صفحه اصلی آخرین مطالب پادکست‌ها چندرسانه‌ای دانلود جستجو EN
مقاله‌ها

زندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیه

۳۱ شهریور ۹۶

زندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیه

حسام- نام مستعار من یک دوجنس‌گرا  هستم و این تجربه شخصی من است.

البته گرایشم از نظر خودم دوجنسگرایی است و نه از نظر دگر‌جنسگراها و نه از نظر همجنس‌گراها، ترنس‌ها و نه حتی از نظر سازمان ملل. این درد بزرگی است هرجا که از شما سوال می‌شود میل جنسی‌تان به مرد است یا زن و شما می‌گویید هردو، چشمانشان از تعجب ۴تا می‌شود. یا وقتی یک گی یا لز یا ترنس پای صحبت‌های شما می‌نشیند و می‌گوید که اصلا درکت نمی‌کنم یعنی چه که می‌گویی هم به مرد میل دارم هم به زن! یا مثلا چرا باید سازمان ملل باید میان یک دوجنس‌گرا یا یک همجنس‌گرا تبعیض قائل شود؟ شاید بگویید این نظر شخصی من است که دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل میان دوجنس‌گرا و گی‌ها تبعیض قائل می‌شود ولی من و سه نفر دیگر از دوستان دوجنس‌گرایم در جمعی که باهم بودیم و در این مورد بحث می‌کردیم که آیا این "تبعیض وجود دارد یا نه" با مقایسه کیس‌های همه متوجه این موضوع شدیم که بلی واقعا تبعیض وجود دارد. من با توجه به راهنمایی‌هایی پناهجوها و پناهنده‌هایی که پیش از من به ترکیه رسیده بودند و شاهد به نتیجه رسیدن کیس‌های پناهندگی زیادی بودند، موضوع پناهجویی‌ام  را در  دفتر پناهجویان سازمان ملل «همجنس‌گرایی» اعلام کردم. بعد‌ها متوجه شدم باقی دوستان دوجنس‌گرایم دلیل پناهندگی خود را «دوجنس‌گرایی» اعلام کرده‌اند.

با من بعد از شش ماه برای مصاحبه اصلی تماس گرفتند، یک ماه بعد هم نتیجه این مصاحبه اعلام شد، اما با دوستان دوجنس‌گرایم بعداز یک سال تماس گرفتند و هنوز بعد از گذشت ۷ ماه بعد از مصاحبه نتیجه این مصاحبه اعلام نشده است. با وجود این که همجنسگرایان و ترنس‌های زیادی هم هستند که طول زمان بررسی فرآیند پناهندگی‌شان زیاد می‌شود، اینکه همه ما مدت طولانی ماندگار می‌شویم، این ذهنیت را قوی‌تر می‌کند که لابد گره کار در گرایش جنسی ماست! موارد این چنینی را زیاد شنیده‌ایم و درست یا غلط، این برداشتی است که بسیاری از پناهجویان از نگاه تبعیض‌آمیز به دوجنس‌گرایی و برخورد با آن دارند که همگی در  پایمال کردن حقوق و امید دوجنس‌گرایان موثر است. به هر روی بیشتر پناهجویان دوجنس‌گرایی  که در ترکیه با آن‌ها در ارتباط بوده‌ام، از طولانی‌تر بودن فرآیند پذیرش پرونده‌هاشان در دفتر سازمان ملل و تجربه‌های طرد از طرف جامعه پناهجوی رنگین‌کمانی در ترکیه می‌گویند. بسیاری از خود می‌پرسند «آیا همجنس‌گراها یا ترنس‌ها نمی‌توانند مثل دوجنس‌گرایان مدت زیادی را در دوره پناهندگی طی کنند؟» و یا «ریشه این تبعیض کجاست؟»‌ همانطور که گفتم این نوشته بازتاب تجربه شخصی است و من قصد تعمیم ندارم، هرچند ممکن است افرادی با من هم‌ذات‌پنداری کنند. از آنچه در ایران بر من گذشت نمی‌گویم، که می‌دانم بسیاری از تجربه‌های پذیرفته نشدن‌ها مشترک است. من در ماه‌های آخر زندگی‌ام در ایران پنهانی در شهری دیگری زندگی می‌کردم و از طرف پدرم به مرگ تهدید شدم و با کمک یک قاچاقچی وارد ترکیه شدم. ولی اوضاع در ترکیه بهتر نشد.   وقتی وارد ترکیه شدم هیچکس را نمی‌شناختم و مجبور شدم با یک فرد دگرجنس‌گرا همخانه بشوم. بعد از مدتی همخانه‌ام متوجه شد که من با همه تفاوت دارم و شروع کرد به موشکافی زندگی من. در مورد گذشته من پرسید من هم در عین صداقت درباره دوجنس‌گرایی‌ام و فرارم از ایران به ترکیه به او گفتم.

دقیقاً از همان لحظه رفتارش با من تغییر کرد و با دیدی تحقیرآمیز‌ و نفرت‌انگیز همراه با ترس به من نگاه می‌کرد. این‌ها را در رفتار‌ش به وضوح می‌دیدم. چندی نگذشت که برادر و دوست برادرش را به عنوان مهمان به خانه آورد که در ظاهر مهمان بودند ولی در واقع هم‌خانه‌مان شده بودند. یک ماه از آمدنشان نگذشته بود که رفتارهای آنها هم به شدت تغییر کرد و بدرفتاری و شوخی‌های کریه و زننده‌شان شروع شد. وقتی از مسعود، هم‌خانه‌ام درباره زمان بازگشت این «مهمان‌ها»‌ می‌پرسیدم، به شوخی جوابم رااین‌گونه می‌داد که «اگر آنها بروند من با چه اطمینان و امنیتی با یک دوجنس‌گرا در یک خانه بمانم؟» با این شوخی‌ها و طعنه‌ها قلبم را می‌شکست ولی من تحمل می‌کردم. اما یک روز که از سرکار آمدم‌، دیدم بسیاری از وسایل شخصی‌ام نیست. وقتی از مسعود و بقیه سوال کردم بسیار آرام و بی‌خیال خود را بی‌خبر از قضیه جازدند درصورتی که جز آنها چه کسی درخانه رفت‌وآمد داشت که فقط و فقط وسایل من گم شود؟ وقتی خواستم از حق خود دفاع کنم، بسیار تند با من برخورد کردند و گفتند که هیچ جایی برای یک دوجنس‌گرا در آن خانه نیست. تنها توانستم لباس کارم را از خانه بردارم و از صاحب‌کارم خواهش کنم که جایی در کارگاه برای خوابیدن به من بدهد تااز آوارگی درآیم.

 

 

عشق رنگین‌کمانی بین دو جزیره بعد از یکی دوماه پول اندکی جمع کردم و با تبلیغاتی که در گروه‌های ایرانی تلگرام می‌دیدم با یک همجنس‌گرای مرد هم‌خانه شدم. قبل از هم‌خانه شدن تأکید کردم که من به اندازه کافی بدبختی و سختی هم در ایران و هم درغربت کشیده‌ام و بیش از این تاب و حوصله هیچ حاشیه‌ای ندارم.  به هم قول دادیم ما صرفاً هم‌خانه خواهیم بود و نه بیشتر.  بالاخره وارد جمع دوستان او و یک شبکه همجنس‌گرایان مرد شدم، با این تصور که آنها شبیه من هستند و من را طرد نخواهند کرد.

شاید بدانید به این شبکه‌ها « گی لایف»‌ (زندگی گی) می‌گوییم، اما در این گروه  هم از طرف سایر اعضا مورد آزار و اذیت روحی قرار گرفتم. تک تک  اعضای این گروه نوبت به نوبت ادعای عاشقی کردند و یه دل نه صد دل عاشق شدند.هم‌خانه من نیز از ترس اینکه دیر بجنبد و مرا از دست بدهد، ادعای عاشقی کرد و «گی لایف» تبدیل شد به میدان جنگ! قرارداد خانه به نام هم‌خانه‌ام بود و این بهانه‌ای شده بود برای این که من را مهمان بداند و خودش را صاحبخانه. هر خواسته‌ای که از من داشت را با زبان تهدید بیان می‌کرد که اگر قبول نکنی باید از این خانه بروی. من‌ هم که تازه از آوارگی درآمده بودم و از ترس دوباره آواره شدن به هر طریقی راضی‌اش می‌کردم. تا اینکه من با مردی بنام شروین وارد رابطه احساسی شدم. شروین هم‌خانه یکی از دوستانم بود. یک شب که همگی قرار بود یکی دیگر از دوستان را به مناسبت تولدش غافلگیر کنیم، دسته‌جمعی به خانه ما آمدند و به این ترتیب من و شروین باهم آشنا شدیم.

اما این رابطه آرام آرام تمام شد. مریم هم دوست همسایه‌مان بود که به خانه ما رفت‌وآمد می‌کرد و کم‌کم آشنایی تبدیل به عاشقی دوطرفه شد. می‌ترسیدیم دیگران رابطه‌مان را به هم بزنند. پس تصمیم گرفتیم تا وقتی شرایط هم‌خانه‌ شدن‌مان مهیا نشده از رابطه‌مان چیزی نگوییم. اما مهمانی یکی از دوستان مشترک‌مان بود که این رابطه آشکار شد و غوغایی به پا شد. هم‌خانه‌ام نزدیک بود مریم را خفه کند. می‌گفت «چرا پارتنر مرا بزور از چنگ من درمیاوری؟» یکی دیگر به صورتش چنگ می‌انداخت که «من شکست عشقی خوردم». بالاخره هم‌خانه‌ام تصمیم گرفت من را از خانه بیرون کند. چون فکر می‌کرد رابطه من با یک زن خیانت به او و «گی لایف» است. مدتی گذشت و هم خانه‌ام بارها نظرش را درباره هم‌خانگی با من، دوستی با من و دشمنی با من تغییر داد.   بالاخره با همکاری همسایه‌مان که از این فشارها خبر داشت نقشه‌ای برای نجات و دوری از مزاحمت‌ها و حاشیه‌ها کشیدیم. تصمیم گرفتیم همه دوستان  را دعوت کنیم و در این مهمانی اعلام کنیم می‌خواهیم با یکدیگر ازدواج کنیم. در ظاهر همگی خوشحال و به ما تبریک می‌گفتند ولی پنهانی جلسه‌ای ترتیب داده بودند و این کار مرا توهین به خودشان و «دروغگویی» من می‌شمردند. دیگر جایی در «لایف» آنها نداشتم. دوست ترنسم گفت «خب تو الان دیگر یک بایسکشوال نیستی و با این ازدواج یک استریت می‌شوی» با زبان بی‌زبانی به من گفت دلیلی ندارد که پناهنده باشم و می‌توانم به ایران برگردم.

آیا ازدواج باعث تغییر جنسیت یا تغییر امیال درونی و گرایش جنسی می‌شود؟ این برخوردها و حرف‌هایی که پشت سرم گفته می‌شد عذابم می‌داد. همه‌جا پیچیده بود که من دروغگو هستم و «کیس تقلبی»‌ دارم. دو روز بعد هم‌خانه‌ام وسایلم را از خانه بیرون انداخت و ادعا کرد مبلغ بالایی بدهکار هستم و هرچه زودتر باید تسویه کنم و خانه و زندگی‌اش را ترک کنم! متاسفانه ترک خانه با دردسرها و شلوغی همراه شد و کار به پلیس و بیمارستان کشید. هم‌خانه‌ام صدایش را چنان بلند کرد که همسایه‌ها پلیس را خبر کردند. هم‌خانه‌ام قرص اعصاب و آرام‌بخش مصرف می‌کرد و بسیار عصبی بود به همین دلیل بدون‌ علت ترس بر او غالب شده بود. سرش را به در می‌کوبید و کمک می‌خواست! بالاخره در باز شد و او به بیمارستان منتقل شد و من به پاسگاه پلیس فرستاده شدم. تا نیمه‌های شب آنجا بودم بعد به خانه دوستم رفتم. به من گفت چطور در جلسه‌ی گی‌ها و ترنس‌هایی  که می‌شناختیم، جلسه دادگاه صدور حکم محکومیت و مجازات من تشکیل شده است و همگی به این نتیجه رسیده اند که باید کاری کنند. طوری مصمم شده اند که انگار حس دفاع از حقوق همه رنگین‌کمانی‌ها همه وجودشان را به جوش آورده باشد. همه تصمیم گرفتند که بامن قطع رابطه کنند و ماجرای «خیانت» من را به یکی از فعالان حقوق رنگین‌کمانی بگویند تا او نیز با من به مبارزه برخیزد. انگار تلاش‌های آنها برای «احقاق حقشان» موثر واقع شد و نامه استیناف من به دستم رسید. گویا به اندازه کافی شواهدی در دست نیست که جانم در ایران، جایی که پدرم بعد از کشف رابطه من و دوست‌پسرم به قصد کشت مرا زد و گرسنگی داد، جایی که از خانه فرار کردم و به شهر دیگری رفتم و باز هم مرا پیدا کرد، در خطر است! شروین که از نوکیشان مسیحی است هم از آسیب آنها در امان نماند. هم‌خانه سابقم به کلیسا رفت و از خادمین کلیسا پرسیده بود «شما چطور خادمی هستید که ایمان‌دار شما میاید و پارتنر مرا می‌دزدد؟!»

داستان زندگی من هم مثل بسیاری دیگر از زندگی‌های دوجنسگراها پر است از درک نشدن، طرد شدن و آسیب دیدن‌هایی که در بسیاری موارد راهی جز «تردید درونی» و «انکار بیرونی» جلوی ما نمی‌گذارد. همان چیزهایی که موجب می‌شود آنها که می‌خواهند کمکم کنند می‌گویند هویت خود را «همجنسگرا» اعلام کن و بعدها به همان دلیل من را دروغ‌گو و خیانتکار می‌خوانند. وقت آن رسیده که به این تبعیض‌ها پایان دهیم. اولین قدم هم آگاهی و دوری از پیش‌داوری است. عشق حق همه است!

کلیدواژه‌ها: #روایت های ما#پناهجویان#فارسی#دوجنسگرایی و دوجنسگراها#مقاله‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مشاهده بخش نظرات و نوشتن نظر

نمایش

نظرت رو بنویس

کلیه نظرات پس از بررسی و تایید مدیر وب‌سایت، به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند

سایر مطالب

بیشتر
برنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشروز افتخار همه‌جنسگرایانروز افتخار همه‌جنسگرایان«رخدادهای مجازی ماه افتخار»«رخدادهای مجازی ماه افتخار»نقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرانقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گراآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدکریسمس رنگین کمانی‌کریسمس رنگین کمانی‌"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآباد"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآبادرابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟رابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟یکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازییکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازیشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغلایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌لایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌زمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییمرکز منابع دوجنس‌گراییمرکز منابع دوجنس‌گراییروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاتاکید بر  تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار  سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانتاکید بر تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضآشکارسازی در فضای مجازیآشکارسازی در فضای مجازیمعرفی فیلم : رفتار درخورمعرفی فیلم : رفتار درخورخبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌خبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌دور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛دور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛داستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییهفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟Around the World: Iran and Bisexual ActivismAround the World: Iran and Bisexual Activismکوییر چیست؟کوییر چیست؟معرفی  اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیامعرفی اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیاگرایش جنسی من چیه؟گرایش جنسی من چیه؟معرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهامعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهادوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهنمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایاننمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایانآغاز به کار "دوجنسگرا"آغاز به کار "دوجنسگرا"آشکارسازی یا هفت خوان رستمآشکارسازی یا هفت خوان رستممحو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»محو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»آشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراواژه نامهواژه نامهما تنها نیستیم - کیت براونما تنها نیستیم - کیت براونچگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟چگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟"آویشن" از راه می‌رسد"آویشن" از راه می‌رسد۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرا۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرابازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایاناولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیااولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیاروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هایکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمییکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمیقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییصدای دوجنسگراصدای دوجنسگرایکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازیکی از ما - قسمت نهم: هیسیکی از ما - قسمت نهم: هیسدوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستنددوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستندهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگرادلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاندلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایانروایت های ما :‌ ماندگارروایت های ما :‌ ماندگاراصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیمعرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»معرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»آیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟آیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟معرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییجنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟روایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریماشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شداشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شدالفبای رنگین‌کمانیالفبای رنگین‌کمانیمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌انددوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایراندوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایرانموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیما تنها نیستیمما تنها نیستیمبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستاقلیت در اقلیتاقلیت در اقلیتمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانچرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟چرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟ما تنها نیستیم - آلفرد کنزیما تنها نیستیم - آلفرد کنزیطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستگپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»گپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»مردانگی در مردان ترنسمردانگی در مردان ترنسچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردسلامت روانی زنان دوجنسگراسلامت روانی زنان دوجنسگرادوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییردوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییریکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمدوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحوردوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحورمن سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎کنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConمی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشممی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشمراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانکوییرپارتی با زینبکوییرپارتی با زینبال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلسوال هایی که نباید پرسید!سوال هایی که نباید پرسید!یکی از ما - قسمت چهاردهم: آواریکی از ما - قسمت چهاردهم: آوارشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیمحو دوجنسگرایی،‌  در سریال گلی Gleeمحو دوجنسگرایی،‌ در سریال گلی Gleeسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+ماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+مجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شددگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراندگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایرانبه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرابه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گراپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهاکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرااکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گراجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کنددوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهخبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶خبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶یکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازییکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازیوقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟وقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟روز والدین ترنسروز والدین ترنسمانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!مانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!معرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرامعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرایکی از ما – قسمت سوم : خواستگارییکی از ما – قسمت سوم : خواستگاریزنان دوجنسگرا در حاشیهزنان دوجنسگرا در حاشیهروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانینمایش افراد ترنس در رسانه‌هانمایش افراد ترنس در رسانه‌هارشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانان«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»دوجنسگرا یک ساله شددوجنسگرا یک ساله شدسکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟سکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟ما تنها نیستیم - کیرستن سینماما تنها نیستیم - کیرستن سینمامن دوجنسگرا هستممن دوجنسگرا هستمسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللاقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهاناقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهانمحو دوجنسگرایی در  «نارنجی مد جدید است»محو دوجنسگرایی در «نارنجی مد جدید است»فایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه  Merriam-Webster تغییر کردمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه Merriam-Webster تغییر کردانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهآیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟آیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟دزیره اخوان کیست؟دزیره اخوان کیست؟بررسی مفهوم دوجنسگراییبررسی مفهوم دوجنسگراییروز جهانی حقوق بشرروز جهانی حقوق بشر⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟خودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیچی بگیم و چی نگیم؟چی بگیم و چی نگیم؟»ما تنها نیستیم «فریدا کالو»ما تنها نیستیم «فریدا کالوگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردروایت های ما : زینبروایت های ما : زینبشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانییکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتییکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتیمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنمبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!مبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودن۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودنما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکایکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابآیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟آیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟یکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانمعرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»معرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»عشق آزاد: رهایی نهاییعشق آزاد: رهایی نهاییبررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»بررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»به تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتگفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»گفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»یکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخدرباره مادرباره مایکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمما تنها نیستیم: مالکوم ایکسما تنها نیستیم: مالکوم ایکسیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمآرشیو دوجنسگراییآرشیو دوجنسگراییدگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟دگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟معرفی انجمن فرانسوی  بی‌کوز Bi'Causeمعرفی انجمن فرانسوی بی‌کوز Bi'Causeاعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هااعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هایکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندییکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندیروایت های ما : سیامکروایت های ما : سیامکدوجنسگراییدوجنسگراییدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایان۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایاندوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌تردوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌تراولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایاناولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایان+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایان+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایانتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسییکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندبیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوربیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشورما تنها نیستیم - پیترو آرتینوما تنها نیستیم - پیترو آرتینوهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانیکی از ما - قسمت هفتم: قایق مایکی از ما - قسمت هفتم: قایق مایکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکرارییکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکرارییکی از ما - قسمت دوم : ازدواجیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجمعرفی کتاب:  دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابمعرفی کتاب: دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابدوجنسگرایان و ارولاندودوجنسگرایان و ارولاندونشریه دوجنسگرایینشریه دوجنسگرایییکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداریکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداراول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی