صفحه اصلی آخرین مطالب پادکست‌ها چندرسانه‌ای دانلود جستجو EN
مقاله‌ها

ساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانم

۲۶ اردیبهشت ۹۶

ساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانم

زینب پیغمبرزادهساقی قهرمان سال‌ها در نشریات مختلف دگرباش و همین‌طور در سازمان دگرباشان جنسی ایران فعال بوده است.

او هم‌چنین به عنوان یک شاعر شناخته شده‌ است.

در حالی‌که گاهی رسانه‌ها از او به عنوان لزبین یاد می‌کنند، او خود را دوجنس‌گرا می‌داند.

در مصاحبه‌ای که با ساقی قهرمان به مناسبت ۱۷ می روز جهانی مبارزه با همجنس‌گراستیزی، دوجنس‌گراستیزی و ترنس‌ستیزی داشته‌ایم، او از تجربه مواجه‌اش با دو جنس‌گراستیزی می‌گوید و از لزوم آموزش به جامعه درباره سیالیت جنسیتی.

از نظر او«در شرایطی که همجنس‌گرایی در تقابل با دگر جنس‌گرایی، برای کسب حقوق اجتماعی تلاش می‌کند، دو جنس‌گرایی می‌تواند بن‌بست ذهنی مردم یا کوتاه‌فکری عمومی مردم نسبت به قطعیت‌های هویت جنسیتی و گرایش‌ جنسی را کمرنگ و محو کند.

دو جنس‌گرایی، جامعه‌ انسانی را به سمتی می‌برد که آزادی و انتخاب و اندیشه، معنایی عمیق‌تر و پایاتر دارند.

   شما یکی از پایه‌گذاران سازمان دگرباشان جنسی ایران بودید و سال‌هاست که در این سازمان فعالیت می‌کنید. جمعی که سازمان ایرکو را پایه‌گذاری کرد، با چه استدلالی از واژه کوییر یا دگرباش در نام این سازمان استفاده کرد؟

در سال ۲۰۰۶، وقتی که ما در مورد تغییر نام سازمان از سازمان همجنس‌گرایان ایرانی به نامی فراگیرتر گفتگو می‌کردیم، عبارت «کوئیر» بهترین گزینه برای نامی به زبان انگلیسی بود، اما برای نامی که به فارسی، فراگیر و شامل شاخه‌های اقلیت‌های جنسی باشد، عبارت «دگرباش» می‌توانست مثل عبارت «دگراندیش»، تعریفی مناسب از زیست و رویکرد اجتماعی اقلیت‌های جنسی به دست بدهد. ما سر عبارت «دگرباش جنسی ایرانی» توافق کردیم، اما ما این عبارت را نساخته‌ایم. عبارت «دگرباش جنسی» را اولین بار، شهرام شهرزاد، وبلاگ نویس گی که وبلاگ هزارو یک‌شب را اداره می‌کرد، در مقاله‌ای انتقادی و تند که در وبلاگش خطاب به مهران مدیری نوشته بود، استفاده کرد و به او پیشنهاد کرد که به جای استفاده از لقب‌های بی‌معنا و اهانت آمیز در مورد شاخه‌های مختلف اقلیت‌های جنسی، مثلاً به جای دوجنسه خطاب کردن یک هم جنس‌گرا، از عبارت دگرباش جنسی استفاده کند و توضیح کاملی هم داده بود. بنابراین، ما در سازمان، از عبارتی استفاده کردیم که پیش از ما از سوی یکی از وبلاگ‌نویس‌های معتبر و پرکار و خوش‌فکر گی معرفی شده بود. شهرام شهرزاد پیشگام ایده‌های شجاع و روشن‌گر زیادی بود؛ مثلاً نامه‌ی سرگشاده‌ای که در اولین دوره‌ ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد خطاب به رئیس جمهور ایران نوشت، متنی بی نظیر است و یا کارزاری که در مقابل پرشن بلاگز و مسدودکردن دسته‌جمعی وبلاگ‌های همجنس‌گراها راه انداخت و پرشن بلاگز را وادار به بازگشایی وبلاگ‌ها کرد، حرکتی آگاه و موفق بود. منظورم این است که عبارت دگرباش، بی‌ریشه و سازمانی نیست.

به عنوان یک شاعر و یک فعال اجتماعی فکر می‌کنید، واژه‌هایی که برای توصیف گرایش‌های جنسی استفاده می‌کنیم، چه اهمیتی دارند؟

من به عنوان شاعر، نظری متفاوت از من به عنوان فعال اجتماعی دارم. منِ شاعر عقیده دارد که واژه‌ها باید مطرح شوند و با جسارت و نوآوری به فرهنگ و جامعه خورانده شوند. منِ فعال اجتماعی عقیده دارم که باید عبارت‌هایی استفاده شوند که حسی خوشایند و محترمانه در مخاطب/جامعه ایجاد کنند و بر همین اساس، رفتار جامعه با فرد را هم تحت تأثیری مثبت قرار دهند. حالا شما با من شاعر مصاحبه می‌کنید یا با من فعال اجتماعی؟

  بسیاری از رسانه‌ها از شما به عنوان یک هم جنس‌گرا نام می برند. آیا خودتان هم از این واژه در معرفی یا تعریف خودتان استفاده می‌کنید یا در گذشته استفاده کرده‌اید؟ چرا؟

من همیشه خودم را دو جنس‌گرا معرفی کرده‌ام. خودم را دو جنس‌گرا می‌دانم و تعریفی که از دو جنس‌گرایی دارم، بیش از آن که به معشوق من اشاره داشته باشد، به من اشاره دارد یعنی من خودم را بر طیفی از جنسیت می‌بینم که که مشخصاً این یا آن نیست، زن یا مرد نیست، و از این زاویه است که به دیگری، به عنوان معشوق نگاه می‌کنم و از این زاویه، جنسیت او را نمی‌بینم مگر آن که این جنسیت به شدت جنسیت‌زده باشد. بر اساس همین تعریف، خودم را همجنس‌گرا هم تعریف می‌کنم به این معنی که من وقتی به شخصی تمایل پیدا می‌کنم، جنسیت خودم و او را همجنس می‌بینم، چه مرد نامیده شود و چه زن. من هیچ وقت خودم را لزبین معرفی نکرده‌ام. به نظر من تفاوت عبارت‌های گی و لزبین با همجنس‌گرا این است که در دو عبارت اول، ابتدا به جنسیت اشاره می‌شود بعد به گرایش جنسی. در عبارت آخر، همجنس‌گرا، فقط به گرایش جنسی اشاره دارد. یعنی من هیچ‌وقت خودم را به عنوان یک همجنس‌گرای زن، یک لزبین معرفی نکرده‌ام و شباهتی بین خودم و ویژگی‌های جنسیتی و احساسی و اجتماعی لزبین‌ها ندیده‌ام؛ در واقع من در طول زندگی‌‌ام کمتر توانسته‌ام خودم را متعلق ببینم. اما رسانه‌ها از زمانی آشکارا در مورد گرایش جنسی من حرف زدند که ما رسماً سازمان را فعال و شروع به کار کردیم. در این مدت، بارها در رسانه‌های ایرانی و غیرایرانی من را لزبین هم خوانده‌اند و من هیچ وقت مگر زمانی که در حال گفتگو با خبرنگار بوده‌ام، این تعریف را اصلاح نکرده‌ام. از نظر من، یک: اهمیتی نداشته. دو: در سال‌های اول فعالیت سازمان تأکید بر وضعیت همجنس‌گرایان زن ایران،‌ ایجاد بلندگو برای همجنس‌گرایان زن ایران و مطرح کردن شرایط همجنس‌گرایان زن ایران، از تعریف دقیق گرایش جنسی و هویت جنسی شخصی خودم اهمیت بیشتر داشت.

حالا سال‌ها گذشته و نه تنها شمار چهره‌های فعال لزبین ایرانی زیاد شده، در داخل ایران هم گروه‌های لزبین‌ شبکه‌های خود را دارند و شیوه‌های زندگی خودشان را تمرین و عمل می‌کنند و این جامعه به نسبت ده سال بسیار قوی‌تر و گسترده‌تر شده. حالا به نظر خودم، به چند دلیل اشاره به گرایش خود من به عنوان دوجنس‌گرا برایم عزیزتر شده؛ از این گذشته، بعد از سال‌هایی که گذشت و این همه کار که شد، زمان آن رسیده که بگویم به نظر من، در شرایطی که همجنس‌گرایی در تقابل با دگرجنس‌گرایی، برای کسب حقوق اجتماعی تلاش می‌کند، دوجنس‌گرایی می‌تواند بن‌بست ذهنی مردم یا کوتاه‌فکری عمومی مردم نسبت به قطعیت‌های هویت جنسیتی و گرایش‌ جنسی را کمرنگ و محو کند. دوجنس‌گرایی، جامعه‌ انسانی را به سمتی می‌برد که آزادی، انتخاب واندیشه، معنایی عمیق‌تر و پایاتر دارند.

چند وقت پیش اشاره کردید که سال‌ها قبل در شعرخوانی در سال ۲۰۰۲ و مصاحبه با نشریه «ماها» در سال ۲۰۰۵ درباره دوجنس‌گرایی‌تان صحبت کرد‌ه‌اید.

چرا پس از آن دیگر از این واژه در رسانه‌ها در معرفی خودتان استفاده نکردید؟

بعد از آن سیلی جاری شد. در ۲۰۰۷ و شروع به کار سازمان دگرباشان جنسی ایرانی، که امکان هر گونه تجمل، از جمله ویرایش گاه به گاه تعریف لزبین در مورد من را از یادم برد. علاوه بر این، بیشتر این عنوان‌ها در رسانه‌های ایران، تعریف نبودند، توهین و اهانت بودند. اما در رسانه‌های خارج از ایران اگر دقت کنید، هیچ وقت به من لزبین نگفته‌اند. همجنس‌گرا گفته‌اند. گاهی مطرح کرده‌ام که من همجنس‌گرا هستم، اما همجنس من چه کسی است؟ یا درمورد ابهام جنسیتی خودم توضیح داده‌ام. مثلا در سال ۲۰۱۰ در کنفرانس بین‌المللی وکلا در تورنتو، وقتی در مورد خودم و کنشگری صحبت می‌کردم، برای اولین بار مسئله‌ای را مطرح کردم که تا آن موقع در بین جامعه‌ دگرباش غیرایرانی به آن پرداخته نشده بود. توضیح دادم که من جنسیت ندارم و شناختی از جنسیت ندارم؛ اگر چه به همجنس خودم کشش دارم، اما این همجنس، برای من، لزوما زن یا مرد نیست، من به عدم آشکاری جنسیت در دیگری تمایل پیدا می‌کنم.

تا به حال احساس کرده‌اید که سیالیت سکسوالیته شما در جمع دگرجنس‌گرایان یا همجنس‌گرایان ایرانی پذیرفته نیست؟ در جمع‌های غیرایرانی چه طور؟

خاطره‌های من به سال‌های ۲۰۰۰ برمی‌گردد، و جمع‌های کوچک‌ همجنس‌گراها، که وقتی توضیح می‌دادم که دوجنس‌گرا هستم، با من به عنوان دروغگو یا فریبکار یا گیج یا گاگول برخورد می‌کردند. همجنس‌گراها، به‌ خصوص آن زمان، نه تنها شناخت درستی از خودشان نداشتند، از شاخه‌های دگرباشی جنسی شناختی نداشتند و اساسا دوجنس‌گرایی را به عنوان شاخه‌ای از اقلیت‌های جنسی نمی‌شناختند. دگرجنس‌گراها در آن سال‌ها،‌ در این مورد اصلاً به حساب نمی‌آیند چون همجنس‌گرایی را انحراف می‌دانستند و دو جنس‌گرایی را انحراف نیمه‌وقت. در جمع‌های غیرایرانی هم دوجنس‌گراها به شدت منزوی بودند. در کلوب‌های دگرباش‌ها هم دوجنس‌گراها منزوی بودند. تقریباً چند سالی است که مثلاً در تورنتو گروه‌های کنشگری دوجنس‌گراها فعال شده‌اند و صدای جامعه‌ی دوجنس‌گرا را مطرح می‌کنند، اما هنوز به شدت منزوی و به شدت کم‌کار هستند. بخش بزرگی از رفتار عجیب وغریب همجنس‌گراها نسبت به دوجنس‌گراها به بی‌سوادی عمیق جامعه‌ دگرباش نسبت گرایش جنسی و هویت جنسیتی برمی‌گردد.

اگر دقت کرده باشید، مثلاً تراجنسی‌ها، همجنس‌گراها را منحرف می‌دانند. همجنس‌گراها، تراجنسی‌ها را بیمار می‌دانند. هر دو، دوجنس‌گراها را «همجنس‌باز» (به معنی خراب) می‌دانند. این برخوردها، به بیسوادی و عدم شناخت برمی‌گردد.

فکر می‌کنید چه راهکارهایی برای پذیرش سیالیت سکسوالیته در میان دگرجنس‌گرایان و همین طورهمجنس‌گرایان وجود دارد؟

حرف ماها از خودمان به عنوان کسانی که سیالیت جنسیت را تجربه کرده‌ایم و سیالیت جنسیت را زندگی می‌کنیم و آموزش. آموزش، مهم است. بیسوادی در مورد گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی، بیداد می‌کند.    

کلیدواژه‌ها: #فارسی#دوجنسگرا#ساقی قهرمان#کوییر#دوجنسگرایی و دوجنسگراها#مقاله‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مشاهده بخش نظرات و نوشتن نظر

نمایش

نظرت رو بنویس

کلیه نظرات پس از بررسی و تایید مدیر وب‌سایت، به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند

سایر مطالب

بیشتر
سرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدروایت های ما : زینبروایت های ما : زینبآشکارسازی یا هفت خوان رستمآشکارسازی یا هفت خوان رستممعرفی فیلم : رفتار درخورمعرفی فیلم : رفتار درخورروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیآیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟آیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟من دوجنسگرا هستممن دوجنسگرا هستمروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌ها"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآباد"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآبادسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلنمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایاننمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایانبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانیکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمییکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمیدوجنسگراییدوجنسگراییکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمعشق آزاد: رهایی نهاییعشق آزاد: رهایی نهاییافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانهفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!پرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغما تنها نیستیم - کیت براونما تنها نیستیم - کیت براونهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهیکی از ما - قسمت هفتم: قایق مایکی از ما - قسمت هفتم: قایق مادلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاندلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایانما تنها نیستیم: مالکوم ایکسما تنها نیستیم: مالکوم ایکسموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیمحو دوجنسگرایی،‌  در سریال گلی Gleeمحو دوجنسگرایی،‌ در سریال گلی Gleeمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندنقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرانقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گراماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+ماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+یکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهیکی از ما – قسمت سوم : خواستگارییکی از ما – قسمت سوم : خواستگارییکی از ما - قسمت دوم : ازدواجیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجسوال هایی که نباید پرسید!سوال هایی که نباید پرسید!کرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایراندور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛دور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛رابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟رابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟حرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستنددو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیروز والدین ترنسروز والدین ترنسما تنها نیستیم - آلفرد کنزیما تنها نیستیم - آلفرد کنزیدگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراندگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایرانآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیبه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرابه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گراهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگرامعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه  Merriam-Webster تغییر کردمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه Merriam-Webster تغییر کردقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکا۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرا۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرامعرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»معرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»شاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللگفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»گفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»»ما تنها نیستیم «فریدا کالو»ما تنها نیستیم «فریدا کالوروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانمعرفی  اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیامعرفی اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیاغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندروز جهانی حقوق بشرروز جهانی حقوق بشرغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانمعرفی انجمن فرانسوی  بی‌کوز Bi'Causeمعرفی انجمن فرانسوی بی‌کوز Bi'Causeیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیدوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحوردوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحوردوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌تردوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌ترفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردبررسی مفهوم دوجنسگراییبررسی مفهوم دوجنسگراییمردانگی در مردان ترنسمردانگی در مردان ترنسیکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداریکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداراشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شداشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شداولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیااولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیامعرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»معرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»Around the World: Iran and Bisexual ActivismAround the World: Iran and Bisexual Activismگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییدوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایراندوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایرانواژه نامهواژه نامهکریسمس رنگین کمانی‌کریسمس رنگین کمانی‌معرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرامعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گراتاکید بر  تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار  سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانتاکید بر تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانروز افتخار همه‌جنسگرایانروز افتخار همه‌جنسگرایانبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیماول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییمعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهامعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهااقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهاناقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهانبیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوربیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوروضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاچرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟چرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟دگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریمرکز منابع دوجنس‌گراییمرکز منابع دوجنس‌گراییموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییآغاز به کار "دوجنسگرا"آغاز به کار "دوجنسگرا"دگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟دگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟اکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرااکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گراشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهلایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌لایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌معرفی کتاب:  دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابمعرفی کتاب: دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییمن سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎وقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟وقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟مجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شددزیره اخوان کیست؟دزیره اخوان کیست؟راهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایاندوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستنددوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستندصدای دوجنسگراصدای دوجنسگرامرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضیکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکرارییکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکراریما تنها نیستیم - پیترو آرتینوما تنها نیستیم - پیترو آرتینوجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsدوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییردوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییرراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیروایت های ما :‌ ماندگارروایت های ما :‌ ماندگارمحو دوجنسگرایی در  «نارنجی مد جدید است»محو دوجنسگرایی در «نارنجی مد جدید است»سلامت روانی زنان دوجنسگراسلامت روانی زنان دوجنسگرامبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!مبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!IDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیمانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!مانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!ما تنها نیستیم - کیرستن سینماما تنها نیستیم - کیرستن سینماداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهبررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»بررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»سکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟سکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟اعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هااعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هاآیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟آیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟نمایش افراد ترنس در رسانه‌هانمایش افراد ترنس در رسانه‌هاچی بگیم و چی نگیم؟چی بگیم و چی نگیم؟طیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهنشریه دوجنسگرایینشریه دوجنسگراییگپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»گپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»خبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌خبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌یکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدمی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشممی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشمآرشیو دوجنسگراییآرشیو دوجنسگراییاولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایاناولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایانیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهیکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازییکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازیکوییر چیست؟کوییر چیست؟به تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجراندوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟یکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانما تنها نیستیمما تنها نیستیمچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانی⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟آیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟آیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟زنان دوجنسگرا در حاشیهزنان دوجنسگرا در حاشیه۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایان۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایانناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانجنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟یکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتییکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتیالفبای رنگین‌کمانیالفبای رنگین‌کمانیمحو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»محو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»یکی از ما - قسمت چهاردهم: آواریکی از ما - قسمت چهاردهم: آوارهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیه"آویشن" از راه می‌رسد"آویشن" از راه می‌رسدشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهآشکارسازی در فضای مجازیآشکارسازی در فضای مجازی۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودن۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودنچگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟چگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟دوجنسگرا یک ساله شددوجنسگرا یک ساله شدطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندروایت های ما : سیامکروایت های ما : سیامک+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایان+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایانگرایش جنسی من چیه؟گرایش جنسی من چیه؟قبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستم«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»اقلیت در اقلیتاقلیت در اقلیتیکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازییکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازییکی از ما - قسمت نهم: هیسیکی از ما - قسمت نهم: هیسدرباره مادرباره ماعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمکوییرپارتی با زینبکوییرپارتی با زینبخبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶خبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶مجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiCon«رخدادهای مجازی ماه افتخار»«رخدادهای مجازی ماه افتخار»معرفی کتاب: درک دوجنسگراییمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهیکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندییکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندیدوجنسگرایان و ارولاندودوجنسگرایان و ارولاندو