صفحه اصلی آخرین مطالب پادکست‌ها چندرسانه‌ای دانلود جستجو EN
مقاله‌ها

تحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسی

۲۱ آذر ۹۶

تحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسی

بر اساس تردیدی که درباره صحت ادعای پناهجویان دوجنسگرا در این گزارش ابراز شده است، می‌توان نتیجه گرفت یکی از علل پایین بودن درخواست پناهندگی بر مبنای دوجنسگرایی ممکن است رواج دوجنسگراستیزی و دروغگو دانستن دوجنسگرایان نه تنها در اداره‌های مهاجرت کشورهای غربی بلکه حتی در میان سازمان‌های مدعی حمایت از حقوق پناهجویان باشد. توضیح سایت دوجنسگرا: «این گزارش به تردید یکی از سازمان‌های حقوقی حمایت از پناهجویان در کانادا در مورد افزایش تعداد پناهجویان نیجریه‌ای که به دلیل گرایش‌جنسی‌شان درخواست پناهندگی داده‌اند، می‌پردازد. یکی از علل این تردید، بالا بودن تعداد پناهجویان اهل این کشور که خودشان را دوجنسگرا معرفی کرده‌اند، نسبت به این دسته از پناهجویان اهل سایر کشورها در کاناداست. در حالی که آمارها در کشورهای مختلف نشان می‌دهند که تعداد دوجنسگرایان همواره بیشتر از هم‌جنسگرایان و ترنس‌هاست، در کشورهای مختلف تعداد پناهجویانی که خودشان را دوجنسگرا معرفی می‌کنند، بسیار کمتر از تعداد پناهجویانی است که علت درخواست پناهندگی‌شان را هم‌جنسگرا یا ترنس بودن عنوان می‌کنند. بر اساس تردیدی که درباره صحت ادعای پناهجویان دوجنسگرا در این گزارش ابراز شده است، می‌توان نتیجه گرفت یکی از علل پایین بودن درخواست پناهندگی بر مبنای دوجنسگرایی ممکن است رواج دوجنسگراستیزی و دروغگو دانستن دوجنسگرایان نه تنها در اداره‌های مهاجرت کشورهای غربی بلکه حتی در میان سازمان‌های مدعی حمایت از حقوق پناهجویان باشد.» سی‌بی‌سی- از ماه آوریل سال جاری، شصت تا هفتاد درصد پناهجویان نیجریه‌ای گفته‌اند به‌خاطر گرایش جنسی‌شان تحت تعقیب قرار گرفته‌اند. تعداد پناهجویان اهل نیجریه در کانادا که ادعا می‌کنند به دلیل گرایش جنسی‌شان تحت تعقیب قرار گرفته‌اند آن‌قدر زیاد است که سازمان کمک‌های حقوقی اونتاریو (Legal Aid Ontario) نگران ساختگی بودن برخی از آن‌هاست. جواد کساب (Jawad Kassab)، مدیر برنامه پناهندگی و مهاجرت سازمان کمک‌های حقوقی اونتاریو می‌گوید این سازمان امسال با یک الگوی غیرعادی‌ از ادعاهای پناهجویان نیجریه‌ای در  مورد گرایش جنسی‌شان مواجه شده است. به گفته او سازمان کمک‌های حقوقی از پنج وکیل که وکالت تعداد زیادی از این موارد را پذیرفته‌اند، کمک خواسته تا دریابد پشت‌ پرده این ماجرا چیست. البته نام این وکلا اعلام نخواهد شد. کساب می‌گوید نگران است که اگر این ادعاها ساختگی باشند، پناهجویانی که ادعاشان واقعی است، برای دریافت کمک‌هایی که به آن نیاز دارند، با وضعیت سخت‌تری روبرو شوند. او گفته است:«این موضوع مرا ناراحت می‌کند، چون ممکن است نظام پناهندگی و درک عمومی کانادایی‌ها از ادعاهای پناهجویان و به‌طورکلی وضعیت پناهجویان را تحت تاثیر قرار دهد، به‌خصوص که در دورانی به سر می‌بریم که پناهجویان به‌شدت آسیب‌پذیر هستند.»

 

رئیس‌جمهور سابق نیجریه گودلاک Goodluck Jonathan که فرمان ممنوعیت ازدواج با هم‌جنس را در ۷ ژانویه ۲۰۱۴ امضا کرد. بر اساس قانون این کشور، عضویت در گروه‌های حقوق دگرباش می‌تواند تا ۷ سال زندان و رابطه با همجنس تا ۱۴ سال زندان در پی داشته باشد. دولت نیجریه در سال ۲۰۱۴ رابطه با هم‌جنس‌‌ را ممنوع اعلام کرد. به گزارش دیده‌بان حقوق بشر( Human Rights Watch) که نهادی غیردولتی و غیرانتفاعی مستقر در نیویورک است، بازداشت خودسرانه، اخاذی و خشونت جمعی علیه افرادی که باور عمومی بر هم‌جنسگرا بودن آن‌ها است، از آن زمان افزایش یافته است. وکلای پناهجویان نیجریه‌ای در کانادا می‌گویند همین موضوع می‌تواند توضیح افزایش درخواست‌های پناهندگی برمبنای گرایش جنسی باشد. ریچارد اودلی (Richard Odeleye)، وکیل مهاجرت می‌گوید: «آن‌جا برای هم‌جنس‌گراها مثل یک منطقه جنگی است. نمی‌توان از مردم انتظار داشت در آن وضعیت بمانند. آن‌ها مجبورند فرار کنند.» اودلی یکی از کسانی است که از سازمان کمک‌های حقوقی نامه دریافت کرده؛ او می‌گوید این فرضیه که وکلا به مشتریان‌شان یاد می‌دهند که ادعاهای جعلی مطرح کنند، توهین‌آمیز و تبعیض‌آمیز است.

 

 

 

  تاکنون به حدود ۹۰ درصد درخواست‌های پناهجویی نیجریه‌ای‌ها در کانادا در شهر تورنتو رسیدگی شده است. کساب می‌گوید سازمان کمک‌های حقوقی اونتاریو که هزینه‌های حقوقی اکثر موارد پناهجویی در استان را تامین می‌کند، بعد از بررسی مداوم درخواست‌های پناهندگی، به موضوع مشکوک شد. بررسی‌ها  نشان می‌داد ۶۰ تا ۷۰ درصد از ۶۰۰ پناهجوی نیجریه‌ای در اونتاریو از ماه آوریل ادعا می‌کنند به دلیل گرایش جنسی تحت تعقیب قرار گرفته‌اند. به گفته کساب این میزان نسبت به دیگر کشورها خیلی بالاست. او می‌گوید در بیشتر سرگذشت‌ها، همسر یک فرد متاهل او را با یک پارتنر هم‌جنس می‌بیند. در ادامه فرد متاهل با همسرش آشتی می‌کند هم این زوج و هم پارتنر هم‌جنس او از ترس تعقیب قضایی در نیجریه از کانادا درخواست پناهندگی می‌کنند. به گفته کساب این واقعیت که تعداد کمی وکیل مسئول تعداد «غیرمتناسبی» درخواست بوده‌اند، به این ظن دامن زده است. در نتیجه سازمان کمک‌های حقوقی نگران است که برخی ادعاها را خود پناهجویان مدعی جعل کرده یا وکلای‌شان آن‌ها را به استفاده از این شیوه راهنمایی کرده باشند.

 

 

جانسون بابالول (Johnson Babalola) وکیل حوزه مهاجرت و پناهندگی ساکن تورنتو که دفتر حقوقی‌اش وکالت بسیاری از موکلین نیجریه‌ای را بر عهده داشته است، می‌گوید: «تنها کاری که از دست من برمی‌آید این است که مدام از موکیلن بپرسم: آیا صادق بوده‌ای؟» او می‌گوید: «الگوهای مشخصی وجود دارند که تکرار می‌شوند و وقتی ۴۰، ۵۰ یا ۶۰ ادعا را بررسی‌ می‌کنید، به نظر معقول و باورکردنی نمی‌آیند و شک می‌کنید که شاید برخی از آن‌ها جعل شده باشند.» نیجریه‌ای‌ها دومین گروه بزرگ پناهجویان در کانادا در سال ۲۰۱۷ هستند. بنابه آمار اداره مهاجرت، پناهجویی و تابعیت کانادا (Immigration, Refugees and Citizenship Canada)، تا پایان ماه اوت ۲۰۱۷ دو هزار و ۵۵ نیجریه‌ای در این کشور تقاضای پناهندگی کرده‌اند.

   

 

داده‌هایی که سی‌بی‌سی‌نیوز از هیات مستقل مهاجرت و پناهجویی کانادا (Immigration and Refugee Board of Canada: IRB) به‌دست آورده، نشان می‌دهند که درخواست‌های پناهجویی از زمان تغییر نظام پناهندگی در سال ۲۰۱۳ مدام افزایش یافته است. این اطلاعات دربردارنده مواردی بین سال ۲۰۱۳ تا آوریل ۲۰۱۷ است که رأی آن‌ها در همان سالی که درخواست پناهندگی ثبت شده، صادر شده است. براساس این داده‌ها حدود ۲۵ درصد درخواست‌های پناهندگی نیجریه‌ای‌ها در این دوره زمانی براساس گرایش جنسی بوده است. ۶۰ درصد این افراد ادعا می‌کردند دوجنسگرا هستند. به‌طور متوسط ۱۲ درصد پناهجویان از سایر کشورها ادعا می‌کنند دوجنسگرا هستند.

 

 

 

شان ریهاگ  استاد حقوق و متخصص حقوق پناهندگی و مهاجرت در دپارتمان حقوق دانشگاه یورک می‌گوید:‌ «تصمیم‌گیری در مورد این که آیا کسی در مورد سکسوالیته‌اش راست می‌گوید یا نه، اگرغیرممکن نباشد، بسیار دشوار است.» اودلی (وکیل) می‌گوید این اصلا غیرعادی نیست که هم‌جنسگراهای نیجریه‌ای برای حفظ ظاهر ازدواج کنند. به گفته او این افراد وقتی به کانادا می‌آیند، با خودشان در کشاکش هستند که چه تصمیمی بگیرند و حدس می‌زنند که لابد دوجنسگرا هستند. او می‌گوید وظیفه‌اش به‌عنوان وکیل این است که موکلش را آن‌طور که خود موکل اظهار می‌کند، نمایندگی کند، نه این که بررسی کند که آیا او راست می‌گوید یا نه.

اودلی می‌گوید: «من سوال نمی‌پرسم. فقط کارم را انجام می‌دهم و موکلانم را نمایندگی می‌کنم.» جانسون بابالول (Johnson Babalola)، وکیل مهاجرتی که دفتر حقوقی‌اش نمایندگی تعداد زیادی از پناهجویان نیجریه‌ای‌ را به عهده دارد می‌گوید اگر وکلا واقعا به موکلین‌شان توصیه کرده باشند که داستانی برای هیات مهاجرت و پناهندگی جعل کنند، می‌تواند یک نگرانی جدی تلقی شود. اما او شخصا تا به‌حال شاهدی برای این ادعا ندیده است. او می‌گوید وکالت کسانی را که داستان‌های‌‌شان مشکوک به نظر می‌رسید نپذیرفته است، اما به‌طور کلی ثابت کردن گرایش جنسی موکلان غیرممکن است. اودلی می‌گوید: «تنها کاری که می‌توانم بکنم این است که مدام از موکلم بپرسم که آیا صادق است؟ آیا حقیقت را می‌گوید؟ و وقتی او می‌گوید 'این ادعای من است'، باید کارش را پیش ببرم.» شان ریهاگ (Sean Rehaag)، استاد حقوق و متخصص حقوق پناهندگی و مهاجرت در دپارتمان حقوق دانشگاه یورک (York University’s Osgoode Hall Law School)، معتقد است قضاوت موارد پناهجویی برمبنای گرایش جنسی سخت است.  او می‌گوید:‌ «تصمیم‌گیری در مورد این که آیا کسی در مورد سکسوالیته‌اش راست می‌گوید یا نه، اگرغیرممکن نباشد، بسیار دشوار است.»

 

 

 

اوایل امسال هیات مهاجرت و پناهندگی راهنمای جدیدی برای چنین مواردی تنظیم کرد. آن‌ها از اعضای هیات خواستند از تصمیم‌گیری براساس ظاهر و کلیشه‌ها خودداری کنند. به گفته این حقوق‌دان، هیات حکم‌دهنده در نهایت باید در صورت تردید به نفع شخص مدعی حکم صادر کند. داده‌های هیات مهاجرت و پناهندگی نشان می‌دهد که در سه ماهه اول سال جاری، این هیات ۵۴ درصد این نوع ادعاها را پذیرفته است. دو سال قبل این میزان ۶۴ درصد بود. از سال ۲۰۱۳، این هیات ۷۲ درصد ادعاهای متقاضیان از هر کشوری در مورد گرایش جنسی را قبول کرده است. این هیات از اظهارنظر در مورد این موضوع خودداری کرد.

کلیدواژه‌ها: #پناهجویان#فارسی#دوجنسگرایی و دوجنسگراها#مقاله‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مشاهده بخش نظرات و نوشتن نظر

نمایش

نظرت رو بنویس

کلیه نظرات پس از بررسی و تایید مدیر وب‌سایت، به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند

سایر مطالب

بیشتر
آغاز به کار "دوجنسگرا"آغاز به کار "دوجنسگرا"اعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هااعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هاکوییر چیست؟کوییر چیست؟پناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندمن سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎محو دوجنسگرایی،‌  در سریال گلی Gleeمحو دوجنسگرایی،‌ در سریال گلی Gleeوقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟وقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟راهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیهفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایان۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایانشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتاولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیااولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیاکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمیکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازییکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازیآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمدرباره مادرباره ماآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراتاکید بر  تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار  سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانتاکید بر تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیاکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرااکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرازنان دوجنسگرا در حاشیهزنان دوجنسگرا در حاشیهبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیموبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندمعرفی  اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیامعرفی اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیادگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراندگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایرانروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردسوال هایی که نباید پرسید!سوال هایی که نباید پرسید!کنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConدوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییردوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییرخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهخبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶خبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶معرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»معرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»ناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاند"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآباد"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآبادجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استآیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟آیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟دزیره اخوان کیست؟دزیره اخوان کیست؟بررسی مفهوم دوجنسگراییبررسی مفهوم دوجنسگرایییکی از ما - قسمت چهاردهم: آواریکی از ما - قسمت چهاردهم: آوارچگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟چگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟دلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاندلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایانروز افتخار همه‌جنسگرایانروز افتخار همه‌جنسگرایانمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگرایینمایش افراد ترنس در رسانه‌هانمایش افراد ترنس در رسانه‌هادوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحوردوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحورما تنها نیستیمما تنها نیستیممرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کنددوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستمرکز منابع دوجنس‌گراییمرکز منابع دوجنس‌گراییمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه  Merriam-Webster تغییر کردمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه Merriam-Webster تغییر کرددوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌تردوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌ترفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانیکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازییکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازیاولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایاناولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایانیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضمعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرامعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرایکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جواناندوجنسگراییدوجنسگراییسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیددوجنسگرا یک ساله شددوجنسگرا یک ساله شدغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانممعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهامعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهادگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحورییکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابدوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستنددوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستندیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کماننمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایاننمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایانراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییآیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟آیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»دوجنسگرایان و ارولاندودوجنسگرایان و ارولاندوفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهسکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟سکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟هویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگرامحو دوجنسگرایی در  «نارنجی مد جدید است»محو دوجنسگرایی در «نارنجی مد جدید است»داستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شد۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودن۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودنشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهچرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟چرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟یکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمییکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمیبررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»بررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»آشکارسازی در فضای مجازیآشکارسازی در فضای مجازییکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امناقلیت در اقلیتاقلیت در اقلیتما تنها نیستیم - آلفرد کنزیما تنها نیستیم - آلفرد کنزیکوییرپارتی با زینبکوییرپارتی با زینبلایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌لایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌قبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاگفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»گفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»نقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرانقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرامانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!مانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!»ما تنها نیستیم «فریدا کالو»ما تنها نیستیم «فریدا کالویکی از ما - قسمت دوم : ازدواجیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریم⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟معرفی کتاب:  دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابمعرفی کتاب: دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازمبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!مبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!عشق آزاد: رهایی نهاییعشق آزاد: رهایی نهاییهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانما تنها نیستیم - کیت براونما تنها نیستیم - کیت براوندوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتییکی از ما - قسمت هفتم: قایق مایکی از ما - قسمت هفتم: قایق ماعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتدگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟دگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟روز مشاهده‌پذیری افراد ترنسروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسسلامت روانی زنان دوجنسگراسلامت روانی زنان دوجنسگرامردانگی در مردان ترنسمردانگی در مردان ترنسمعرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»معرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»راه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهاقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهاناقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهانقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاگپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»گپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»روز والدین ترنسروز والدین ترنسموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیمعرفی فیلم : رفتار درخورمعرفی فیلم : رفتار درخورروایت های ما :‌ ماندگارروایت های ما :‌ ماندگارآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسمعرفی انجمن فرانسوی  بی‌کوز Bi'Causeمعرفی انجمن فرانسوی بی‌کوز Bi'Causeال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردAround the World: Iran and Bisexual ActivismAround the World: Iran and Bisexual Activismدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیروایت های ما : زینبروایت های ما : زینبطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیخبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌خبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌محو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»محو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»به رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرابه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرادوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟ما تنها نیستیم - کیرستن سینماما تنها نیستیم - کیرستن سینماجنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟شرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهیکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندییکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندیانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلم+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایان+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایانماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+ماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+ما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاکریسمس رنگین کمانی‌کریسمس رنگین کمانی‌یکی از ما – قسمت سوم : خواستگارییکی از ما – قسمت سوم : خواستگاریجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیآشکارسازی یا هفت خوان رستمآشکارسازی یا هفت خوان رستممن دوجنسگرا هستممن دوجنسگرا هستمآرشیو دوجنسگراییآرشیو دوجنسگراییحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندنشریه دوجنسگرایینشریه دوجنسگراییواژه نامهواژه نامهگرایش جنسی من چیه؟گرایش جنسی من چیه؟بازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانیکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداریکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداریکی از ما - قسمت نهم: هیسیکی از ما - قسمت نهم: هیس«رخدادهای مجازی ماه افتخار»«رخدادهای مجازی ماه افتخار»مجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییصدای دوجنسگراصدای دوجنسگراروایت های ما : سیامکروایت های ما : سیامکهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsما تنها نیستیم: مالکوم ایکسما تنها نیستیم: مالکوم ایکسافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییرابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟رابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟وضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیامی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشممی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشمآیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟آیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟"آویشن" از راه می‌رسد"آویشن" از راه می‌رسدغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنیکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتییکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتیپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجراناشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شداشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شددور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛دور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛بیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوربیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوریکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکایییکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسییکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکرارییکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکراریما تنها نیستیم - پیترو آرتینوما تنها نیستیم - پیترو آرتینودوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایراندوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایرانالفبای رنگین‌کمانیالفبای رنگین‌کمانیروز جهانی حقوق بشرروز جهانی حقوق بشرگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهچی بگیم و چی نگیم؟چی بگیم و چی نگیم؟۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرا۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرا