صفحه اصلی آخرین مطالب پادکست‌ها چندرسانه‌ای دانلود جستجو EN
مقاله‌ها

اصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانی

۲۲ اردیبهشت ۹۷

اصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانی

در سال‌های اخیر واژ‌ه‌های بسیاری برای توصیف دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها وارد زبان فارسی شده‌اند. هر چند هنوز بر سر معادل مناسب برخی از این واژ‌ه‌ها توافق وجود ندارد. امیدواریم این فرهنگ اصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانی به شما در انتخاب واژه‌های مناسب کمک کند. این فرهنگ ترجمه بخشی از راهنمایی است که مؤسسه تحقیقات رسانه گلاد برای روزنامه‌نگاران تهیه کرده است. 

دوجنس‌گرا (Bisexual, Bi):

فردی که توانایی شکل‌دهی به روابط پایدار جسمی، عاشقانه و عاطفی به افرادی از جنس و یا جنسیت مشابه یا از دیگر جنس‌ها و جنسیت‌­ها را دارد. افراد ممکن است این تمایل را در طول عمر خود به اشکال مختلف و با درجات متفاوت تجربه کنند. لازم نیست دوجنس‌گرایان تجربیات جنسی مشخصی داشته باشند تا دوجنس‌گرا محسوب شوند. در واقع آن‌ها می‌­توانند هیچ گاه تجربه جنسی نداشته باشند، اما به عنوان دوجنس‌گرا هویت‌یابی کنند. در نوشتن واژه «دوجنس‌گرا» [در نگارش انگلیسی] آن را با خط تیره به دو بخش تقسیم نکنید ؛ [در نگارش انگلیسی] این کلمه فقط وقتی اول جمله می‌­آید، باید با حروف بزرگ نوشته شود.

محو دوجنس‌گرایی (Bi Erasure):

معضلی فراگیر که در آن وجود یا مشروعیت دوجنس‌گرایی (چه در رابطه با یک فرد و چه به صورت کلی به عنوان یک گرایش جنسی)، به کل مورد تردید یا انکار قرار می‌گیرد. برای مثال اگر دو زن با یک‌دیگر ازدواج کنند و یکی از آنان دوجنس‌گرا باشد، دیگران ممکن است اصرار داشته باشند که او واقعاً نمی‌تواند یک دوجنس‌گرا باشد یا گرایش جنسی او اهمیتی ندارد یا اکنون که وارد این رابطه شده است، ‘گرایش جنسی‌اش تغییر کرده است.

دوجنس‌گراهراسی (Biphobia):

ترس از دوجنس‌گرایان اغلب بر اساس کلیشه­‌ها شامل مرتبط کردن دوجنس‌گرایی با مقوله خیانت، بی قیدی و انتقال بیماری‌های آمیزشی است. تعصب و پیش داوری، واژ‌ه‌های دقیق‌تری برای توصیف انزجار نسبت به جامعه دوجنس‌گرایان‌اند. [برای اطلاع بیشتر به این مطلب مراجعه کنید: دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟]

دوجنس‌گرا، چتر دوجنس‌گرا (Bisexual Umbrella, Bi+):

اصطلاحی است جامع برای تمام افرادی که توانایی جذب شدن به بیش از یک جنس و یا جنسیت را داشته باشند؛ شامل دوجنس‌گرایان، همه جنس‌گرایان، جنسیت-سیال­‌ها، کوییرها و غیره.

همه‌جنس‌گرا (Pansexual, Pan):

فردی که توانایی شکل‌­دهی به روابط پایدار جسمی، عاشقانه و عاطفی به افرادی از همه جنس‌ها و یا جنسیت­‌ها را داشته باشد. همه‌جنس‌گرایان معمولاً بخشی از جامعه دوجنس‌گرایان محسوب می‌شوند.

کوییر (Queer):

در حالی که قبلاً به عنوان واژه‌ای توهین‌آمیز استفاده می‌شد، امروزه به عنوان اصطلاحی فرا­گیر، توسط بسیاری از افراد دگرباش و رنگین‌کمانی برای توصیف‌­ خودشان استفاده می‌شود. وقتی که حرف Q در پایان LGBT دیده شود، به معنای کوییر است. زوج هم‌جنس (Same-sex Couple):

یک زوجیت عاشقانه متشکل از دو نفر از دو جنس یا جنسیت مشابه است. افراد در چنین زوجیتی ممکن است گرایش‌های جنسی مختلفی مثل گی، لزبین یا دوجنس‌گرا داشته باشند.

زوج غیرهم‌جنس (Different-sex Couple):

یک زوجیت عاشقانه متشکل از دو نفر از دو جنس یا جنسیت غیرمشابه. افراد در چنین زوجیتی ممکن است هر گرایش جنسی‌­ای داشته باشند.

نسبت دادن گرایش اشتباه (Misorientation):

زمانی اتفاق می‌­افتد که دوجنس‌گرایان به اشتباه بر اساس روابط فعلی یا پیشین­‌شان، به جای آن‌که بر اساس آن چه خود هویت‌یابی می‌کنند، هم‌جنس‌گرا یا دگرجنس‌گرا تلقی ‌می‌شوند. هنگامی که یک یا هر دو نفر در یک زوجیت هم‌جنس، دوجنس‌گرا هستند، مراقب باشید که دقیقاً بر اساس آن چه که هستند، آن‌ها را هویت‌یابی کنید. نسبت دادن گرایش اشتباه از طریق ادامه این تفکر که دوجنس‌گرایان وجود ندارند، می‌­تواند منجر به اضطراب  آسیب‌زای روانی برای دوجنس‌گرایان شود. از به کار بردن اصطلاحاتی چون «زوج غیرهم‌جنس»، «زوج دگرجنس‌گرا»، «زوج هم‌جنس‌گرا»، «زوج گی» و «زوج لزبین» خودداری کنید مگر این که مناسب آن‌ها باشد.

ازدواج با گرایش‌های مختلف (Mixed-orientation Marriage):

ازدواجی است میان افراد با گرایش‌های جنسی مختلف و اگر یک دوجنس‌گرا با شخصی غیردوجنس‌گرا ازدواج کند، می‌­تواند برای توصیف ازدواج او استفاده شود. چنین ازدواجی می‌­تواند شامل افراد با جنس/جنسیت مشابه یا متفاوت باشد اما دوجنس‌گرایان در چنین ازدواجی هم‌چنان دوجنس‌گرا باقی می‌­مانند.

آشکارسازی (Coming out):

افراد ابتدا خود را به عنوان لزبین، گی، دوجنس‌گرا و تراجنسیتی هویت‌یابی می‌کنند و سپس آن را برای دیگران آشکار می‌کنند. آشکارسازی عمومی هویت یک نفر می‌­تواند بخشی از آشکارسازی او باشد یا نباشد.

گی (Gay):

واژه‌ای است که برای توصیف افرادی استفاده می‌شود که تمایلات جسمی، عاشقانه یا عاطفی پایدار به هم‌جنسان خود دارند. (مثل مرد گی، افراد گی). گاهی اوقات لزبین (به عنوان صفت یا اسم)، واژه‌ای است که زنان ترجیح می‌دهند. از به کار بردن واژه هم‌جنس‌گرا (Homosexual) [در زبان انگلیسی] خودداری کنید چرا که اصطلاحی منسوخ است – بعداً درباره آن توضیح می‌دهیم -و گاهی موجب آزار این افراد می‌شود.

جنسیت-نامنطبق (Gender Non-comforming):

اصطلاحی است برای افرادی که بیان جنسیتی آن‌ها از معیارهای متعارف مردانه و زنانه جامعه متفاوت است. لطفاً در نظر داشته باشید که تمام افراد همان‌جنسیتی، تراجنسیتی نبوده و تمام افراد تراجنسیتی نیز، جنسیت-نامنطبق نیستند.

بسیاری از افراد بیان جنسیتی‌­ای دارند که کاملاً متعارف نیست. این مشخصه به تنهایی از آن‌ها یک تراجنسیتی نمی‌­سازد. بسیاری از تراجنسیتی‌های زن و مرد، بیان جنسیتی معمولاً متعارف مردانه یا زنانه دارند. تنها تراجنسیتی بودن از افراد جنسیت-نامنطبق نمی‌­سازد. این واژه، مترادف تراجنسیتی یا تراجنسی نیست و تنها باید زمانی استفاده شود که یک شخص خودش را جنسیت-نامنطبق هویت‌یابی کند.

دگرجنس‌گرا (Heterosexual):

واژه‌ای است که برای توصیف افرادی استفاده می‌شود که تمایلات جسمی، عاشقانه یا عاطفی پایدار به غیرهم‌جنسان خود دارند. دیگر واژه [انگلیسی] با این معنا واژه Straight است

. هم‌جنس‌گرا (Homosexual): [در زبان انگلیسی] اصطلاح پزشکی منسوخی است که توسط بسیاری از لزبین‌ها و گی‌ها ناخوشایند و آزاردهنده تلقی می‌شود. آسوشیتد پرس، نیویورک تایمز و واشینگتن پست استفاده از این اصطلاح را ممنوع کرده‌اند. واژگان گی و لزبین دقیقاً افرادی را که به هم­جنس خود تمایل دارند، توصیف می‌­کند.

هم‌جنس‌­‌گراهراسی (Homophobia):

ترس از افراد لزبین و گی. تعصب و پیش داوری، واژ‌ه‌های دقیق‌تری برای توصیف انزجار نسبت به جامعه دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها هستند.

میان‌­جنسی (Intersex):

میان‌­جنسی اصطلاحی عمومی برای افرادی است که با آناتومی جنسی داخلی و یا خارجی متنوع متولد می‌شوند و نمی‌­توان آن‌ها را در دو دسته معمول مرد یا زن طبقه­‌بندی کرد. بنا بر تعریف اینتراکت (InterAct)، یک سازمان ترویج و حمایت‌گری میان­‌جنسی­‌ها، «عوامل بالقوه­‌ای مانند جهش‌­های ِژنتیکی، تغییر در تعداد کروموزوم­‌های جنسی، به وجود آمدن سطوح مختلف هورمون­‌های جنسی یا پاسخ­‌های غیرمعمول به هورمون‌­ها» می‌توانند در تولد یک فرد میان‌جنسی نقش داشته‌ باشند. [برای اطلاع بیشتر به این مطلب مراجعه کنید: دو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسی]

هیچ­‌جنس‌گرا (Asexual):

کسی که تمایلات جنسی را تجربه نمی‌­کند. افراد هیچ­‌جنس‌گرا تحت پوشش اصطلاحی عمومی که به عنوان چتر هیچ­‌جنس‌گرا شناخته می‌شوند، قرار می­‌گیرند که شامل افراد هیچ‌عاطفه‌گرا (aromatic)، هیچ‌جنس‌گرای عاطفی (demisexual) و کم‌جنس‌گرا (graysexual) می‌شود.[برای اطلاع بیشتر به این مطلب مراجعه کنید: آیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟]

جنسیت-خنثی (Agender):

افرادی که دارای هیچ جنسیتی نیستند یا هویت جنسیتی‌­شان خنثی است. فرد با هویت جنسیت-­خنثی تحت پوشش اصطلاحات عمومی تراجنسیتی و غیردوگانه قرار می‌گیرد

. هیچ‌عاطفه‌گرا (Aromantic): افرادی که تمایلات عاشقانه را تجربه نمی‌کنند. افراد هیچ‌عاطفه‌گرا از هر گرایش جنسی‌­ای از جمله دوجنس‌گرایی هستند.

لزبین (Lesbian): زنی که تمایلات جسمی، عاشقانه و یا عاطفی او به سمت زنی دیگر است. برخی لزبین‌ها ممکن است واژه گی یا زن گی را ترجیح دهند. از استفاده اصطلاح هم‌جنس‌گرا (Homosexual) [در انگلیسی] برای لزبین‌ها اجتناب کنید چرا که ممکن است خوشایند نباشد (بخش اصطلاحات آزاردهنده­‌ای را که نباید استفاده شوند ببینید).

دگرباش و رنگین‌کمانی (GLBT/ LGBT):

مخففی است برای «لزبین، گی، دوجنس‌گرا و تراجنسیتی» (Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender). این اصطلاح مخفف استفاده می‌شود چرا که تعداد بیش‌تری از این جامعه متنوع را شامل می‌شود.

سبک زندگی (Lifestyle): اصطلاحی که توسط فعالان ضد دگرباشان به منظور بدنام کردن زیست لزبین‌ها، گی‌ها، دوجنس‌گرایان و تراجنسیتی‌ها استفاده می‌شود. همان طور که سبک زندگی دگرجنس‌گرایانه وجود ندارد، سبک زندگی لزبین، گی، دوجنس‌گرا و تراجنسیتی نیز وجود ندارد.

ازدواج (Marriage):

به دلیل این که یک بخش کلیدی از قانون دفاع از ازدواج (DOMA) که در سال ۱۹۹۶ که توسط دولت فدرال آمریکا تصویب شده بود در تاریخ ِژوئن ۲۰۱۳ توسط دیوان عالی ایالات متحده آمریکا، غیرقانونی اعلام شد، زوج‌­هایی که ازدواج­‌شان قانوناً ثبت شده بود، مورد تأیید قرار گرفتند. علاوه بر این قانونی که دادگاه عالی ایالات متحده در اوبرژفل وی. هاجز (Obergefell v. Hodges) در ژوئن ۲۰۱۵ به تصویب رساند، مشخص کرد که قانون اساسی ایالات متحده حق تمام افراد را برای ازدواج با کسانی که دوست دارند، به رسمیت می‌­شناسد. دوجنس‌گرایان و بسیاری از افراد جامعه دگرباش و رنگین‌کمانی ممکن است وضعیت روابط­شان را به طرق و با مراسم­‌ دیگری غیر از ازدواج، رسمی کنند. به دنبال رسمی‌­سازی روابط متعهدانه بودن، هیچ ارتباطی با جنس و جنسیت افراد ندارد.

دوجنس‌گرای آشکار (Openly Bisexual):

هم­چنین لزبین آشکار، گی آشکار و تراجنسیتی آشکار. هنگامی که این اصطلاح استفاده شود به معنای آن است که گرایش جنسی یا هویت جنسیتی فرد در محیط عمومی آشکار و بیان شده است. واژه جایگزین زیر آشکار (Out) را ببینید. آشکار (Out): شخصی که خود را به عنوان لزبین، گی، دوجنس‌گرا و یا تراجنسیتی در زندگی شخصی، عمومی و تخصصی‌­اش معرفی می‌­کند. برای مثال، رائول اسپارزا یک بازیگر تئاتر و تلویزیون، خواننده و صداپیشه آشکار است. این وا‌ژه به دوجنس‌گرای آشکار (Openly Bisexual) ارجحیت دارد.

آشکارکردن (Outing):

اعلام عمومی (گاهی به صورت شایعه یا گمانه‌­زنی) و فاش کردن گرایش جنسی یا هویت جنسیتی فردی دیگر بدون رضایت آن فرد؛ که توسط بسیاری از افراد جامعه دگرباش و رنگین‌کمانی ناخوشایند توصیف می‌شود.

گرایش جنسی (Sexual Orientation):

اصطلاح دقیق علمی برای تمایل پایدار جسمی، عاشقانه و یا عاطفی افراد به افراد دیگر از جنس یا جنسیت موافق یا جنس  و جنسیت دیگر شامل گرایش‌های لزبین، گی، دوجنس‌گرا، دگرجنس‌گرا. از به کارگیری اصطلاح ناخوشایند «ترجیح جنسی» اجتناب کنید که می‌­تواند به این معنا باشد که لزبین، گی و دوجنس‌گرا بودن انتخابی و قابل درمان‌­اند. افراد نیازی به داشتن روابط جنسی خاص ندارند تا گرایش جنسی خودشان را تشخیص بدهند؛ در واقع نیازی نیست که به طور کل حتی پیش از این رابطه جنسی‌­ای داشته و یا در آینده  داشته باشند.

هویت جنسیتی (Gender Identity):

احساس عمیق و درونی یک نفر از جنسیتش؛ برای افراد تراجنسیتی این جنسیت مطابق با جنسی که در بدو تولد به آن‌ها نسبت داده شده نیست. بیش‌تر افراد [به ویژه اگر به دوگانگی جنسیت معتقد باشند] جنسیت مرد یا زن (یا پسر و دختر) دارند. جنسیت برخی افراد به طور دقیق برابر با یکی از این دو انتخاب نیست. بر خلاف بیان جنسیتی (که در پایین توضیح داده شده)، هویت جنسیتی برای دیگران قابل مشاهده نیست.

تراجنسیتی (Transgender):

یک اصطلاح عمومی است برای افرادی که هویت جنسیتی‌­شان و یا بیان‌ جنسیتی‌شان منطبق با جنسی که در بدو تولد با آن متولد می‌شوند، نیست. افراد تحت مفهوم عمومی تراجنسیتی ممکن است خودشان را با یک یا بیش‌تر از یک اصطلاح از جمله تراجنسیتی توصیف کنند. برخی از این اصطلاحات در زیر شرح داده شده‌اند. اصطلاحی را برای توصیف افراد استفاده کنید که خودشان ترجیح می‌دهند. برخی افراد تراجنسیتی از هورمون‌­هایی که پزشک برای آنان تجویزکرده برای تغییر بدن‌­شان استفاده می‌کنند. برخی تحت جراحی‌­های مرتبط هم قرار می‌گیرند، اما لزوماً تمام افراد تراجنسیتی این مراحل را نمی‌­توانند طی کنند یا طی نخواهند کرد و هویت تراجنسیتی وابسته به این روندهای پزشکی نیست.

ترنس (Trans):

برای کوتاه­‌سازی تراجنسی و یا تراجنسیتی یا برخی اوقات برای دربرگیری طیف گسترده­‌ای از هویت‌هایی که تحت اصطلاح عمومی تراجنسیتی تعریف می‌شوند، استفاده می‌شود. از آنجا که این اصطلاح تعریف دقیق و واضحی ندارد، هنگام استفاده از آن برای مخاطبی که ممکن است معنای آن را در نیابد، مراقب باشید. از استفاده از آن اجتناب کنید مگر در نقل قول مستقیم یا در موردی که مطمئن باشید می‌­توانید معنایش را به صورت واضح برای مخاطب تشریح کنید.

مرد تراجنسیتی (Transgender Man):

افرادی که در ابتدای تولد دختر نامیده شده‌اند اما خود را یک مرد هویت‌یابی می‌کنند و در قالب یک مرد زندگی می‌کنند، ممکن است از این واژه برای توصیف خودشان استفاده کنند. ممکن است این اصطلاح به مرد ترنس، مخفف شود (دقت کنید که از «مردِ ترنس» به عنوان دو واژه جداگانه استفاده کنید نه از «مردترنس» به عنوان یک واژه). برخی ممکن است از FTM که مخفف Female to Male است، استفاده کنند. برخی ممکن است ترجیح دهند خیلی ساده، مرد نامیده شوند، بدون هیچ اصلاح‌کننده اضافه­‌ای. بهتر است که از خود اشخاص بپرسیم که چه اصطلاحی را ترجیح می‌دهند.

زن تراجنسیتی (Transgender Woman):

افرادی که در هنگام تولد پسر نامیده شده‌اند اما خود را یک زن هویت‌یابی می‌کنند و در قالب یک زن زندگی می‌کنند، ممکن است از این واژه برای توصیف خودشان استفاده کنند. ممکن است این اصطلاح به زن ترنس، مخفف شود (دقت کنید که از «زنِ ترنس» به عنوان دو واژه جداگانه استفاده کنید نه از «زن‌ترنس» به عنوان یک واژه). برخی ممکن است از MTF که مخفف Male to Female است، استفاده کنند. برخی ممکن است ترجیح دهند خیلی ساده، زن نامیده شوند، بدون هیچ اصلاح‌کننده اضافه­‌ای. بهتر است که از خود اشخاص بپرسیم که چه اصطلاحی را ترجیح می‌دهند.

گذار (Transition):

تغییر جنسِ [نسبت‌داده شده] بدو تولد یک فرد یک روند تک مرحله­‌ای نیست، بلکه روند پیچیده­‌ای است که در مدت زمانی طولانی اتفاق می‌­افتد. گذار شامل برخی یا همه مراحل شخصی، پزشکی و قانونی است: اعلام آن به خانواده، دوستان و همکاران؛ استفاده از یک نام متفاوت و ضمائر [جنسیتی‌] جدید؛ لباس پوشیدن به شیوه­‌ای متفاوت؛ تغییر نام و یا جنس شخص در مدارک قانونی؛ هورمون درمانی و احتمالاً (و نه همیشه) انجام یک یا چند عمل جراحی؛ مراحل گذار از فردی به فرد دیگر متفاوت‌­اند. از استفاده از تغییر جنس (Sex Change) اجتناب کنید. [در فارسی معمولاً افراد تراجنسی از عبارت «تطبیق جنسیت» استفاده می‌کنند. برخی از افراد ترجیح می‌دهند خودشان را ترنس‌سکشوال بنامند و از عبارت «تغییر جنس» هم استفاده می‌کنند. این عبارت معمولاً‌ توسط مراکز دولتی و رسمی ایران هم استفاده می‌شود

. سعی کنید از همان عبارتی استفاده کنید که افراد برای توصیف خودشان به کار می‌‌برند. در صورتی که دیگران از عبارت «تغییر جنسیت» برای توصیف گذار یک فرد ترنس استفاده کردند، بهتر است آن را در گیومه قرار دهید. ]

کلیدواژه‌ها: #پژوهشگران و کنشگران#دگرجنسگرا، دوجنسگرا، گی، لزبین#واژه‌نامه#مقاله‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مشاهده بخش نظرات و نوشتن نظر

نمایش

نظرت رو بنویس

کلیه نظرات پس از بررسی و تایید مدیر وب‌سایت، به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند

سایر مطالب

بیشتر
پرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانیکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکرارییکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکراریمی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشممی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشم۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودن۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودنهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه  Merriam-Webster تغییر کردمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه Merriam-Webster تغییر کردکوییرپارتی با زینبکوییرپارتی با زینبشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندکریسمس رنگین کمانی‌کریسمس رنگین کمانی‌دوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیمن سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎وضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندآیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟آیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟روز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+ماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+سوال هایی که نباید پرسید!سوال هایی که نباید پرسید!دلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاندلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایانبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییآشکارسازی در فضای مجازیآشکارسازی در فضای مجازییکی از ما - قسمت چهاردهم: آواریکی از ما - قسمت چهاردهم: آوارچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردما تنها نیستیم - کیت براونما تنها نیستیم - کیت براونمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندیکی از ما – قسمت سوم : خواستگارییکی از ما – قسمت سوم : خواستگاریهفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرا۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرا"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآباد"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآبادیکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندییکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندییکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمییکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمیقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهدور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛دور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛درباره مادرباره مامقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانآرشیو دوجنسگراییآرشیو دوجنسگراییخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت"آویشن" از راه می‌رسد"آویشن" از راه می‌رسددوجنسگراییدوجنسگراییشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهدوجنسگرایان و ارولاندودوجنسگرایان و ارولاندوروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییما تنها نیستیم - آلفرد کنزیما تنها نیستیم - آلفرد کنزیآغاز به کار "دوجنسگرا"آغاز به کار "دوجنسگرا"هشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConدوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟یکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندمعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرامعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گراهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراگرایش جنسی من چیه؟گرایش جنسی من چیه؟آشکارسازی یا هفت خوان رستمآشکارسازی یا هفت خوان رستمانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهمن دوجنسگرا هستممن دوجنسگرا هستمچی بگیم و چی نگیم؟چی بگیم و چی نگیم؟محو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»محو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»یکی از ما - قسمت دوم : ازدواجیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجیکی از ما - قسمت نهم: هیسیکی از ما - قسمت نهم: هیسیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امننمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایاننمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایان«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»تاکید بر  تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار  سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانتاکید بر تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلماناقلیت در اقلیتاقلیت در اقلیتمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییروایت های ما :‌ ماندگارروایت های ما :‌ ماندگاروبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییدوجنسگرا یک ساله شددوجنسگرا یک ساله شددوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییردوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییرعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعینشریه دوجنسگرایینشریه دوجنسگراییدوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحوردوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحوربه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرابه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرایکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهصدای دوجنسگراصدای دوجنسگراالفبای رنگین‌کمانیالفبای رنگین‌کمانیمعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهامعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهاوقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟وقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟دگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراندگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایرانسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایممعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللخبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶خبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶دوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستنددوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستندروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسکوییر چیست؟کوییر چیست؟بررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»بررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»عشق آزاد: رهایی نهاییعشق آزاد: رهایی نهاییآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیدوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایراندوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایرانیکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتییکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتیمردانگی در مردان ترنسمردانگی در مردان ترنسگپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»گپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»آشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلممعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگرایییکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابواژه نامهواژه نامهیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کننددوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهAround the World: Iran and Bisexual ActivismAround the World: Iran and Bisexual Activismآیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟آیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟آگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلچرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟چرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟سکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟سکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟ما تنها نیستیمما تنها نیستیمچگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟چگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟ما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاگفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»گفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»یکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداریکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیدارتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیمبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!مبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!معرفی  اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیامعرفی اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیااقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهاناقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهانما تنها نیستیم - کیرستن سینماما تنها نیستیم - کیرستن سینماروز افتخار همه‌جنسگرایانروز افتخار همه‌جنسگرایانمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازنقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرانقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرااکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرااکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرازنان دوجنسگرا در حاشیهزنان دوجنسگرا در حاشیهمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیاولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایاناولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایانگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشاندوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌تردوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌ترمانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!مانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایان+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایانیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالمعرفی کتاب:  دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابمعرفی کتاب: دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیروایت های ما : سیامکروایت های ما : سیامکروایت های ما : زینبروایت های ما : زینبروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایاناعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هااعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هاقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمروز والدین ترنسروز والدین ترنسهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانیکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازییکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازیروز جهانی حقوق بشرروز جهانی حقوق بشرروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیمحو دوجنسگرایی،‌  در سریال گلی Gleeمحو دوجنسگرایی،‌ در سریال گلی Gleeروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هابه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردال.جی.بی.تی ایران «بی» ندارد»ما تنها نیستیم «فریدا کالو»ما تنها نیستیم «فریدا کالوفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانبررسی مفهوم دوجنسگراییبررسی مفهوم دوجنسگراییمحو دوجنسگرایی در  «نارنجی مد جدید است»محو دوجنسگرایی در «نارنجی مد جدید است»سلامت روانی زنان دوجنسگراسلامت روانی زنان دوجنسگرایکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازییکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازیپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندمعرفی فیلم : رفتار درخورمعرفی فیلم : رفتار درخور«رخدادهای مجازی ماه افتخار»«رخدادهای مجازی ماه افتخار»دگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟دگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟جیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهدزیره اخوان کیست؟دزیره اخوان کیست؟پیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهنمایش افراد ترنس در رسانه‌هانمایش افراد ترنس در رسانه‌هااشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شداشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شدبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهبیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوربیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشورزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهلایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌لایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایان۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایانمعرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»معرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»رابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟رابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟IDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزییکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانمرکز منابع دوجنس‌گراییمرکز منابع دوجنس‌گراییرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانیکی از ما - قسمت هفتم: قایق مایکی از ما - قسمت هفتم: قایق ماخبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌خبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌آیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟آیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟اولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیااولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیاگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییما تنها نیستیم - پیترو آرتینوما تنها نیستیم - پیترو آرتینوفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدما تنها نیستیم: مالکوم ایکسما تنها نیستیم: مالکوم ایکسمعرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»معرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»معرفی انجمن فرانسوی  بی‌کوز Bi'Causeمعرفی انجمن فرانسوی بی‌کوز Bi'Cause