صفحه اصلی آخرین مطالب پادکست‌ها چندرسانه‌ای دانلود جستجو EN
اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهان
گزارش‌ها

اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهان

اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهان
۲۳ اردیبهشت ۹۷

نگرش نسبت به اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهان

بر اساس گزارش جهانی ایلگا (انجمن جهانی زنان و مردان همجنس‌گرا، دوجنس‌گراها، تراجنسیتی‌ها و میان‌جنسی‌ها) گزارش پیش رو، حاصل تحلیل بخشی از داده‌های دومین نظرسنجی جهانی سازمان ایلگا (انجمن جهانی همجنس‌گرایان، دوجنس‌گرایان، تراجنسیتی‌ها و میان‌جنسی‌ها) است که به نگرش مردم‌ کشورهای مختلف نسبت به دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها می‌‌پردازد. در این پژوهش ۱۱۶ هزار نفر از ۷۷ کشور جهان در فضای مجازی مورد پرسش قرار گرفته‌اند. در هر یک از کشورهای مورد تحقیق، دست کم هزار نفر و در برخی از آن‌ها بیش از سه‌ هزار نفر مورد سؤال قرار گرفته‌اند.

در خاورمیانه هم ۶ هزار نفر در شش کشور (ترکیه، ایران، عراق، اسراییل، اردن و عربستان سعودی) به این سؤالات پاسخ داده‌اند. در ایران هم در مجموع ۳۶۳۴ نفر مورد سؤال قرار گرفته‌اند. ما در تحلیل این داده‌ها سعی کرده‌ایم در صورت دسترسی به آمارهای جهانی و منطقه‌ای، داده‌های ایران را با خاورمیانه و جهان مقایسه کنیم. امیدواریم انتشار این گزارش در روز  ۱۷ می ۲۰۱۸ (۲۷ اردیبهشت) IDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی، به خوانندگان کمک کند درک بهتری از دگرباش‌هراسی در ایران در مقایسه با میانگین منطقه خاورمیانه و جهان پیدا کنند.

این گزارش را می‌توانید در فرمت PDF از کانال تلگرام سایت دوجنسگرا دانلود کنید.  در مقدمه گزارشی که سازمان ایلگا در تحلیل این داده‌ها در سطح جهان منتشر کرده، آمده است:«استفاده از سازوکار مجازی جمع‌آوری اطلاعات این امکان را به ما می‌دهد که با سؤالات‌مان ورای مرزها برویم و هم‌چنین فرصت‌های مهیجی برای اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات حمایتی فراهم می‌کند. ما قادریم به مردم بسیاری از کشورهایی که با اقلیت‌های جنسی و جنسیتی برخوردی خصمانه دارند دسترسی داشته باشیم و پاسخ سؤالات‌مان را بیابیم. دسترسی به این کشورها با روش‌های سنتی مانند نظرسنجی فردی، گروهی یا تلفنی عملاً شدنی نبود. احتمالاً منصفانه است که بگوییم در هیچ کجای دنیا کسانی که به جنس موافق علاقه جنسی یا عاشقانه دارند، آن‌قدر احساس امنیت نمی‌کنند که در فضای عمومی شب یا روز دست در دست هم بگذارند (هرچند محدوده‌های امن کوچکی وجود دارند). به همین ترتیب در تمام جوامع تعداد بی‌شماری از کسانی که برخلاف جنسیتی که در هنگام تولد به آن‌ها نسبت داده شده است لباس می‌پوشند، رفتار می‌کنند یا متفاوت با آن هویت‌یابی می‌کنند، به صورت مداوم مورد خشونت کلامی و فیزیکی قرار می‌گیرند، تنها به این دلیل که خود را آن‌طور که هستند ابراز می‌کنند و به‌ خاطر این‌که خودشان هستند. برخلاف دهه‌ها رشد آگاهی و پذیرش نسبت به تنوع جنسی و جنسیتی، نیروی انکار هم‌چنان قدرت عظیمی در تمام جهان دارد که به شکل خشونت، انکار یا تبعیض در حوزه سیاست و قانون، جراحی‌های اجباری و اشکال بسیار دیگری از خشونت اعمال می‌شود. ما شاهد هستیم که هویت و بدن‌ ما به طور فزاینده و به طرق مختلف از طرف قدرت‌های مذهبی و سیاسی مورد استفاده ابزاری قرار گرفته است، قدرت‌هایی که اصرار دارند هنجارهای سنتی برتر هستند و بر این باورند که ما اقلیت‌های جنسی، جنسیتی، ناهنجار هستیم. واکنش [منفی] شدید در سطوح ملی در برابر پیشرفت‌ در سازمان ملل متحد و سازمان‌های منطقه‌ای حقوق بشری، نشان می‌دهد که یک جنگ ایدئولوژیک در جریان است.»

مهمترین یافته‌های تحقیق در سطح جهانی

سؤالات این تحقیق در دو بخش اصلی طبقه‌بندی شده‌اند: یک دسته از سؤالات مربوط به گرایش جنسی هستند و یک دسته مربوط به هویت و بیان جنسیتی افراد. ۸ درصد زنان پاسخگو به همجنس و ۱۳ درصد آن‌ها به بیش از یک جنسیت گرایش دارند. ۵ درصد مردان نیز ابراز کرده‌اند که به همجنس خود گرایش دارند و ۱۱ درصد آن‌ها به بیش از یک جنسیت گرایش دارند. کمتر از دو درصد پاسخگویان جنسیت خود را در دوگانه زن و مرد تعریف نکرده‌اند و خود را مرد تراجنسیتی، زن تراجنسیتی، با هویت‌ جنسیتی غیردوتایی و یا جنسیت سوم توصیف کرده‌اند. تنها ۵۵ درصد پاسخگویان معتقدند افرادی که به همجنس گرایش دارند، باید از حقوق برابر با دیگران برخوردار باشند. ۵۹ درصد نیز به حقوق برابر تراجنسی‌ها و تراجنسیتی‌ها اعتقاد دارند. ۴۱ درصد پاسخگویان فرد یا افراد دگرباش و رنگین‌کمانی را از نزدیک می‌شناسند. یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد آشنایی با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها احتمال احترام به حقوق آن‌ها را افزایش می‌دهد. در حالی‌که ۷۷٪ افرادی که با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها آشنایی دارند، مدافع حقوق آن‌ها هستند، این میزان در بین افرادی که با هیج فرد دگرباش یا رنگین‌کمانی از نزدیک آشنایی ندارند، تنها ۴۴ درصد است. این امر نشان‌دهنده ضرورت پرداختن به این موضوع در رسانه‌هاست. از سویی دیگر در کشورهایی که رابطه با همجنس جرم‌انگاری شده است، افراد کمتری با حقوق برابر دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها مخالف هستند. در حالی‌که میزان مخالفت با حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در کشورهایی که رابطه با همجنس قانونی‌ است تا میزان ۶۰ درصد بالا می‌رود، این میزان در بین کشورهایی که رابطه با همجنس جرم محسوب می‌شود، تنها به ۴۶ درصد می‌رسد.

  احترام به گرایش جنسی و هویت‌جنسیتی دیگران

از بین ۱۰۷ هزار شرکت‌کننده در نظرسنجی در سراسر جهان، ۵۵ درصد آن‌ها (حدود ۶۴ هزار نفر) موافق هستند که «همه افراد از جمله کسانی که از نظر عاطفی یا جنسی به جنس موافق علاقه‌مند هستند، باید از حقوق برابر برخوردار شوند و مورد محافظت قرار گیرند». ۲۵ درصد با برخورداری این افراد از حقوق برابر مخالفند (۱۸ درصد کاملا مخالف و ۷ درصد تا حدودی مخالف) و ۲۰ درصد آن‌ها نه موافقند و نه مخالف. در خاورمیانه، ۴۴ درصد موافق برخورداری از حقوق برابر هستند، ۲۰ درصد نظری ندارند و ۳۶ درصد مخالف هستنند. در ایران وضعیت تقریبا مشابه میانگین خاورمیانه است: در مجموع ۴۱ درصد موافق، ۳۷ درصد مخالف و ۲۲ درصد پاسخ‌دهندگان نظری  ندارند.

