌تر از تنها زبان خودتان کنید. خیلی از زبان‌ها ضمیر سوم شخص مفرد ندارند. به صحبت‌های افراد با جنسیت غیردوگانه که با زبانی به جز خودتان صحبت می‌کنند هم گوش کنید، آن‌ها تجربه‌های متفاوتی در زندگی‌هایشان دارند.

  ۲۳. همین الان دست از خواندن این لیست بردارید و ویدویو این دختر آرژانتینی را که از اهمیت ضمیر جنسیت خنثی «Les» در زبان اسپانیایی حرف می‌زند تماشا کنید. ببینید که چطور روحتان به پرواز در می‌آید.

  ۲۴. «جنسیت غیردوگانه»، هم یک واژه‌ چتری است و هم واژه‌ای که یک فرد می‌تواند خودش را با آن معرفی کند. یک نفر ممکن است خودش را فقط با جنسیت غیردوگانه معرفی کند، اما فرد دیگری خودش را با «جنسیت غیردوگانه سیال» معرفی می‌کند. سعی کنید زمانی  که افراد درباره‌ خودشان حرف می زنند به آن‌ها توجه کنید و ببینید از چه ادبیاتی استفاده می‌کنند، و بر اساس ادبیاتشان آن‌ها را مورد خطاب قرار دهید.

  ۲۵. بدانید که پسوند «سیس-» و «ترنس-» دو پسوندی هستند که از زبان لاتین به زبان انگلیسی [و هم سایر زبان‌ها حتی فارسی] وارد شده‌اند و واژه‌هایی نیستند که به تازگی و توسط خود افراد، مثلاً در شبکه‌های اجتماعی اختراع شده باشند. اگر هم اولین بار است که این واژه‌ها را می‌شنوید، به این دایره‌ لغوی خوش آمدید.

  ۲۶. هیچ ایرادی ندارد اگر با این واژه‌ها در شبکه‌های اجتماعی آشنا شده‌ باشید. می‌توان از شبکه‌های اجتماعی هم اطلاعات درستی به دست آورد. در واقع اینترنت و شبکه‌های اجتماعی اولین راه دستیابی افراد به ایده‌ها و موضوعاتی است که در دنیای واقعی با آن‌ها روبه‌رو نمی‌شوند و برخورد ندارند. مهم یاد گرفتن است.

  ۲۷. خیلی تعجب نکنید اگر فردی که خودش را با جنسیت غیردوگانه هویت‌یابی می‌کند مدل سنتی و کلیشه‌ای دوگانه لباس پوشید. لباس‌های شب و پاپیون‌ها جنسیت ندارند. نگران نباشید، همه چیز درست است!

  ۲۸. توجه داشته باشید که بیان جنسیتی با هویت جنسیتی یکی نیست، حتی اگر خیلی به هم نزدیک باشند. همچنین افراد همان‌جنسیتی هم ممکن است خودشان را طوری ابراز کنند که در چارچوب دوگانه جنسیتی قرار نگیرند. من آگاه هستم که اجناس فروشگاه‌ها بر اساس جنسیت تقسیم شده‌اند، اما این اجناس نباید برای شما تصمیم بگیرند. 

  ۲۹. همچنین یادتان باشد، همانطور که با نگاه کردن به ظاهر کسی نمی‌توانید جنسیت او را بفهمید با دانستن این که یک نفر خودش را با جنسیت غیردوگانه هویت‌یابی می‌کند یا اینکه این فرد چطور لباس می‌پوشد هم هیچ چیزی درباره‌ گرایش جنسی او نخواهید فهمید.  

۳۰.  در ضمن، افراد با جنسیت غیردوگانه می‌توانند هرگونه سکشوالیته‌ای داشته باشند. دگرجنسگرا، هیچ‌عاطفه‌گرا، هیچ‌جنسگرا، کوییر، همجنسگرا، دوجنسگرا و هر گرایش جنسی دیگری.

  ۳۱. مثلاً در زبان انگلیسی عناوینی که برای خطاب افراد می‌توان استفاده کرد به Ms., Mrs., and Mr ختم نمی‌شوند. عناوینی مثل Mx و M هم وجود دارند و من خودم شخصاً «سرورم» را هم خیلی دوست دارم.  

۳۲. تنها دوست خود با جنسیت غیردوگانه‌ را به عنوان یک بهانه برای رفتار ناراحت‌کننده خود بهانه نکنید. مثلاً ممکن است دوست شما از این که او را «داداش» صدا می‌کنید ناراحت نشود اما این بهانه خوبی نیست که شما این اشتباه را مدام تکرار کنید. جمله‌ «من یک دوست با جنسیت غیردوگانه دارم و گفته ایرادی نداره که ...» اصلاً توجیه خوبی نیست.

  ۳۳. این شماره هم به افراد ترنس و هم به افراد جنسیت غیردوگانه مربوط می‌شود: عبارت «دو - روح» یا «Two Spirit» فقط برای افراد بومی آمریکای شمالی استفاده می‌شود پس حتی اگر در  بعضی نرم‌افزار‌ها از این گزینه استفاده شده دلیل بر این نیست که بتوانید از آن برای افراد ترنس یا افراد با جنسیت غیردوگانه استفاده کنید.

  ۳۴. به دوستان جنسیت غیردوگانه‌ خود نشان دهید که از آن‌ها حمایت ‌می‌کنید، خیلی واضح و همیشه، بدون هیچ انتظاری.

  ۳۵. [در زبان‌هایی که ضمیر جنسیتی دارند] با استفاده از ضمایر مورد استفاده‌تان در انتهای ایمیل‌ها طرف مقابل را از این موضوع آگاه کنید.

  ۳۶. ضمیری که ترجیح می‌دهید از آن استفاده شود را روی حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی خود اضافه کنید.  

۳۷. بیایید، همین حالا که مطمئن هستم آنلاین هستید این کار را انجام دهید.

  ۳۸. اگر یکی از دوستان‌تان، فردی با جنسیت غیر دوگانه را با ضمیر اشتباهی خطاب کرد حتماً به او تذکر دهید خصوصاً وقتی آن فرد حضور ندارد.  

۳۹. اگر خود شما هم اتفاقی از ضمیر اشتباهی استفاده کردید خودتان را تصحیح کنید

.   ۴۰. منابع خودتان را با آشنایان همان‌جنسیتی خود در میان بگذارید. به آنها آموزش دهید، سر صحبت را باز کنید و از این فرصت استفاده کنید تا کمی از بار روی دوش افراد با جنسیت غیردوگانه را کمتر کنید. حتی به روشی که در این لیست به آن اشاره نشده و به ذهن شما می‌رسد. از خلاقیت‌ خود کمک بگیرید. 

  ۴۱. سعی کنید وقتی داستانی تعریف می‌کنید از جنسیت دادن به شخصیت‌ها مخصوصاً غریبه‌ها پرهیز کنید. مثلاً به جای اینکه بگویید «مردی با کت سیاه...» بگویید « فردی با کت سیاه...» آیا جنسیت دادن به شخصیت‌های داستان تاثیر زیادی در نکته‌ داستان می‌گذارد؟ «نه!»

  ۴۲. حیوان‌های خانگی‌ خود را هم با ضمایر بدون جنسیت صدا کنید. این تمرین بسیار خوبی ‌است ( می‌توانم درباره‌ این موضوع تا صبح برای شما حرف بزنم، ما هیچ وقت نمی‌توانیم جنسیت حیوانات را بدانیم چون آن‌ها نمی‌توانند حرف بزنند و خودشان برای ما تعریف کنند. آنچه ما می‌بینیم ظاهر اندام جنسی آنهاست)  

۴۳. سنت «رونمایی از جنسیت فرزند» را همین جا تمام کنید. هنوز هم می‌توانید جشن بگیرید و کیک و بادکنک داشته باشید و به جای جنسیت فرزندتان علامت ماه تولدش را بزنید به در و دیوار.   ۴۴. و زمانی که قرار است دوستان شما صاحب فرزند شوند از آن‌ها جنسیت بچه را نپرسید. اصلاً برای چی بپرسیم؟  

۴۵. بیایید دوباره با نگاهی متفاوت به آبی و صورتی نگاه کنید. به عنوان دو رنگی که مشخص کننده‌ جنسیت خاصی نیستند و زمانی که برای فرزند دوستتان وسیله‌ای می‌خرید رنگی غیر از صورتی و آبی انتخاب کنید.

  ۴۶. از همان ابتدا بچه‌ها را با زبانی بی‌جنسیت پرورش دهید وبا آن‌ها با این زبان مکالمه داشته باشید.

  ۴۷. دنبال برنامه‌های فوق برنامه‌ای برای فرزندان‌تان باشید که بر اساس جنسیت طبقه‌بندی و دسته‌بندی نشده باشند و همینطور اگر معلم هستید تمرین‌های گروهی کلاس را بر اساس گروه‌های جنسیتی دوگانه [پسرها و دخترها] جدا نکنید.

  ۴۸. و اگر شاغل هستید در محل کارتان فعالیت‌های گروهی‌ را به دو گروه‌ «تیم خانم‌ها» و «تیم آقایان» تقسیم نکنید.

  ۴۹. اگر می‌خواهید آواز بخوانید یا کسانی را برای آواز خواندن انتخاب کنید به جای «صدای زنانه» یا «صدای مردانه» به صدای بم/زیر و پایین/ بالا فکر کنید.  

۵۰. رئیس‌ها، معلم‌ها و هر کسی که باید از روی یک لیست، اسم افراد را به هر دلیلی بخوانند، همیشه باید در کنار لیست ضمایر انتخابی افراد را اضافه کنند یا زمان معرفی افراد این فرصت را به آن‌ها بدهند تا خودشان را با ضمایر دلخواه‌شان معرفی کنند.  

۵۱. همیشه چند تا عنوان بدون جنسیت یا مناسب برای همه‌ جنسیت‌ها در ذهن خود داشته باشید. بیایید از همین حالا شروع کنیم: مشتری، رئیس، فرد، شخص، افراد، مردم، آدم‌ها، رفقا...

  ۵۲. مهم‌تر از همه، دیگه از جمله‌ « خانم‌ها و آقایان» استفاده نکنید. من برای شما چند پیشنهاد دارم که می‌توانید جایگزین کنید: «مهمانان محترم» یا «مهمانان عزیز» که هر دو، هم بدون جنسیت هستند و هم شیک‌ترند.

  ۵۳. به جای استفاده از کلمات «پسران و دختران» از «بچه‌ها/فرزندان» استفاده کنید.

  ۵۴. از عباراتی مثل «پسرها، دخترها و جنسیت‌غیردوگانه‌ها» استفاده کنید.  

۵۵. در مکان‌های مذهبی به جای استفاده از کلمات «خواهر» یا «برادر» از عبارت «هم‌والد» استفاده کنید. 

  ۵۶. در زبان انگلیسی به طور مثال به جای کلماتی که علاوه بر اشاره به شغل افراد، به جنسیت آن‌ها هم اشاره دارد از کلمات بدون جنسیت استفاده کنید. مثلاً به جای Fireman از firefighter استفاده کنید یا به جای Postman از mail carrier استفاده کنید.

  ۵۷. در مکان‌هایی که اصرار بر پوشیدن لباسی مشخص دارند تلاش به تغییر آن لباس به یک فرم بدون جنسیت کنید. شاید پوشیدن لباسی مشخص برای یک مکان خاص شما را اذیت نکند، اما جنسیت داشتن آن لباس می‌تواند برای افراد بدون جنسیت آزار دهنده باشد.  

۵۸. از مدرسه، اداره یا محل کارتان درخواست کنید درباره‌ فرهنگ جنسیت غیردوگانه و افراد ترنس آموزش ببینند و خودشان را با آن فرهنگ تطبیق دهند.

  ۵۹. در متن‌های انگلیسی برای خلاصه کردن اصطلاح Non-binary (جنسیت غیردوگانه) به جای شکل نوشتار NB از شکل نوشتار Enby (ان.بی) استفاده کنید. چون NB قبل از این، در جامعه‌ی افراد رنگین‌پوست برای خلاصه کردن عبارت Non-Black یا غیر سیاه‌پوست استفاده شده و ما باید به اینکه این مختصر قبلا توسط آن‌ها استفاده شده احترام بگذاریم. 

  ۶۰. این مسئله را درک کنید که زمانی که یک پزشک از مرد، زن و میان‌جنسی صحبت می‌کند به طور خاص اشاره به کروموزوم‌ها و اندام جنسی دارد و این ربطی به این موضوع ندارد که یک بچه زمانی که بزرگ می‌شود چه جنسیتی خواهد داشت.  

۶۱. همچنین زحمات افراد میان‌جنسی و مدافعین جنسیت سوم، بخصوص فعالیت‌های اینتر‌اکت (InterACT) را نادیده نگیریم.

  ۶۲. این موضوع را درک کنید که بعضی از افراد با جنسیت غیردوگانه ممکن است جراحی‌هایی برای تطبیق جنسیت انجام دهند و همچنان یک فرد با جنسیت غیردوگانه باشند.

  ۶۳. بعضی از افراد با جنسیت غیردوگانه ممکن است هورمون تراپی کنند و همچنان فرد با جنسیت غیردوگانه باشند.

  ۶۴. افراد با جنسیت غیر دو‌گانه‌ ممکن است هیچ جراحی تطبیق جنسیت یا هورمون تراپی انجام ندهند. بله درست متوجه شدید، این افراد هم ممکن است جنسیت غیردوگانه داشته باشند.

  ۶۵. این طرز تفکر که یک تیپ جنسیت غیردوگانه وجود دارد و تصویری را که رسانه به ما از افراد لاغر با پوست‌های سفید و هیکل‌های نسبتاً عضلانی نشان می‌دهد  از سرتان بیرون کنید. هیچ نمونه‌ای که نماینده‌ طرز پوشش یا تیپ ظاهری افراد با جنسیت غیردوگانه باشد وجود ندارد.

  ۶۶. تیپ ظاهری و بیان جنسیتی هر فرد با جنسیت غیردوگانه، به میزان دسترسی او به لباس‌های مختلف، هورمون، پروسه‌های پزشکی‌ مورد علاقه ‌آن‌ها بستگی دارد. به این موضوع احترام بگذارید.

  ۶۷. تیپ ظاهری و بیان جنسیتی افراد با جنسیت غیردوگانه می‌تواند به میزان امنیت آنها در جامعه‌ اطرافشان هم مرتبط باشد. در دنیایی که با افراد غیرهمان‌جنسیتی، بخصوص افراد ترنس، و حتی به شکل خاص‌تر زنان ترنس رنگین پوست خصومت‌آمیز رفتار می‌کنند، لباس پوشیدن مطابق با کلیشه‌های جنسیت دوگانه بخاطر امنیت صحبت از مرگ و زندگی است. متوجه اهمیت این موضوع هستید؟

  ۶۸. افراد با جنسیت غیردوگانه هم ممکن است هر روز بسته به حسی که دارند، متفاوت از دیروز یا روز قبل و بعدش در جامعه حاضر شوند، دقیقا مثل تمام انسان‌های دیگر.

  ۶۹. خب. یک لحظه خودتان را جای فرد با جنسیت غیردوگانه‌ای بگذارید که تنها انتخاب‌هایش برای رفتن به سرویس بهداشتی، مردانه یا زنانه است. بیایید فقط یک لحظه بهش فکر کنیم.  

۷۰. اگر در سرویس بهداشتی فردی را دیدید که جنسیتش شما را گیج می‌کند، به جای زل زدن، کار خودتان را ادامه دهید. اگر بخواهیم منطقی فکر کنیم اسم این مکان سرویس بهداشتی و کاربرد آن معلوم است.

۷۱. زمانی که فقط یک سرویس بهداشتی وجود دارد که برچسب یک جنسیت روی آن چسبیده، به این موضوع اعتراض کنید. سرویس‌های بهداشتی‌ خانه‌ها همه بدون جنسیت هستند و باید همه‌ی سرویس‌های بهداشتی‌ به همین شکل باشند.

۷۲. از پرسیدن ضمیر ترجیحی افراد نترسید. شاید به نظر سوال عجیبی باشد اما با ضمیر اشتباه کسی را خطاب کردن عجیب‌تر و عذاب‌آورتر است.

  ۷۳. تا به حال از کسی درباره‌ی ضمیر‌ انتخابی‌ آن‌ها پرسیده‌اید؟ نگران نباشید فقط کافیست جلو بروید و بپرسید «راستی دوست دارید با چه ضمیری شما را صدا کنم؟» یا « من دوست دارم من را با ضمیر …صدا کنند. شما دوست دارید چطور خطابتان کنند؟»  

۷۴. همچنین سعی کنید بیشتر از موتورهای جستجو استفاده کنید. همین حالا با من تکرار کنید « گوگل دوست خوب من است». به جای پرسیدن سوال‌هایی که شاید جواب دادنش از لحاظ احساسی برای یک فرد با جنسیت غیردوگانه سخت باشه می‌توانید در گوگل به دنبال جواب بگردید.

  ۷۵. انتظار نداشته باشید برای حامی بودن از شما قدردانی شود. احترام به دیگران حداقل پیش نیاز انسانیت است.

  ۷۶. یاد بگیرید چطور اشتباه کنید. به طور مثال وقتی فردی را اشتباه خطاب می‌کنید کافیست اشتباهتان را با بیان کلمه‌ درست اصلاح کنید. با ادامه دادن، خود و دیگران را اذیت نکنید و یا با ترساندن خودتان از اینکه چقدر استفاده از کلمه‌ درست برای خطاب کردن افراد سخت است، اوضاع را سخت‌تر نکنید.  

۷۷. یاد بگیرید عذر‌خواهی کنید. با آرامش و متانت.  

۷۸. از پرسیدن سوال‌های تهاجمی و تند از افراد درباره‌ بدنشان دست بردارید. چیزی که زیر لباس افراد است ربطی به شما ندارد.

  ۷۹. نسبت به کلماتی که برای تعریف کردن از دوستان‌تان استفاده می‌کنید، هوشیار باشید. برخی از افراد با جنسیت غیردوگانه ممکن است «زیبا» یا «خوشتیپ» را دوست داشته باشند ولی بقیه نه. اگر این موضوع شما را گیج کرده می‌توانید مودبانه از آن‌ها بپرسید چه کلماتی را ترجیح می‌دهند.

  ۸۰. هویت جنسیتی غیردوگانه یک مد زود گذر نیست. به این نکته هم دقت داشته باشید که پوشش رسانه‌ها از این موضوع ممکن است به درک بسیاری از افراد نسبت به جنسیت‌شان کمک کند. آن‌ها از کسی تقلید نمی کنند.

  ۸۱. روز والدین با جنسیت غیردوگانه را جشن بگیرید! شاید بعضی‌ها ممکن است روز پدر و روز مادر را جشن بگیرند و بعضی از والدین ممکن است کاملا نادیده گرفته شوند. از والدین دارای هویت جنسیتی غیردوگانه بپرسید که دوست دارند کدام روز برایشان جشن بگیرید. یا یکی از روزهای سال برای آن‌ها کارت تبریک بفرستید و این روز را برایشان تبدیل به یک روز خاص کنید.

  ۸۲. کلمات خاله و عمو و دایی را هم می‌توانید با هم‌والد والدین جایگزین کنید.

  ۸۳. و همینطور فرزندان هم‌والدهای‌تان!

  ۸۴. وقتی درباره بدن صحبت می‌کنید، دقیق و مشخص حرف بزنید. برای مثال: حاملگی را فقط به زنان اختصاص ندهید. افراد با جنسیت‌های متفاوت می‌توانند حامله شوند.

  ۸۵. همین نکته درباره پریود هم صادق است.

  ۸۶. در محل زندگی خود از افراد با جنسیت سوم دفاع کنید. (ایالت‌های متفاوت در آمریکا مثل کالیفرنیا، اورگان و واشنگتن در گواهی تولد امکان استفاده از هویت جنسیتی غیردوگانه را دارند.)

  ۸۷.اگر شما در مقام مدیریت هستید، مطمئن شوید که فرم‌های شرکت شما دارای ضمیر اشاره به افراد با هویت جنسیتی غیر دوگانه است.

  ۸۸.نوشته‌های نویسنده‌های با جنسیت غیردوگانه - نه فقط کتاب، بلکه مقاله‌ها، پست‌های بلاگ‌ها و مصاحبه‌ها- را مطالعه کنید.

  ۸۹. به موسیقی افراد با جنسیت غیردوگانه گوش کنید. نه تنها روی سرویس‌های جریان اصلی بلکه روی سامانه‌های کم‌تر شنیده شده.

  ۹۰. روی شبکه‌های اجتماعی افراد با هویت جنسیتی غیردوگانه را دنبال کنید. دنبال کردن افراد با جنسیت غیردوگانه متفاوت دید شما را به جهان بازتر می‌کند.

  ۹۱. از افراد با هویت جنسیتی غیردوگانه در نرم‌افزارهایی مثل Cash App، Venom، Patreon، Ko-Fi حمایت کنید. (نرم‌افزارهای درآمدزایی) جنسیت یک فرد می‌تواند نقش به سزایی در توانایی آن‌ها در درآمدزایی داشته باشد. سرمایه همان‌جنسیتی را دوباره به شکلی عادلانه توزیع کنید.

  ۹۲. از شرکت در هر برنامه فقط همان‌جنسیتی خودداری کنید: پنل‌ها، مراسمات و سمینارها و ..

  ۹۳. زمانی که تصمیم می‌گیرید افراد با جنسیت غیردوگانه را هم به لیست مهمانان دعوت شده اضافه کنید، این کار را به شکلی انجام ندهید که انگار آن‌ها ضمیمه‌ای به اصل قضیه هستند. اگر بعضی از افراد با جنسیت غیردوگانه مایل به شرکت در مراسم «فقط زنانه و با حضور افراد با جنسیت غیردوگانه» هستند شاید بقیه تمایلی نداشته باشند. وقتی من دعوتنامه‌ای با عنوان «زنان و افراد با جنسیت غیردوگانه» دریافت می‌کنم برایم این سوال پیش می‌آید که آیا مردان با جنسیت غیردوگانه و یا مردان ترنس هم می‌توانند در آن برنامه شرکت کنند. آیا دعوت بودن یا نبودنمان به شرایط ظاهری آن روز ما بستگی دارد؟ سعی کنید در ادبیاتی که استفاده می‌کنید دقت کنید.

  ۹۴. وقتی کسی افراد با جنسیت غیردوگانه را مسخره می‌کند یا برای آن‌ها جک می‌سازد مقابل آن‌ها بایستید.

  ۹۵. افراد با هویت جنسیتی غیردوگانه را از آمار و ارقام حذف نکنید. هر جا که جدول‌ها و جملات تنها زنان و مردان را شمرده‌اند آن‌ها را به چالش بکشید.  

۹۶. افراد با هویت جنسیتی غیردوگانه ممکن است به علت زندگی در دنیایی با جنسیت دوگانه از سندروم طرد شدن رنج ببرند. افرادی را که اصرار دارند تنها دو جنسیت زن و مرد وجود دارد، تصحیح کنید، این کار می‌تواند کمک بسیاری کند.

  ۹۷. زمانی که گزینه‌های موجود تنها مرد، زن و ترنس هستند، آن‌ها را به چالش بکشید. به یاد داشته باشید که ترنس و همان‌جنسیتی تنها صفت هستند، نه اسم یا جنسیت!

  ۹۸. شما حتماً درباره طیف می‌دانید، اما جنسیت را یک کهکشان در نظر بگیرید. نه دو بعدی یا سه بعدی، بلکه چند بعدی، همیشه در حال گسترش، همیشه در حال رشد و بی‌نهایت.

  ۹۹.آدری لرد گفته «چیزی با عنوان مبارزه تک محور وجود نداره چون ما زندگی تک محوری را زندگی نمی‌کنیم.» افراد با هویت جنسیتی غیردوگانه رنگین‌پوست، بومی، کارگر جنسی، بدون مدارک شناسایی، مهاجر، دارای ناتوانی جسمی، فقیر، زندانی، مسن و از اقلیت‌های به حاشیه رانده شده دیگر هستند. در نظر داشته باشید که افراد با هویت جنسیتی غیردوگانه تجربیات و پیشینه‌‌های متفاوتی دارند و واقعی و معتبر هستند.  

۱۰۰. قبول کنید که همیشه چیزهای بیشتری برای یاد گرفتن وجود دارد. برای ادامه دادن به یادگیری آماده باشید.

کلیدواژه‌ها: #فارسی#کوییر#مقاله‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مشاهده بخش نظرات و نوشتن نظر

نمایش

نظرت رو بنویس

کلیه نظرات پس از بررسی و تایید مدیر وب‌سایت، به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند

سایر مطالب

بیشتر
روز جهانی حقوق بشرروز جهانی حقوق بشرزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهلایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌لایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌طیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهسلامت روانی زنان دوجنسگراسلامت روانی زنان دوجنسگرادوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زناناول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گرایییکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمروز والدین ترنسروز والدین ترنسیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضروز افتخار همه‌جنسگرایانروز افتخار همه‌جنسگرایانمحو دوجنسگرایی در  «نارنجی مد جدید است»محو دوجنسگرایی در «نارنجی مد جدید است»فایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردجنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟ما تنها نیستیم - کیت براونما تنها نیستیم - کیت براونآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکستاکید بر  تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار  سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانتاکید بر تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغ۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایان۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایاندوجنسگرا یک ساله شددوجنسگرا یک ساله شدیکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکرارییکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکراریبررسی مفهوم دوجنسگراییبررسی مفهوم دوجنسگرایی"آویشن" از راه می‌رسد"آویشن" از راه می‌رسدزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیایکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قاباکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرااکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گراتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیروایت های ما :‌ ماندگارروایت های ما :‌ ماندگارترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجراندوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌تردوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌ترقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتمحو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»محو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»می‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشممی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشمدرباره مادرباره ماغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیبررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»بررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»نمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایاننمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایانالفبای رنگین‌کمانیالفبای رنگین‌کمانیموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییاعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هااعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هاما تنها نیستیمما تنها نیستیمآیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟آیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟مقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمدگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراندگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایرانحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندآیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟آیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟روایت های ما : زینبروایت های ما : زینبدوجنسگراییدوجنسگراییمبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!مبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!یکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازییکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازیسکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟سکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟سیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدیکی از ما - قسمت هفتم: قایق مایکی از ما - قسمت هفتم: قایق مامن سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎چگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟چگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟معرفی کتاب:  دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابمعرفی کتاب: دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابواژه نامهواژه نامهوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازروایت های ما : سیامکروایت های ما : سیامکیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراAround the World: Iran and Bisexual ActivismAround the World: Iran and Bisexual Activismدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریاولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیااولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیامرکز منابع دوجنس‌گراییمرکز منابع دوجنس‌گراییآشکارسازی یا هفت خوان رستمآشکارسازی یا هفت خوان رستممعرفی فیلم : رفتار درخورمعرفی فیلم : رفتار درخورچی بگیم و چی نگیم؟چی بگیم و چی نگیم؟پیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیاقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهاناقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهانمن دوجنسگرا هستممن دوجنسگرا هستمدوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحوردوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحورزنان دوجنسگرا در حاشیهزنان دوجنسگرا در حاشیهرابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟رابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟معرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»معرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»یکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنما تنها نیستیم - آلفرد کنزیما تنها نیستیم - آلفرد کنزیال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردآغاز به کار "دوجنسگرا"آغاز به کار "دوجنسگرا"نشریه دوجنسگرایینشریه دوجنسگرایییکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندمعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرامعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گراشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهیکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداریکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیدارفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمبه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرابه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرادوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟یکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شال+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایان+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایانکوییر چیست؟کوییر چیست؟یکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمییکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمیمعرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»معرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»جیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهیکی از ما - قسمت نهم: هیسیکی از ما - قسمت نهم: هیسچرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟چرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟ساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمخبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶خبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶دلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاندلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاننمایش افراد ترنس در رسانه‌هانمایش افراد ترنس در رسانه‌ها"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآباد"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآبادسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدخبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌خبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌ما تنها نیستیم - پیترو آرتینوما تنها نیستیم - پیترو آرتینوانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییگروه موسیقی تتو و دوجنسگرایییکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندییکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندیوقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟وقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟قتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+ماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+دوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستنددوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستندمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه  Merriam-Webster تغییر کردمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه Merriam-Webster تغییر کردپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایان«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»اقلیت در اقلیتاقلیت در اقلیتمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیکوییرپارتی با زینبکوییرپارتی با زینبیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییصدای دوجنسگراصدای دوجنسگرافرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشدزیره اخوان کیست؟دزیره اخوان کیست؟معرفی  اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیامعرفی اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیابازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهدگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟دگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟بیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهآشکارسازی در فضای مجازیآشکارسازی در فضای مجازیهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراکریسمس رنگین کمانی‌کریسمس رنگین کمانی‌دوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیگپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»گپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»گرایش جنسی من چیه؟گرایش جنسی من چیه؟معرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنهفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!نقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرانقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرابازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانما تنها نیستیم: مالکوم ایکسما تنها نیستیم: مالکوم ایکسعشق آزاد: رهایی نهاییعشق آزاد: رهایی نهاییمردانگی در مردان ترنسمردانگی در مردان ترنسشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسگفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»گفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»یکی از ما – قسمت سوم : خواستگارییکی از ما – قسمت سوم : خواستگاریسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلمانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!مانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!بیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوربیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشورسوال هایی که نباید پرسید!سوال هایی که نباید پرسید!دور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛دور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛یکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازییکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازیمحو دوجنسگرایی،‌  در سریال گلی Gleeمحو دوجنسگرایی،‌ در سریال گلی Gleeمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کند»ما تنها نیستیم «فریدا کالو»ما تنها نیستیم «فریدا کالومعرفی انجمن فرانسوی  بی‌کوز Bi'Causeمعرفی انجمن فرانسوی بی‌کوز Bi'Causeدوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایراندوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایرانآرشیو دوجنسگراییآرشیو دوجنسگراییاشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شداشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شدما تنها نیستیم - کیرستن سینماما تنها نیستیم - کیرستن سینمامعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهامعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهاجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانیکی از ما - قسمت چهاردهم: آواریکی از ما - قسمت چهاردهم: آوار⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟دوجنسگرایان و ارولاندودوجنسگرایان و ارولاندودوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییردوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییریکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتییکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتیروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هامعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگرایی۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرا۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگراشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاآیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟آیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟اولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایاناولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایان«رخدادهای مجازی ماه افتخار»«رخدادهای مجازی ماه افتخار»اصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسی