صفحه اصلی آخرین مطالب پادکست‌ها چندرسانه‌ای دانلود جستجو EN
از دیگران

دوجنسگرایی

۰۷ دی ۹۴

دوجنسگرایی

 

این مقاله در سایت مطالعات جنسیت، ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ منتشر شده است.

مرجان اهورایی[۱]

[اشاره: این مقاله بخشی از یک پروژه است که بخش نخست آن توسط سایت ایرکو تهیه شده است و در سایت ایرکو منتشر شده. بخش دوم این پروژه در سایت مطالعات جنسیت ادامه دارد و مجموعه این مقالات به صورت یک کتاب توسط گروه مطالعات جنسیت و ایرکو در انتشارات گیلگمیشان به زودی منتشر خواهد شد. این مقاله ها اغلب به روش دایرهالمعارفی نوشته شده اند].

    در بخش‌های مختلف به مناسبت‌هایی به دوجنس‌گرایی اشاره کردیم. برای مثال در ترازبندی‌های گرایش جنسی یا بحث از بایفوبیا و برون‌آیی. اما در اینجا به طور خاص به مسئله برون‌آیی اجتماعی و تاریخی دوجنس‌گرایان به مثابه یک هویت در دوره معاصر می‌پردازیم. دوجنس‌گرایی به مثابه یک «هویت» مانند همجنس‌گرایی و دگرجنس‌گرایی محصول تحولات زندگی مدرن است. اینکه کسی خود را به این عنوان بنامد و آن را به عنوان یک هویت برای تعریف خود انتخاب کند پدیده‌ای است که مانند همجنس‌گرایی و دگرجنس‌گرایی از خلال مباحث علمی زاده شد و سپس به جنبش‌های اجتماعی متناسب با این تعریف منجر شد.

دوجنس‌گرایی به مثابه یک هویت پزشکینه

پیش از آنکه جنبشی تحت عنوان دوجنس‌گرایی وجود داشته باشد، این مفهوم به مثابه یک مسئله پزشکی مورد بحث سکسولوژیست‌ها بوده است. فروید نوعی دوجنس‌گرایی ذاتی را برای نوع بشر می‌شناخت که در همه وجود دارد و به تدریج به یکی از دو سمت دگرجنس‌گرایی یا همجنس‌گرایی پیش می‌رود. مبنای این ادعا نظریات زیست‌شناختی بود که در دوره حیات فروید پذیرفته بود و بر اساس آن وجود هر دو عنصر مردانگی[۲] و زنانگی[۳] در همه افراد را مدعی بود. وقتی فرد به سمت یکی از این دو ویژگی می‌رود بر اساس تناسب آن با آناتومی وی دگرجنس‌گرا یا همجنس‌گراست. این دیدگاه فروید به جهت مبتنی بودن بر یکسری نظریات زیست‌شناختی که بعداً تغییر کرد از نیمه قرن بیستم به جهت نقد سندور رادو کنار گذاشته شد (Freidman, 1986, p. 61). دیدگاه دومی که دوجنس‌گرایی را به عنوان یک گرایش موضوع برجسته‌ای در سکسولوژی ساخت تحقیقات پیمایشی کینزی بود. او طیف گسترده‌ای از جمعیت مردان یعنی ۴۶% آنها را دارای تجربیات عاطفی جنسی با هر دو جنس یافت. از این میزان البته تنها ۱۱٫۶% از مردان سفید بین ۲۰ تا ۳۵ خود را تحت عنوان دوجنس‌گرا می‌شناختند. این میزان در زنان بسیار کمتر بوده است. بین ۶ تا ۱۴ درصد از زنان ۲۰ تا ۳۵ سال تجربه تصادفی با هنجس را نیز داشته اند و فقط ۷% از زنان مجرد و ۴% از زنان متأهل بین ۲۰ تا ۳۵ خود را در میان دو گرایش همجنس‌گرا و دگرجنس‌گرا تعریف می‌کنند. وجود این جمعیت موجب شد او دوتایی همجنس‌گرا/دوجنس‌گرا را یک دوتایی معیوب بداند که برای توصیف جمعیت‌شناختی و ترازبندی گرایش جنسی نابسنده است. با وجود این تأکید بر وجه تمایز و اهمیت تمایز دوجنس‌گرایان به عنوان یک گروه هویتی جداگانه اغلب تحقیقات همجنس‌گرایی را موضوع عمده‌ای می‌داند که باید «کشف» شود و دوجنس‌گرایی عمدتاً در سایه قرار دارد. بنابراین میزان نمونه‌های جمعیتی این تحقیقات نیز اغلب با تعداد کمتری از دوجنس‌گرایان همراه است. اما از سوی دیگر دوجنس‌گرایان در برخی از تحقیقات سکسولوژی موضوع بررسی جداگانه بوده‌اند که اغلب امتیازی برای زندگی اجتماعی آنها نبوده است. برای مثال در این مورد تحقیق شده است که چه میزان فانتزی‌های جنسی دوجنس‌گرایان بیشتر از سایر گرایش‌های جنسی است، یا اینکه مردانگی در زنان دوجنس‌گرا و حادمردانگی در مردان دوجنس‌گرا بیشتر از سایر گرایش‌هاست(Van Wyk PH, 1995). برخی از این تحقیقات چیزی از زندگی انسانی دوجنس‌گرایان را کشف نمی‌کند و گاه ممکن است بر سوء فهم‌های اجتماعی در مورد حقوق ایشان نیز بیافزاید.

هویت سیاسی دوجنس‌گرایان

شاید تا پیش از دوره مدرن مفهوم حقوق دوجنس‌گرایان همجون سایر گرایش‌های جنسی معنایی نداشت چون تفکیک هویتی و مرزگذاری برای انتخاب شریک جنسی به دشواری عصر مدرن نبود. اما آنچه گفتمان جنسی جدید تحت عنوان دگرجنس‌گرایی تولید کرد نخست هویت پزشکینه و سپس هویت حقوقی و سیاسی برای دوجنس‌گرایان ( و سایر گروه‌های اقلیتی) را اجتناب ناپذیر کرد. دوجنس‌گرایان اغلب زیر عنوان جنبش همجنس‌گرایان فعالیت کرده‌اند. برخی از بنیادگذاران جنبش گی و لزبین کسانی بوده‌اند که خود عنوان دوجنس‌گرا را بر نمی‌گزیده‌اند هرچند در قالب نامگذاری‌های علمی چنین هویتی داشته اند. برخی نیز به شکل استراتژیک از این نامگذاری صرف نظر کرده‌اند. برای مثال در جنبش لزبین‌های دهه شصت و هفتاد برخی نام‌ها مانند کیت میلت بوده‌اند که ضمن مشارکت در جنبش مذکور زندگی دوجنس‌گرایانه داشته اند. اما در قلمرو تعریف و هویت یابی خود را لزبین می‌شناخته‌اند. برخی نیز مانند دانیل گوئرین نظریه پرداز مهم آنارشیست زندگی دوجنس‌گرا داشته‌انداما در کار دفاع از حقوق همجنس‌‌گرایان و مشارکت در جنبش ایشان بوده‌است، بی‌آنکه تمایزی میان دو جنبش دوجنس‌گرا و همجنس‌گرا قایل باشند. بخشی از این تشخیص ناپذیری دوجنس‌گرایان در دهه شصت و هفتاد غلبه گفتمان لزبین‌های رادیکال بوده است که برای طرد دگرجنس‌گرایی اجباری هر شکل از دوجنس‌گرایی را امکان ناپذیر می‌کردند و به دوگانه دوجنس‌گرا/همجنس‌گرا دامن می‌زدند. بنابراین برخی از فعالان این جنبش نیز باید از هر عنوان دیگری جز لزبین که دیگر یک هویت سیاسی بود تا جنسی، صرف نظر می‌کردند. اما تدریجاً از دهه هفتاد به ویژه دهه هشتاد برون‌آیی و ایجاد تمایزی جدید تحت عنوان جنبش دوجنس‌گرا میسر شد. دان فاس در ۱۹۷۲ «گروه ملی رهایی بخش دو جنس‌گرا» را در شهر نیویورک تأسیس کرد. ارگان این گروه «بیان دوجنس‌گرا» بود. در ۱۹۷۵ جفری دیویدسون «گروه دوجنس‌گرا در فیلادلفیا» را راه اندازی کرد. در ۱۹۷۶ هریت لوی و مگی رابنستاین مرکز دوجنس‌گرای سانفرانسیسکو را راه اندازی کردند. به همین ترتیب بسیاری از فعالیت‌های متمایز دوجنس‌گرا طی این دهه و دهه هشتاد ادامه یافت و در ۱۹۹۰ اولین کنفرانس ملی دوجنس‌گرایان در آمریکا-سانفرانسیسکو برگزار شد[۴]. علاوه بر این فعالیت‌ها که اغلب در ایالات متحده برگزار شده برخی فعالیت‌های بین المللی مانند «کنفرانس بین‌المللی دوجنس‌گرا» از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۰ هر چهار سال یکبار برگزار شده و باعث تشخیص متمایز بیشتر جنبش دوجنس‌گرا گردیده است. مشارکت سیاسی دوجنس‌گرایان در قالب جنبش‌های سیاسی دهه شصت اروپا و ایالات متحده زیر سایه هویت‌های لزبین‌ها و گی‌ها قرار دارد. علت عمده آن این بوده که در این دروه گی و لزبین بودن تبدیل به یک برچسب سیاسی برای مقابله با سیستم حاکم شده بود و دوجنس‌گرایی به عنوان یک برچسب نه تشخیص پذیر بود و نه از طریق برخی (لزبین‌های رادیکال) پذیرفتنی. بنابراین در دوره ای که کمتر هویت اقلیت جنسی مدلول براندازی و مقاومت علیه حاکمیت داشت یعنی از دهه ۱۹۹۰ بیشترین تمایز و تشخیص پذیری این هویت به عنوان یک هویت جنسی مطرح شد.

استراتژی تمایزگذاری و هویت دوجنس‌گرا

دوجنس‌گرا موضوعی برای مقاومت در برابر دو جبهه بوده است. نخست گروه‌های اقلیتی که وضعیت هویتی دوجنس‌گرایی را تشخیص نمی دهند و اغلب آن را با همجنس‌خوابی یکسان تلقی می‌کنند یا سایر داغ‌ننگ‌هایی که جامعه بر پیشانی ایشان نهاده است را به دوجنس‌گرایان می‌دهند. گروه دوم فوبیا‌های عمومی است که برای هر شکلی از رابطه با همجنس از جمله دوجنس‌گرایان وجود دارد. مبارزه در این دو جبهه نه تنها برای فعالات دوجنس‌گرا که برای هر دوجنس‌گرایی هزینه‌های روانی و انسانی دارد. بر اساس آمار موجود میزان فشار و استرس ناشی از گرایش جنسی برای دوجنس‌گرایان بیشتر از گروه‌های اقلیتی دیگر بوده است. جدیدترین تحقیق در بریتانیا نشان می‌دهد که برای مثال زنان دوجنس‌گرا از زنان لزبین بیشتر به بیماری‌های روحی دچار می‌شوند و در کل میزان امکان ابتلا جمعیت دوجنس‌گرا در میان سایر گروه‌های جنسی از سایرین بیشتر بود است(Madlen, 2015). این فشارها اغلب ناشی از فوبیایی است که دوجنس‌گرایان بیشتر از سایر گروه‌ها تحمل می‌کنند. وجود این فوبیاها موجب می‌شود که دوجنس‌گرایانی که به عنوان یک هویت مستقل به خود نگاه می‌کنند دائماً در حال مشخص کردن مرزبندی‌ها از آنچیزی باشند که مبنای این فوبیا‌هاست. به همین جهت آن شکل از روابطی که هویت دوجنس‌گرا را موقعیت سردرگم میان دو گرایش جنسی نشان دهد و ثبات و استقرار و تعهد اش را نشان ندهد به عنوان یک شکل متمایز بازشناخته و طرد می‌شود.  این استراتژی عمده هویت‌سازی برای اکثر گروه‌های جنسی است. دوجنس‌گرایی نیز به همین جهت از طریق دو شیوه مرزبندی شکل گرفته است. نخست مرزبندی از همجنس‌گرایی و سایر اشکال گرایش جنسی که سال‌ها با آن خلط شده و دوم مرزبندی از اشکال نامشروع رابطه به لحاظ اجتماعی که بازتابی از «هویت» بودن یک گرایش نیست بلکه وضعیت عدم استقرار گرایش جنسی را حکایت می‌کند. مرزبندی نخست چنان که ذکر شد از اواخر قرن بیستم اوج گرفته است. از جهت مرزبندی نوع دوم می‌توان به برخی از اشکال و حالت‌های رابطه اشاره کرد که برخی از آن را ما در این اثر شرح داده و در ادامه شرح خواهیم داد. از جمله تمایز‌هایی که پیشتر برای جداکردن همجنس‌گرایی از سایر روابط مشابه ذکر کردیم چنین مرزبندی‌هایی را دوجنس‌گرایان نیز برای کاهش فشارهای اجتماعی به کار می‌برند. مرز میان دوجنس‌گرا و دوجنس-کنجکاوی[۵]، مرز میان دوجنس‌گرایی و همجنس‌خوابی، مرز میان دوجنس‌گرایی و همجنس‌بازی و غیره. برای مثال مفهوم همجنس-کنجکاوی را که یک اصطلاح پرکاربرد در فضاهایی اینترنتی است را در نظر بگیرید. دوجنس-کنجکاوی بر خلاف دوجنس‌گرایی نگاه هویتی به کنش خود ندارد و احتمالا یک دگرجنس‌گرا یا همجنس‌گرایی است که برای روابط با جنس مقابل به شکل موقت تمایل نشان می‌دهد. در واقع این نه یک گرایش مستمر و جدی برای او بلکه یک انتخاب از سر تفریح و کنجکاوی است که اغلب شامل یک رابطه جنسی است (Frank, 2008). در کنار دوجنس-کنجکاوی اصطلاح دیگری که برای توصیف این رابطه ناهویتی وجود دارد «دگرجنس‌گرایی منعطف»[۶] و همجنس‌گرایی منعطف[۷] است. اولی فرد استریتی است که با وجود تعریف خود به عنوان استریت روابط پراکنده‌ای با همجنس دارد اما آن را بخشی از هویت جنسی‌اش نمی‌شمارد و دومی همین رابطه برای یک همجنس‌گرا را توصیف می‌کند که روابط تصادفی با جنس مقابل دارد بدون آنکه آن را در تعیین گرایش و هویت جنسی اش دخیل بداند(ibid). مجموعه‌ای از این این مرزبندی‌ها و حالت‌های ارتباطی در مقالات پیشین و در ادامه این فصل شرح خواهیم داد. این شیوه‌های زبانی برای مرزبندی همواره دو کار انجام می‌دهد: نخست مشروعیت بخشی و جایگاه یابی در معماری جامعه و دوم بیان دقیق و روشن از میل برای مشاهده پذیر کردن و قابل شناخت کردن یک شیوه از میل ورزی. کارکرد نخست برای هر جنبش رهایی بخشی ضروری است تا گروه‌های جنسی قادر به برخورداری برابر از حقوق اجتماعی باشند و طرد نشوند اما کارکرد دوم برای مدیریت بهتر جامعه توسط سیستم حاکم ضرورت دارد تا بتواند بهتر آن ها را تحت کنترل و نظارت قرار دهد. این دوگانگی و تضاد از فرآیند حق طلبی جنبش‌های جنسی غیر قابل انفکاک به نظر می‌رسد.

 

منابع ارجاع داده شد در متن:

  Frank, K. (2008). Not Gay, but Not Homophobic': Male Sexuality and Homophobia in the 'Lifestyle'. Sexualities , 11 (4), 435–۴۵۴٫ Freidman, R. M. (1986). The Psychoanalitical Model of Male Homosexuality: A History and Theoretical Critique. Psychoanalytic review , 73 (4), 61-97. Madlen, D. (2015, 06 01). Being bisexual 'is bad for your health': People with male and female partners report poorer wellbeing than those of other sexualities. Retrieved 07 13, 2015, from DailyMail: http://www.dailymail.co.uk/health/article-3146132/Being-bisexual-bad-health-People-male-female-partners-report-poorer-wellbeing-sexualities.html Van Wyk PH, G. C. (1995). Biology of Bisexuality: Critique and Observations. Journal of Homosexuality (28 ), 357–۳۷۳٫


[۱]. این مجموعه مقالات برای زنده نگاه داشتن یاد مرجان اهورایی، به نام او منتشر شده است؛ پناهنده تراسکسوال ایرانی که در ترکیه پیش از بازاسکان در کشور سوم، بر اثر بیماری و فقدان دسترسی به امکانات لازم جان خود را از دست داد.
[۲]. masculinity
[۳]. femininity
[۴]. برای بررسی این تقویم از تاریخ دوجنس‌گرا بنگرید به این نشانی:http://www.binetusa.org/bihealth.html
[۵]. bi-curiosity
[۶]. heteroflexibility
[۷]. homoflexibility
کلیدواژه‌ها: #مطالعات جنسیت#دوجنسگرایی#فارسی#هویت#پژوهشگران و کنشگران#دوجنسگرایی و دوجنسگراها#از دیگران

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مشاهده بخش نظرات و نوشتن نظر

نمایش

نظرت رو بنویس

کلیه نظرات پس از بررسی و تایید مدیر وب‌سایت، به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند

سایر مطالب

بیشتر
ما تنها نیستیمما تنها نیستیممعرفی کتاب: درک دوجنسگراییمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه  Merriam-Webster تغییر کردمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه Merriam-Webster تغییر کردیکی از ما - قسمت چهاردهم: آواریکی از ما - قسمت چهاردهم: آوارجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهیکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازییکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازیمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشان"آویشن" از راه می‌رسد"آویشن" از راه می‌رسدیکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکرارییکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکراریتاکید بر  تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار  سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانتاکید بر تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهروز والدین ترنسروز والدین ترنس۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایان۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایانساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانممجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهچگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟چگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟مردانگی در مردان ترنسمردانگی در مردان ترنسفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیرددوجنسگرا یک ساله شددوجنسگرا یک ساله شد"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآباد"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآبادطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتمحو دوجنسگرایی،‌  در سریال گلی Gleeمحو دوجنسگرایی،‌ در سریال گلی Gleeعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستدزیره اخوان کیست؟دزیره اخوان کیست؟یکی از ما – قسمت سوم : خواستگارییکی از ما – قسمت سوم : خواستگاریما تنها نیستیم - کیت براونما تنها نیستیم - کیت براوناکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرااکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرامی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشممی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشمیکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداریکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیدارمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگرایییکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتییکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتیIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزییکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمما تنها نیستیم: مالکوم ایکسما تنها نیستیم: مالکوم ایکسدگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراندگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایرانفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجگپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»گپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»من دوجنسگرا هستممن دوجنسگرا هستمدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+ماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+آگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهمعرفی انجمن فرانسوی  بی‌کوز Bi'Causeمعرفی انجمن فرانسوی بی‌کوز Bi'Causeپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهاولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیااولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیاکوییرپارتی با زینبکوییرپارتی با زینبتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستدوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستنددوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستندیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهدوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌تردوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌ترنشریه دوجنسگرایینشریه دوجنسگراییدوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییردوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییرما تنها نیستیم - پیترو آرتینوما تنها نیستیم - پیترو آرتینوحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندمعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهامعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهاواژه نامهواژه نامهروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِل+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایان+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایانبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمسکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟سکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟معرفی فیلم : رفتار درخورمعرفی فیلم : رفتار درخورهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغخبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌خبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌ما تنها نیستیم - کیرستن سینماما تنها نیستیم - کیرستن سینمانمایش افراد ترنس در رسانه‌هانمایش افراد ترنس در رسانه‌هااعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هااعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هایکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخسوال هایی که نباید پرسید!سوال هایی که نباید پرسید!به رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرابه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرامعرفی  اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیامعرفی اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیا۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودن۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودنیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضمحو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»محو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»روایت های ما :‌ ماندگارروایت های ما :‌ ماندگارقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمآیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟آیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟آغاز به کار "دوجنسگرا"آغاز به کار "دوجنسگرا"یکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیمرکز منابع دوجنس‌گراییمرکز منابع دوجنس‌گرایییکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندییکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندیروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکادوجنسگرایان و ارولاندودوجنسگرایان و ارولاندومعرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»معرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»یکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریملایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌لایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌غیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیبررسی مفهوم دوجنسگراییبررسی مفهوم دوجنسگراییمعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرامعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گراعشق آزاد: رهایی نهاییعشق آزاد: رهایی نهاییوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیادگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟دگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟خبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶خبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶آرشیو دوجنسگراییآرشیو دوجنسگراییدوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایراندوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایرانگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییگروه موسیقی تتو و دوجنسگرایییکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایاندوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحوردوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحورغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانما تنها نیستیم - آلفرد کنزیما تنها نیستیم - آلفرد کنزیداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شددور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛دور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛همجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانوقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟وقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟نمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایاننمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایانراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکادوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟«رخدادهای مجازی ماه افتخار»«رخدادهای مجازی ماه افتخار»کوییر چیست؟کوییر چیست؟روایت های ما : سیامکروایت های ما : سیامک۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرا۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگراچی بگیم و چی نگیم؟چی بگیم و چی نگیم؟اشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شداشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شدآیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟آیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟رشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانکریسمس رنگین کمانی‌کریسمس رنگین کمانی‌آویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیمعرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»معرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»دوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهگرایش جنسی من چیه؟گرایش جنسی من چیه؟محو دوجنسگرایی در  «نارنجی مد جدید است»محو دوجنسگرایی در «نارنجی مد جدید است»اصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهیکی از ما - قسمت هفتم: قایق مایکی از ما - قسمت هفتم: قایق مابرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشمعرفی کتاب:  دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابمعرفی کتاب: دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابجنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟اقلیت در اقلیتاقلیت در اقلیتبیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوربیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشورکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiCon«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»Around the World: Iran and Bisexual ActivismAround the World: Iran and Bisexual Activismچرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟چرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟روایت های ما : زینبروایت های ما : زینبپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندرابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟رابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟یکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قاببررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»بررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»گشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییدلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاندلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاندگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریزنان دوجنسگرا در حاشیهزنان دوجنسگرا در حاشیهیکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازییکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازیهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیداولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایاناولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایانآشکارسازی یا هفت خوان رستمآشکارسازی یا هفت خوان رستمسلامت روانی زنان دوجنسگراسلامت روانی زنان دوجنسگرامن سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎روز افتخار همه‌جنسگرایانروز افتخار همه‌جنسگرایاندوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتهفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!پرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایاناقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهاناقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهان⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟روز جهانی حقوق بشرروز جهانی حقوق بشرگفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»گفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»آشکارسازی در فضای مجازیآشکارسازی در فضای مجازیدرباره مادرباره مابازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانیکی از ما - قسمت نهم: هیسیکی از ما - قسمت نهم: هیسصدای دوجنسگراصدای دوجنسگرافعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندآیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟آیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟مانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!مانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!»ما تنها نیستیم «فریدا کالو»ما تنها نیستیم «فریدا کالوشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریممبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!مبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!الفبای رنگین‌کمانیالفبای رنگین‌کمانینقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرانقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرایکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمییکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمیمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کند