 

ایرانیان با اختلاف نسبتاً کمی در مقایسه با میانگین جهانی، باور دارند که همه افراد از جمله کسانی که برخلاف جنسیتی که در آغاز تولد به آن‌ها نسبت داده شده لباس می‌پوشند، رفتار می‌کنند یا خود را برخلاف آن تعیین هویت می‌کنند، باید از حقوق برابر برخوردار شوند و مورد محافظت قرار گیرند. از میان ۱۰۰ هزار پاسخ‌دهنده در سراسر جهان،‌ ۵۹ درصد کاملاً یا تا حدودی موافق برخورداری از این حقوق‌اند. در ایران این عدد دقیقاً ۵۰ درصد (از بیش از ۱۲۰۰ شرکت‌کننده در پژوهش) است. ۲۰ درصد جهانیان و ۲۷ درصد ایرانیان کاملاً یا تا حدودی مخالف برخورداری از این حقوق‌اند. در این حوزه ایران در مقایسه با میانگین خاورمیانه (بیش از ۶ هزار شرکت‌کننده) با کسانی که برخلاف هویت جنسیتی‌ای که با آن متولد شده‌اند رفتار می‌کنند، روادارتر است. ۴۸ درصد خاورمیانه‌ای‌ها معتقد به حقوق برابر این افراد و ۳۱ درصد مخالف آن‌ هستند.

 

زندگی در همسایگی افرادی با گرایش‌جنسی و هویت‌جنسیتی متفاوت

در پاسخ به سؤالاتی در مورد همسایگانی که به همجنس گرایش دارند، ایرانیان از میانگین جهانی تحمل کم‌تری دارند. به طور کلی می‌توان گفت الگوی پذیرش همسایه‌ای که به همجنس گرایش دارد با توجه به جنسیت فرد در ایران نسبت به میانگین جهانی متفاوت است. در میانگین جهانی پذیرش بیشتری نسبت به همسایه‌ مردی که به همجنس گرایش دارد وجود دارد و در ایران با تفاوت اندکی زنانی که به همجنس گرایش دارند راحت‌تر پذیرفته می‌شوند. از پاسخگویان ایرانی درمورد نظرشان درباره همسایه زنی که رابطه عاطفی یا جنسی با جنس موافق دارد پرسیده شد، ۷ درصد آن‌ها گفته‌اند آن را می‌پذیرند و حمایت می‌کنند، ۲۷ درصد گفته‌اند می‌پذیرند، ۱۵ درصد وقت کمتری با او می‌گذرانند و ۱۴ درصد علناً از او فاصله می‌گیرند، ۳۶ درصد تلاش می‌کنند او را عوض کنند. در مورد مردان: ۷ درصد آن را می‌پذیرند و حمایت می‌کنند، ۱۹ درصد گفته‌اند می‌پذیرند، ۱۶ درصد وقت کمتری با او می‌گذرانند و ۱۰ درصد علنا از او فاصله می‌گیرند، ۴۸ درصد تلاش می‌کنند او را عوض کنند.

تنها ۹ درصد پاسخگویان ایرانی اعلام کرده‌اند که هویت جنسیتی و بیان جنسیتی (لباس پوشیدن و رفتار) همسایه‌شان را می‌پذیرند و حمایت می‌کنند. ۳۵ درصد نیز اظهار داشته‌اند که همسایه‌شان را فارغ از هویت جنسیتی و بیان‌ جنسیتی‌شان می‌پذیرند. ۱۹ درصد وقت کمتری با او می‌گذرانند و ۲۳ درصد علناً‌ از چنین همسایه‌ای فاصله می‌گیرند و ۱۳ درصد حتی تلاش می‌کنند او را تغییر دهند. همان‌طور که نمودار زیر نشان‌ می‌دهد ایرانیان به وضوح کمتر از میانگین جهانی به هویت‌جنسیتی همسایه‌شان احترام می‌گذارند. آشنایی با افرادی با گرایش‌جنسی و هویت‌جنسیتی متفاوت

نسبت به میانگین جهانی به روشنی تعداد کمتری از ایرانیان فردی را که به رابطه عاشقانه یا جنسی با همجنس علاقه‌مند است، از نزدیک می‌شناسند: از ۱۱۳هزار پاسخ‌دهنده در جهان، ۴۱ درصد آن‌ها یک نفر را می‌شناسند که از نظر جنسی یا عاشقانه به فردی از جنس موافق علاقه‌مند است، در ایران اما این گروه در میان پاسخ‌دهندگان ایرانی فقط ۲۳ درصد هستند. پاسخ خیر به این سؤال در میان پاسخ‌دهندگان جهانی ۴۰ درصد و در ایران ۶۰ درصد سهم دارد.  

همچنین از ۴۱ درصدی که پاسخ آری داده‌اند، ۶۱ درصد کسی را در میان خانواده یا دوستان نزدیک می‌شناسند که به جنس موافق گرایش دارد. در ایران این عدد ۴۷ درصد است. اکثر افرادی که تراجنسیتی‌ها را می‌شناسند، آن‌ها را در بین اعضای فامیل و دوستان نزدیک خود می‌شناسند. نگرش به تبعیض در محل کار بر اساس گرایش جنسی و هویت جنسیتی

توانایی همه افراد برای تامین (مالی) زندگی و فرصت پیشرفت در زندگی شغلی بدون تبعیض برمبنای ویژگی‌های شخصی (از جمله گرایش جنسی و هویت جنسیتی) روزبه‌روز از جانب دولت‌های بیشتری در سراسر جهان به رسمیت شناخته می‌شود، اما در ایران پذیرش حقوق افرادی که به جنس موافق گرایش دارند در محل کار، فاصله نسبتا زیادی با میانگین جهانی دارد: از ۱۰۳ هزار نفر پاسخ‌دهنده در سراسر جهان، ۴۲ درصد آن‌ها کاملاً موافقند که افراد با گرایش جنسی یا عاطفی به جنس موافق، باید از تبعیض در محل کار در امان باشند. در ایران از ۱۳۰۰ پاسخ‌دهنده، تنها ۲۷ درصد کاملاً موافق عدم تبعیض‌اند. در جهان ۱۵ درصد تا حدودی موافق، ۲۰ درصد بدون نظر، ۷ درصد تا حدودی مخالف و ۱۶ درصد کاملا مخالفند. در ایران آمار کسانی که کاملاً مخالفند، بیش از ۲۷ درصد است. ۲۸ درصد پاسخگویان ایرانی کاملاً‌ و ۱۷ درصد نیز تا حدودی موافق‌اند که همه افراد فارغ از بیان‌ و هویت جنسیتی‌شان باید از تبعیض در محل کار در امان باشند. اما از سوی دیگر ۹ درصد تا حدودی و ۲۲ درصد نیز کاملاً با برابری حقوق چنین افرادی در محل کار مخالفت کرده‌اند. اعتقاد به جرم‌انگاری رابطه با همجنس

اعتقاد به جرم‌انگاری رابطه یا علاقه جنسی یا عاطفی به همجنس در ایران، هرچند از میانگین جهانی کمی بیشتر است، اما در مقایسه با میانگین خاورمیانه،‌ شاهد رواداری بیشتری نسبت به گرایش به ‌ همجنس در ایران هستیم. در حالی که در ایران حدود ۳۲ درصد (کاملاً یا تا حدودی) موافقند کسانی که درگیر رابطه عاشقانه یا جنسی با همجنس هستند، مجرم شناخته شوند، در جهان این میزان ۲۹ درصد است. در خاورمیانه اما ۳۶ درصد پاسخ‌دهندگان موافق این جرم‌انگاری هستند. در ایران (از ۱۳۰۰ پاسخ‌دهنده) در مجموع ۴۵ درصد، در جهان (از ۱۰۵ هزار پاسخ‌دهنده) ۴۹ درصد و در خاورمیانه (از ۷۷۰۰ پاسخ‌دهنده) ۴۳ درصد (کاملا یا تا حدودی) مخالف جرم‌انگاری این روابط عاشقانه هستند.

سازگاری مذهب و فرهنگ با گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی مختلف

در مورد فرهنگ و مذهب، ایرانیان با اختلاف زیادی نسبت به میانگین جهانی، معتقدند که احترام هم‌زمان به فرهنگ و مذهب و پذیرش تنوع گرایش جنسی ممکن نیست. از میان ۱۰۵ هزار پاسخ‌دهنده در سراسر جهان، ۳۴ درصد گفته‌اند که کاملا موافقند که «می‌توانم هم به فرهنگ احترام بگذارم و هم کسانی را که از نظر جنسی یا عاشقانه به جنس موافق گرایش دارند، بپذیرم.». این عدد در میان ۱۳۰۰ پاسخ‌دهنده ایرانی، تنها ۱۹ درصد است. سهم کسانی که تا حدودی با این موضوع موافقند، در جهان و در ایران ۱۵ درصد است. ۲۳ درصد در ایران و ۲۲ درصد در جهان در این مورد نظری ندارند، در جهان ۸ درصد و در ایران ۹ درصد با این موضوع تا حدودی مخالفند. اما در مورد کسانی که کاملا مخالفند، تفاوت بیش از ۱۰ درصد است: ۲۱ درصد در جهان و ۳۴ درصد در ایران. اما ایرانیان در این خصوص از میانگین خاورمیانه هم ناروادارتر هستند: از میان ۷۵۰۰ پاسخ‌دهنده در خاورمیانه ۴۰ درصد (تا حدودی یا کاملا) موافقند که می‌توان هم به فرهنگ احترام گذاشت و هم گرایش به جنس موافق را پذیرفت، این عدد در ایران ۳۴ درصد است. ۲۰ درصد خاورمیانه‌ای‌ها و ۲۳ درصد ایرانیان در این خصوص نظری ندارند، و ۴۰ درصد خاورمیانه‌ای‌ها و ۴۳ درصد ایرانیان با این موضوع (کاملا یا تا حدودی) مخالفند.

    

ایرانیان به‌وضوح در مذهب خود رواداری کمتری (در مقایسه با جهانیان) نسبت به گرایش به همجنس می‌بینند: در حالی که تنها ۱۷ درصد ایرانیان (از میان ۱۳۰۰ پاسخ‌دهنده) کاملا موافقند که «می‌توانم هم به دینم احترام بگذارم و هم کسانی را که از نظر جنسی یا عاشقانه به جنس موافق علاقه‌مند هستند بپذیرم»، ۳۳ درصد جهانیان (از میان ۱۰۵ هزار پاسخ‌دهنده) چنین نظری دارند، چیزی حدود دو برابر ایرانیان. ۱۳ درصد ایرانیان و ۱۵ درصد جهانیان، تا حدودی موافقند، در ایران ۲۴ درصد و در جهان ۲۳ درصد نظری ندارند، در ایران ۱۰ درصد و در جهان ۸ درصد تا حدودی مخالف مخالفند. اما تفاوت کسانی که کاملا مخالفند، فاحش است: در جهان ۲۲ درصد و در ایران ۳۶ درصد. در خصوص مذهب، ایرانیان فاصله چندانی با خاورمیانه‌ای‌ها ندارند: ۳۰ درصد ایران و ۳۸ درصد خاورمیانه‌ای‌ها (از حدود ۱۰ هزار پاسخ‌دهنده) تا حدودی یا کاملا موافقند که می‌توان هم‌زمان به دین احترام گذاشت و کسانی را که از نظر جنسی یا عاشقانه به جنس موافق گرایش دارند، پذیرفت. در ایران ۲۴ درصد و در خاورمیانه ۲۰ درصد نظری در این خصوص ندارند. در ایران ۴۶ درصد (تا حدودی یا کاملا) با این گزاره مخالفند، و در خاورمیانه ۴۰ درصد.

از سویی دیگر همان طور که در نمودار زیر می‌بینید، ایرانیان در مورد سازگاری دین  و فرهنگ و پذیرش هویت‌جنسیتی افراد، در مقایسه با سازگاری احترام به گرایش جنسی و احترام به دین و فرهنگ دیدگاه بازتری دارند و نزدیک به نیمی از آن‌ها می‌پذیرند که می‌توانند هم به دین‌ و فرهنگ خود و هم به هویت جنسیتی افراد احترام بگذارند.

همان طورکه در نمودارهای بالا مشاهده کردید، پاسخگویان ایرانی به سئوالات مربوط به سازگاری احترام به گرایش جنسی و هویت جنسیتی افراد و احترام به دین و خود پاسخی مشابه سازگاری احترام به گرایش جنسی و هویت‌جنسیتی و احترام به فرهنگ داده‌اند. این امر ممکن است نشان‌دهنده آن باشد که برای پاسخگویان ایرانی فرهنگ و دین معنای تقریباً‌ یکسانی دارند.

  برقراری روابط اجتماعی با افرادی که به همجنس گرایش دارند یا تراجنسیتی‌ هستند

در پاسخ به سؤال «وقتی با کسانی که از نظر جنسی یا عاطفی به جنس موافق علاقه‌مند هستند روابط اجتماعی برقرار می‌کنید، چقدر احساس راحتی می‌کنید؟»، پاسخ‌های ۱۳۰۰ ایرانی‌ که در این تحقیق شرکت کرده‌اند، با میانگین جهانی فاصله معنی‌داری دارد: درحالی که تنها ۱۲ درصد ایرانیان پاسخ داده‌اند «خیلی راحت» هستند، بیش از دو برابر، یعنی ۲۵ درصد از ۹۳ هزار پاسخ‌دهنده در سراسر جهان، در روابط اجتماعی با افرادی که به همجنس گرایش دارند، «خیلی راحت» هستند. ۱۱ درصد ایرانیان و ۱۳ درصد میانگین جهانی گفته‌اند «تا حدودی راحت»، ۲۷ درصد ایرانی‌ها و ۲۹ درصد در جهان برای‌شان فرقی نمی‌کند، ۱۷ درصد ایرانی‌ها و ۱۱ درصد جهانیان تا حدودی ناراحت، و باز هم در تفاوتی فاحش، بیش از ۳۳ درصد ایرانیان در روابط اجتماعی با افرادی که به همجنس گرایش دارند، «کاملاً ناراحت» هستند، درحالی که تنها ۲۲ درصد در جهان چنین نظری دارند. در خاورمیانه از حدود ۷۵۰۰ پاسخ‌دهنده ۳۳ درصد تا حدودی یا خیلی راحت هستند، درحالی که کمتر از ۲۳ درصد ایرانیان چنین حسی دارند. در سراسر خاورمیانه ۴۵ درصد در روابط اجتماعی با افرادی که به همجنس گرایش دارند کاملاً یا تا حدودی ناراحت‌اند. در حالی که بیش از نیمی از ایرانیان چنین حسی دارند.

از سوی دیگر ۳۳ درصد پاسخ‌گویان ایرانی ابراز کرده‌اند که از نظر آن‌ها تفاوتی ندارد که فردی که با او ارتباط اجتماعی برقرار می‌کنند تراجنسیتی باشد، ۲۱ درصد کاملا احساس ناراحتی‌ می‌کنند، ۱۸ درصد تا حدی احساس ناراحتی می‌کنند و تنها ۱۳ درصد تا حدی راحت و ۱۰ درصد در برقراری روابط اجتماعی با تراجنسیتی‌ها خیلی راحت هستند. همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، ایرانیان کمتر از میانگین جهانی و حتی منطقه‌ای در ارتباط با افراد تراجنسیتی احساس راحتی می‌کنند.

کلیدواژه‌ها: #فارسی#پژوهش#پژوهشگران و کنشگران#گزارش‌ها#همجنس‌گرا، دوجنس‌گراها، تراجنسیتی‌ها، میان‌جنسی‌ها#دوجنسگرایی و دوجنسگراها#مقاله‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مشاهده بخش نظرات و نوشتن نظر

نمایش

نظرت رو بنویس

کلیه نظرات پس از بررسی و تایید مدیر وب‌سایت، به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند

سایر مطالب

بیشتر
می‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستسلامت روانی زنان دوجنسگراسلامت روانی زنان دوجنسگراسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمبیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوربیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشورخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانه+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایان+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایانرابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟رابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟روز والدین ترنسروز والدین ترنسمحو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»محو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»طیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهدوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحوردوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحورروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیدوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟»ما تنها نیستیم «فریدا کالو»ما تنها نیستیم «فریدا کالوبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیما تنها نیستیم - کیت براونما تنها نیستیم - کیت براونما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاخبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶خبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶می‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشممی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشمموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییدگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟دگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟آغاز به کار "دوجنسگرا"آغاز به کار "دوجنسگرا"گرایش جنسی من چیه؟گرایش جنسی من چیه؟معرفی کتاب: درک دوجنسگراییمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییخبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌خبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌شخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهروایت های ما :‌ ماندگارروایت های ما :‌ ماندگارمعرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»معرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»یکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالمرکز منابع دوجنس‌گراییمرکز منابع دوجنس‌گراییما تنها نیستیمما تنها نیستیمبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمAround the World: Iran and Bisexual ActivismAround the World: Iran and Bisexual Activismآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانروایت های ما : زینبروایت های ما : زینباولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیااولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیالایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌لایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌آویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیچی بگیم و چی نگیم؟چی بگیم و چی نگیم؟مجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسیکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتییکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتییکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغجنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایان۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایانوقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟وقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟دلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاندلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایانهفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!روز جهانی حقوق بشرروز جهانی حقوق بشرپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندمعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهامعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهاساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمدوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایراندوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایرانسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانمعرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»معرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»ما تنها نیستیم - آلفرد کنزیما تنها نیستیم - آلفرد کنزینشریه دوجنسگرایینشریه دوجنسگراییصدای دوجنسگراصدای دوجنسگرااعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هااعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هایکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندییکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندیIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شددزیره اخوان کیست؟دزیره اخوان کیست؟قبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکامعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه  Merriam-Webster تغییر کردمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه Merriam-Webster تغییر کردسوال هایی که نباید پرسید!سوال هایی که نباید پرسید!نمایش افراد ترنس در رسانه‌هانمایش افراد ترنس در رسانه‌هابررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»بررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»کنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانآیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟آیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟ما تنها نیستیم - کیرستن سینماما تنها نیستیم - کیرستن سینماراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتروز افتخار همه‌جنسگرایانروز افتخار همه‌جنسگرایاننمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایاننمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایاندو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیبررسی مفهوم دوجنسگراییبررسی مفهوم دوجنسگراییعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهمحو دوجنسگرایی در  «نارنجی مد جدید است»محو دوجنسگرایی در «نارنجی مد جدید است»مرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاما تنها نیستیم - پیترو آرتینوما تنها نیستیم - پیترو آرتینودوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌تردوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌تریکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمییکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمیفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردمعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرامعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گراالفبای رنگین‌کمانیالفبای رنگین‌کمانیجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسییکی از ما – قسمت سوم : خواستگارییکی از ما – قسمت سوم : خواستگاریچرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟چرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟چطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردیکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازییکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازی«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»انتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسروز مشاهده‌پذیری افراد ترنس«رخدادهای مجازی ماه افتخار»«رخدادهای مجازی ماه افتخار»درباره مادرباره مادوجنسگرایان و ارولاندودوجنسگرایان و ارولاندویکی از ما - قسمت هفتم: قایق مایکی از ما - قسمت هفتم: قایق ماروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانزنان دوجنسگرا در حاشیهزنان دوجنسگرا در حاشیهپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندآشکارسازی در فضای مجازیآشکارسازی در فضای مجازیعشق آزاد: رهایی نهاییعشق آزاد: رهایی نهاییمن سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎یکی از ما - قسمت نهم: هیسیکی از ما - قسمت نهم: هیس۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودن۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودننقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرانقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرابه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرابه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرا"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآباد"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآبادگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیمحو دوجنسگرایی،‌  در سریال گلی Gleeمحو دوجنسگرایی،‌ در سریال گلی Gleeترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کنددوجنسگرا یک ساله شددوجنسگرا یک ساله شدواژه نامهواژه نامهکوییر چیست؟کوییر چیست؟یکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییاکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرااکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گراماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+ماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرا۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگراآرشیو دوجنسگراییآرشیو دوجنسگراییداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیههشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیداولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایاناولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایانمعرفی  اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیامعرفی اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیاما تنها نیستیم: مالکوم ایکسما تنها نیستیم: مالکوم ایکسهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشانددگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییگپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»گپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»یکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداریکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداردوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتییکی از ما - قسمت چهاردهم: آواریکی از ما - قسمت چهاردهم: آواردوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییردوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییرکریسمس رنگین کمانی‌کریسمس رنگین کمانی‌معرفی فیلم : رفتار درخورمعرفی فیلم : رفتار درخوریکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضمبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!مبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!دگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراندگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایرانیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازکوییرپارتی با زینبکوییرپارتی با زینبزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلدور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛دور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛من دوجنسگرا هستممن دوجنسگرا هستمروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاتاکید بر  تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار  سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانتاکید بر تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانآشکارسازی یا هفت خوان رستمآشکارسازی یا هفت خوان رستمبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهیکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازییکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازیسکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟سکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟مردانگی در مردان ترنسمردانگی در مردان ترنسحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستنددوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستنددوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستند⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟مانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!مانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!یکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابآیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟آیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟یکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امناول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییدوجنسگراییدوجنسگراییمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگرایکی از ما - قسمت دوم : ازدواجیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجمعرفی انجمن فرانسوی  بی‌کوز Bi'Causeمعرفی انجمن فرانسوی بی‌کوز Bi'Causeجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استاقلیت در اقلیتاقلیت در اقلیتمعرفی کتاب:  دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابمعرفی کتاب: دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهایکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانآیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟آیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟ال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردیکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکرارییکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکراریچگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟چگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟"آویشن" از راه می‌رسد"آویشن" از راه می‌رسدگفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»گفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»اشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شداشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شدروایت های ما : سیامکروایت های ما : سیامککنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریماصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیه