صفحه اصلی آخرین مطالب پادکست‌ها چندرسانه‌ای دانلود جستجو EN
مقاله‌ها

سریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِل

۱۱ مهر ۹۴

سریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِل

با این‌که در سال های اخیر منابع مفید بسیاری در زمینه همجنس‌گرایی و تراجنسی ها و تراجنسیتی ها به زبان فارسی منتشر شده است، آثار بسیار محدودی تاکنون در زمینه دوجنس‌گرایی در دسترس خواننده فارسی زبان قرار گرفته است. بسیاری از فارسی‌زبانان اطلاع کم و دور از واقعیتی در این زمینه دارند و دوجنس‌گراهراسی و دوجنس‌گراستیزی در فضای فارسی زبان نه تنها در میان دگرجنس‌گرایان بلکه در میان همجنس‌گرایان نیز شایع است. از این رو سایت دوجنس‌گرا به دنبال معرفی طیف متنوعی از منابع موجود در زمینه دوجنس‌گرایی در زبان انگلیسی به خوانندگان فارسی زبان است.

این منابع نه تنها در فرآیند هویت‌یابی و شناخت گرایش جنسی به دوجنس‌گرایان کمک می‌کند بلکه می تواند برای طیف متنوعی از مخاطبین فارسی زبان مفید و آگاهی‌بخش باشد. امید است این کتابخانه در نهایت به کاهش دوجنس‌گراستیزی، خشونت و پیش‌داوری‌های نادرست در جامعه دگرباشان و رنگین‌کمانی‌های فارسی زبان و به صورت گسترده‌تر در بین اقشار مختلف کاربران  فضای مجازی کمک کند.

معرفی مجموعه تلویزیونی«آن کلمه لام دار» یا «کلمه اِل»  (The L Word)

مجموعه تلویزیونی «آن کلمه لام دار» یا «کلمه اِل» یکی از مهمترین مجموعه‌های تلویزیونی‌ است که تاکنون درباره رنگین‌کمانی‌ها و دگرباشان جنسی و جنسیتی ساخته شده است. این سریال به زبان‌های مختلف هم ترجمه شده است و افراد زیادی مخصوصاً بسیاری از زنان دگرباش و رنگین‌کمانی در سراسر دنیا آن را تماشا کرده‌اند.

این مجموعه تلویزیونی که اولین بار بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ در آمریکا پخش شد، بر زندگی گروهی از زنان همجنس‌گرای ساکن لس‌آنجلس تمرکز می‌کند. البته این لزبین‌ها با دیگر زنان دوجنس‌گرا، تراجنسی و تراجنسیتی نیز در ارتباط هستند. بدین ترتیب این مجموعه تلویزیونی تماشاچی را وارد دنیایی می‌کند که همچنان پر رمز و راز است، چنانکه در مواقعی حتی نام «لزبین»‌ هم پر از پیش‌داوری است و گاهی برای اشاره به آن از «کلمه‌ لام‌دار» استفاده می‌کنند. سایر زنان عضو جامعه رنگین‌کمانی، از جمله دوجنس‌گرا،  تراجنسی‌ و تراجنسیتی‌ هم در این سریال حضور دارند.

«کلمه ال» از اولین مجموعه‌های تلویزیونی‌ است که چند شخصیت اصلی دوجنس‌گرا دارد و به لحاظ اهمیتی که این مجموعه تلویزیونی در شکل گیری نگاه زنان دوجنس‌گرا به خودشان و نیز دید دیگران به خصوص زنان همجنس‌گرا به آن‌ها داشته است،‌ این هفته در سایت دوجنس‌گرا به تحلیل نگاه این مجموعه تلویزیونی به دوجنس‌گرایی می‌پردازیم.

  حداقل سه تن از شخصیت‌های اصلی این مجموعه تلویزیونی را می‌توان دوجنس‌گرا دانست. البته دوجنس‌گرایی آلیس (Alice Pieszecki) و جنی (Jenny Schecter) به تدریج در روند داستان تبدیل به همجنس‌گرایی می‌شود و پس از مدتی هم خودشان و هم دوستان‌شان از گرایش جنسی‌شان به «همجنس‌گرایی» یاد می‌کنند. تینا (Tina) دیگر زن دوجنس‌گرای این مجموعه تلویزیونی نیز بعد از اینکه یک رابطه طولانی مدت را با یک زن تجربه می‌کند، وارد رابطه با یک مرد می‌شود،‌ اما او هم در نهایت به دنیای همجنس‌گرایان و رابطه سابقش بازمی‌گردد. بدین ترتیب در قسمت‌های پایانی این مجموعه دیگر نه خبری از دوجنس‌گرایی هست و نه دوجنس‌گرایان.   دوجنس‌گرایان ضعیف و همجنس‌گرایان قهرمان آلیس که روزنامه‌نگار است در ابتدای مجموعه تلویزیونی خود را با افتخار دوجنس‌گرا می‌داند و مدام با طعنه و کنایه‌های دوستان همجنس‌گرایش مواجه‌ ‌می‌شود، اما سعی می‌کند این پیش‌داوری‌های غالب را به چالش بکشد. دوست صمیمی‌اش دِینا (Dana) که تنیس‌باز معروفی است، مدتی به توصیه مدیر برنامه‌هایش در انظار عمومی با یک مرد ظاهر می‌شود تا در زندگی شخصی‌اش هم موفق به نظر برسد، بدون این که با او رابطه‌ای داشته باشد. وقتی تینا از او می‌پرسد بالاخره کی تصمیمش را می‌گیرد و بین زن و مرد یکی را انتخاب می‌کند؟  آلیس پاسخ می‌دهد که در زنان و مردان به دنبال خصوصیات مشترکی می‌گردد اما کمی بعد آلیس به تینای دوجنس‌گرا می‌گوید از رابطه با زنان خسته شده و به دنبال رابطه با یک مرد است. تینا هم در پاسخ می‌گوید که مردان حوصله سربر هستند. تصویری که از آلیس به عنوان یک دوجنس‌گرا در ابتدای مجموعه تلویزیونی نشان داده شده، تصویر فرد ضعیفی است که توانایی دفاع از گرایش جنسی‌اش در برابر اکثریت دگرجنس‌گرای جامعه را ندارد. پیش از اینکه آلیس وارد رابطه عاشقانه با دِینا شود، به عنوان یک دوست صمیمی با دِینا که قصد دارد درباره هم‌جنس‌گرایی‌اش با خانواده محافظه‌کارش صحبت کند، به ملاقات خانواده او می‌رود. پدر دِینا که عصبانی است از آلیس می‌پرسد آیا روش زندگی او هم مثل دِینا است؟ آلیس که ترسیده پاسخ می‌دهد «نه من دوست پسر دارم» و دِینا که از حمایت آلیس ناامید شده با تعجب به او نگاه می‌کند. این در حالی است که دینا بعدها با یک زن همجنس‌گرا ازدواج می‌کند که بر خلاف آلیس شجاعانه از همجنس‌گرایی خودش و دینا در برابر خانواده او دفاع می کند و و حمایت آن‌ها را برای ازدواج‌شان جلب می‌کند. رابطه آن‌ها حسادت آلیس را برمی‌انگیزد و در نهایت آلیس اعتراف می کند که عاشق دیناست.   

پس از گذشت چند قسمت از این مجموعه تلویزیونی، آلیس تنها به دنبال رابطه با زنان است و خودش را همجنس‌گرا معرفی می‌کند. دیگر از دوجنس‌گرایی در برابر دوستان همجنس‌گرایش دفاع نمی‌کند و به جای آن شجاعت دفاع از همجنس‌گرایی خودش یا دیگران  را در برابر نهادهای قدرت پیدا می کند. در مراسم درگذشت دِینا در کلیسا وقتی کشیش دِینا را یک جوان ناکام می‌نامد که فرصت نکرده با مردی ازدواج کند، آلیس فریاد می‌زند که دِینا همجنس‌گرا بوده‌ است. چند قسمت بعد وقتی ارتش آمریکا قصد دارد، تاشا (Tasha) شریک جنسی جدید آلیس را به دلیل گرایش جنسی‌اش از ارتش اخراج کند، در جلسه‌ای که به این منظور تشکیل شده،‌ از آلیس سوال می‌شود که آیا همجنس‌گراست و او با اعتماد به نفس پاسخ ‌می‌دهد: آخرین باری که چک کرده همجنس‌گرا بوده است.

  دوجنس‌گرایان سرگردان

آلیس در ابتدای داستان در جستجوی یک شریک جنسی مرد وارد رابطه با یک تراجنسیتی به نام لیزا (Lisa) می‌شود که با خصوصیات فیزیکی‌ «مردانه» به دنیا آمده و پوششی مطابق انتظارات اجتماعی از یک مرد دارد، اما نامی برای خود انتخاب کرده که زنانه محسوب می‌شود و خودش را یک زن لزبین می‌داند. این رابطه به سرانجامی نمی‌رسد و چند قسمت بعد، پس از آنکه آلیس یک عشق دیوانه‌وار نافرجام را نسبت به دِینا تجربه می‌کند، در یک جلسه گروه درمانی می‌گوید علت اینکه به سراغ رابطه با یک مرد رفته این بوده که می‌دانسته «رابطه با یک مرد برایش خطرناک نیست و به یک مرد به صورتی که به زنان وابسته می‌شود، اعتیاد پیدا نمی‌کند.» بنابراین گویی رابطه با مردان برای آلیس راهی است برای فرار از کشش عمیقی که به زنان دارد. دیگر شخصیت دوجنس‌گرای داستان، جنی، زن جوان نویسنده ای است که به لس‌آنجلس نقل مکان می‌کند تا با دوست پسرش زندگی کند، اما عاشق زن دیگری می‌شود و به این ترتیب وارد دنیای این زنان همجنس‌گرا می‌شود. داستان مجموعه تلویزیونی با ورود او به این دنیا آغاز ‌می‌شود و مخاطب، همراه این تازه وارد، دنیای این زنان همجنس‌گرا را کشف می‌کند.

رابطه‌ جنی با دوست پسرش به هم می‌خورد و رابطه‌اش با آن زن با بازگشت دوست دختر او پایان می‌پذیرد. پس از آن جنی روابط متعددی را تجربه می‌کند و در مرحله‌ای وارد رابطه با موریا (Moria) می‌شود که در ابتدا خود را یک زن همجنس‌گرا می‌داند، اما پوشش و رفتارهای او با کلیشه‌هایی که فرهنگ مسلط مردسالار از زنان توقع دارد، هماهنگی چندانی ندارد. موریا پس از آشنایی با چند تراجنسی تغییر جنسیت را روشی مناسب برای خود می‌بیند  و خود را مکس (Max) می‌نامد. جنی از این تصمیم او حمایت می‌کند و برایش پذیرفتنی است که ابتدا موریا دوست دختر او بوده و از این به بعد قرار است مکس دوست پسر او باشد. با این حال زمانی که هم خانه مرد دگرجنس‌گرای جنی  به او می‌گوید که شبیه بقیه دخترهای همجنس‌گرا نیست موهایش را کوتاه می‌کند تا به کلیشه‌ای که جامعه از زنان همجنس‌گرا دارد،‌ شبیه‌تر شود. بدین ترتیب جنی نیز که در ابتدا خود را دوجنس‌گرا می‌نامید بعد‌ها خود را همجنس‌گرا معرفی می‌کند.

  همه دوجنس‌گرایان در واقع همجنس‌گرایند

در سریال «کلمه ال»  تینا هم زن دوجنس‌گرایی است که پیش از رابطه با بت (Bette) دوست پسر داشته است و بت تنها زن زندگی او بوده است. تینا و بت بر خلاف بقیه شخصیت‌های اصلی مجموعه تلویزیونی که روابط متعددی را تجربه می‌کنند، رابطه طولانی مدت و پایدارتری داشته‌اند و در ابتدای مجموعه تلویزیونی تلاش دارند بچه‌دار شوند. آنها به دشواری موفق می‌شوند که اهدا کننده اسپرم مناسبی پیدا کنند، اما اولین بارداری تینا با سقط جنین ناخواسته‌ای پایان می‌پذیرد که به افسردگی او می‌انجامد و بت که در این وضعیت احساس تنهایی می‌کند با زن دیگری وارد رابطه می‌شود. این اتفاق تلخ به جدایی موقت آن‌ها می‌انجامد.

در این بین تینا بار دیگر با استفاده از اسپرم اهداشده از همان اهداکننده‌ای که با همراهی بت، انتخاب کرده‌بودند باردار می‌شود. بعد از اینکه بت و تینا هر دو رابطه‌هایی را با زنان دیگر تجربه می‌کنند، دوباره به رابطه پیشین‌شان برمی‌گردند و تلاش می‌کنند فرزندشان را به صورت مشترک بزرگ کنند، اما تینا این بار با یک پدر مجرد وارد رابطه می‌شود. در این دوره او از سوی دوستان همجنس‌گرایش طرد می‌شود. حتی آلیس هم تینا را سرزنش می‌کند و با افتخار اعلام می‌کند که مدت‌هاست از دوجنس‌گرایی که هر دو‌ی آن‌ها «ترسناک» توصیفش می‌کنند،‌ «عبور» کرده است. وقتی تینا می‌خواهد در تیم بسکتبالی که دوستان همجنس‌گرایش ایجاد کرده‌اند بازی کند، اعلام می‌کند که با وجود اینکه با یک مرد وارد رابطه شده هنوز خودش را همجنس‌گرا می‌داند، اما جنی معتقد است که تینا از امتیازات رابطه با یک مرد و  جنس مخالف برخوردار است و دیگر نمی‌تواند خودش را همجنس‌گرا بنامد. آلیس به تینا پیشنهاد می‌دهد که خودش را دوجنس‌گرا بنامد، اما تینا لزبین بودن را یک «هویت سیاسی» می‌داند که نمی‌خواهد از دستش بدهد. این استدلال برای جنی قابل قبول نیست و معتقد است گرایش جنسی و همجنس‌گرا بودن فرد بر اساس روابط جنسی او تعریف می‌شود نه بر اساس اعتقاداتش. تینا به زودی سر حرفی برمی گرد که در ابتدای مجموعه تلویزیونی به آلیس گفته بود.

او به بت می‌گوید که مردان خسته کننده هستند و دلش نه تنها برای رابطه با او بلکه برای دنیای همجنس‌گرایانه‌ای که با دوستان‌شان ساخته بوده‌اند نیز تنگ شده و می‌خواهد به رابطه با بت برگردد. دوجنس‌گرایان فاقد دنیایی از آن خود با این اوصاف در نهایت هر سه شخصیت دوجنس‌گرای داستان می‌پذیرند که در واقع همجنس‌گرا هستند  و سازندگان مجموعه تلویزیونی به دوجنس‌گرایان یادآور می‌شوند که تنها راه پذیرفته شدن در دنیای همجنس‌گرایان، انکار دوجنس‌گرایی‌شان است. هر چند سال‌ها از مبارزه دوجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گراهراسی و دوجنس‌گراستیزی در کشورهای مختلف گذشته است،‌ هنوز هم در بسیاری از شهرها دوجنس‌گرایان دنیایی از آن خود ندارند و رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های جریان غالب نیز بسیار به ندرت به دوجنس‌گرایان به عنوان یک گروه مستقل می‌پردازند. در چنین فضایی زنان دوجنس‌گرای بسیاری ناچارند بین دو دنیای جامعه مسلط دگرجنس‌گرا و اجتماع همجنس‌گرایان یکی را انتخاب کنند و همیشه در هر دو، در حاشیه، طرد شده و انکار شده باقی بمانند.

در ابتدای مجموعه تلویزیونی، آلیس سعی دارد به دِینا کمک کند که بفهمد آیا زن آشپزی که در رستوران ورزشگاه به دِینا توجه دارد،‌ همجنس‌گراست یا نه؟ آلیس به تحلیل نحوه لباس پوشیدن آشپز متوسل می‌شود و تلاش دارد مدهای معمول در دنیای همجنس‌گرایان را توضیح دهد. دِینا که معمولاً بر سر دوجنس‌گرایی به آلیس طعنه می‌زند می‌گوید: من فکر می‌کردم که دوجنس‌گرایان دنیای مستقل خودشان را دارند. آلیس برای این سئوال جوابی ندارد. همان طور که این مجموعه تلویزیونی نیز پاسخی در این زمینه به بیننده‌هایش نمی‌دهد. دنیای دوجنس‌گرایان هنوز راهی به رسانه‌های جریان مسلط پیدا نکرده است.

کلیدواژه‌ها: #فارسی#معرفی و نقد فیلم و سریال

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مشاهده بخش نظرات و نوشتن نظر

نمایش

نظرت رو بنویس

کلیه نظرات پس از بررسی و تایید مدیر وب‌سایت، به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند

سایر مطالب

بیشتر
روز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسی«رخدادهای مجازی ماه افتخار»«رخدادهای مجازی ماه افتخار»فعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتکوییرپارتی با زینبکوییرپارتی با زینبچی بگیم و چی نگیم؟چی بگیم و چی نگیم؟دوجنسگرا یک ساله شددوجنسگرا یک ساله شدفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردکوییر چیست؟کوییر چیست؟بازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانما تنها نیستیم - کیرستن سینماما تنها نیستیم - کیرستن سینماچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هایکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازعشق آزاد: رهایی نهاییعشق آزاد: رهایی نهاییروز جهانی حقوق بشرروز جهانی حقوق بشرقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمما تنها نیستیمما تنها نیستیمناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندگفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»گفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»هویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیروز افتخار همه‌جنسگرایانروز افتخار همه‌جنسگرایانمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانمردانگی در مردان ترنسمردانگی در مردان ترنسروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییمبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!مبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!شاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجتاکید بر  تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار  سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانتاکید بر تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانیکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمییکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمییکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالAround the World: Iran and Bisexual ActivismAround the World: Iran and Bisexual Activismعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریم«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»یکی از ما - قسمت چهاردهم: آواریکی از ما - قسمت چهاردهم: آواراشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شداشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شدمعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرامعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گراخبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶خبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟مرکز منابع دوجنس‌گراییمرکز منابع دوجنس‌گراییهفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!معرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنیکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندییکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندیسکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟سکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟سیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیمعرفی فیلم : رفتار درخورمعرفی فیلم : رفتار درخوریکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتییکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتیروایت های ما : زینبروایت های ما : زینبغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندروز والدین ترنسروز والدین ترنسآیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟آیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟معرفی  اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیامعرفی اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیا"آویشن" از راه می‌رسد"آویشن" از راه می‌رسدما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندبررسی مفهوم دوجنسگراییبررسی مفهوم دوجنسگراییهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگرامحو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»محو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»»ما تنها نیستیم «فریدا کالو»ما تنها نیستیم «فریدا کالویکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازییکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازی۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودن۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودنموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانممجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهاقلیت در اقلیتاقلیت در اقلیتآشکارسازی یا هفت خوان رستمآشکارسازی یا هفت خوان رستمآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسگپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»گپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»معرفی انجمن فرانسوی  بی‌کوز Bi'Causeمعرفی انجمن فرانسوی بی‌کوز Bi'Causeماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+ماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+دلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاندلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایانصدای دوجنسگراصدای دوجنسگرا"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآباد"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآبادما تنها نیستیم: مالکوم ایکسما تنها نیستیم: مالکوم ایکسانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیدوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحوردوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحورسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شددگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراندگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراندوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیمعرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»معرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»مانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!مانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!آغاز به کار "دوجنسگرا"آغاز به کار "دوجنسگرا"طرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهآرشیو دوجنسگراییآرشیو دوجنسگراییافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگرایکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امندوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستنددوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستنددوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیروایت های ما : سیامکروایت های ما : سیامک⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟پناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اند۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرا۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرادگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟دگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟محو دوجنسگرایی در  «نارنجی مد جدید است»محو دوجنسگرایی در «نارنجی مد جدید است»همجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانوقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟وقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟طیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییخبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌خبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌چگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟چگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟دو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیبیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوربیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوردوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایراندوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایراندوجنسگرایان و ارولاندودوجنسگرایان و ارولاندوبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌تردوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌ترروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاما تنها نیستیم - آلفرد کنزیما تنها نیستیم - آلفرد کنزیآیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟آیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎یکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیاقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهاناقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهانراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانزنان دوجنسگرا در حاشیهزنان دوجنسگرا در حاشیهگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهمعرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»معرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»روز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قاباولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایاناولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایانما تنها نیستیم - پیترو آرتینوما تنها نیستیم - پیترو آرتینومحو دوجنسگرایی،‌  در سریال گلی Gleeمحو دوجنسگرایی،‌ در سریال گلی Gleeزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیه+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایان+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایانمی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشممی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشمبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشنمایش افراد ترنس در رسانه‌هانمایش افراد ترنس در رسانه‌هاانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمگرایش جنسی من چیه؟گرایش جنسی من چیه؟الفبای رنگین‌کمانیالفبای رنگین‌کمانیسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللسلامت روانی زنان دوجنسگراسلامت روانی زنان دوجنسگراIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزییکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداریکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیدارقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکادوجنسگراییدوجنسگرایییکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغنقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرانقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرایکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخیکی از ما - قسمت نهم: هیسیکی از ما - قسمت نهم: هیساعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هااعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هانمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایاننمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایاندور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛دور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛اکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرااکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گراسوال هایی که نباید پرسید!سوال هایی که نباید پرسید!راهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایان۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایان۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایانیکی از ما - قسمت هفتم: قایق مایکی از ما - قسمت هفتم: قایق مالایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌لایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌اول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییمن دوجنسگرا هستممن دوجنسگرا هستمگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییدرباره مادرباره ماآشکارسازی در فضای مجازیآشکارسازی در فضای مجازییکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمدزیره اخوان کیست؟دزیره اخوان کیست؟روز مشاهده‌پذیری افراد ترنسروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهکریسمس رنگین کمانی‌کریسمس رنگین کمانی‌یکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکرارییکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکراریشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانمعرفی کتاب:  دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابمعرفی کتاب: دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابما تنها نیستیم - کیت براونما تنها نیستیم - کیت براوننشریه دوجنسگرایینشریه دوجنسگراییدوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییردوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییریکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییواژه نامهواژه نامهبه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرابه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گراچرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟چرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟رابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟رابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟اصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییبررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»بررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»روایت های ما :‌ ماندگارروایت های ما :‌ ماندگاریکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازییکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازیآیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟آیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟مرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه  Merriam-Webster تغییر کردمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه Merriam-Webster تغییر کردیکی از ما – قسمت سوم : خواستگارییکی از ما – قسمت سوم : خواستگاریاولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیااولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیاهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدمعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهامعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترها