صفحه اصلی آخرین مطالب پادکست‌ها چندرسانه‌ای دانلود جستجو EN
مقاله‌ها

بازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایان

۰۵ اردیبهشت ۹۷

بازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایان

 نراقی در برنامه پرگار مانند مقالات پیشین استدلال می‌کند که مردان گناه‌کار سوره لوط همجنسگرا نبوده‌اند، چرا که علاوه بر مردان به زنان هم گرایش جنسی داشته‌اند.

 روی دیگر این سخن این است، که آنچه در قرآن نکوهش شده است، دوجنسگرایی است نه هجنسگرایی. زینب پیغمبرزاده- آخرین برنامه پرگار بی‌بی‌سی که روز اول اردیبهشت پخش شد، به موضوع همجنسگرایی در اسلام پرداخته است. در این برنامه هم آرش نراقی مانند مقالات و سخنرانی‌های پیشین خود، از منظر فلسفه اخلاق به امکان ارائه تفسیری از قرآن که قائل به پذیرش حقوق همجنسگرایان باشد، پرداخته است.

نراقی بر اصل غیراخلاقی بودن تبعیض نسبت به افراد بر اساس هویت‌جنسیتی و گرایش‌جنسی تاکید دارد. هرچند بحث‌های نواندیشان دینی مانند آرش نراقی می‌تواند به پذیرش حق رابطه با هم‌جنس در بین ایرانیان دیندار کمک کند، اما من به عنوان یک فرد غیردیندار در این نوشته نگاهی درون دینی به این موضوع ندارم بلکه به پیامدهای گفتمان دوجنسگراستیزی می‌پردازم که افرادی چون نراقی برای دفاع از حقوق همجنسگرایان به کار می‌گیرند. اکثر افرادی که معتقدند رابطه جنسی با هم‌جنس در ادیان ابراهیمی مانند اسلام گناه تلقی می‌شود، به داستان قوم لوط اشاره می‌کنند. واژه لواط هم که از نام این قوم گرفته شده، به معنی رابطه جنسی دو مرد یا به عبارت دقیق‌تر دخول مقعدی به وسیله آلت جنسی منتسب به مردان در رابطه بین دو فرد که هر دو اندام‌های جنسی منتسب به مردان دارند، است. بنابراین نواندیشان دینداری که سعی دارند از حق رابطه با هم‌جنس در اسلام دفاع کنند، معمولاً بر تفسیر این داستان قرآنی تمرکز می‌کنند. مانند مقالات گذشته، نراقی در این برنامه پرگار باز هم استدلال می‌کند که مردان گناه‌کار سوره لوط همجنسگرا نبوده‌اند، چرا که علاوه بر مردان به زنان هم گرایش جنسی داشته‌اند: «خداوند به آن‌ها می‌گوید چرا با زنان خود در نمی‌آمیزید؟ معنی‌‌اش این است که این‌ها همسر داشتند، فرزند داشتند، بنابراین همجنسگرا نبودند. نکته دوم، نفس اینکه لوط دختران خود را به آن‌ها پیشنهاد می‌کند، به معنای این است که او فرضش این است که این‌ها تمایلات نا‌همجنس‌خواهانه هم داشته‌اند اما همجنسگرایی به معنای امروز به معنای نوعی گرایش جایگزین‌ناپذیر به همجنس‌ است» (دقیقه ۲۳-۲۴). او با این استدلال، عملاً مردان قوم لوط را نه همجنسگرا بلکه دوجنسگرا می‌داند. از نظر او، نمی‌توان بر اساس این داستان، گناه شمرده شدن عمل رابطه جنسی با مردان توسط مردی که به زنان هم گرایش دارد (دوجنسگرایی) را به گرایش به رابطه جنسی تنها با مردان (همجنسگرایی) مرتبط دانست. نراقی چنانکه در یکی از مقالات اخیرش می‌نویسد، معتقد است: «می‌توان ادعا کرد که لواط و همجنس‌گرایی دو مفهوم متمایزند. صرف برقراری رابطۀ جنسی با همجنس فرد را همجنس‌گرا نمی‌کند. چه بسا فردی با همجنس خود رابطۀ جنسی برقرار کند، اما همجنس‌گرا نباشد، یعنی هویت خود را همجنس‌گرا نداند.

از سوی دیگر، ممکن است فردی خود را همجنس‌گرا بداند، بی‌آنکه لزوماً با همجنس خود رابطۀ جنسی برقرار کند. به بیان منطقی، نسبت مفهوم همجنس‌گرایی با مفهوم رابطۀ جنسی با همجنس عموم و خصوص من وجه است. بنابراین، از این مدعا که روایت قرآنی مناسبات جنسی رایج در میان قوم لوط (یعنی عمل لواط) را نکوهیده است، مطلقاً نمی‌توان نتیجه گرفت که همجنس‌گرایی به معنای امروزین آن نیز در قرآن نکوهش شده است.» روی دیگر این سخن این است، که آنچه در قرآن نکوهش شده است، دوجنسگرایی است نه هجنسگرایی. این دیدگاه تک‌جنسگرامحور (mononormative) تنها دو گرایش‌ جنسی را به عنوان گرایش‌های جنسی اخلاقی به رسمیت می‌شناسد: همجنسگرایی و دگرجنسگرایی. این استدلال به قیمت ترویج نگاه منفی به دوجنسگرایان یا همان دوجنسگراستیزی و دوجنسگراهراسی (biphobia)، از همجنسگرایان دفاع می‌کند.

همان طور که مهرداد علیزاده در مقاله‌ای با عنوان «آیا خدا دوجنس‌گرایان را دوست ندارد؟» در سایت زمانه اشاره کرده، چهارسال پیش هم  در کنفرانس “بررسی حقوق اقلیت‌های جنسی ایرانی” که در سال ۲۰۱۴ در دوسلدورف آلمان این نقد را نسبت به آرش نراقی و یکی دیگر از سخنرانان این کنفرانس مطرح کرده بودم که نحوه دفاع ایشان از حقوق همجنسگرایان در اسلام، به بازتولید دوجنسگراهراسی و دوجنسگراستیزی منجر می‌شود، اما پاسخ این دین‌پژوهان این بود که «چنین امکاناتی در منابع اسلامی برای فهمی نو به سود الاهیات دوجنس‌گرایی وجود ندارد». علاوه بر مقاله‌ای که به آن اشاره شد، علیزاده در مقالات دیگری هم به موضوع الهیات دوجنسگرایی را مطرح کرده است از جمله همجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمان و گشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعه که علاقه‌مندان می‌توانند به آن‌ها مراجعه کنند. اما همان طور که در ابتدای مطلب ذکر شد، تاکید من در اینجا بر ضرورت دفاع از حق گرایش جنسی فراتر از دوگانه همجنسگرا و دگرجنسگرا است. در ادامه پاسخ به نقد من، آرش نراقی در این کنفرانس از عبارت «دوجنسگرایی منحرف» برای اشاره به مردانی که با زنان ازدواج کرده‌اند اما به پسر بچه‌ها تجاوز می‌کنند، استفاده کرد. پاسخ من این بود که «اکثر تجاوزات توسط مردان دگرجنسگرا به زنان دگرجنسگرا اتفاق می‌افتد، آیا در این موارد هم باید از عبارت دگرجنسگرایی منحرف استفاده کرد یا گرایش جنسی فرد ربطی به متجاوز بودن او ندارد؟» متجاوز دانستن مردان دوجنسگرا یکی از کلیشه نادرست رایج است. همین تصورات منفی درباره مردان دوجنسگرا سبب می‌شود آن‌ها ناچار شوند گرایش جنسی‌شان را مخفی کنند.

همجنسباز در مقابل همجنسگرا

همان طور که در مقاله‌ «ال.جی.بی.تی ایران «بی» ندارد» که چهار سال پیش در کنفرانس مورد اشاره با حضور آقای نراقی ارائه دادم، نشان داده‌ام، دوگانه همجنسگرا در مقابل همجنسباز که متاسفانه در فضای فارسی زبان بسیار رایج است بر این ایده استوار است که همجنسگرایان گرایش عاطفی و جنسی «ذاتی» به هم‌جنس خود دارند اما همجنسبازان تنها به دنبال برقراری رابطه جنسی برای تنوع و به اصطلاح سواستفاده جنسی از هم‌جنس هستند. این همان گفتمانی است که در مقالات و صحبت‌های آرش نراقی هم تکرار می‌شود. به عنوان مثال، او در مقاله‌ای که پیش از این مورد اشاره قرار گرفت، درباره قوم لوط می‌نویسد: «لواط چیزی بیش از صرف یک عمل جنسی نیست، یعنی در این رابطه فرد چیزی جز تمتع جنسی را در طرف مقابل نمی‌جوید و موضوع خواهش او از حد جسم دیگری فراتر نمی‌رود. از این رو، رابطۀ جنسی لواط غالباً از دلبستگی‌های عاطفی انسانی عمیق تهی است.

لوطی هرگز مناسبات جنسی با همجنس را بخشی از هویت فردی و اجتماعی خویش نمی‌داند. در روایت قرآنی، همۀ نشانه‌ها از روابط همجنس‌گرایانۀ لوطی‌وار در میان قوم لوط حکایت می‌کند. برای مثال، عمل مردان قوم لوط در تصویر قرآنی چیزی بیش از ”شهوت راندن با نران“ نیست: ”أَئِنَّکُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَهً مِّن دُونِ النِّسَاءِ [چرا به جای زنان با مردان شهوت می رانید؟]“ (النمل، آیۀ ۵۵؛ الاعراف، آیۀ ۸۱). هیچ نشانه‌ای در روایت قرآنی وجود ندارد که نشان دهد عمل قوم لوط از حد شهوت راندن با نران فراتر می‌رفته و در آن نوعی رابطۀ عاطفی انسانی و عمیق برقرار می‌شده است. از قضا، روایت قرآنی، چنان که دیدیم، بیشتر حاکی از آن است که مناسبات جنسی مردان قوم غالباً خشونت‌آمیز و بدون ملاحظۀ کرامت انسانی قربانیان ایشان بوده است؛ یعنی غایت اصلی آن اعمال سلطه یا دفع شهوت بوده است، نه برقراری نوعی تفاهم عاطفی عشق‌آمیز و توأم با احترام متقابل.»

نگاه منفی به میل جنسی

به طور کلی نگاه منفی به میل جنسی در بین اندیشمندان دینی معمول است. مثلاً محمدجواد اکبرین دوجنسگرایی را در کنار همجنسگرایی و دگرجنسگرایی می‌پذیرید به شرط آنکه مبتنی بر هوس‌رانی نباشد. او معتقدند «آن‌چه در قرآن نفى شده مفهوم فساد و فحشا است که مصداق‌اش مثلاً همجنس‌گرایى است. به عبارت دیگر، اگر روزى این مفهوم فساد و فحشا را از همجنس‌گرایى بردارید، دیگر منفى نیست. گفته مى‌شود که انجمن روان‌پزشکی آمریکا در سال ۱۹۷۳ و سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۹۹۲ همجنس‌گرایی را از فهرست بیماری‌های روانی خارج کرده‌اند. از طرف دیگر، در دنیاى جدید، همجنس‌گرایی را به عنوان یکی از سه گرایش جنسی به رسمیت شناخته‌اند. در این تلقى همجنس‌گرایى دیگر فساد و فحشا نیست..اسلام البته قائل به یک انضباط جنسى است و جز عشق یا نیاز معقول و یا عقد قانونى را مجوز رابطه نمى‌داند. مصداق‌اش هم به عهده‌ى مکلف است نه حکومت و حاکم شرع. حالا شما اگر نیاز به همجنس را در صنف «نیاز معقول» طبقه‌بندى کنید و از اسراف و هوس خارج کنید، مفهوم را تغییر داده‌اید. وقتى مفهوم تغییر کند، مصداق هم تغییر مى‌کند». موضوع مذمت رابطه جنسی مبتنی بر شهوت در کنفرانسی که به آن اشاره شد هم مورد بحث قرار گرفت.

یکی از شرکت‌کنندگان در این کنفرانس پرسید: «مگر همه افراد به دلیل شهوت با یکدیگر ارتباط جنسی برقرار نمی‌کنند؟ چرا بر عشق و کشش عاطفی به عنوان عاملی برای توجیه رابطه جنسی تاکید می‌شود؟» در واقع رابطه جنسی بدون شهوت و میل جنسی هر دو طرف، یا نوعی تجاوز جنسی است یا نوعی کارگری جنسی. چنانکه ما در مجموعه برنامه‌های آموزش جنسی آویشن تاکید کرده‌ایم، اشتیاق به عمل جنسی بخش مهمی از رضایت در رابطه جنسی است، اما فرهنگ مسلط نه تنها در ایران بلکه در همه کشورها، معمولاً نگاه مثبتی به رابطه جنسی وجود ندارد. کشش جنسی و رابطه جنسی عملی غیر اخلاقی تلقی می‌شود که تنها عشق و کشش عاطفی می‌تواند آن را مشروعیت بخشد. این در حالی است که چنانکه پیش از این در مقاله‌ای درباره هیچ‌جنسگرایی توضیح داده‌ام، کشش جنسی و عاطفی الزاماً همیشه با یکدیگر همراه نیستند و افراد می‌توانند به فرد یا جنس یا جنسیت خاصی فقط گرایش عاطفی یا فقط گرایش جنسی داشته باشند. علاوه بر این، افراد دوجنسگرا هم مثل هر فرد دیگری می‌توانند کشش عاطفی به بیش از یک جنس یا جنسیت را در طول زندگی تجربه کنند. نکته‌ای که افرادی نظیر آرش نراقی فراموش می‌کنند و بر این اساس تلویحاً دوجنسگرایان را شهوت‌ران و از منظر دینی گناهکار می‌دانند.

کلیدواژه‌ها: #فارسی#دوجنسگرایی و دوجنسگراها#مقاله‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مشاهده بخش نظرات و نوشتن نظر

نمایش

نظرت رو بنویس

کلیه نظرات پس از بررسی و تایید مدیر وب‌سایت، به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند

سایر مطالب

بیشتر
دوجنسگراییدوجنسگراییدوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟کریسمس رنگین کمانی‌کریسمس رنگین کمانی‌ساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرت«رخدادهای مجازی ماه افتخار»«رخدادهای مجازی ماه افتخار»یکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمآیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟آیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟یکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداریکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداردوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایراندوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایرانآرشیو دوجنسگراییآرشیو دوجنسگراییاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهیکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتییکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتیرابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟رابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟یکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازییکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازیبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهنمایش افراد ترنس در رسانه‌هانمایش افراد ترنس در رسانه‌هاما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکامعرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»معرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»اقلیت در اقلیتاقلیت در اقلیتمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه  Merriam-Webster تغییر کردمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه Merriam-Webster تغییر کردیکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمییکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمیما تنها نیستیم - آلفرد کنزیما تنها نیستیم - آلفرد کنزیمعرفی انجمن فرانسوی  بی‌کوز Bi'Causeمعرفی انجمن فرانسوی بی‌کوز Bi'Causeدوجنسگرایان و ارولاندودوجنسگرایان و ارولاندواشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شداشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شدروز والدین ترنسروز والدین ترنسیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیگفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»گفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»یکی از ما - قسمت چهاردهم: آواریکی از ما - قسمت چهاردهم: آوارمحو دوجنسگرایی،‌  در سریال گلی Gleeمحو دوجنسگرایی،‌ در سریال گلی Gleeکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کنددرباره مادرباره ماروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیدلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاندلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاندو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییکوییر چیست؟کوییر چیست؟به تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتییکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانچرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟چرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎مرکز منابع دوجنس‌گراییمرکز منابع دوجنس‌گراییIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگرایییکی از ما - قسمت نهم: هیسیکی از ما - قسمت نهم: هیسمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدما تنها نیستیم - کیرستن سینماما تنها نیستیم - کیرستن سینماغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کننددوجنسگرا یک ساله شددوجنسگرا یک ساله شدیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجبه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرابه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرا۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایان۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایاندوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییردوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییرمعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهامعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهاما تنها نیستیم: مالکوم ایکسما تنها نیستیم: مالکوم ایکسنقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرانقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گراآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهلایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌لایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌موانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمان۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرا۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگراخبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌خبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌واژه نامهواژه نامهافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگرامعرفی فیلم : رفتار درخورمعرفی فیلم : رفتار درخورنمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایاننمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایانخبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶خبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶محو دوجنسگرایی در  «نارنجی مد جدید است»محو دوجنسگرایی در «نارنجی مد جدید است»جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودن۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودناولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایاناولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایان»ما تنها نیستیم «فریدا کالو»ما تنها نیستیم «فریدا کالومعرفی  اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیامعرفی اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیایکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکرارییکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکراریدوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحوردوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحورپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانتاکید بر  تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار  سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانتاکید بر تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانسوال هایی که نباید پرسید!سوال هایی که نباید پرسید!چی بگیم و چی نگیم؟چی بگیم و چی نگیم؟روز جهانی حقوق بشرروز جهانی حقوق بشروقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟وقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟سخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهبررسی مفهوم دوجنسگراییبررسی مفهوم دوجنسگراییمعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرامعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گراگپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»گپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»"آویشن" از راه می‌رسد"آویشن" از راه می‌رسدیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابسلامت روانی زنان دوجنسگراسلامت روانی زنان دوجنسگرامانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!مانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!سریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلبررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»بررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»غیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخاعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هااعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هاپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیمی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشممی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشمما تنها نیستیم - کیت براونما تنها نیستیم - کیت براونفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتسکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟سکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟سیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدآیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟آیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!آیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟آیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟جنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استزنان دوجنسگرا در حاشیهزنان دوجنسگرا در حاشیهدگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراندگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراننشریه دوجنسگرایینشریه دوجنسگراییمردانگی در مردان ترنسمردانگی در مردان ترنسفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردمحو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»محو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»پیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاآغاز به کار "دوجنسگرا"آغاز به کار "دوجنسگرا"دزیره اخوان کیست؟دزیره اخوان کیست؟وبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردالفبای رنگین‌کمانیالفبای رنگین‌کمانیپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردمعرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»معرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»دور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛دور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛وضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایاندوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسییکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازییکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازیمبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!مبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!روایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنآشکارسازی یا هفت خوان رستمآشکارسازی یا هفت خوان رستم⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟بیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوربیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشورهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستممعرفی کتاب:  دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابمعرفی کتاب: دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پرواز+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایان+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایاناکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرااکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرااقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهاناقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهانآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکا"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآباد"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآبادراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتروایت های ما :‌ ماندگارروایت های ما :‌ ماندگارمن دوجنسگرا هستممن دوجنسگرا هستمماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+ماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+گرایش جنسی من چیه؟گرایش جنسی من چیه؟دوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌تردوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌ترکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمروز افتخار همه‌جنسگرایانروز افتخار همه‌جنسگرایانآشکارسازی در فضای مجازیآشکارسازی در فضای مجازیروایت های ما : سیامکروایت های ما : سیامکاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییما تنها نیستیم - پیترو آرتینوما تنها نیستیم - پیترو آرتینوچگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟چگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟صدای دوجنسگراصدای دوجنسگرادگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟دگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟شرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهیکی از ما – قسمت سوم : خواستگارییکی از ما – قسمت سوم : خواستگارییکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندییکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندیراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانروایت های ما : زینبروایت های ما : زینبمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانما تنها نیستیمما تنها نیستیمکوییرپارتی با زینبکوییرپارتی با زینب«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»بیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسAround the World: Iran and Bisexual ActivismAround the World: Iran and Bisexual Activismمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییاولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیااولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیاناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندیکی از ما - قسمت هفتم: قایق مایکی از ما - قسمت هفتم: قایق ماعشق آزاد: رهایی نهاییعشق آزاد: رهایی نهاییعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستنددوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستنددوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستند