صفحه اصلی آخرین مطالب پادکست‌ها چندرسانه‌ای دانلود جستجو EN
اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهان
گزارش‌ها

اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهان

اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهان
۲۳ اردیبهشت ۹۷

نگرش نسبت به اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهان

بر اساس گزارش جهانی ایلگا (انجمن جهانی زنان و مردان همجنس‌گرا، دوجنس‌گراها، تراجنسیتی‌ها و میان‌جنسی‌ها) گزارش پیش رو، حاصل تحلیل بخشی از داده‌های دومین نظرسنجی جهانی سازمان ایلگا (انجمن جهانی همجنس‌گرایان، دوجنس‌گرایان، تراجنسیتی‌ها و میان‌جنسی‌ها) است که به نگرش مردم‌ کشورهای مختلف نسبت به دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها می‌‌پردازد. در این پژوهش ۱۱۶ هزار نفر از ۷۷ کشور جهان در فضای مجازی مورد پرسش قرار گرفته‌اند. در هر یک از کشورهای مورد تحقیق، دست کم هزار نفر و در برخی از آن‌ها بیش از سه‌ هزار نفر مورد سؤال قرار گرفته‌اند.

در خاورمیانه هم ۶ هزار نفر در شش کشور (ترکیه، ایران، عراق، اسراییل، اردن و عربستان سعودی) به این سؤالات پاسخ داده‌اند. در ایران هم در مجموع ۳۶۳۴ نفر مورد سؤال قرار گرفته‌اند. ما در تحلیل این داده‌ها سعی کرده‌ایم در صورت دسترسی به آمارهای جهانی و منطقه‌ای، داده‌های ایران را با خاورمیانه و جهان مقایسه کنیم. امیدواریم انتشار این گزارش در روز  ۱۷ می ۲۰۱۸ (۲۷ اردیبهشت) IDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی، به خوانندگان کمک کند درک بهتری از دگرباش‌هراسی در ایران در مقایسه با میانگین منطقه خاورمیانه و جهان پیدا کنند.

این گزارش را می‌توانید در فرمت PDF از کانال تلگرام سایت دوجنسگرا دانلود کنید.  در مقدمه گزارشی که سازمان ایلگا در تحلیل این داده‌ها در سطح جهان منتشر کرده، آمده است:«استفاده از سازوکار مجازی جمع‌آوری اطلاعات این امکان را به ما می‌دهد که با سؤالات‌مان ورای مرزها برویم و هم‌چنین فرصت‌های مهیجی برای اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات حمایتی فراهم می‌کند. ما قادریم به مردم بسیاری از کشورهایی که با اقلیت‌های جنسی و جنسیتی برخوردی خصمانه دارند دسترسی داشته باشیم و پاسخ سؤالات‌مان را بیابیم. دسترسی به این کشورها با روش‌های سنتی مانند نظرسنجی فردی، گروهی یا تلفنی عملاً شدنی نبود. احتمالاً منصفانه است که بگوییم در هیچ کجای دنیا کسانی که به جنس موافق علاقه جنسی یا عاشقانه دارند، آن‌قدر احساس امنیت نمی‌کنند که در فضای عمومی شب یا روز دست در دست هم بگذارند (هرچند محدوده‌های امن کوچکی وجود دارند). به همین ترتیب در تمام جوامع تعداد بی‌شماری از کسانی که برخلاف جنسیتی که در هنگام تولد به آن‌ها نسبت داده شده است لباس می‌پوشند، رفتار می‌کنند یا متفاوت با آن هویت‌یابی می‌کنند، به صورت مداوم مورد خشونت کلامی و فیزیکی قرار می‌گیرند، تنها به این دلیل که خود را آن‌طور که هستند ابراز می‌کنند و به‌ خاطر این‌که خودشان هستند. برخلاف دهه‌ها رشد آگاهی و پذیرش نسبت به تنوع جنسی و جنسیتی، نیروی انکار هم‌چنان قدرت عظیمی در تمام جهان دارد که به شکل خشونت، انکار یا تبعیض در حوزه سیاست و قانون، جراحی‌های اجباری و اشکال بسیار دیگری از خشونت اعمال می‌شود. ما شاهد هستیم که هویت و بدن‌ ما به طور فزاینده و به طرق مختلف از طرف قدرت‌های مذهبی و سیاسی مورد استفاده ابزاری قرار گرفته است، قدرت‌هایی که اصرار دارند هنجارهای سنتی برتر هستند و بر این باورند که ما اقلیت‌های جنسی، جنسیتی، ناهنجار هستیم. واکنش [منفی] شدید در سطوح ملی در برابر پیشرفت‌ در سازمان ملل متحد و سازمان‌های منطقه‌ای حقوق بشری، نشان می‌دهد که یک جنگ ایدئولوژیک در جریان است.»

مهمترین یافته‌های تحقیق در سطح جهانی

سؤالات این تحقیق در دو بخش اصلی طبقه‌بندی شده‌اند: یک دسته از سؤالات مربوط به گرایش جنسی هستند و یک دسته مربوط به هویت و بیان جنسیتی افراد. ۸ درصد زنان پاسخگو به همجنس و ۱۳ درصد آن‌ها به بیش از یک جنسیت گرایش دارند. ۵ درصد مردان نیز ابراز کرده‌اند که به همجنس خود گرایش دارند و ۱۱ درصد آن‌ها به بیش از یک جنسیت گرایش دارند. کمتر از دو درصد پاسخگویان جنسیت خود را در دوگانه زن و مرد تعریف نکرده‌اند و خود را مرد تراجنسیتی، زن تراجنسیتی، با هویت‌ جنسیتی غیردوتایی و یا جنسیت سوم توصیف کرده‌اند. تنها ۵۵ درصد پاسخگویان معتقدند افرادی که به همجنس گرایش دارند، باید از حقوق برابر با دیگران برخوردار باشند. ۵۹ درصد نیز به حقوق برابر تراجنسی‌ها و تراجنسیتی‌ها اعتقاد دارند. ۴۱ درصد پاسخگویان فرد یا افراد دگرباش و رنگین‌کمانی را از نزدیک می‌شناسند. یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد آشنایی با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها احتمال احترام به حقوق آن‌ها را افزایش می‌دهد. در حالی‌که ۷۷٪ افرادی که با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها آشنایی دارند، مدافع حقوق آن‌ها هستند، این میزان در بین افرادی که با هیج فرد دگرباش یا رنگین‌کمانی از نزدیک آشنایی ندارند، تنها ۴۴ درصد است. این امر نشان‌دهنده ضرورت پرداختن به این موضوع در رسانه‌هاست. از سویی دیگر در کشورهایی که رابطه با همجنس جرم‌انگاری شده است، افراد کمتری با حقوق برابر دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها مخالف هستند. در حالی‌که میزان مخالفت با حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در کشورهایی که رابطه با همجنس قانونی‌ است تا میزان ۶۰ درصد بالا می‌رود، این میزان در بین کشورهایی که رابطه با همجنس جرم محسوب می‌شود، تنها به ۴۶ درصد می‌رسد.

  احترام به گرایش جنسی و هویت‌جنسیتی دیگران

از بین ۱۰۷ هزار شرکت‌کننده در نظرسنجی در سراسر جهان، ۵۵ درصد آن‌ها (حدود ۶۴ هزار نفر) موافق هستند که «همه افراد از جمله کسانی که از نظر عاطفی یا جنسی به جنس موافق علاقه‌مند هستند، باید از حقوق برابر برخوردار شوند و مورد محافظت قرار گیرند». ۲۵ درصد با برخورداری این افراد از حقوق برابر مخالفند (۱۸ درصد کاملا مخالف و ۷ درصد تا حدودی مخالف) و ۲۰ درصد آن‌ها نه موافقند و نه مخالف. در خاورمیانه، ۴۴ درصد موافق برخورداری از حقوق برابر هستند، ۲۰ درصد نظری ندارند و ۳۶ درصد مخالف هستنند. در ایران وضعیت تقریبا مشابه میانگین خاورمیانه است: در مجموع ۴۱ درصد موافق، ۳۷ درصد مخالف و ۲۲ درصد پاسخ‌دهندگان نظری  ندارند.

 

ایرانیان با اختلاف نسبتاً کمی در مقایسه با میانگین جهانی، باور دارند که همه افراد از جمله کسانی که برخلاف جنسیتی که در آغاز تولد به آن‌ها نسبت داده شده لباس می‌پوشند، رفتار می‌کنند یا خود را برخلاف آن تعیین هویت می‌کنند، باید از حقوق برابر برخوردار شوند و مورد محافظت قرار گیرند. از میان ۱۰۰ هزار پاسخ‌دهنده در سراسر جهان،‌ ۵۹ درصد کاملاً یا تا حدودی موافق برخورداری از این حقوق‌اند. در ایران این عدد دقیقاً ۵۰ درصد (از بیش از ۱۲۰۰ شرکت‌کننده در پژوهش) است. ۲۰ درصد جهانیان و ۲۷ درصد ایرانیان کاملاً یا تا حدودی مخالف برخورداری از این حقوق‌اند. در این حوزه ایران در مقایسه با میانگین خاورمیانه (بیش از ۶ هزار شرکت‌کننده) با کسانی که برخلاف هویت جنسیتی‌ای که با آن متولد شده‌اند رفتار می‌کنند، روادارتر است. ۴۸ درصد خاورمیانه‌ای‌ها معتقد به حقوق برابر این افراد و ۳۱ درصد مخالف آن‌ هستند.

 

زندگی در همسایگی افرادی با گرایش‌جنسی و هویت‌جنسیتی متفاوت

در پاسخ به سؤالاتی در مورد همسایگانی که به همجنس گرایش دارند، ایرانیان از میانگین جهانی تحمل کم‌تری دارند. به طور کلی می‌توان گفت الگوی پذیرش همسایه‌ای که به همجنس گرایش دارد با توجه به جنسیت فرد در ایران نسبت به میانگین جهانی متفاوت است. در میانگین جهانی پذیرش بیشتری نسبت به همسایه‌ مردی که به همجنس گرایش دارد وجود دارد و در ایران با تفاوت اندکی زنانی که به همجنس گرایش دارند راحت‌تر پذیرفته می‌شوند. از پاسخگویان ایرانی درمورد نظرشان درباره همسایه زنی که رابطه عاطفی یا جنسی با جنس موافق دارد پرسیده شد، ۷ درصد آن‌ها گفته‌اند آن را می‌پذیرند و حمایت می‌کنند، ۲۷ درصد گفته‌اند می‌پذیرند، ۱۵ درصد وقت کمتری با او می‌گذرانند و ۱۴ درصد علناً از او فاصله می‌گیرند، ۳۶ درصد تلاش می‌کنند او را عوض کنند. در مورد مردان: ۷ درصد آن را می‌پذیرند و حمایت می‌کنند، ۱۹ درصد گفته‌اند می‌پذیرند، ۱۶ درصد وقت کمتری با او می‌گذرانند و ۱۰ درصد علنا از او فاصله می‌گیرند، ۴۸ درصد تلاش می‌کنند او را عوض کنند.

تنها ۹ درصد پاسخگویان ایرانی اعلام کرده‌اند که هویت جنسیتی و بیان جنسیتی (لباس پوشیدن و رفتار) همسایه‌شان را می‌پذیرند و حمایت می‌کنند. ۳۵ درصد نیز اظهار داشته‌اند که همسایه‌شان را فارغ از هویت جنسیتی و بیان‌ جنسیتی‌شان می‌پذیرند. ۱۹ درصد وقت کمتری با او می‌گذرانند و ۲۳ درصد علناً‌ از چنین همسایه‌ای فاصله می‌گیرند و ۱۳ درصد حتی تلاش می‌کنند او را تغییر دهند. همان‌طور که نمودار زیر نشان‌ می‌دهد ایرانیان به وضوح کمتر از میانگین جهانی به هویت‌جنسیتی همسایه‌شان احترام می‌گذارند. آشنایی با افرادی با گرایش‌جنسی و هویت‌جنسیتی متفاوت

نسبت به میانگین جهانی به روشنی تعداد کمتری از ایرانیان فردی را که به رابطه عاشقانه یا جنسی با همجنس علاقه‌مند است، از نزدیک می‌شناسند: از ۱۱۳هزار پاسخ‌دهنده در جهان، ۴۱ درصد آن‌ها یک نفر را می‌شناسند که از نظر جنسی یا عاشقانه به فردی از جنس موافق علاقه‌مند است، در ایران اما این گروه در میان پاسخ‌دهندگان ایرانی فقط ۲۳ درصد هستند. پاسخ خیر به این سؤال در میان پاسخ‌دهندگان جهانی ۴۰ درصد و در ایران ۶۰ درصد سهم دارد.  

همچنین از ۴۱ درصدی که پاسخ آری داده‌اند، ۶۱ درصد کسی را در میان خانواده یا دوستان نزدیک می‌شناسند که به جنس موافق گرایش دارد. در ایران این عدد ۴۷ درصد است. اکثر افرادی که تراجنسیتی‌ها را می‌شناسند، آن‌ها را در بین اعضای فامیل و دوستان نزدیک خود می‌شناسند. نگرش به تبعیض در محل کار بر اساس گرایش جنسی و هویت جنسیتی

توانایی همه افراد برای تامین (مالی) زندگی و فرصت پیشرفت در زندگی شغلی بدون تبعیض برمبنای ویژگی‌های شخصی (از جمله گرایش جنسی و هویت جنسیتی) روزبه‌روز از جانب دولت‌های بیشتری در سراسر جهان به رسمیت شناخته می‌شود، اما در ایران پذیرش حقوق افرادی که به جنس موافق گرایش دارند در محل کار، فاصله نسبتا زیادی با میانگین جهانی دارد: از ۱۰۳ هزار نفر پاسخ‌دهنده در سراسر جهان، ۴۲ درصد آن‌ها کاملاً موافقند که افراد با گرایش جنسی یا عاطفی به جنس موافق، باید از تبعیض در محل کار در امان باشند. در ایران از ۱۳۰۰ پاسخ‌دهنده، تنها ۲۷ درصد کاملاً موافق عدم تبعیض‌اند. در جهان ۱۵ درصد تا حدودی موافق، ۲۰ درصد بدون نظر، ۷ درصد تا حدودی مخالف و ۱۶ درصد کاملا مخالفند. در ایران آمار کسانی که کاملاً مخالفند، بیش از ۲۷ درصد است. ۲۸ درصد پاسخگویان ایرانی کاملاً‌ و ۱۷ درصد نیز تا حدودی موافق‌اند که همه افراد فارغ از بیان‌ و هویت جنسیتی‌شان باید از تبعیض در محل کار در امان باشند. اما از سوی دیگر ۹ درصد تا حدودی و ۲۲ درصد نیز کاملاً با برابری حقوق چنین افرادی در محل کار مخالفت کرده‌اند. اعتقاد به جرم‌انگاری رابطه با همجنس

اعتقاد به جرم‌انگاری رابطه یا علاقه جنسی یا عاطفی به همجنس در ایران، هرچند از میانگین جهانی کمی بیشتر است، اما در مقایسه با میانگین خاورمیانه،‌ شاهد رواداری بیشتری نسبت به گرایش به ‌ همجنس در ایران هستیم. در حالی که در ایران حدود ۳۲ درصد (کاملاً یا تا حدودی) موافقند کسانی که درگیر رابطه عاشقانه یا جنسی با همجنس هستند، مجرم شناخته شوند، در جهان این میزان ۲۹ درصد است. در خاورمیانه اما ۳۶ درصد پاسخ‌دهندگان موافق این جرم‌انگاری هستند. در ایران (از ۱۳۰۰ پاسخ‌دهنده) در مجموع ۴۵ درصد، در جهان (از ۱۰۵ هزار پاسخ‌دهنده) ۴۹ درصد و در خاورمیانه (از ۷۷۰۰ پاسخ‌دهنده) ۴۳ درصد (کاملا یا تا حدودی) مخالف جرم‌انگاری این روابط عاشقانه هستند.

سازگاری مذهب و فرهنگ با گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی مختلف

در مورد فرهنگ و مذهب، ایرانیان با اختلاف زیادی نسبت به میانگین جهانی، معتقدند که احترام هم‌زمان به فرهنگ و مذهب و پذیرش تنوع گرایش جنسی ممکن نیست. از میان ۱۰۵ هزار پاسخ‌دهنده در سراسر جهان، ۳۴ درصد گفته‌اند که کاملا موافقند که «می‌توانم هم به فرهنگ احترام بگذارم و هم کسانی را که از نظر جنسی یا عاشقانه به جنس موافق گرایش دارند، بپذیرم.». این عدد در میان ۱۳۰۰ پاسخ‌دهنده ایرانی، تنها ۱۹ درصد است. سهم کسانی که تا حدودی با این موضوع موافقند، در جهان و در ایران ۱۵ درصد است. ۲۳ درصد در ایران و ۲۲ درصد در جهان در این مورد نظری ندارند، در جهان ۸ درصد و در ایران ۹ درصد با این موضوع تا حدودی مخالفند. اما در مورد کسانی که کاملا مخالفند، تفاوت بیش از ۱۰ درصد است: ۲۱ درصد در جهان و ۳۴ درصد در ایران. اما ایرانیان در این خصوص از میانگین خاورمیانه هم ناروادارتر هستند: از میان ۷۵۰۰ پاسخ‌دهنده در خاورمیانه ۴۰ درصد (تا حدودی یا کاملا) موافقند که می‌توان هم به فرهنگ احترام گذاشت و هم گرایش به جنس موافق را پذیرفت، این عدد در ایران ۳۴ درصد است. ۲۰ درصد خاورمیانه‌ای‌ها و ۲۳ درصد ایرانیان در این خصوص نظری ندارند، و ۴۰ درصد خاورمیانه‌ای‌ها و ۴۳ درصد ایرانیان با این موضوع (کاملا یا تا حدودی) مخالفند.

    

ایرانیان به‌وضوح در مذهب خود رواداری کمتری (در مقایسه با جهانیان) نسبت به گرایش به همجنس می‌بینند: در حالی که تنها ۱۷ درصد ایرانیان (از میان ۱۳۰۰ پاسخ‌دهنده) کاملا موافقند که «می‌توانم هم به دینم احترام بگذارم و هم کسانی را که از نظر جنسی یا عاشقانه به جنس موافق علاقه‌مند هستند بپذیرم»، ۳۳ درصد جهانیان (از میان ۱۰۵ هزار پاسخ‌دهنده) چنین نظری دارند، چیزی حدود دو برابر ایرانیان. ۱۳ درصد ایرانیان و ۱۵ درصد جهانیان، تا حدودی موافقند، در ایران ۲۴ درصد و در جهان ۲۳ درصد نظری ندارند، در ایران ۱۰ درصد و در جهان ۸ درصد تا حدودی مخالف مخالفند. اما تفاوت کسانی که کاملا مخالفند، فاحش است: در جهان ۲۲ درصد و در ایران ۳۶ درصد. در خصوص مذهب، ایرانیان فاصله چندانی با خاورمیانه‌ای‌ها ندارند: ۳۰ درصد ایران و ۳۸ درصد خاورمیانه‌ای‌ها (از حدود ۱۰ هزار پاسخ‌دهنده) تا حدودی یا کاملا موافقند که می‌توان هم‌زمان به دین احترام گذاشت و کسانی را که از نظر جنسی یا عاشقانه به جنس موافق گرایش دارند، پذیرفت. در ایران ۲۴ درصد و در خاورمیانه ۲۰ درصد نظری در این خصوص ندارند. در ایران ۴۶ درصد (تا حدودی یا کاملا) با این گزاره مخالفند، و در خاورمیانه ۴۰ درصد.

از سویی دیگر همان طور که در نمودار زیر می‌بینید، ایرانیان در مورد سازگاری دین  و فرهنگ و پذیرش هویت‌جنسیتی افراد، در مقایسه با سازگاری احترام به گرایش جنسی و احترام به دین و فرهنگ دیدگاه بازتری دارند و نزدیک به نیمی از آن‌ها می‌پذیرند که می‌توانند هم به دین‌ و فرهنگ خود و هم به هویت جنسیتی افراد احترام بگذارند.

همان طورکه در نمودارهای بالا مشاهده کردید، پاسخگویان ایرانی به سئوالات مربوط به سازگاری احترام به گرایش جنسی و هویت جنسیتی افراد و احترام به دین و خود پاسخی مشابه سازگاری احترام به گرایش جنسی و هویت‌جنسیتی و احترام به فرهنگ داده‌اند. این امر ممکن است نشان‌دهنده آن باشد که برای پاسخگویان ایرانی فرهنگ و دین معنای تقریباً‌ یکسانی دارند.

  برقراری روابط اجتماعی با افرادی که به همجنس گرایش دارند یا تراجنسیتی‌ هستند

در پاسخ به سؤال «وقتی با کسانی که از نظر جنسی یا عاطفی به جنس موافق علاقه‌مند هستند روابط اجتماعی برقرار می‌کنید، چقدر احساس راحتی می‌کنید؟»، پاسخ‌های ۱۳۰۰ ایرانی‌ که در این تحقیق شرکت کرده‌اند، با میانگین جهانی فاصله معنی‌داری دارد: درحالی که تنها ۱۲ درصد ایرانیان پاسخ داده‌اند «خیلی راحت» هستند، بیش از دو برابر، یعنی ۲۵ درصد از ۹۳ هزار پاسخ‌دهنده در سراسر جهان، در روابط اجتماعی با افرادی که به همجنس گرایش دارند، «خیلی راحت» هستند. ۱۱ درصد ایرانیان و ۱۳ درصد میانگین جهانی گفته‌اند «تا حدودی راحت»، ۲۷ درصد ایرانی‌ها و ۲۹ درصد در جهان برای‌شان فرقی نمی‌کند، ۱۷ درصد ایرانی‌ها و ۱۱ درصد جهانیان تا حدودی ناراحت، و باز هم در تفاوتی فاحش، بیش از ۳۳ درصد ایرانیان در روابط اجتماعی با افرادی که به همجنس گرایش دارند، «کاملاً ناراحت» هستند، درحالی که تنها ۲۲ درصد در جهان چنین نظری دارند. در خاورمیانه از حدود ۷۵۰۰ پاسخ‌دهنده ۳۳ درصد تا حدودی یا خیلی راحت هستند، درحالی که کمتر از ۲۳ درصد ایرانیان چنین حسی دارند. در سراسر خاورمیانه ۴۵ درصد در روابط اجتماعی با افرادی که به همجنس گرایش دارند کاملاً یا تا حدودی ناراحت‌اند. در حالی که بیش از نیمی از ایرانیان چنین حسی دارند.

از سوی دیگر ۳۳ درصد پاسخ‌گویان ایرانی ابراز کرده‌اند که از نظر آن‌ها تفاوتی ندارد که فردی که با او ارتباط اجتماعی برقرار می‌کنند تراجنسیتی باشد، ۲۱ درصد کاملا احساس ناراحتی‌ می‌کنند، ۱۸ درصد تا حدی احساس ناراحتی می‌کنند و تنها ۱۳ درصد تا حدی راحت و ۱۰ درصد در برقراری روابط اجتماعی با تراجنسیتی‌ها خیلی راحت هستند. همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، ایرانیان کمتر از میانگین جهانی و حتی منطقه‌ای در ارتباط با افراد تراجنسیتی احساس راحتی می‌کنند.

کلیدواژه‌ها: #فارسی#پژوهش#پژوهشگران و کنشگران#گزارش‌ها#همجنس‌گرا، دوجنس‌گراها، تراجنسیتی‌ها، میان‌جنسی‌ها#دوجنسگرایی و دوجنسگراها#مقاله‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مشاهده بخش نظرات و نوشتن نظر

نمایش

نظرت رو بنویس

کلیه نظرات پس از بررسی و تایید مدیر وب‌سایت، به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند

سایر مطالب

بیشتر
دگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایراندوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایرانوقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟وقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟دو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیبه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرابه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرادزیره اخوان کیست؟دزیره اخوان کیست؟معرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومناعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هااعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هاشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتدگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟دگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟روز مشاهده‌پذیری افراد ترنسروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسهفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!معرفی انجمن فرانسوی  بی‌کوز Bi'Causeمعرفی انجمن فرانسوی بی‌کوز Bi'Causeآیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟آیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟دوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحوردوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحورما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکامقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییکوییرپارتی با زینبکوییرپارتی با زینبچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردیکی از ما - قسمت هفتم: قایق مایکی از ما - قسمت هفتم: قایق ماپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهدوجنسگراییدوجنسگرایییکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکرارییکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکراریانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیممحو دوجنسگرایی،‌  در سریال گلی Gleeمحو دوجنسگرایی،‌ در سریال گلی Gleeجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استآیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟آیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟یکی از ما – قسمت سوم : خواستگارییکی از ما – قسمت سوم : خواستگاریالفبای رنگین‌کمانیالفبای رنگین‌کمانیآشکارسازی در فضای مجازیآشکارسازی در فضای مجازیروز افتخار همه‌جنسگرایانروز افتخار همه‌جنسگرایانراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابتاکید بر  تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار  سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانتاکید بر تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیا«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآباد"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآبادصدای دوجنسگراصدای دوجنسگرادگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراندگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایرانکریسمس رنگین کمانی‌کریسمس رنگین کمانی‌بیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوربیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشورترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللAround the World: Iran and Bisexual ActivismAround the World: Iran and Bisexual Activismفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زناندوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستنددوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستندبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهآغاز به کار "دوجنسگرا"آغاز به کار "دوجنسگرا"کوییر چیست؟کوییر چیست؟زندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهنمایش افراد ترنس در رسانه‌هانمایش افراد ترنس در رسانه‌هامعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرامعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گراروایت های ما :‌ ماندگارروایت های ما :‌ ماندگاردور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛دور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛روز والدین ترنسروز والدین ترنسخبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶خبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶دلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاندلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاندوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌تردوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌ترما تنها نیستیم - کیت براونما تنها نیستیم - کیت براونیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالما تنها نیستیم - پیترو آرتینوما تنها نیستیم - پیترو آرتینوسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهیکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمییکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمیآشکارسازی یا هفت خوان رستمآشکارسازی یا هفت خوان رستمدوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییردوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییرشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایملایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌لایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودن۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودناولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیااولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیادوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟یکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداریکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیدارچرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟چرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟من دوجنسگرا هستممن دوجنسگرا هستممانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!مانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایان+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایانبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانروایت های ما : زینبروایت های ما : زینبنشریه دوجنسگرایینشریه دوجنسگراییموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهمعرفی فیلم : رفتار درخورمعرفی فیلم : رفتار درخور"آویشن" از راه می‌رسد"آویشن" از راه می‌رسدکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهنقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرانقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گراما تنها نیستیم - آلفرد کنزیما تنها نیستیم - آلفرد کنزییکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانما تنها نیستیم - کیرستن سینماما تنها نیستیم - کیرستن سینماماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+ماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+اول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییمعرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»معرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»محو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»محو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»عشق آزاد: رهایی نهاییعشق آزاد: رهایی نهاییعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستسوال هایی که نباید پرسید!سوال هایی که نباید پرسید!طرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاسکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟سکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟یکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتییکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتییکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغاکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرااکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرااقلیت در اقلیتاقلیت در اقلیتیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنگفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»گفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»یکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییمرکز منابع دوجنس‌گراییمرکز منابع دوجنس‌گراییآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسمبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!مبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!روایت های ما : سیامکروایت های ما : سیامکمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه  Merriam-Webster تغییر کردمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه Merriam-Webster تغییر کرد۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرا۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگراروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدمعرفی  اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیامعرفی اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیاکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمیکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازییکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازیقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکامعرفی کتاب: درک دوجنسگراییمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییآرشیو دوجنسگراییآرشیو دوجنسگراییدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیآیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟آیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟حرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانما تنها نیستیمما تنها نیستیمهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیگپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»گپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»یکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلجنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟چی بگیم و چی نگیم؟چی بگیم و چی نگیم؟مردانگی در مردان ترنسمردانگی در مردان ترنساشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شداشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شدبررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»بررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»فرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردیکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندییکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندیراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانرابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟رابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟یکی از ما - قسمت دوم : ازدواجیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماست»ما تنها نیستیم «فریدا کالو»ما تنها نیستیم «فریدا کالوزنان دوجنسگرا در حاشیهزنان دوجنسگرا در حاشیهمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیدوجنسگرا یک ساله شددوجنسگرا یک ساله شدمن سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎کنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیممحو دوجنسگرایی در  «نارنجی مد جدید است»محو دوجنسگرایی در «نارنجی مد جدید است»روایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییمعرفی کتاب:  دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابمعرفی کتاب: دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییما تنها نیستیم: مالکوم ایکسما تنها نیستیم: مالکوم ایکسخبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌خبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌مجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدواژه نامهواژه نامهیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانروز جهانی حقوق بشرروز جهانی حقوق بشریکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازییکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازیمعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهامعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهاغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندمعرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»معرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»یکی از ما - قسمت نهم: هیسیکی از ما - قسمت نهم: هیسساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردچگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟چگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟غیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اند«رخدادهای مجازی ماه افتخار»«رخدادهای مجازی ماه افتخار»⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟پیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلماندوجنسگرایان و ارولاندودوجنسگرایان و ارولاندواصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانینمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایاننمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایان۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایان۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایانگرایش جنسی من چیه؟گرایش جنسی من چیه؟هشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدسلامت روانی زنان دوجنسگراسلامت روانی زنان دوجنسگراانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانبررسی مفهوم دوجنسگراییبررسی مفهوم دوجنسگرایییکی از ما - قسمت چهاردهم: آواریکی از ما - قسمت چهاردهم: آوارخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتدرباره مادرباره مااولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایاناولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایانجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهمی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشممی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشمیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریم