صفحه اصلی آخرین مطالب پادکست‌ها چندرسانه‌ای دانلود جستجو EN
مقاله‌ها

لایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌

۰۵ بهمن ۹۴

لایه برداری از برچسب‌ها: روابط چندمهری یا پلی‌امری‌

«بای‌سکشوال هستی؟ پس همزمان در چند رابطه‌ای.» «همزمان با چند نفر رابطه داری؟ پس هرزه هستی» «دنبال رابطه جنسی گروهی هستی.» «به رابطه جنسی اعتیاد داری.» «نمی توانی در یک رابطه عاشقانه طولانی بمانی.» این ها بعضی از پیش فرض‌های نادرستی هستند که درباره «چندمهری» یا «پُلی‌اَمُری» (Polyamory) وجود دارد و البته جزو آن دسته از پیش‌داوری‌های‌است که درباره دوجنس‌گراها و همه‌جنس‌گراها نیز وجود دارد.

 واژه چندهمسری یا پُلی‌گامیPolygamy برای ما آشناست ولی ممکن است پُلی‌اَمُری واژه‌ای جدید به نظر برسد. این کلمه ترکیبی از «پُلی‌» به معنی چندگانه و «امُر» برای اشاره به عشق‌ورزی است. بدین ترتیب پلی‌امری یا چندمهری به نوعی از شکل‌های رابطه گفته می‌شود که فرد یا افراد در آن تنها با یک نفر در رابطه به سر نمی‌برند. این نوع رابطه  در بسیاری موارد مورد بدفهمی قرار گرفته است.

آیا موضوع اصلی چند مهری یا پلی‌آمری فقط رابطه جنسی است؟ یعنی پُلی‌آمُر به کسی گفته می‌شود که همزمان با چند نفر - فقط - رابطه جنسی برقرار می‌کند؟ اگر این مفهوم فراتر از رابطه جنسی است، شامل چه چیزهای دیگری می‌شود؟ کوین هوگان (Kevin Hogan) که نویسنده و فعال حقوق دگرباش‌ها و رنگین کمانی‌هاست به تازگی در هافینگتن پست گزارشی در این باره نوشته است. او برای نوشتن این مقاله با پنج دوجنسگرای آمریکایی که در رابطه‌های چندمهری یا پلی‌آمری هستند، مصاحبه کرده است. او در ابتدای گزارش تأکید می‌کند که این گزارش تنها منعکس کننده نظرات این پنج مصاحبه شونده است و قابل تعمیم به همه دوجنسگراها  یا همه افرادی که در رابطه چندمهری یا پلی‌آمری هستند، نیست. موضوع همزمانی روابط در میان دوجنسگراها با توجه به پیش‌داوری‌های غلطی که موجب بروز تبعیض‌های آشکار و پنهان می‌شوند و هم با توجه به تابو تلقی شدن «چندمهری» در شرایط فرهنگی کنونی موجب شده صحبت درباره پُلی‌آمُری به موضوعی حساس بدل شود. بدین ترتیب افراد مصاحبه‌شونده خود را با اسامی مستعار معرفی کرده اند.  

 

 

کوین هوگان که خود یکی از اعضای هیأت مدیره مرکز منابع دوجنسگرایی است، در این گفتگوها تلاش کرده به این پرسش پاسخ دهد که آیا تنها محور چند مهری یا پلی‌آمری رابطه جنسی است یا این که  شامل چیزهای دیگری هم می‌شود؟ او می‌نویسد: «این پرسشی است که در ذهن همه ماست.

برای همه افرادی که با آن‌ها مصاحبه کردم، کاملاً روشن بود که چندمهری یا پلی‌آمری چیزی فراتر از برقرار کردن رابطه جنسی است یا حداقل این قابلیت را دارد که چیزی فراتر از رابطه جنسی باشد.» برای کیت (Kate) که استاد زبان انگلیسی است و در سال‌های اولیه دهه سوم زندگی‌اش است، چندمهری یا پُلی‌امُری، جدا از اینکه آیا در این روابط سلسله مراتبی وجود دارد - از نظر اینکه روابط اولیه، دوم یا سوم و بیشتر هستند -  به معنی توانایی بودن همزمان در یک رابطه جدی عاشقانه با بیش از یک نفر است.

آن (Anne) هم در سال‌های اولیه دهه سوم زندگی‌اش به سر می‌برد و اهل سامرویل Somerville  در ایالت ماساچوست آمریکاست. او معتقد است آن چیزی که درباره چندمهری یا پلی‌آمری فوق العاده است این است که می تواند  هر طوری که شرکای جنسی آن رابطه می‌خواهند، تعریف شود. او می‌گوید:‌ «چندمهری یا پلی‌آمری برای شما می‌تواند به این معنا باشد که شما و شریک جنسی اصلی‌تان نسبت به داشتن رابطه‌های دوم باز هستید، یا به این معنا باشد که وقتی بیرون می‌روید ممکن است از نظر  عاطفی یا جسمی با دیگران هم وارد رابطه شوید.» برای کیت چندمهری یا پلی‌آمری به معنای عشق، ارتباط، گفتگو، خلاقیت، صمیمیت، آزادی و سیالیت است: «چندمهری یا پلی‌آمری سیاه و سفید نیست، طیف‌های مختلف رنگ خاکستری مخلوط با رنگین کمان و زیبا است.»

آیا چندمهری یا پلی‌آمری یک گرایش جنسی است؟ یک انتخاب است یا چیز دیگری است؟

هر پنج مصاحبه شونده معتقدند که چندمهری یا پلی‌آمری به صورت طبیعی در زمان درستی که آمادگی‌اش را داشته‌اند، برایشان پیش آمده است. جی‌سی (JC) مردی مشاور و اهل ساحل شرقی آمریکاست. او که سی سال با غیر همجنس‌اش  در رابطه بوده است، به سادگی  می‌گوید که چندهمسری یا پلی‌گامی برای او عجیب نیست. او و شریک جنسی‌اش مدت‌ها قبل تصمیم گرفتند که یک رابطه باز داشته باشند، بیشتر به این دلیل که او آزادی رابطه با مردان را داشته باشد. در طول زمان، بر اساس نیازهایشان و فشارهای خارجی رابطه‌شان تغییر و تحول پیدا کرده است. در حال حاضر باز بودن رابطه‌شان بیشتر به معنای باز بودن نسبت به رابطه‌های ثانویه‌ای است که ممکن است پیش آید. کالین (Colleen) زنی است که در زمینه توسعه نرم افزارهای کامپیوتری کار می کند و اهل اونتاریوی آمریکاست، پس از آنکه بعد از ۳۲ سال ازدواج متعهدانه‌اش پایان یافت  و احساساتش عمیقاً جریجه‌دار شده بود، چندمهری یا پلی‌آمری را انتخاب کرد. او از تکرار تجربه تک‌مهری یا تک‌همسری می‌ترسید و فکر می‌کرد که نمی‌تواند تنها به یک نفر متعهد باشد. این تصمیم خیلی سریع دو شریک جنسی پنهانی را به زندگی‌اش وارد کرد، مردی که سه سال و نیم بود با هم در یک خانه زندگی می‌کردند و زن دوجنسگرایی که او هم در یک رابطه دیگر بود. زنی با نام مستعار آتنتیک پینت (Authentic Paint) که یک پرستار بچه در کالیفرنیاست، درکش  را درباره اینکه چرا چندمهری یا پلی‌آمری به صورت طبیعی برای بعضی‌‌ها پیش می‌آید، این طور بیان می‌کند: « به این فکر کنید که چقدر والدین، خواهر و برادرها یا بچه‌هایتان را دوست دارید. آیا قادر هستید که تنها یکی از آن‌ها را انتخاب کنید؟ اگر ما می‌توانیم  عشق یکسانی را در این روابط تجربه کنیم، پس چرا که نتوانیم عشق رمانتیک را به بیش از یک نفر تجربه کنیم؟»

تصورات منفی درباره چندمهری یا پلی‌امری

در گزارش هافینگتن پست به قلم کوین هوگان، همه پنج مصاحبه شونده تائید کرده اند که تصورات بسیاری منفی‌ای درباره در رابطه چندمهری یا پلی‌امری بودن وجود دارد. هوگان می‌نویسد: «جی‌سی اشاره می‌کند که به صورت کلی در آمریکا درباره هر نوع رابطه‌ای به جز رابطه متعهدانه طولانی مدت با یک نفر، تصورات منفی وجود دارد. چند نفر از مصاحبه شوندگان هم نظر هستند که بسیاری از مردم به اشتباه تصور می‌کنند که چندمهری یا پلی‌آمری و چندهمسری یا پلی‌گامی یکی هستند. برخی از مردم نمی‌توانند بپذیرند که چندمهری یا پلی‌آمری با خیانت تفاوت دارد، در حالیکه برخی دیگر تصور می‌کنند که چندمهری یا پلی‌آمری یک وسواس بیمارگونه برای برقراری رابطه جنسی یا طغیان علیه خانه و زندگی تشکیل دادن است.» به دلیل پیش بینی عکس‌العمل‌هایی بر اساس همین تصورات منفی، بیشتر مصاحبه شوندگان تنها برای گروه محدودی از مردم، که البته معمولاً نزدیک‌ترین افراد به آنها هستند، آشکارسازی می‌کنند و برای مثال در محیط‌های کاری‌شان سخنی از این موضوع به میان نمی‌آورند. کیت برای جمع دوستانش که بیشتر آن‌ها دگرباش و چندمهری یا پلی‌آمری هستند، آشکارسازی کرده است. آتنتیک پینت به عنوان دگرباش آشکارسازی کرده است و برای به چالش کشیدن تصورات منفی هم درباره چندمهری یا پلی‌آمری و هم درباره دوجنسگرایی فعال است. او در توییر فعال است و ۹۰ درصد فعالیت توییتری‌اش  بر ترویج پذیرش دوجنسگرایان و درک فرهنگ دگرباش متمرکز شده است. زیباترین جنبه رابطه چندمهری یا پلی‌آمری هر کدام از مصاحبه شوندگان پاسخ خاص خودشان را به این سئوال داشتند. کالین به میزان عشقی که می‌تواند رد و بدل کند، اشاره می‌کند. جی‌سی از توانایی کاملاً باز بودن نسبت به تجربه رابطه با افرادی که خارج از رابطه اولیه‌اش هستند، لذت می‌برد. کیت این واقعیت را که دامنه افرادی که به آ‌ن‌ها نزدیک است به «شرکای جنسیِ شرکای جنسی‌اش» گسترش یافته‌، دوست دارد. این به این معنا است که او به افراد بیشتری اهمیت می‌دهد و از آن‌ها حمایت می‌کند و در عوض افراد بیشتری هم برای او اهمیت قایل‌اند و او را مورد حمایت قرار می‌دهند. آتنتیک پینت معتقد است که چندمهری یا پلی‌آمری بودن تنها راهی است که ‌می‌تواند عشق حقیقی و بی‌قید و شرط را ابراز کند، بر خلاف رابطه‌های تک‌مهری یا مونوگَمِس که با طبیعت محدود یک به یک‌شان می‌توانند به یک عشق پیش‌فرض شده تبدیل شوند. پاسخ آن شاید محرک‌ترین و صریح‌تربن پاسخ باشد: «چندمهری یا پلی‌آمری می‌تواند خیلی سیال باشد.» او ادامه می‌دهد: «چندمهری یا پلی‌آمری می‌تواند خیلی رهایی بخش و خام باشد و در همزمان خیلی زیبا و خیلی غمگین. این رابطه شکل بسیاری زیبایی شناسانه‌ای از عشق حقیقی و طبیعی‌ است. این رابطه مرزها و قابلیت‌های من برای عشق، روابط و خانواده را گسترش می‌دهد. در این رابطه من نسبت به احساسات خودم آگاه‌ترم و با دیگران هم صادق‌ترم.» در انتها، نتیجه‌ای که هوگان از این پنج مصاحبه می‌گیرد این است که « زمانی که چندمهری یا پلی‌آمری به صورت طبیعی پیش می‌آید و همه شرکای جنسی که در یک رابطه دخیل‌اند و  بر سر آن توافق دارند، می‌تواند عاشقانه، رهایی بخش و رضایت بخش باشد.»

کلیدواژه‌ها: #چندهمسری#دوجنسگرایی#فارسی#چندمهری#روابط موازی#دوجنسگرا#دوجنسگرایی و دوجنسگراها#Kevin Hogan#مقاله‌ها#Polyamory

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مشاهده بخش نظرات و نوشتن نظر

نمایش

نظرت رو بنویس

کلیه نظرات پس از بررسی و تایید مدیر وب‌سایت، به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند

سایر مطالب

بیشتر
معرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنمعرفی کتاب : معنویت پذیرنده دوجنسگرایی؛ دوجنسگرایان مومنکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمکنار هم می‌ایستیم و برای احقاق حقوقمان قدم بر می‌داریمیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغیکی از ما - فصل دوم - قسمت سوم: لبه تیغخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتخودکشی در جامعه رنگین‌کمانی بعد از مهاجرتجنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟جنبش کارگری و جنبش حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها چگونه با یک‌دیگر همکاری می‌کنند؟پرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانپرسش و پاسخ به مناسبت هفته مشاهده‌پذیری دوجنسگرایانمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییمعرفی کتاب: درک دوجنسگراییراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانراهنمای پژوهش و نگارش با احترام به حقوق دوجنسگرایانمحو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»محو دوجنسگرایی در «آبی گرم‌ترین رنگ است»پیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازیپیام سازمان جهانی ایلگا به مناسبت روز آشکارسازییکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایمیکی از ما - قسمت پنجم: نور ملایممجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدمجله کائوس‌گ‌ل با عنوان دوجنسگرایی+ منتشر شدسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدسرویس فارسی بی‌بی‌سی متهم به هموفوبیا و دگرباش‌هراسی شدآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیآویشن، طعم‌دهنده سالم زندگی جنسیدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیدوجنسگرا یک‌ساله شد. ۸ مارس، روز برابری‌خواهی جنسیتیاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییاول مهرماه، روز جهانی مشاهده‌پذیری دوجنسگراییرابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟رابطه با مردان دوجنسگرا برای زنان چگونه است؟IDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیIDAHOTB روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزیعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستعلیرضا امیرقاسمی: دوجنسگرایی بیماریستجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهجیمی ویلدمن: فردی با هویت غیردوگانهروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هاروز مشاهده‌ پذیری لزبین‌هااولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایاناولین تارنمای فارسی زبان برای حقوق دوجنسگرایاناشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شداشتباهاتی که نباید مرتکب‌ شد۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگرا۲۵ نوامبر :‌ خشونت علیه زنان دوجنسگراموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیموانع حضور دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سازمان‌های سیاسی-اجتماعیمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیمجله چراغ:‌ مصاحبه با سیما، دوجنسگرای ایرانیقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستمقبل از پناهجویی نمی‌دانستم دوجنسگرا هستممردانگی در مردان ترنسمردانگی در مردان ترنس⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟⁨چه طور درباره مسائل افراد ترنس صحبت کنیم؟دوجنسگراییدوجنسگراییهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگراهویت، رفتار و بهداشت مردان دوجنسگرادوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌تردوجنسگراها و آشکارسازی دیرتر و سخت‌ترگرایش جنسی من چیه؟گرایش جنسی من چیه؟پناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندپناهجویان دگرباش به دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ در ترکیه گیر افتاده‌اندروایت های ما : سیامکروایت های ما : سیامکزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانزمینه‌های مشترک زنان دوجنسگرا در ایرانهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیهویت جنسیتی غیردوگانه (نان‌باینری) و کلیشه‌های جنسیتیپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهپناهجویان دگرباش جنسی؛ فراموش شده در ترکیهما تنها نیستیمما تنها نیستیممعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گرامعرفی چند شبکه‌ حمایتی برای زنان دوجنس‌گراروز افتخار همه‌جنسگرایانروز افتخار همه‌جنسگرایانعشق آزاد: رهایی نهاییعشق آزاد: رهایی نهاییفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتفعالان دوجنسگرا در سالی که گذشتیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمیکی از ما - قسمت ششم: ما نباید بمیریمروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsروز مقابله با دگرباش‌هراسی و دگرباش‌ستیزی همراه درگ کویین ایرانی Beardney Spearsبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شدهبازتولید خشونت در گروه‌های به حاشیه رانده شده+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایان+فرهنگ ناموسی و خشونت علیه دوجنسگرایانجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استجنبش جهانی دوجنس‌گرا با کلیشه‌ها می‌جنگد و به دنبال مشاهده‌پذیری استتاکید بر  تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار  سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلمانتاکید بر تنوع گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی در سمینار سالانه تشکل‌های زنان و زنان دگر-همجنسگرای ایرانی در آلماندوجنسگرایان و ارولاندودوجنسگرایان و ارولاندوماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+ماه مشاهده‌پذیری دوجنسگرایی+معرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییمعرفی دو منبع اطلاع‌رسانی : مجله‌ دوجنسگرا و تارنمای دوجنسگراییشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهشخصیت‌های دوجنسگرا در برنامه‌های تلویزیونی سال گذشتهسوال هایی که نباید پرسید!سوال هایی که نباید پرسید!چطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردچطور کوئیر بودن دوجنس‌گرایی را محو کردترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندترامپ چگونه از «آزادی مذهبی» برای حمله به حقوق LGBT استفاده می‌کندما تنها نیستیم: مالکوم ایکسما تنها نیستیم: مالکوم ایکسراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهراه‌های محافظت از خودمان در قرنطینهدلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاندلایل تبعیض همجنس‌گرایان علیه دوجنس‌گرایاندوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییردوجنسگرایی همیشه هنجارها را به چالش کشیده است، حتی در دنیای کوییرکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهکرونا و پناهجویان ایرانی دگرباش در ترکیهدزیره اخوان کیست؟دزیره اخوان کیست؟برنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباشبرنامه‌های اسپانسری کانادا برای پناهندگان دگرباششاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتشاهین شهابلو عکاس ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتAround the World: Iran and Bisexual ActivismAround the World: Iran and Bisexual Activismروایت های ما :‌ ماندگارروایت های ما :‌ ماندگارطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهطیف هویت‌های جنسیتی غیردوگانهدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهدوجنسگراهراسی و نیاز به آگاهی رسانی - رادیو زمانهپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانپیام سازمان ایلگای اروپا به مناسبت روز جهانی مهاجرانبررسی مفهوم دوجنسگراییبررسی مفهوم دوجنسگراییمعرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»معرفی کتاب «راهنمای دوجنس‌گرا برای حضور در جهان»به تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمبه تصورات اشتباه درباره نقش دوجنسگرایان در انتقال ایدز پایان دهیمیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخیکی از ما - قسمت پانزدهم: گرم اما تلخنمایش افراد ترنس در رسانه‌هانمایش افراد ترنس در رسانه‌هامی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشممی‌خواهم دست از پنهان کردن هویتم بکشم۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایان۲۳ سپتامبر روز مشاهده‌پذیری دوجنس‌گرایاندوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستنددوجنسگرایان هم بخشی از ال‌جی‌بی‌تی‌ها هستندمعرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»معرفی کتاب «پویایی زندگی مردان دوجنس‌گرا: چشم اندازهای پژوهش اجتماعی»ما تنها نیستیم - پیترو آرتینوما تنها نیستیم - پیترو آرتینوبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمبیایید به ستیز با دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بخندیمدگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراندگرباشی جنسی در پیشگاه فقه، قانون و جامعه‌ی ایراندوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایراندوجنس‌گرایان، جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی ایرانال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردال.جی.بی.تی ایران «بی» نداردروز والدین ترنسروز والدین ترنساقلیت در اقلیتاقلیت در اقلیتقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاقتل یک زن دوجنسگرا و مادرش در آمریکاما تنها نیستیم - کیت براونما تنها نیستیم - کیت براوندوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟دوجنسگراهراسی و همه جنسگرا ستیزی چیست؟اکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گرااکثر زن‌ها هرگز دگرجنس‌گرا نیستند؛ آنها یا هم‌جنس‌گرا هستند یا دوجنس‌گراما تنها نیستیم - کیرستن سینماما تنها نیستیم - کیرستن سینماهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدهشت چیزی که فقط اگر میان‌جنسی به‌دنیا آمده باشید، می‌دانیدغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندغیرهمجنس‌گرایان هم با همجنس خود ازدواج می‌کنندآغاز به کار "دوجنسگرا"آغاز به کار "دوجنسگرا"درباره مادرباره ماروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسروز مشاهده‌پذیری افراد ترنسناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندناآگاهی مقامات قضایی درباره وضعیت پناهجویان دوجنس‌گرا، آنها را به ورطه مرگ می‌کشاندیکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندییکی از ما - قسمت اول: جیره‌بندیسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدسیالیت جنسی: کوئیر، دگرجنسگرا و هر چیز دیگری که احساس می‌کنیدمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندمرد دوجنسگرای اهل برونئی علیه قانون مجازات جدید این کشور صحبت می‌کندالفبای رنگین‌کمانیالفبای رنگین‌کمانیمن دوجنسگرا هستممن دوجنسگرا هستمکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConکنفرانس دوجنس‌گرایان بریتانیا BiConچرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟چرا و چگونه درباره سکس صحبت کنیم؟نشریه دوجنسگرایینشریه دوجنسگراییفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردفرهنگ دوجنسگرایی در توییتر چگونه ساخته می‌شود و شکل می‌گیردیکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیداریکی از ما – قسمت هشتم: خواب و بیدارگفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»گفت و گو با دزیره اخوان، کارگردان و بازیگر «رفتار درخور»آیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟آیا من دوجنس گرا یا همه جنس گرا هستم؟اعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هااعتراض دوجنسگرایان و دگرباشان جنسی آمریکا به دوجنسگراستیزی رسانه‌هاآیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟آیا همه باید میل جنسی و عاطفی داشته باشند؟چگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟چگونه از دوجنسگرایان و همه جنسگرایان حمایت کنیم؟چی بگیم و چی نگیم؟چی بگیم و چی نگیم؟کوییر چیست؟کوییر چیست؟زندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهزندگی یک پناه‌جوی دوجنس‌گرا در ترکیهکوییرپارتی با زینبکوییرپارتی با زینبخبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶خبرنامه رنگین‌کمانی ۱ تا ۷ مهرماه ۱۳۹۶معرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهامعرفی رمان:‌ دوست پسرها با دوست دخترهامبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!مبارکه؛ دختره یا پسره؟ میان‌جنسیه!وبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییوبلاگ گروه تاریخ دوجنسگراییگپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»گپی با درگ کویین ایرانی، «ماهریل اوهارا»غیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانغیبت شخصیت های دوجنسگرا در کتاب های کودکان و نوجوانانروایت های ما : زینبروایت های ما : زینب"آویشن" از راه می‌رسد"آویشن" از راه می‌رسدشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهشرایط پناهندگان دگرباش در آلمان و ترکیهبه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرابه رسمیت بشناس: صدای مردان دوجنس‌گرامرکز منابع دوجنس‌گراییمرکز منابع دوجنس‌گراییدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریدگرجنسگراهنجاری و دگرجنسگرامحوریسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللسخنرانی سوده راد در اولین نشست جانبی سازمان ایلگا درباره حقوق دوجنسگرایان در سازمان مللروز جهانی حقوق بشرروز جهانی حقوق بشرراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانراهنمای نوشتن گزارش درباره اجتماع دوجنس‌گرایانسلامت روانی زنان دوجنسگراسلامت روانی زنان دوجنسگرامعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه  Merriam-Webster تغییر کردمعنی لغت «دوجنسگرا» در لغتنامه Merriam-Webster تغییر کردمعرفی  اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیامعرفی اتحاد دوجنسگرایان ویکتوریا - استرالیااقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهاناقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران، خاورمیانه و جهانخبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌خبرنامه گویا :‌دوجنس‌گرایان ایرانی و حق و حقوق قانونی‌هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!هفته مشاهده‌پذیری هیچ‌جنسگرایی و هیچ‌جنسگرایان از راه رسید!آرشیو دوجنسگراییآرشیو دوجنسگراییمعرفی کتاب:  دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابمعرفی کتاب: دوجنس‌گرایی و چالش سیاست لزبینی، رابطه جنسی، صداقت و انقلابمن سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎من سارا، ۱۸ ساله و دوجنسگرا‎سریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلسریال The L Word کلمهٔ لام‌دار یا کلمهٔ اِلانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیانتشار اولین گزارش رسمی گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تبعیض و خشونت براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتیمعرفی انجمن فرانسوی  بی‌کوز Bi'Causeمعرفی انجمن فرانسوی بی‌کوز Bi'Causeآشکارسازی یا هفت خوان رستمآشکارسازی یا هفت خوان رستموقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟وقتی شما یک پناهنده دوجنس‌گرا هستید، چه بر سرتان می‌آید؟مقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشانمقدمه‌ای بر ادبیات فارسی از همواروتیسیسم تا حضور دگرباشان«رخدادهای مجازی ماه افتخار»«رخدادهای مجازی ماه افتخار»آگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسآگاهی رسانی درباره افراد میان‌جنسی/اینترسکسهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانهمجنس‌گرایی و دوجنس گرایی − مفهوم شناسی، تطبیق، عالمان سنتی، و روشنفکران مسلمانیکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازییکی از ما - قسمت دوازدهم: خط‌های موازیما تنها نیستیم - آلفرد کنزیما تنها نیستیم - آلفرد کنزییکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازییکی از ما - قسمت چهارم :‌ آخر بازیصدای دوجنسگراصدای دوجنسگراانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمانتقاد از تبعیض علیه پناهجویان دوجنسگرا در فستیوال رنگین کمانی استکهلمنمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایاننمودارهایی از حقایق زندگی دوجنسگرایانیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازیکی از ما - فصل دوم - قسمت ششم: فصل پروازدور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛دور دنیا: زنده باد تیم دوجنس‌گرا!؛بیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشوربیانیه ایلگای اروپا در محکومیت حمله‌های اخیر دولت ترکیه علیه دگرباشان این کشورروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانروز جهانی حقوق بشر و دوجنسگرایانموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییموافقت دولت بریتانیا پس از سه سال با درخواست پناهندگی اوراشیا ادواردز، دوجنسگرای جاماییکاییحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندحرف‌هایی که شاید ندانید ترنس‌هراسانه هستندبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانبازتولید دوجنسگراستیزی در قالب دفاع از همجنسگرایانساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمساقی قهرمان: خودم را دو جنس‌گرا می‌دانمروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیروایت‌‌های هیچ‌جنسگراهای ایرانیآشکارسازی در فضای مجازیآشکارسازی در فضای مجازییکی از ما - قسمت چهاردهم: آواریکی از ما - قسمت چهاردهم: آوارداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییداستان‌های غیرقابل روایت دوجنس‌گراییزنان دوجنسگرا در حاشیهزنان دوجنسگرا در حاشیهآیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟آیا افراد ترنس از دنیای دوست‌یابی حذف شده‌اند؟دگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟دگرجنسگراهنجاری چیست؟ و چطور در فمنیسم شما بروز پیدا می‌کند؟۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودن۱۰۰ نکته‌ برای حامی بهتری برای افرادی با جنسیت غیردوگانه بودننقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرانقد و بررسی مدل رشد هویت دوجنس‌گرا"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآباد"  South of Nowhere "جنوب ناکجاآبادیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجیکی از ما - قسمت دوم : ازدواجاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیاصطلاحات و تعاریف دگرباش و رنگین‌کمانیمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستمی‌خواهید با یک فرد ترنس رابطه جنسی برقرار کنید؟ این راهنما برای شماستافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنانافزایش نرخ دوجنسگرایی و رابطه با هم‌جنس، بویژه در میان زنان»ما تنها نیستیم «فریدا کالو»ما تنها نیستیم «فریدا کالویکی از ما – قسمت سوم : خواستگارییکی از ما – قسمت سوم : خواستگاریما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکاما تنها نیستیم : تاراما دو لمپیکادوجنسگرا یک ساله شددوجنسگرا یک ساله شدمعرفی فیلم : رفتار درخورمعرفی فیلم : رفتار درخوریکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتییکی از ما - قسمت شانزدهم: کوله پشتیآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگراآشکارسازی به عنوان یک دوجنسگرایکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنیکی از ما - قسمت دهم: نقطه امنیکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکرارییکی از ما - قسمت سیزدهم: بازی‌های تکراریاولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیااولین پیش‌کنفرانس دوجنسگرایی در ایلگا آسیاسکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟سکس چیست و رابطه جنسی درست چه ویژگی‌هایی دارد؟یکی از ما - قسمت نهم: هیسیکی از ما - قسمت نهم: هیسگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهگشودگی یا ناگشودگی منابع اسلام شیعی در مواجهه با همجنس خواهی از منظر محققان شیعهگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییگروه موسیقی تتو و دوجنسگراییطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاطرح‌هایی از «Paws of Pride » برای ماه افزایش آگاهی درمورد دوجنسگراهاکریسمس رنگین کمانی‌کریسمس رنگین کمانی‌فایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانفایده گرایی، دگرجنسگرامحوری و پورن دگرباشانبررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»بررسی کتاب «نظریه کوییر و دوجنسگرایی»«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»«من اولین فرد دوجنس‌گرایی بودم که درخواست پناهندگی‌ام در آمریکا پذیرفته شد»وضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاوضعیت پناهندگان دگرباش در اسپانیاروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسیروز آگاهی‌رسانی درباره افراد میان‌جنسییکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمییکی از ما - قسمت یازدهم: باران‌های موسمییکی از ما - قسمت هفتم: قایق مایکی از ما - قسمت هفتم: قایق ماروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهروایت‌های ما : از عشق ممنوعه تا خودم در آینهدوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحوردوجنس گرائی و گفتمان دگرجنسگرامحوریکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالیکی از ما - فصل دوم، قسمت دوم: شالواژه نامهواژه نامهمحو دوجنسگرایی،‌  در سریال گلی Gleeمحو دوجنسگرایی،‌ در سریال گلی Gleeمحو دوجنسگرایی در  «نارنجی مد جدید است»محو دوجنسگرایی در «نارنجی مد جدید است»مانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!مانیفست دوجنس‌گرایی+: حامی دوستان دوجنس‌گرا، همه­‌جنس‌­گرا و کوییر خود باشید!رشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانرشد باور به سیالیت گرایش جنسی و رد تک‌جنس‌گرایی در میان جوانانتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسیتحقیقات CBC: سوال نهاد حمایتی حقوقی در مورد شباهت‌های موارد پناهجویی براساس گرایش جنسییکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابیکی از ما - فصل دوم - قسمت چهارم: زنی در قابیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضیکی از ما - فصل دوم - قسمت اول: اعتراضدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسیدو جنس کافی نیست: زن، مرد، میان‌جنسییکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمانیکی از ما - فصل دوم - قسمت پنجم: هفت سین رنگین‌کمان