صفحه اصلی آخرین مطالب پادکست‌ها چندرسانه‌ای دانلود جستجو EN
مقاله‌ها

می‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشم

۰۲ فروردین ۹۶

می‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشم

من پریسا ٢٧ ساله هستم، در یک خانواده نسبتاً مذهبی بزرگ شده‌ام  که حتی فکر کردن به اینکه بخواهم دختری را دوست داشته باشم جزء گناهان کبیره محسوب می شد و وقتی این موضوع به ذهنم خطور می کرد فکر گناه کار بودن، فاسد بودن و مریض بودن دیوانه ام می کرد. به همین سبب برای اینکه مورد قضاوت دیگران و مهمتر از آن قضاوت خودم قرار نگیرم و به عذاب وجدانم دچار نشوم همیشه این احساس را سرکوب کرده بودم. ولی چه کنم که احساسات همچون رودخانه‌ای در جریان است که همیشه مسیر حرکت خودش را پیدا می کند. احساسات من هم راهشان را پیدا کردند و از ذهنم  خارج شدند، چون دیگر نمی خواستم به خودم دروغ بگویم و از این وضعیت خسته شده بودم. بله بالاخره به دختری که از دوران نوجوانی با او همکلاس بودم وسال‌های سال بهترین و صمیمی ترین دوستم بود، ابراز احساسات کردم و او هم جواب مثبت به احساسات من داد، آنجا و آن زمان بود که طعم عشق را پس از ١٢ سال دوستی با او چشیدم.  او از ابتدا  برای من تنها یک دوست نبود یک عشق بود و همیشه عاشقانه دوستش داشتم.

ولی دیری نینجامید که این طعم عشق به یک کابوس تبدیل شد. من قصد آشکارسازی درباره گرایش جنسی‌ام را نداشتم اما این موضوع  توسط همان دختر آشکار شد و دهان به دهان چرخید و راز من بعد از مدتی به گوش پدرم رسید. پدرم که سالها بود از نارحتی قلبی رنج می برد، بعد از شنیدن این خبر سکته کرد و به علت دیر رسیدن به بیمارستان و کم کاری پزشکان به کما رفت.

این  یک شوک بزرگ برای من و خانواده ام بود. بعد از اینکه دیگر اعضای خانواده‌ام دلیل این اتفاق را متوجه شدند مشکلات من هم شروع شد.  آن زمان بود که برای اولین بار طعم تلخ خیانت و شکست عشقی را چشیدم. من در تمام این مدت  موضوع گرایش جنسی‌ام به زنان را نه تایید کردم و نه منکر شدم. در پی این موضوع خانواده پدریم که به شدت مذهبی بودند و با حکومت ایرانی هم  همکاری می‌کردند،  با خبر شدند و تهدیدهای خانواده پدرم شروع شد. می گفتند:« دعا کنید که بلایی بر سر برادرمان ( یعنی پدرم) نیاید در غیر این صورت نمی گذاریم آب خوش از گلویتان پایین برود».

در بهترین حالت هم پیشنهاد می‌دادند که برای ختم شدن این قائله  هر چه زودتر ازدواج کنم،  اما  من حاضر بودم بمیرم ولی تن به ازدواج اجباری ندهم. بعد از آنکه خانواده پدری‌ام از این موضوع مطلع شدند، دیگر اخم و تخم مادر و برادرم و زخم زبان‌های آنها برایم مثل محبت بود، فقط از خانواده پدریم می ترسیدم.

از طرفی پدرم جلوی چشمانم هر روز ضعیف و ضعیف تر می شد و دعا میکردیم که زودتر هوشیاریش را بدست بیاورد و از طرفی هم می ترسیدم اگر بهوش بیاید حتما بلایی بر سر من خواهد آورد. علاوه بر این،  در این میان شکست عشقی بزرگی خورده بودم و رابطه‌ام با آن دختر تمام شده بود از خودم و احساساتم شرمسار و متنفر بودم، دچار چند گانگی شده بودم. تا اینکه بعد از یک سال پدرم فوت کرد و برای همیشه من و خانواده ام را ترک کرد. به شدت نارحت بودم و خودم را در این موضوع مقصر می دانستم و گاهی فکر می کردم اگر پدرم نمی‌مرد حتما من را می کشت. نمی دانستم که خانواده پدریم قرار نیست دست از سرمان بر دارند و تازه می‌خواهند انتقام برادرشان را از من و خانواده ام بگیرند. بعد از فوت پدرم خانواده پدرم  بارها برایمان مزاحمت ایجاد کردند، من وخانواده ام را قاتل خطاب می‌کردند و بارها اعلام کردند که مرا به سرنوشت پدرم دچار خواهند کرد و سعی می‌کردند در محله و بین همسایه ها آبروی ما را بریزند. به همین دلیل مجبور شدیم چندین بار منزلمان را عوض کنیم، اما  از آنجایی که ما در یک شهر کوچک زندگی می‌کردیم خانواده پدریم به سرعت از آدرس جدیدمان با خبر می‌شدند.

از این ماجراها یک سال گذشت، بعد از مراسم سالگرد پدرم که در شهرستان  محل زندگی خانواده مادری و همچنین پدریم  برگزار کرده بودیم، آنها به خانه مادر بزرگ مادری‌ام حمله کردند و با پرتاب سنگ و فحاشی سعی در بر هم زدن آسایش ما کردند. دایی های من تلاش کردند آنها را از آنجا دور کنند ولی آنها تهدید کردند که مرا خواهند سوزاند و زجر کشم می‌کنند که هر روز آرزوی مرگ کنم. در انتها با کتک خوردن من این ماجرا به پایان رسید. بعد از این جریان، یکی از دایی‌هایم به من گفت: «تو باید ایران را ترک کنی چون دیگر اینجا جای نداری».

با اینکه هیچ وقت در زندگیم تا آن لحظه حتی تصور گریختن از ایران و پناهندگی به ذهنم خطور نکرده بود، با کمی فکر متوجه شدم حق با او است چرا که دیگر نه عشقی داشتم و نه  در بین فامیل و اقوام جایی داشتم و نه می توانستم شکایتم را به مقامات قضایی ببرم، چون از نظر آن‌ها من مجرم و گناه کار بودم و هیچ کس از من حمایت نمی کرد.

بر خلاف میلم مجبور به پذیرش این موضوع شدم و این چنین بود که از ایران با کلی مشکلات فرار کردم. دایی من برای خروج از ایران با معرفی افرادی که راه را بلد هستند و بابت آن پول می گیرند به من کمک کرد. فکر می کردم با رسیدن به ترکیه این سفر به پایان می رسد، اما بعد از مدتی متوجه شدم که آنجا هم فرق زیادی با کشور خودم ندارد و مجبور به ترک آنجا بودم. خوشبختانه حرکت من از ترکیه به اروپا مصادف شده بود با دستور صدراعظم آلمان جهت باز کردن مرزهای کشورهای اروپای برای پناهجویان، که موج پناهجویان به اروپا سرا زیر شد و من هم بدون هیچ ذهنیتی و هیچ گونه تجربه ای پا به آن سفر پر خطر و طاقت فرسا گذاشتم.

از کوه‌ها و دریاها و جاده‌ها عبور کردم تا بالاخره به اروپا رسیدم و در یکی از کشور هایی که فکر می‌کردم امن هستم درخواست پناهندگی دادم. کشوری که تا قبل از آن فقط اسمش را شنیده بودم و حتی پیدا کردنش بر روی نقشه هم برایم سخت بود. در آن فصل سرد زمستان تنهایی و بی کسی را بیشتر احساس می کردم. نه دوستی داشتم و نه فامیلی. بدون هیچ مدرک شناسایی معتبر و حتی بدون اینکه خودم بدانم واقعا چه کسی هستم،  فقط می دانستم قدری امنیت و آرامش می‌خواهم. من را به کمپ چادری مجردها فرستادند، در این کمپ  پسرها در پنجاه چادر با گنجایش هشت نفر در هر چادر و دخترها در سالنی زیر یک سقف زندگی می‌کردند.

بدون هیچ گونه فضای خصوصی حتی برای تعویض لباس یا خوابیدن با آرامش. سرویس بهداشتی تقریباً با ٨٠ نفر دیگر مشترک بود و حمام ها بیرون از ساختمان قرار داشتند و بعد از دوش گرفتن طی کردن مسیر بین حمام تا ساختمان اصلی  به دلیل برف و سرما و حضور تعداد زیادی پسر خیلی سخت بود. شرایط بسیار سخت بود چرا که بیش از ١٩ ملیت با ٢٧ زبان متفاوت از کشورهای مختلف در آن کمپ زندگی می‌کردند و حتی سطح فرهنگی پایین‌تر و ناامنی بیشتر از کشور خودم بود. این کمپ همچون یک پادگان نظامی ولی بدون هیچ نظمی بود.

به هیچ کس نمی‌توانستم اعتماد کنم، روزی نبود که مردی یا پسری مزاحم من نشود. هر روز با ترس این موضوع که کسی از رازی که در سینه داشتم با خبر نشود می‌گذشت، زندگی برایم مثل یک برزخ شده بود چون هیچ چیز راجع به آینده‌ام نمی‌دانستم و فکر می‌کردم که اشتباه کردم آمدم و این موضوع بسیار آزارم می‌داد. هر چند که این افکار  تنها برای لحظه‌ای دوام داشت، می‌دانستم دیگر جایی در آن کشور و خانواده نداشتم، چرا که بعد از مهاجرتم هیچ یک از اعضای خانواده خبری از من نگرفتند و حتی زمانی که با مادرم تماس می‌گرفتم، جز ناله و نفرین من حرف دیگری نمی‌زد، بعد از گذشته مدتی بخاطر عدم حضور من در کنار آنها و کمرنگ شدن و گم شدن مشکلاتی که من بوجود آورده بودم دلتنگی های مادرم را به همراه داشت و جرقه ای برای ارتباط مجدد ما شد. هیچ وقت فکر نمی کردم روزی برسد که با پسری آشنا شوم که اینقدر با او احساس نزدیکی و همفکری کنم. چرا که  تا آن زمان از تمام پسرهایی که وارد زندگیم شده بودند جز سوء استفاده و تجاوز جنسی و خاطرات تلخ و تنفر چیز دیگری  در ذهنم بجا نمانده بود.

تا اینکه در همان کمپ چادری با پسری آشنا شدم که پس از شنیدن مشکلات من در کمپ و حتی دانستن اینکه به دخترها گرایش دارم، مرا تنها نگذاشت. پسری که من را به خاطر خودم و شخصیتم می خواست نه برای چیزهای دیگر، پسری که مثل قهرمانان فیلم های هالیوودی آمد و در روزهای سخت پناهجویی همراهیم کرد، به من کمک کرد و در واقع می توانم بگویم من را نجات داد. شاید در آن دوران هنوز خیلی چیزها راجع به گرایشم نمی دانستم ولی می‌دانستم این حسی که من به این پسر دارم  حسی است که قبلاً هم تجربه کردم، بله حسی مشابه همانی که درایران به آن دختر داشتم.دوباره حسی مشابه به آن حس عاشقانه البته با یک رنگ و بوی دیگر آن هم در خارج از کشور به سراغم آمده بود. این روزها در حال شناخت احساس و یا بهتر بگویم گرایش جدیدم هستم چون بعد از ٢٧ سال حالا آزادانه سعی می‌کنم بفهمم کی هستم و خود واقعیم را پیدا کنم، و از این موضوع خوشحالم و همین طور نگران... چرا نگران؟ ترس و نگرانی من برای این است که نمی دانم آیا اداره مهاجرت هم احساسات و عواطف من را درک می‌کند. چون شنیده‌ام ممکن است آن‌ها به خاطر عشقم به این پسر به گفته‌هایم درباره گرایش جنسی‌ام به زنان شک کنند. اما از این لحظه که شما داستان زندگی من را می‌خوانید، می خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشم و امیدوارم که شرایط برای این کار مساعد باشد چون فکر می کنم که اروپا این ظرفیت  را دارد، اگر نه که وضعیتم چه فرقی با ایران می‌کند؟  

کلیدواژه‌ها: #روایت های ما#پناهجویان#فارسی#مقاله‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مشاهده بخش نظرات و نوشتن نظر

نمایش

نظرت رو بنویس

کلیه نظرات پس از بررسی و تایید مدیر وب‌سایت، به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند

سایر مطالب

بیشتر
قتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکایکی از ما - قسمت دوم : ازدواجیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجدور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛دور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛آیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟آیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟معرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»معرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»محو دوجنسگرایی در  «نارنجی مد جدید است»محو دوجنسگرایی در «نارنجی مد جدید است»الفبای رنگین‌کمانیالفبای رنگین‌کمانیغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییگروه موسیقی تتو و دوجنسگرایییکی از ما - قسمت چهاردهم: آواریکی از ما - قسمت چهاردهم: آوارما تنها نیستیم - کیت براونما تنها نیستیم - کیت براونلایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌لایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌طرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهیکی از ما - قسمت نهم: هیسیکی از ما - قسمت نهم: هیس"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآباد"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآبادچرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟چرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟دوجنسگرایان و ارولاندودوجنسگرایان و ارولاندوIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمیکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازییکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازییکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امن«رخدادهای مجازی ماه افتخار»«رخدادهای مجازی ماه افتخار»بیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوربیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوربرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشروز افتخار همه‌جنسگرایانروز افتخار همه‌جنسگرایانمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییجنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟وبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییآیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟آیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟یکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکرارییکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکرارییکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConزنان دوجنسگرا در حاشیهزنان دوجنسگرا در حاشیهوقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟وقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟روز مشاهده‌پذیری افراد ترنسروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغنمایش افراد ترنس در رسانه‌هانمایش افراد ترنس در رسانه‌هادوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانمرکز منابع دوجنس‌گراییمرکز منابع دوجنس‌گراییصدای دوجنسگراصدای دوجنسگرایکی از ما – قسمت سوم : خواستگارییکی از ما – قسمت سوم : خواستگاریفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدیکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتییکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتیمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستیکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداریکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداریکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمییکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمیمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندکریسمس رنگین کمانی‌کریسمس رنگین کمانی‌مقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانگرایش جنسی من چیه؟گرایش جنسی من چیه؟مبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!مبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟بازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاروز والدین ترنسروز والدین ترنسبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کماندرباره مادرباره مابازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهآشکارسازی یا هفت خوان رستمآشکارسازی یا هفت خوان رستمال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردآیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟آیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟خودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمدوجنسگرا یک ساله شددوجنسگرا یک ساله شدموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استسکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟سکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟سیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدمعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرامعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گراتاکید بر  تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار  سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانتاکید بر تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلماندلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاندلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایانبررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»بررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»اولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایاناولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایانمعرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»معرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»گپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»گپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»ما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتییکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمسلامت روانی زنان دوجنسگراسلامت روانی زنان دوجنسگرادوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟هشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+ماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+راهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانروایت های ما : سیامکروایت های ما : سیامکمعرفی انجمن فرانسوی  بی‌کوز Bi'Causeمعرفی انجمن فرانسوی بی‌کوز Bi'Causeیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضدوجنسگراییدوجنسگراییمعرفی  اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیامعرفی اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیادزیره اخوان کیست؟دزیره اخوان کیست؟اصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیما تنها نیستیم: مالکوم ایکسما تنها نیستیم: مالکوم ایکسیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریم۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرا۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگراهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتییکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsمانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!مانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!کوییر چیست؟کوییر چیست؟اول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییگفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»گفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»معنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه  Merriam-Webster تغییر کردمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه Merriam-Webster تغییر کردما تنها نیستیم - آلفرد کنزیما تنها نیستیم - آلفرد کنزیفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتما تنها نیستیم - کیرستن سینماما تنها نیستیم - کیرستن سینمااکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرااکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گراسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللمن سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎شرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شددگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریAround the World: Iran and Bisexual ActivismAround the World: Iran and Bisexual Activismسوال هایی که نباید پرسید!سوال هایی که نباید پرسید!طیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهمعرفی فیلم : رفتار درخورمعرفی فیلم : رفتار درخورمحو دوجنسگرایی،‌  در سریال گلی Gleeمحو دوجنسگرایی،‌ در سریال گلی Gleeآرشیو دوجنسگراییآرشیو دوجنسگراییزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانیکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازییکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازیمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگرایینقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرانقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گراانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهمحو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»محو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»چطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیآغاز به کار "دوجنسگرا"آغاز به کار "دوجنسگرا"ترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندمردانگی در مردان ترنسمردانگی در مردان ترنسمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنمن دوجنسگرا هستممن دوجنسگرا هستماقلیت در اقلیتاقلیت در اقلیتروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایاناشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شداشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شدروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینه۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودن۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودندوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستنددوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستنددوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایراندوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایرانشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاند+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایان+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایاندگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراندگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایرانآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییروایت های ما : زینبروایت های ما : زینبکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریم«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»فرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیچی بگیم و چی نگیم؟چی بگیم و چی نگیم؟اولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیااولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیاخبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶خبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶ساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمنشریه دوجنسگرایینشریه دوجنسگرایینمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایاننمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایانما تنها نیستیم - پیترو آرتینوما تنها نیستیم - پیترو آرتینودوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحوردوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحورروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زناناقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهاناقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهانآشکارسازی در فضای مجازیآشکارسازی در فضای مجازیبه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرابه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرایکی از ما - قسمت هفتم: قایق مایکی از ما - قسمت هفتم: قایق ما۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایان۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایانکوییرپارتی با زینبکوییرپارتی با زینبکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهرابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟رابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟دوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌تردوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌ترروایت های ما :‌ ماندگارروایت های ما :‌ ماندگار"آویشن" از راه می‌رسد"آویشن" از راه می‌رسدآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگرامعرفی کتاب:  دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابمعرفی کتاب: دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابمعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهامعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهابررسی مفهوم دوجنسگراییبررسی مفهوم دوجنسگراییپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیههویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراعشق آزاد: رهایی نهاییعشق آزاد: رهایی نهاییغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنند»ما تنها نیستیم «فریدا کالو»ما تنها نیستیم «فریدا کالودوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییردوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییرسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلواژه نامهواژه نامهپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانروز جهانی حقوق بشرروز جهانی حقوق بشردگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟دگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟اعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هااعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هاچگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟چگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!ما تنها نیستیمما تنها نیستیمیکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندییکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندیخبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌خبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌دو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانان