صفحه اصلی آخرین مطالب پادکست‌ها چندرسانه‌ای دانلود جستجو EN
مقاله‌ها

خودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرت

۲۶ اردیبهشت ۹۶

خودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرت

نیما نیا

  اهمیتی ندارد چرا و از کجای جهان می‌آییم، مهم چمدان ماست که لحظه‌های سپری شده را درونش تا کرده‌ایم و با خود می‌آوریم. هر کجای جغرافیا که باشیم، هر لحظه‌ای که چمدانمان را باز می‌کنیم، دوباره زخم‌ها، دوری و نزدیکی‌ها از گوشه‌های تاریک چمدان بیرون می خزند و تماشایمان می‌کنند.

ما همیشه در سفریم و گاهی خسته از محتوای سنگین چمدان‌هایمان، نبودن را انتخاب می‌کنیم و مرگ از گوشه و کنار دنیای رنگین‌کمانیمان به گوش می‌رسد. آمار دقیقی از خودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرت در دست نیست اما بر اساس پژوهشی  در دانشگاه جان هاپکینز در سال ۲۰۱۶، خودکشی دومین دلیل مرگ و میر در افراد سنی ۱۵ تا ۲۴ سال در آمریکا به حساب می‌آید و ۲۹ درصد از دانش آموزان همجنسگرا و دوجنسگرا اقدام به خودکشی کرده‌اند.

در این گزارش،  آماری از نرخ خودکشی در دانش آموزان ترنسکشوال در دست نیست. طبق این گزارش انگیزه خودکشی در این افراد عدم امنیت اجتماعی بوده است. پس از قانونی شدن ازدواج هم‌جنس‌ها در آمریکا این رقم کاهش یافته است.اینکه چرا مهاجرت، افراد را به انتخابی میان مرگ و زندگی می‌گذارد، باید همسفر گفتگویی شویم با مریم زارع، فوق لیسانس جامعه شناسی از دانشگاه تهران و فوق لیسانس مددکاری اجتماعی از دانشگاه مونترال. او در حال حاضر به عنوان یک مددکار اجتماعی در حوزه مهاجرت فعالیت می‌کند. زارع پیش از این هم تحقیقاتی در زمینه جامعه شناسی مرگ داشته است. در این گفتگو مروری داریم بر خودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرت. 

مریم زارع

نگاه شما به جامعه شناسی مرگ چیست و علاقه شما از تحقیق در این حوزه از کجا شروع شد؟

یک روز داشتم در قبرستان قدم می‌زدم که متوجه تفاوت قبرها با یکدیگر شدم؛ اینکه آدم ها بعد از نیستی هم، با هم فرق دارند و ما در قبرستان هم فرا دست و فرو دست داریم، انگار که مرگ طبقه بندی شده است. این مسئله باعث شد موضوع تز فوق لیسانسم را  (جامعه شناسی نگرش آدم ها به مرگ) انتخاب کنم. مقایسه‌ای داشتم از منطقه (۱) تهران که منطقه مرفه بود، تا منطقه (۱۴) تهران که یکی از بدترین مناطق بود و نتایح جالبی هم به دست آوردم  و ترس از مرگ را در طبقه مرفه خیلی بیشتر دیدم.

از نگاه یک جامعه شناس خودکشی چه تعریفی دارد؟

 در دسته‌بندی مرگ‌ها، خودکشی یک مرگ خود خواسته است. از نظر امیل دورکیم ( Émile Durkheim) که در این زمینه پژوهش‌های درخشانی داشته  و نظریه پرداز مشهوری در حوزه خودکشی است، خودکشی را نه به عنوان آسیب اجتماعی بلکه به عنوان عدم «همبستگی» اجتماعی در نظر می‌گیرد. از نظر او خودکشی بر اساس عدم همبستگی اجتماعی پایه ریزی شده است و هر چقدر همبستگی اجتماعی سست می‌شود ارتباط و تعلق فرد نسبت به گروه هم کاسته می‌شود و به مرور شخص را به سمتی می‌برد که خودش حیات خود را پایان دهد. فرد احساس می‌کند به هیچ چیز حتی حیات خود وابسته نیست.

با در نظر گرفتن این تعریف خودکشی چه انواعی دارد؟

خودکشی درعلم جامعه شناسی چهار نوع است. دسته اول، خودکشی خودخواهانه نام دارد؛ که فرد استقلال طلب و فرد گرا می‌شود. این نوع خودکشی در جوامعی شکل می‌گیرد که کنترل اجتماعی و فشار باعث تضعیف روح جمعی شود. روح جمعی ما کم کم از هم گسیخته می‌شود و سازمان‌های اجتماعی در برابر مسئولیت‌هایی که دارند، شانه خالی می‌کنند و فرد از گروهی که به آن طعلق دارد دور می‌شود و دیگر قادر به همانند سازی با گروه‌های اجتماعی نیست. عدم پشتیبانی اجتماعی باعث می‌شود که فرد انقدر ایزوله شود که دست به خودکشی می‌زند. نوع دوم دگرخواهانه و یا نوع دوستانه نامیده می‌شود. شدت عمل مکانیزم‌های رفتار افراد طوری است که براساس ارزش‌های جامعه تصمیم می‌گیرد و خودش را نمی‌بیند. در کل نرخ بالای خودکشی، با فردیت و تنظیم اجتماعی افراد ارتباط دارد حالا در خودکشی نوع دوم، فرد وظیفه اخلاقی خود می‌داند که به خاطر دیگری دست به این عمل بزند. در این نوع خودکشی همبستگی و انسجام نسبت به نوع اول آنقدر قوی می‌شود که فرد بخاطر تعلق‌اش به گروه دست به خودکشی می‌زند؛ مثل «هاراکیر» کردن ژاپنی‌ها در زمان جنگبرای اینکه در هواپیما جا شوند، پاهایشان را قطع می‌کردند و سوار می‌شدند و خودشان را با آن هواپیما داوطلبانه به هدف می‌زدند. نوع سوم، آنومیک نام دارد. با نظارتی که جامعه در رفتارها و هنجارها دارد، فرد ضعیف و یا حذف می‌شود و حالتی از بی هنجاری در جامعه به وجود می‌آید. به نظر من این نوع خودکشی در بحران‌های بسیار شدید شکل می‌گیرد وجنبه اعتراضی دارد؛ مثل همین خود سوزی‌هایی که اخیرا در ایران می‌شنویم و شخص می‌رود جلوی «بنیاد شهید» خودش را آتش می‌زند. نوع چهارم را تقدیرگرایانه یا جبری می‌نامند. بیشتر عکس العملی به باز بینی و کنترل و تنظیم اجتماعی است. وقتی که جامعه بیش از حد دچار نظم درونی شود، فرد دچار انقیاد و تقلیل اجتماعی می‌شود و احساس می‌کند حق گزینش از او صلب شده و آنقدر میان چهارچوب قرار گرفته است که دیگر توان ادامه دادن به این وضعیت را ندارد.

خودکشی در جامعه رنگین‌کمانی در کدام یک از این مواردی که توضیح دادید قرار می‌گیرد؟

خودکشی در جمعیت دگرباشان را نمی‌شود به سادگی دسته بندی کرد؛ چون با افرادی که برخورد دارم، روحیات متفاوتی می‌بینم. آنها از سمت جامعه‌ای که نظم زیاد از حد داشته به شدت آسیب دیده‌اند و از تنهایی و عدم ارتباط چه با گروه‌های اجتماعی و حتی در گروه خودشان رنج می‌برند. از نظر تجربی می‌توانم در دسته (آنومیک و خودخواهانه) قرارشان دهم که افراد دچار عدم درک  و تعلق نداشتن به گروه‌های اجتماعی می‌شوند و آنقدر فضا برای آنها سست می‌شود که هر طرف می‌روند، برایشان همبستگی ایجاد نمی‌شود. همه ما در زندگی دنبال چیزی می گردیم بین «خود و آن» که بعضی اوقات این «آن» می‌تواند یک شی باشد که با آن رابطه‌ای برقرار می‌کنیم و از همبستگی با آن شی زندگی را تا جایی ادامه می‌دهیم. امروز همبستگی من با آن تمام می‌شود و می‌روم سراغ یک چیز دیگر که همین باعث آسیب می‌شود. در هر باری که وارد یک وضعیت و همبستگی جدید می‌شویم، بخشی از ذهن و روحمان کنده می‌شود. دقیقا شبیه یک دیوار است که وقتی آن همبستگی از بین می‌رود  یک آجر از آن دیوار می‌ریزد و یک روز می‌بینیم فقط یک چهارچوب از آن باقی مانده است. آنجاست که دیگر فرو می‌پاشیم و توان ادامه دادن را نداریم. جامعه دگرباش بعد از مهاجرت شرایط بسیار سختی را تجربه می‌کند، به خصوص دگرباشانی که از ایران وارد ترکیه می‌شوند و بعد از آن به کشور سوم و همین مدت زمانی که در ترکیه سپری می‌کنند، آسیب جدی به  آنها وارد می‌کند. در این مدت تجربه‌هایی را از سر می گذرانند و زمانی متوجه آسیب‌هایشان می‌شوند که به کشور مقصد رسیده‌اند. آنها مدت‌ها در ذهن، همبستگی بین خود و آن  کشور را ایجاد کرده‌اند اما به آن کشور که می‌رسند هیچ تعلقی به آنجا ندارند. شاید همه در مهاجرت این تجربه را داشته باشند اما برای دگرباشان سخت‌تر بوده است. اکثر دگرباشان خودکشی‌های نا موفق داشته‌اند. وقتی با آنها وارد مرحله تراپی می‌شوم، آسیب‌هایی را می‌بینم که مربوط به قبل از خروجشان از ایران است؛ براینمونه  یکی از آنها می‌گفت: «من تصور دیگری داشتم اما در مونترال تنها تر از قبل شدم. همیشه فکر می‌کردم، اینجا  وضعیتم بهتر می‌شود اما احساس می‌کنم، دگرباشان اینحا با من خیلی فرق دارند.» پس یک سری موارد فرهنگی هستند و نمی‌تواند صرف گروه خاصی باشد و همین تنهایی یکی از مهم ترین دلایل  اقدام به خودکشی است. در موردی دیگر شخصی بعد از ورودش به مونترال هنوز مورد آزار جامعه سنتی ایران قرار می‌گرفت. شیشه پنجره‌اش را می‌شکستند، روی در خانه‌اش فحش می‌نوشتند و او از ترس قادر به شکایت نبود و روزها از خانه بیرون نمی‌رفت و به شدت افسرده و تنها شده بود. در«دوجنسگرایان» این داستان کاملن متفاوت است. سردر گمی‌هایی که جامعه به آنها القا می‌کند، نسبت به همجنسگراها و ترنسکشوال‌ها بیشتر است. وقتی دوجنسگرا هستی انگار این همبستگی کمتر شکل می‌گیرد و تو به هیچ گروهی تعلق نداری و سستی این روح جمعی در تو بیشتر است. در صورتی که به خودی خود وابسطه نبودن به یک گرایش جنسی ثابت، زیباست. اما  بر خلاف میل و چهارچوب‌های شناحته شده است و جامعه دو روش برای حذف دارد، حذف فیزیکی و به قاعده؛ حذف به ادغام. آنقدر تورا ندیده می‌گیرد که از جامعه حذف می‌شوی

- طراحی نیما نیا - ۲۰۱۶]

جامعه میزبان چه مسئولیتی در قبال پناهندهگان رنگین‌کمانی دارد؟

تامین بهداشت روحی اما به شرط اینکه خود فرد هم بخواهد. گاهی این خواسته وجود دارد اما فرد آنقدر خسته و آسیب دیده است که توان رفتن به سازمان‌های مردمی  را ندارد.

چه روش‌هایی برای ایجاد انگیزه در میان جامعه رنگین‌کمانی توصیه می‌کنید؟

در پروژه‌ای که با آنها دارم روشی را استفاده می‌کنم به نام روایت گری ( narrative) فرد با من از گذشته‌اش تا حال‌ حرف می‌زند و هر آنچه را که بعد از مهاجرت از دست داده‌، مرور می‌کنیم. آنها در پروسه نریشن، با لحظه‌هایی روبرو می‌شوند که متوجه اهمیتش در زندگیشان نبوده‌اند. بعد از تکرار آن لحظه، داستان به شکل دیگری در ذهنشان تبدیل می‌شود. فردی مادرش متوجه گرایش جنسی‌ او شده بود و به او گفته بود «اگر کسی بفهمد همه خانواده از هم می‌پاشد» این لحظه نقطه حیاتی در زندگی این فرد داشته و آن مادر یک شکاف اساسی در زندگی فرزندش وارد کرده است که سبب شده آن شخص، نقش دیگری را در اجتماع بازی کند. ما با هم آن لحظه را از اول تعریف کردیم و داستان تبدیل شد به همان چیزی که او می‌خواست. ما آنقدر این روش را تکرار کردیم تا به مرور متوجه نقطه‌های کور زندگیش شد. در کل مشاوره و تراپی برای آنها یک نیاز حیاتیست.  

کلیدواژه‌ها: #فارسی#رنگین‌کمانی#مهاجرت#خودکشی#مقاله‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مشاهده بخش نظرات و نوشتن نظر

نمایش

نظرت رو بنویس

کلیه نظرات پس از بررسی و تایید مدیر وب‌سایت، به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند

سایر مطالب

بیشتر
"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآباد"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآباددور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛دور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛سکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟سکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟دوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحوردوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحوربرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشیکی از ما - قسمت هفتم: قایق مایکی از ما - قسمت هفتم: قایق مامبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!مبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!لایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌لایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌وبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندهفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!یکی از ما - قسمت نهم: هیسیکی از ما - قسمت نهم: هیسدزیره اخوان کیست؟دزیره اخوان کیست؟یکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنسلامت روانی زنان دوجنسگراسلامت روانی زنان دوجنسگراسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدیکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازییکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازیروایت های ما :‌ ماندگارروایت های ما :‌ ماندگاریکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکایییکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداریکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیدارما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاآشکارسازی در فضای مجازیآشکارسازی در فضای مجازینمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایاننمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایاندوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتییکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییدوجنسگراییدوجنسگراییروز جهانی حقوق بشرروز جهانی حقوق بشریکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکرارییکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکراریچرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟چرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟معرفی انجمن فرانسوی  بی‌کوز Bi'Causeمعرفی انجمن فرانسوی بی‌کوز Bi'Causeدوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌تردوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌ترمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییاقلیت در اقلیتاقلیت در اقلیتگفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»گفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»ساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانم۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرا۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرامی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشممی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشمآرشیو دوجنسگراییآرشیو دوجنسگراییمحو دوجنسگرایی در  «نارنجی مد جدید است»محو دوجنسگرایی در «نارنجی مد جدید است»طرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاروایت های ما : زینبروایت های ما : زینبراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردنمایش افراد ترنس در رسانه‌هانمایش افراد ترنس در رسانه‌هاآشکارسازی یا هفت خوان رستمآشکارسازی یا هفت خوان رستمخبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌خبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌رابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟رابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟انتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمما تنها نیستیم - کیت براونما تنها نیستیم - کیت براونافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانبررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»بررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»روز والدین ترنسروز والدین ترنسما تنها نیستیمما تنها نیستیمیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییمردانگی در مردان ترنسمردانگی در مردان ترنسزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگرادگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریالفبای رنگین‌کمانیالفبای رنگین‌کمانینقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرانقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرااقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهاناقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهانمعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرامعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گراتاکید بر  تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار  سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانتاکید بر تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانمعرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»معرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»ال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردال.جی.بی.تی ایران «بی» ندارد۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودن۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودنیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمآیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟آیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟نشریه دوجنسگرایینشریه دوجنسگرایی⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟دوجنسگرایان و ارولاندودوجنسگرایان و ارولاندوبیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوربیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوربازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشان"آویشن" از راه می‌رسد"آویشن" از راه می‌رسدمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستکوییرپارتی با زینبکوییرپارتی با زینبمن دوجنسگرا هستممن دوجنسگرا هستموضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانمرکز منابع دوجنس‌گراییمرکز منابع دوجنس‌گرایی»ما تنها نیستیم «فریدا کالو»ما تنها نیستیم «فریدا کالوکوییر چیست؟کوییر چیست؟اعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هااعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هاطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهدرباره مادرباره ماراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانآغاز به کار "دوجنسگرا"آغاز به کار "دوجنسگرا"فرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیرددوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییردوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییریکی از ما - قسمت دوم : ازدواجیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسی۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایان۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایانپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیههویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیاولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیااولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیامجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستگرایش جنسی من چیه؟گرایش جنسی من چیه؟سیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدسوال هایی که نباید پرسید!سوال هایی که نباید پرسید!ماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+ماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+سخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیدگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراندگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراناولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایاناولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایانمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندزنان دوجنسگرا در حاشیهزنان دوجنسگرا در حاشیهدوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟آیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟آیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟یکی از ما – قسمت سوم : خواستگارییکی از ما – قسمت سوم : خواستگاریپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهمعرفی فیلم : رفتار درخورمعرفی فیلم : رفتار درخورمعرفی  اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیامعرفی اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیاما تنها نیستیم: مالکوم ایکسما تنها نیستیم: مالکوم ایکساول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییآیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟آیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟Around the World: Iran and Bisexual ActivismAround the World: Iran and Bisexual Activismمعرفی کتاب:  دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابمعرفی کتاب: دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابروز افتخار همه‌جنسگرایانروز افتخار همه‌جنسگرایانمحو دوجنسگرایی،‌  در سریال گلی Gleeمحو دوجنسگرایی،‌ در سریال گلی Gleeفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شده«رخدادهای مجازی ماه افتخار»«رخدادهای مجازی ماه افتخار»خبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶خبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶دوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایراندوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایرانیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کماناشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شداشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شدآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه  Merriam-Webster تغییر کردمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه Merriam-Webster تغییر کردترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConچی بگیم و چی نگیم؟چی بگیم و چی نگیم؟به تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمروایت های ما : سیامکروایت های ما : سیامکمعرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»معرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»یکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازییکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازیواژه نامهواژه نامهمانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!مانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!قبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستم«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»گشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهاکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرااکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گراحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستنداصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیصدای دوجنسگراصدای دوجنسگراعشق آزاد: رهایی نهاییعشق آزاد: رهایی نهاییروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانما تنها نیستیم - آلفرد کنزیما تنها نیستیم - آلفرد کنزیهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیددوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستنددوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستندیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانما تنها نیستیم - کیرستن سینماما تنها نیستیم - کیرستن سینماجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهمحو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»محو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»دو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسمن سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎تحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسییکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابکریسمس رنگین کمانی‌کریسمس رنگین کمانی‌غیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیوقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟وقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟یکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتییکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتی+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایان+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایانفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهدگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟دگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟بررسی مفهوم دوجنسگراییبررسی مفهوم دوجنسگراییما تنها نیستیم - پیترو آرتینوما تنها نیستیم - پیترو آرتینومعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهامعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهابه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرابه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گراچگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟چگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟دوجنسگرا یک ساله شددوجنسگرا یک ساله شدداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسدلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاندلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایانIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزییکی از ما - قسمت چهاردهم: آواریکی از ما - قسمت چهاردهم: آواریکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندییکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندییکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمییکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمیدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنگپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»گپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»