صفحه اصلی آخرین مطالب پادکست‌ها چندرسانه‌ای دانلود جستجو EN
مقاله‌ها

مبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!

۰۵ اردیبهشت ۹۶

مبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!

 

 

پرچم میان‌جنسی

 

معمولاً وقتی فردی باردار می‌شود یکی از اولین سئوالاتی که برای او و اطرافیان مطرح می‌شود این است که نوزاد، پسر است یا دختر؟ امروزه «سونوگرافی تعیین جنسیت» که به اشتباه به تلاش برای دیدن اندام جنسی جنین و تشخیص جنس او اطلاق می‌شود، امری رایج است. دوگانه رنگ‌های صورتی و آبی در جشن‌های پیش از تولد نوزاد هم نشان از جنس نوزاد دارد که با توجه به فرهنگ فراگیر، نمادی از جنسیت او است. از قرن‌ها پیش قابله‌های سنتی و بعدها ماماها و پزشکان مدرن پاسخگوی این سوال بوده‌ اند که «بچه دختر است یا پسر؟»‌ اما تقسیم نوزادان به دو گروه پسر و دختر، پیش از بحث تفاوت بین جنس و جنسیت، ساده‌انگارانه است. همه ساله نوزادان زیادی با آلت‌ جنسی‌‌ای به دنیا می‌آیند که ترکیبی از آلت‌‌های جنسی منتسب به پسر و دختر است.

برای مثال، ممکن است نوزادی با آلت‌ جنسی‌ای که بیشتر شبیه آلت‌ جنسی منتسب به دختر است، چوچوله بزرگی داشته باشد یا دارای مجرای واژن نباشد. یا ممکن است نوزادی که آلت‌ جنسی‌اش بیشتر مشابه آلت‌ جنسی منتسب به پسران است، کیر کوچکی داشته باشد و بیضه‌هایش به صورتی به دو قسمت تقسیم شده باشد که بیشتر شبیه لب‌های کوچک کس به نظر برسد.

گاهی هم در آغاز تولد، آلت‌ جنسی فرد با یکی از آلت‌‌های‌ جنسی‌ای که دخترانه یا پسرانه تلقی می‌شود، کاملاً منطبق است اما با آغاز دوره بلوغ، به تدریج متوجه می‌شود که بدنش با اغلب هم‌جنس‌های هم سن و سال او تفاوت‌هایی دارد. مثلاً فردی که از ابتدای تولد دختر نامیده شده است، دچار خونریزی یا پریود نمی‌شود و یا با رویش زیاد موهای صورت روبرو می‌شود که یک ویژگی مردانه تلقی می‌شود. آزمایشات پزشکی ممکن است نشان دهد که اگرچه آلت‌ جنسی فرد شبیه آلت‌ جنسی منتسب به زنان است، در واقع  اندام‌های داخلی مرتبط با باروری منتسب به مردان را دارد، یا در ساختار ژنتیکی او به جای کروموزم ایکس ایکس xx  که زنانه دانسته می‌شود کروموزم ایکس ایگرگ xy یا ترکیبی از هر دو وجود دارد.

عکس این اتفاقات هم ممکن است برای فردی که در ابتدای تولد به عنوان پسر شناخته شده است، بیفتد. گاهی فرد در سال‌های جوانی، زمانی که برای درمان ناباروی‌اش تلاش می‌کند، متوجه این تفاوت‌ها می‌شود و در مواردی هم تا زمان مرگ فرد و کالبدشکافی بدنش کسی متوجه این تفاوت نمی‌شود یا اینکه این موضوع همیشه از همگان پنهان باقی می‌ماند. همه این گروه‌های یاد شده که آلت‌ جنسی یا اندام‌های مرتبط با باروری‌‌ یا کروموزم‌هایشان در دوگانه منتسب به زن و مرد نمی‌گنجد، میان‌جنسی (اینترسکس) نامیده می‌شوند.   در حالی‌که یک فرد میان‌جنسی مثل هر فرد دیگری ممکن است خودش را تراجنسیتی یا تراجنسی بداند، اما بین یک میان‌جنسی و یک تراجنسی تفاوت‌هایی وجود دارد.

افراد تراجنسی ضرورتاً از ابتدای تولد تفاوت جسمی قابل مشاهده‌ای از نظر پزشکان با آنچه که بدن «عادی» یک پسر یا دختر تلقی می‌شود، ندارند. به این معنی که بر اساس شکل آلت‌جنسی و اندام‌های مرتبط با باروری و کروموزم‌ها از نظر پزشکان تراجنسی‌ها به صورت جسمی یک زن یا مرد همچو باقی زنان و مردان  تلقی می‌شوند و از دید آنها برخلاف میان‌جنسی‌ها «نیازمند» جراحی نیستند.

بسیاری از تراجنسی‌ها ناچارند سال‌ها تلاش کنند تا بتوانند روان‌شناسان را مجاب کنند که با جراحی تغییراتی را که مدت‌ها در آرزوی آن بوده‌اند، در بدن‌شان ایجاد کنند. البته گاهی نیز فشار خانواده یا جامعه باعث می‌شود که تراجنسی‌ها به عمل جراحی تمایل پیدا کنند، اما معمولاً‌ اگر پزشکان در ابتدای تولد متوجه میان‌‌جنسی بودن یک نوزاد شوند جراحی را به عنوان راه حل آنچه که بیماری و نقص مادرزادی کودک معرفی می‌کنند به والدین توصیه می‌کنند یا اگر سال‌ها بعد متوجه این موضوع شوند خود فرد میان جنسی را متقاعد به انجام عمل می‌کنند. بسیاری از این «عمل‌های اصلاحی» به هیچ وجه ضروری نیستند و پزشکان بر اساس پیش‌بینی‌‌شان درباره رشد اندام‌های جنسی کودک در آینده، انتخاب می‌کنند  که ظاهر اندام جنسی نوزاد را شبیه‌تر به کدام جنس کنند و او با چه جنسیتی بزرگ شود. جنبش‌های میان‌جنسی این روزها به این عمل‌های اجباری در بدو تولد اعتراض دارند.

بر خلاف آنچه که ممکن است تصور کنید، میان‌جنسی بودن چندان نادر نیست. در هر جامعه‌ای تقریباً از هر دوهزار نفر یک نفر ممکن است به صورت‌های مختلف میان‌جنسی باشد، یعنی با توجه به اینکه جمعیت ایران حدود هشتاد میلیون نفر است، حدود چهل هزار میان‌جنسی در ایران زندگی‌ می‌کنند. با این وجود متاسفانه در زبان‌ها مختلف مخصوصاً‌ زبان فارسی اطلاعات بسیار کمی درباره انواع مختلف میان‌جنسی‌ها در دسترس است.

  میان‌جنسی‌ها در گذر تاریخ

در گذشته در فرهنگ‌های گوناگون برخوردهای مختلفی با این موضوع شده است. در برخی فرهنگ‌ها از جمله برخی آیین‌های شرق دور تعدادی از خدایان با ترکیبی از آلت‌‌های جنسی‌ منتسب به مردان و زنان تصویر می‌شده‌اند و بنابراین افرادی با این ویژگی مورد احترام بوده‌اند. تا چند دهه پیش از واژه هرمافرودیت برای اشاره به میان‌جنسی‌ها استفاده می‌شد. این واژه ریشه در اسطوره‌های یونانی دارد و اشاره به یکی از خدایان یونان باستان دارد که فرزند خدایان مذکر و مونث عشق و آلت‌ جنسی‌اش ترکیبی از آلت‌ جنسی منتسب به مردان و زنان است.. امروزه استفاده از این واژه برای اشاره به میان‌‌جنسی‌ها مناسب تلقی نمی‌شود. در اسلام با توجه به تفاوت احکام مربوط به زن و مرد مثلاً‌ در زمینه‌ پوشش و ارث همواره تلاش شده است که حکم شرعی میان‌جنسی‌ها مشخص شود و به صورت‌های مختلف این افراد به یکی از دو گروه زن و مرد منتسب شوند تا از احکام مربوط به آن‌ها پیروی کنند.

  پزشکی مدرن

پزشکی مدرن دهه‌هاست که تلاش می‌کند از طریق عمل جراحی افراد را در این دوگانه دختر و پسر جای دهد. دهه‌هاست که پزشکان نوزدانی را که با ترکیبی از آلت‌ جنسی منتسب به پسر و دختر به دنیا آمده‌اند، بیمار تلقی می‌کنند و والدین آن‌ها را قانع می‌کنند که نیازمند جراحی فوری‌اند. پزشکان بر اساس این‌که به نظر‌شان آلت‌ جنسی نوزاد به آلت‌ جنسی منتسب به پسران نزدیک‌تر است یا آلت جنسی منتسب به دختران، نوزاد را مورد جراحی قرار می‌دهند تا او را به آنچه که یک دختر یا پسر «عادی» تلقی می‌شود، تبدیل کنند. گاهی پزشکان جراحی‌های متعدد دیگری را هم در سال‌های بعد انجام می‌دهند. همچنین گاهی پزشکان به  این افراد توصیه می‌کنند که داروهای مختلفی را به صورت مرتب و گاهی تا آخر عمر مصرف کنند تا بدن را در قالبی که از نظر پزشکان عادی تلقی می‌شود نگاه دارند.

  جنبش حقوق میان‌جنسی‌ها

سازمان‌های میان‌جنسی‌ها در کشورهای مختلف تلاش دارند تا از حق کنترل افراد میان‌جنسی بر بدن‌شان دفاع کنند. بسیاری از میان‌جنسی‌هایی که در آغاز تولد مورد جراحی قرار گرفته‌اند، ممکن است به دلیل اینکه نقشی در تصمیم‌گیری در این زمینه نداشته‌اند یا حتی علت اصلی جراحی‌های متعدد و مصرف روزانه داروها تا مدت‌ها از آن‌ها پنهان نگه داشته شده، از پزشکان و یا حتی والدین خود خشمگین باشند. حتی وقتی  پزشکان دیرتر مثلاً در سال‌های بلوغ به میان‌جنسی‌ بودن فرد پی می‌برند، باز هم  معمولاً با این تفاوت افراد به عنوان یک بیماری نادر برخورد می‌شود که نیازمند درمان است. از آنجایی که در جوامع امروزی معمولاً افرادی که در دوگانه زن و مرد نمی‌گنجند، چندان مورد پذیرش جامعه قرارنمی‌گیرند، والدین زیادی از کودکان می‌خواهند تلاش کنند میان‌جنسی بودن خود را مخفی نگه دارند. این موضوع روی اعتماد به نفس و روابط اجتماعی این کودکان تاثیر منفی‌ می‌گذارد.   بسیاری از کنشگران حقوق میان‌جنسی‌ها می‌کوشند در همکاری با دگرباشان جنسی به خصوص تراجنسیتی‌ها از جامعه پزشکی، خانواده‌ها و به صورت کلی جامعه بخواهند به تنوع جنسی افراد احترام بگذارند. آن‌ها خواستار پایان‌ بخشیدن به عمل‌های جراحی غیرضروری در آغاز تولد هستند و معتقدند خود فرد میان‌جنسی باید درباره لزوم جراحی، زمان و نحوه آن تصمیم بگیرد.

امروزه سازمان‌های حمایت از میان‌جنسی‌ها از جمله جامعه میان‌جنسی‌های آمریکای شمالی و انجمن میان‌جنسی‌های انگلستان در کشورهای مختلف فعال‌ هستند و با شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی مختلف مانند نشست‌ بین‌المللی میان‌جنسی‌ها یا عضویت در شبکه‌های بین‌المللی مانند سازمان بین‌المللی میان‌جنسی‌ها به تبادل نظر می‌پردازند و از یکدیگر حمایت می‌کنند.

در نتیجه این تلاش‌ها در سال‌های اخیر برخی کشورها از جمله آلمان  پذیرفته‌اند که در گواهی تولد نوزادان میان‌جنسی، جنسیت آن‌ها را «جنس سوم» قید کنند. میان‌جنسی‌ها هم مثل سایر جنس‌ها ممکن است درک‌های مختلفی از هویت‌ جنسیتی یا گرایش‌ جنسی‌شان داشته باشند. آن‌ها ممکن است خودشان را زن یا مرد بدانند یا نخواهند خودشان را در این دوگانه تعریف کنند. آن‌ها همچنین ممکن است خودشان را دگرجنسگرا، همجنسگرا، دوجنسگرا یا دگرباش یا هیچ‌جنسگرا بدانند. در سال‌های اخیر برخی مجامع بین‌المللی نیز از جمله سازمان ملل و اتحادیه اروپا حقوق افراد میان‌جنسی را در کنار همجنسگرایان،‌ دوجنسگرایان و تراجنسیتی‌ها به رسمیت شناخته‌اند و از حقوق بشر ‌ال‌جی‌بی‌تی‌آی (لزبین، گی‌، بای‌سکشوال، ترنس، اینترسکس) دفاع می‌کنند.

کلیدواژه‌ها: #فارسی#جنسیت#میان‌جنسی#مقاله‌ها#میان جنسی

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مشاهده بخش نظرات و نوشتن نظر

نمایش

نظرت رو بنویس

کلیه نظرات پس از بررسی و تایید مدیر وب‌سایت، به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند

سایر مطالب

بیشتر
دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟کوییر چیست؟کوییر چیست؟معرفی کتاب: درک دوجنسگراییمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییاولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایاناولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایانخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکایکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکرارییکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکراریخبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶خبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶الفبای رنگین‌کمانیالفبای رنگین‌کمانییکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداریکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداردوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستنددوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستندبیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوربیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشورشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتاقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهاناقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهانیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمروز والدین ترنسروز والدین ترنسیکی از ما - قسمت هفتم: قایق مایکی از ما - قسمت هفتم: قایق ماما تنها نیستیم: مالکوم ایکسما تنها نیستیم: مالکوم ایکسمعرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»معرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»جنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استنمایش افراد ترنس در رسانه‌هانمایش افراد ترنس در رسانه‌هامن سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎محو دوجنسگرایی،‌  در سریال گلی Gleeمحو دوجنسگرایی،‌ در سریال گلی Gleeما تنها نیستیم - پیترو آرتینوما تنها نیستیم - پیترو آرتینوگفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»گفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»معرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیم«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»یکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمییکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمیزنان دوجنسگرا در حاشیهزنان دوجنسگرا در حاشیهدلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاندلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایانآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسچرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟چرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟ما تنها نیستیم - کیت براونما تنها نیستیم - کیت براونکوییرپارتی با زینبکوییرپارتی با زینب"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآباد"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآبادعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریست+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایان+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایانتاکید بر  تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار  سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانتاکید بر تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهروایت های ما : زینبروایت های ما : زینبپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌انددزیره اخوان کیست؟دزیره اخوان کیست؟چطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهخبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌خبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌سریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراآیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟آیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟دوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییردوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییرزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیگرایش جنسی من چیه؟گرایش جنسی من چیه؟یکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازییکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازیآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسروز جهانی حقوق بشرروز جهانی حقوق بشرمعرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»معرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»یکی از ما – قسمت سوم : خواستگارییکی از ما – قسمت سوم : خواستگاریکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانیکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازییکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازیقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمهفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!دوجنسگراییدوجنسگراییواژه نامهواژه نامهگپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»گپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»اقلیت در اقلیتاقلیت در اقلیتمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه  Merriam-Webster تغییر کردمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه Merriam-Webster تغییر کردروایت های ما : سیامکروایت های ما : سیامکرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جواناناصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیمعرفی کتاب:  دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابمعرفی کتاب: دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایاندو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهبررسی مفهوم دوجنسگراییبررسی مفهوم دوجنسگراییدوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌تردوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌تردگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراندگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایرانمانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!مانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!دوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحوردوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحورما تنها نیستیم - کیرستن سینماما تنها نیستیم - کیرستن سینماروایت های ما :‌ ماندگارروایت های ما :‌ ماندگارروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییوقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟وقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟راهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانروز افتخار همه‌جنسگرایانروز افتخار همه‌جنسگرایانمن دوجنسگرا هستممن دوجنسگرا هستمیکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتییکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتیسلامت روانی زنان دوجنسگراسلامت روانی زنان دوجنسگرامعرفی  اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیامعرفی اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیاکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConیکی از ما - قسمت نهم: هیسیکی از ما - قسمت نهم: هیسیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امندوجنسگرا یک ساله شددوجنسگرا یک ساله شدآشکارسازی در فضای مجازیآشکارسازی در فضای مجازییکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندییکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندیکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهسکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟سکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟یکی از ما - قسمت چهاردهم: آواریکی از ما - قسمت چهاردهم: آواراول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییآرشیو دوجنسگراییآرشیو دوجنسگراییدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهچگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟چگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟ما تنها نیستیم - آلفرد کنزیما تنها نیستیم - آلفرد کنزیعشق آزاد: رهایی نهاییعشق آزاد: رهایی نهاییزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهجنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟صدای دوجنسگراصدای دوجنسگراغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندکریسمس رنگین کمانی‌کریسمس رنگین کمانی‌بررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»بررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»یکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیرابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟رابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟افزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانآیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟آیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایان۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایانسوال هایی که نباید پرسید!سوال هایی که نباید پرسید!غیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+ماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+یکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانههویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکااشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شداشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شدمردانگی در مردان ترنسمردانگی در مردان ترنسروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیAround the World: Iran and Bisexual ActivismAround the World: Iran and Bisexual Activismبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هانقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرانقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گراترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کنددگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟دگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟روایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهدور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛دور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛چی بگیم و چی نگیم؟چی بگیم و چی نگیم؟اکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرااکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرایکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغ"آویشن" از راه می‌رسد"آویشن" از راه می‌رسدپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانمعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرامعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرامجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشت«رخدادهای مجازی ماه افتخار»«رخدادهای مجازی ماه افتخار»پناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیابه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرابه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرااولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیااولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیامرکز منابع دوجنس‌گراییمرکز منابع دوجنس‌گراییموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدنمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایاننمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایانآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگرایکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشدرباره مادرباره مادوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایراندوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایرانمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومننشریه دوجنسگرایینشریه دوجنسگراییطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهمحو دوجنسگرایی در  «نارنجی مد جدید است»محو دوجنسگرایی در «نارنجی مد جدید است»یکی از ما - قسمت دوم : ازدواجیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینه»ما تنها نیستیم «فریدا کالو»ما تنها نیستیم «فریدا کالوشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهمی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشممی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشممقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییمعرفی فیلم : رفتار درخورمعرفی فیلم : رفتار درخور۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودن۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودنمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کنددوجنسگرایان و ارولاندودوجنسگرایان و ارولاندوال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندمحو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»محو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»معرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهامعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهاروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spears۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرا۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرامعرفی انجمن فرانسوی  بی‌کوز Bi'Causeمعرفی انجمن فرانسوی بی‌کوز Bi'Causeآیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟آیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟لایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌لایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌یکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردآغاز به کار "دوجنسگرا"آغاز به کار "دوجنسگرا"اعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هااعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هاآشکارسازی یا هفت خوان رستمآشکارسازی یا هفت خوان رستمگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییما تنها نیستیمما تنها نیستیمسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراها