صفحه اصلی آخرین مطالب پادکست‌ها چندرسانه‌ای دانلود جستجو EN
مقاله‌ها

هشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانید

۲۱ خرداد ۹۶

هشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانید

۱۶ آوریل ۲۰۱۶- ۲۷ فرودین ۱۳۹۶ سوزانا تمکو این مطلب ابتدا ۵ مارس ۲۰۱۶ مطابق با ۱۵ اسفند ۹۴ در سایت خلاصه (The Brief) منتشر شده و پس از آن، با اجازه نویسنده در سایت فمنیسم روزمره (Everyday Feminism) بازنشر شده است.

 

 

عکس: کِلسی روتن، (The Debrief) از هر ۲۰۰۰ نفر یک نفر، می‌شود نیم درصد جمعیت جهان. این چه چیزی را به ذهن متبادر می‌کند؟ این جمعیت بیش‌تر از جمعیت یهودیان جهان و کمابیش به‌اندازه‌ی موقرمزها و دوقلوهاست. این آمار به جمعیتی از مردم اشاره دارد که امروزه با اصطلاح رایج و فراگیر «میان‌جنسی یا دوجنس‌گونه» شناخته می‌شوند. من یکی از آن‌ها هستم. ابتدا، بیایید برخی تعریف‌ها را باهم مرور کنیم.

میان‌جنسی چیست؟

«میان‌جنسی» به‌صورت یک واژه کلی برای اشاره به برخی تفاوت‌ها در ویژگی‌های بدنیِ فردی که با تعریف‌های محض زن و مرد هم‌خوانی ندارد، به‌ کار می‌رود. میان‌جنسی یک اختلال پزشکی نیست، بلکه معرف طیفی از تفاوت‌ها در ویژگی‌های جنسی است که به‌صورت طبیعی در گونه انسان رخ می‌دهد. این ویژگی‌ها ممکن است کروموزومی، هورمونی ویا مربوط به ساختار بدن باشند و ممکن است با درجه‌های مختلف بروز کنند. بسیاری از این ویژگی‌ها بی‌درنگ در هنگام تولد نمایان می‌شود و گاه فقط در مرحله‌های بعدی زندگی، اغلب هنگام بلوغ، خود را نشان می‌دهد. بیش‌تر افراد میان‌جنسی از سلامت کامل برخوردارند و فقط درصد اندکی ممکن است مشکلات پزشکی‌ای داشته باشند، که در صورت درمان‌نشدن، خطر مرگ داشته باشد. تا این‌جا، همه چیز با وجود چالش‌برانگیز بودن، بسیار ساده بود.

تفاوت میان‌جنسی‌ها با تراجنسی‌ها چیست؟

آیا این موضوع ربطی به جنسیت و گرایش‌های جنسی دارد؟

جنسیت، هویت یک فرد از نظر مرد بودن، زن بودن، یا غیردوتایی بودن است و هویت‌های جنسیتی بسیاری وجود دارد که ما باید درباره‌شان آگاهی یابیم. گرایش جنسی یعنی این‌که شما جذبِ چه کسی می‌شوید و به چه کسی تمایل دارید. جنس به بیولوژی شما، بدنی که با آن زاده شده‌اید اشاره دارد، بخشی که میان‌جنسی بودن به آن مرتبط است. پس، میان‌جنسی با هویت جنسیتی یا گرایش جنسی تفاوت دارد، زیرا به آناتومی یا زیست‌شناسی و بیولوژی شخص مربوط می‌شود. ولی میان‌جنسی بودن به چه معناست؟ و یا چگونه است؟ من یک میان‌جنسی هستم، بنابراین می‌توانم به شما بگویم که این موضوع برای من چگونه است، اما همانند هرتجربه دیگری در دنیا، تا زمانی که الگوها یا ویژگی‌هایی در تجربه‌های افراد میان‌جنسی وجود دارد، اشتباه است اگر من فقط بر اساس زندگی خودم اظهار نظری کلی کنم و این موضوع را تعمیم دهم. همانند هر کسی در این دنیا، تجربه‌ها و زندگی‌های افراد میان‌جنسی متفاوت است اما، من درس‌هایی فراگرفته‌ام.

۱. میان‌جنسی یک گونه‌ی طبیعی است- جنسْ دوقطبی نیست، بلکه یک طیف است. همانند جنسیت و گرایش جنسی، جنس خود یک طیف است.

سرگیجه گرفتید؟ با این همه سعی کنید ادامه دهید. میان‌جنسی یک تفاوت  طبیعی است. «غیرطبیعی» نیست. «نقص» نیست. همانند هر چیز دیگری در این دنیا، گوناگونی زیبا و بخش بزرگی از زندگی است. میان‌جنسی بودن نه تنها هیچ مشکلی ندارد بلکه خوبی‌های بسیاری هم دارد. ما، میان‌جنسی‌ها، به‌خوبی از درکِ محدودی که از جنس، جنسیت، و گرایش جنسی وجود دارد آگاه هستیم. این تعریف‌های محدود و کوته‌بینانه بر همه تأثیر می‌گذارد و به نفع همه است تا گسترش یابند تا واقعیت را منعکس کنند. به‌عنوان حامیان و مدافعان میان‌جنسی‌ها، ما سخت می‌کوشیم تا صدایمان را بلندتر کنیم و بیش‌تر دیده شویم، تا از راه‌هایی چون آموزش و بالابردن تساوی، همه‌ی میان‌جنسی‌ها را آموزش دهیم و ترویج کنیم. پیش از هر چیز، مردم باید دریابند که میان‌جنسی بودن مشکل اصلی نیست، بلکه واکنش جامعه به آن، مشکل‌سازاست.

۲. مانند هر کس دیگری در این دنیا، افراد میان‌جنسی گوناگونند و داستان هر کس متفاوت است. من در سال ۱۹۹۱ با این فرض به دنیا آمدم که یک نوزاد دختر «معمولی» هستم. هنگامی که شانزده سالم شد، به من گفتند که این فرض نادرست بوده‌است. من با سندروم فریزر متولد شدم، یعنی اختلالات غددی ایکس ایگرگ (XY gonadal dysgenesis) ، یا اگر بخواهم ساده‌تر بگویم، در بدن من کروموزم‌ها و غده‌های «معمولاً»  مردانه در بخشی که تخمدان‌ها ممکن است  قرار بگیرند، جا گرفته‌اند. من خودم را یک زن میان‌جنسی می‌دانم .  علاوه بر این من [یک انسان] سالم و خشنودم (به جز علاقه‌ی شدیدم به کره‌ی بادام‌زمینی که هنوز دلیلش تشخیص‌ داده نشده‌است).

۳. جهل و ناآگاهی حالتی پایدار نیست. وقتی به من درباره‌ی بدن میان‌جنسم گفتند، دچار هراس و اضطراب شدم. نه به این دلیل که شرمسار و خجالت‌زده شده باشم، بلکه به این سبب که اصلاً نمی‌دانستم که میان‌جنسی ‌بودن یعنی چه و هیچ‌کس را نمی‌شناختم که به سوالات من جواب بدهد. سرانجام، شرم در من ریشه دواند و از چندین منبع، بیش‌تر پزشکی، به «لکه‌ی ننگ» میان‌جنسی بودن پی بردم. احساس تنهابودن و احساس این‌که بدن من قابل‌قبول نیست برایم چالش‌برانگیز بود؛ اما زمانی که با کنشگری و منابعی که کنشگرهای میان‌جنسی فراهم آورده بودند آشنا شدم، همه‌چیز تغییر کرد. با دیدن ویدیوی یک زن بسیار جالب در یوتیوب و یک مقاله در ایندیپندنت فهمیدم من تنها نیستم و هیچ ایراد و مشکلی ندارم. به این فکر کردم شاید بتوانم با این افراد همکاری کنم تا ذهنیت جامعه را هم تغییر دهم. امروز، با این‌که هنوز هم دوستان و همکارانم، وقتی واژه‌ی «میان‌جنسی» را می‌شوند، از این موضوع شوکه می‌شوند و واکنش‌ اولشان ناخوشایند است، در بدترین حالت، با کمی صبر و دادنِ اطلاعات و آگاهی، متوجه رنجش و آزاری که سبب شده‌اند می‌شوند و در بهترین حالت، به یک پشتیبان بدل می‌شوند.

۴. هر روز حقوق افراد میان‌جنسی تهدید یا نادیده انگاشته می‌شود. چالش‌های بسیاری برای افرادی که با ویژگی‌های میان‌جنسی زاده می‌شوند وجود دارد. دولت‌ها معمولاً فقط دو جنس را می‌پذیرند و وجود افراد میان‌جنس را نادیده می‌انگارند و به رسمیت نمی‌شناسند. ما با تبعیض و آسیب‌های روحی مواجهیم و از تساوی یا حمایت حقوق بشری که نیازمندیم بهره‌ای نمی‌بریم. «حق مالکیت بدنِ خود» سست و تضعیف‌ شده است. کودکان میان‌جنسی و نوزادان مرتباً در معرض جراحی‌هاو مداخله‌های پزشکیآسیبزا برای «همسان‌شدن» بدنشان قرار می‌گیرند. این کار بدون رضایت کودک انجام می‌شود و از نظر پزشکی غیرضروری است و پیامدها و آسیب‌های روحی و روانی بسیاری در زندگی آینده‌ی آن‌ها دارد. این جراحی‌ها در سراسر دنیا و حتی در این‌جا، انگلستان، هم انجام می‌شود.

۵. ترویج ، دفاع و آگاهی آن بیرون وجود دارد در سراسر دنیا، کنشگرها ومربیان میان‌جنسی سخت در تلاشند تا وضعیت موجود را دگرگون کنند. آن‌ها قوانین را تغییر می‌دهند و سیاست را بهبود می‌بخشند، آن‌ها- چه در سازمان ملل باشد چه در مجلس‌های ملی‌شان یا کانون‌های انجمن‌های محلی‌شان- بر کرسی و مَسند تصمیم‌گیری نشسته‌اند. کنشگرهای میان‌جنسی با چالشی بزرگ مواجهند که باید بر آن فائق آیند. یکی از این سازمان‌ها سازمان میان‌جنسی‌ انگلستان  (IntersexUK) است. این سازمان با کنشگرهای سراسر جهان در سازمان ملل و اتحادیه‌ی اروپا و سطح ملی- در راستای آموزش، تغییر و به‌روزسازی سیاست‌ها و بالابردن آگاهی درباره‌ی افراد میان‌جنسی و مسائل حقوق بشری آن‌ها- فعالیت  می‌کند. در شش سال گذشته، آن‌ها با کمیسیون‌های حقوق بشر همکاری کرده‌اند، به وضعِ قوانین حمایتی یاری رسانده‌اند و در دانشگاه‌های مهم در این‌باره سخنرانی کرده‌اند.

۶. شما نمی‌­توانید چیزی باشید که نمی‌توانید [آن را] ببینید ما، افراد میان‌جنسی به‌ندرت موضوع بحث‌های جریان مسلط  هستیم و زمانی هم که موضوع بحث می‌شویم اغلب نتیجه‌ی این بحث‌ها به تجسم‌ و بازنمایی‌هایی احساسی و برچسب‌زننده  می‌انجامد. وقتی به شما می‌گویند که یک میان‌جنسی هستید، جامعه می‌تواند این حس را به شما القا کند که هیچ جایگاهی ندارید و باید خود را پنهان کنید. مردم نمی‌دانند که تفاوت‌های میان‌جنسی‌ها تا چه اندازه می‌توانند مورد تحقیر و تمسخر دوستانشان یا رسانه‌ها قرار گیرند. نزدیک به یک دهه طول کشید تا بتوانم میان‌جنسی بودن خود را بپذیرم. در آن زمان، با افسردگی شدید، بی‌اشتهایی بیمارگونه و اضطراب ناشی از اندیشه‌هایی که باعث می‌شد گمان کنم به‌عنوان یک فرد میان‌جنسی هیچ ارزشی ندارم، زندگی می‌کردم .

با وجود نظرهای مخالف دوستان و شریک‌های جنسی‌ام، باور داشتم که هیچگاه برایشان ارزشی ندارم. این میان‌جنسی بودن نبود که باعث می‌شد تا احساس وحشتناکی داشته باشم؛ بلکه، این باورِ اشتباه که جنس دوقطبی است و هر چیزی که خارج از هنجارِ(جنس مخالف) باشد «نادرست» است این احساس را در من ایجاد می‌کرد. من، با صحبت با دیگر افراد میان‌جنسی فهمیدم که میان‌جنسی زیباست و ما نباید پنهان شویم.

۷. هیچ‌چیزی نباید برای یا درباره‌ی افراد میان‌جنسی‌ بدون مشارکت ما انجام شود. قانون باید به گونه‌ای تغییر کند که افراد میان‌جنسی مورد حمایت قرار گیرند و از تساوی کامل بهره‌مند شوند. این امر تا زمانی که بلندگو را به دست افراد میان‌جنس ندهند تا صدایشان شنیده شود، رخ نمی‌دهد. (همان‌گونه که سایت «خلاصه» ( The Brief ) با انتشار این مطلب این کار را کرد.) اگر مشکل‌ها و مسأله‌های میان‌جنسی‌ها به‌طور علنی مورد بحث قرار نگیرد، نمی‌توانیم انتظار تغییر در قوانین را داشته باشیم. اما به این شرط که نه فقط به آن‌ها یک کرسی در بحث‌ها اعطا شود، بلکه خود هدایت‌کننده‌ی بحث باشند. خوشبختانه، دانشگاهیان، کارشناسان سیاسی، کنشگران و سازمان‌دهندگان میان‌جنسی بی‌شماری هستند که بسیار شایسته و باپشتکار و بسیار تحسین‌برانگیزند. این افراد، در سال‌های اخیر، به همراه افراد میان‌جنسی کارهای بسیاری انجام داده‌اند و تغییرهای زیادی ایجاد کرده‌اند و افراد میان‌جنسی را بر مسند تصمیم‌گیری نشانده‌اند.

۸. فهمیدن این‌که شما یک میان‌جنسی هستید بسیار سخت است، ممکن است شما و همه‌ی چیزهایی را که فکر می‌کردید می‌دانید به چالش بکشد اما... در این دنیا می‌توان به شیوه‌های مختلفی بود و زندگی کرد و این بسیار خوب است. میان‌جنسی بودنِ من یکی از بزرگترین موهبت‌های زندگی را برایم به‌ همراه داشته‌است-  ستودن گوناگونی و تنوع و ستودن مبارزه‌هایی که خارج از تجربه‌ی فردی من بوده‌است. به‌عنوان یک میان‌جنسی یادگرفته‌ام که گوش بدهم، هم‌دل باشم، ذهنم را نسبت به  مسائل روشن و باز نگه دارم، مهربان و دلسوز باشم و بفهمم که چه تعصب‌ها و قضاوت‌هایی دارم و تلاش کنم تا آن‌ها را کنار بگذارم. من بدنم را با بدن هیچ‌کس دیگر عوض نمی‌کنم. به‌خاطر میان‌جنسی بودن به خودم می‌بالم و امیدوارم که شما هم از این‌که می‌دانید ما وجود داریم به خود ببالید. در این‌جا می‌توانید درباره دوجنسی‌ بودن، بیشتر بدانید: ایکس ایگرگ سوزمیان‌جنسی‌ انگلستان  

کلیدواژه‌ها: #فارسی#میان‌جنسی#دوجنسگرایی و دوجنسگراها#مقاله‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مشاهده بخش نظرات و نوشتن نظر

نمایش

نظرت رو بنویس

کلیه نظرات پس از بررسی و تایید مدیر وب‌سایت، به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند

سایر مطالب

بیشتر
یکی از ما – قسمت سوم : خواستگارییکی از ما – قسمت سوم : خواستگاریگفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»گفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»ما تنها نیستیم: مالکوم ایکسما تنها نیستیم: مالکوم ایکسمعرفی  اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیامعرفی اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیامن دوجنسگرا هستممن دوجنسگرا هستمسکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟سکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟روز والدین ترنسروز والدین ترنسکوییر چیست؟کوییر چیست؟معرفی کتاب:  دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابمعرفی کتاب: دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانینشریه دوجنسگرایینشریه دوجنسگراییبررسی مفهوم دوجنسگراییبررسی مفهوم دوجنسگراییحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندآیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟آیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟یکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازییکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازیمعرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»معرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟دوجنسگراییدوجنسگراییاکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرااکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرااعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هااعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هامعرفی فیلم : رفتار درخورمعرفی فیلم : رفتار درخورزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانما تنها نیستیمما تنها نیستیمعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییکریسمس رنگین کمانی‌کریسمس رنگین کمانی‌معرفی کتاب: درک دوجنسگراییمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانسوال هایی که نباید پرسید!سوال هایی که نباید پرسید!آرشیو دوجنسگراییآرشیو دوجنسگرایییکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازییکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازینمایش افراد ترنس در رسانه‌هانمایش افراد ترنس در رسانه‌هااصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهدوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییردوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییردوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌تردوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌ترسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدجنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟وضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیه«رخدادهای مجازی ماه افتخار»«رخدادهای مجازی ماه افتخار»هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!چی بگیم و چی نگیم؟چی بگیم و چی نگیم؟بررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»بررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»لایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌لایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌معرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنمانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!مانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!وبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییدگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟دگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟یکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداریکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیدارمرکز منابع دوجنس‌گراییمرکز منابع دوجنس‌گرایییکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کماندلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاندلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایان"آویشن" از راه می‌رسد"آویشن" از راه می‌رسدکوییرپارتی با زینبکوییرپارتی با زینبعشق آزاد: رهایی نهاییعشق آزاد: رهایی نهاییطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهمعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرامعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گراروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیخبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶خبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶دوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایراندوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایراناولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایاناولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایان۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودن۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودنروز افتخار همه‌جنسگرایانروز افتخار همه‌جنسگرایانافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدوقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟وقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟اقلیت در اقلیتاقلیت در اقلیتمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانیکی از ما - قسمت نهم: هیسیکی از ما - قسمت نهم: هیسنمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایاننمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایانیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانزنان دوجنسگرا در حاشیهزنان دوجنسگرا در حاشیهساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیسلامت روانی زنان دوجنسگراسلامت روانی زنان دوجنسگراسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللآشکارسازی یا هفت خوان رستمآشکارسازی یا هفت خوان رستمبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشصدای دوجنسگراصدای دوجنسگراتاکید بر  تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار  سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانتاکید بر تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینه«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»می‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشممی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشمآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسی+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایان+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایانهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهمبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!مبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!گپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»گپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»فرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجیکی از ما - قسمت دوم : ازدواججیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهبیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوربیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشورمعرفی انجمن فرانسوی  بی‌کوز Bi'Causeمعرفی انجمن فرانسوی بی‌کوز Bi'Causeمحو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»محو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»ما تنها نیستیم - آلفرد کنزیما تنها نیستیم - آلفرد کنزیروایت های ما : زینبروایت های ما : زینبمحو دوجنسگرایی در  «نارنجی مد جدید است»محو دوجنسگرایی در «نارنجی مد جدید است»آیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟آیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟به تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمبه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرابه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گراغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندما تنها نیستیم - کیت براونما تنها نیستیم - کیت براونبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغدوجنسگرا یک ساله شددوجنسگرا یک ساله شدانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکس»ما تنها نیستیم «فریدا کالو»ما تنها نیستیم «فریدا کالوشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتدوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستنددوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستندیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمیکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتییکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتیگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+ماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+دوجنسگرایان و ارولاندودوجنسگرایان و ارولاندوپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیروایت های ما :‌ ماندگارروایت های ما :‌ ماندگارهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلماناولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیااولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیاما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استما تنها نیستیم - کیرستن سینماما تنها نیستیم - کیرستن سینماروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsنقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرانقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرادوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاآیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟آیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟معنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه  Merriam-Webster تغییر کردمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه Merriam-Webster تغییر کردمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگرایییکی از ما - قسمت هفتم: قایق مایکی از ما - قسمت هفتم: قایق مایکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییدوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحوردوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحورقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمآشکارسازی در فضای مجازیآشکارسازی در فضای مجازیانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهادرباره مادرباره ما۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرا۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرادگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریAround the World: Iran and Bisexual ActivismAround the World: Iran and Bisexual Activismمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشان۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایان۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایانناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنیکی از ما - قسمت چهاردهم: آواریکی از ما - قسمت چهاردهم: آوارکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConروز جهانی حقوق بشرروز جهانی حقوق بشرآغاز به کار "دوجنسگرا"آغاز به کار "دوجنسگرا"راهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانیکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکرارییکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکراریمعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهامعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترها"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآباد"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآبادشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهواژه نامهواژه نامهدزیره اخوان کیست؟دزیره اخوان کیست؟دور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛دور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛دگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراندگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراناقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهاناقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهانروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیچگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟چگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟ما تنها نیستیم - پیترو آرتینوما تنها نیستیم - پیترو آرتینوفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتیکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندییکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندیمردانگی در مردان ترنسمردانگی در مردان ترنسالفبای رنگین‌کمانیالفبای رنگین‌کمانیگرایش جنسی من چیه؟گرایش جنسی من چیه؟غیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانرابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟رابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟یکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمییکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمیمعرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»معرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»پناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌انددو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیروایت های ما : سیامکروایت های ما : سیامکمن سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎چطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندمحو دوجنسگرایی،‌  در سریال گلی Gleeمحو دوجنسگرایی،‌ در سریال گلی Gleeاشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شداشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شدخبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌خبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌موافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهچرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟چرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟شرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشان